اختلالات جنسیاختلالات روانیسایر اختلالات روانی

سادیسم جنسی | علت و درمان دگر آزاری چیست؟

سادیسم یا همان دگرآزاری از جمله اختلالات جنسی است که بر روی روابط فرد تاثیر منفی زیادی می‌گذارد. در نگاه اول دگرآزارها در حال آسیب زدن به دیگران هستند، حال آن که این آزارگری بر ابعاد مختلف زندگی فرد تاثیر  منفی به جا می‌گذارد. به طوری که از نظر اجتماعی، تحصیلی، شغلی، روابط عاطفی، فردی و غیره دچار آشفتگی های زیادی خواهد شد. بنابراین بیمار باید برای درمان هرچه زودتر اقدام کند. برای شروع درمان روی مشاوره جنسی کلیک کنید.

سادیسم

سادیسم ریشه در شخصیت فرد داشته و روی روابط آن با همکاران، دوستان و حتی شریک جنسی تاثیر می‌گذارد. ازارگری در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM5) در دسته اختلالات پارافیلیا است. افراد ازارگر حتی از زورگویی به دیگران هم لذت می برند و نوعی حس همزادپنداری پیدا می‌کنند.

همین فرایند درمان را پیچیده‌تر می کند. دگر آزاری انواع مختلفی دارد که شامل نوع احساسی، انفجاری، جنسی و… می شود. سادیسم در رابطه  جنسی تاثیرات جبران ناپذیری روی شریک جنسی فرد دارد که اگر بدون رضایت او انجام شود؛ نوعی جرم محسوب می شود. مانند بیشتر اختلالات طیف پارافیلیا، دگرآزاری نیز در بین مردان شایع تر است و در همه نوع گرایش های جنسیتی نیز بروز می‌کند.

علائم آزارگری جنسی چیست؟

فرد میلی دائمی به ازار و اذیت دیگران به شکل های مختلف دارد. همه ما به طور غریزی به سلطه گری و قدرت طلبی، تمایل داریم اما با شدت متفاوتی ان را بروز می دهیم. برای مثال دگر آزاری در مادران خود را به شکل اجبار برای درس خواندن یا نظافت اتاق فرزندشان نشان می دهد. در کودکان، سادیسم به شکل قلدری در مدرسه بروز می کند یا بین زوجین به صورت ازارگری جنسی.

این دسته از افراد از آسیب فیزیکی، قساوت عاطفی، توهین و تحقیر کلامی شریک جنسی خود لذت جنسی را تجربه می‌کنند. در مورد صدمه زدن به دیگران، خیالپردازی می‌کنند. به تماشای افراد اسیب دیده علاقه دارند و دوست دارند شریک جنسی شان تسلیم آن‌ها باشد. به اختلالات روانی دیگری علاوه بر سادیسم، مبتلا هستند. دیده شده این افراد با بروز این رفتار حس خود کم انگاری درونی را پنهان و آن را تبدیل به خشم نسبت به دیگران می کنند.

انواع سادیسم کدامند؟

نوع ابراز ازارگری جنسی از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. افراد دگر آزار خود، متوجه این تفاوت نمی‌شوند اما علائم می توانند به همدیگر تبدیل شوند یا انواع مختلفی از سادیسم در یک فرد وجود داشته باشد.

سادیسم انفجاری

حس تحقیر و خود کم بینی خویش را به صورت ناگهانی و با خشم زیاد بروز می دهد و شخص دیگری را مقصر جلوه می دهد.این حملات غیرقابل پیش بینی و کنترل است به همین دلیل به انها انفجاری می گویند.این افراد ممکن است ویژگی های شخصیت مرزی را هم از خود بروز دهند.

سادیسم استبدادی

از خشم شان برای زورگویی و تسلیم دیگران استفاده می کنند.حرف زدشان مودبانه نیست و برای رسیدن به اهداف خود و بهره گیری از دیگران از هر روشی بهره می جویند.

سادیسم جنسی

هدف ما از نوشتن این مقاله اشنایی افراد با نشانه های سادیسم در رابطه جنسی بود اما شناختن انواع دیگر سادیسم، خالی از لطف نیست. واضح است که شخص ازار گر فقط از طریق صدمه زدن و تحقیر شریک جنسی خود برانگیخته می شود و گاهی این رفتار ها به خارج از اتاق خواب هم راه می یابد و در درازمدت باعث طلاق عاطفی یا کاهش رضایت جنسی طرفین می شود.توسل به خشونت فیزیکی و کلامی و رفتارهایی مثل بستن دست و پا نمونه هایی از سادیسم جنسی است. بروز رفتارهای خشن و خود محورانه،علامت هشدار دهنده ی دیگری از سادیسم است. هیچکس از تحقیر شدن و ازار دیدن توسط شریک خود، خوشحال نمی شود مگر افراد مازوخیست که دقیقا علائمی برعکس سادیسم دارند.پس این افراد در پیدا کردن شریک جنسی برای خود هم با موانعی روبه رو هستند.

علل پدیدایی سادیسم چیست؟

علت دقیق ان مشخص نیست.اما قطعا سبک فرزند پروری والدین خشمگین و کنترل گر در کودکی یکی ازعوامل تعیین کننده است. فیلم های پورن و شکست های پی در پی که شخص در زندگی خود تجربه می کند نیز یکی دیگر از دلایل شکل گیری سادیسم است. تجربه مورد ازار و قلدری قرار گرفتن در مدرسه، توسط همسالان فرد را به سوی ازارگری سوق می دهد. تحقیقات بیانگر ان است که کودکان مبتلا به اختلال  سلوک و خشم سرکوب شده بیشتر احتمال دارد در اینده تبدیل به یک ازارگر شوند. در بزرگسالان نیز اختلال شخصیت خود شیفته، علائم سادیسمی دارد.

درمان سادیسم جنسی

درمان سادیسم جنسی با انواع دیگر ان می تواند همپوشانی زیادی با هم داشته باشد.به عنوان مثال کنترل خشم، درمانی برای همه ی انواع دگر آزاری است. داروهای ارام بخش تجویز خوبی برای درمان این اختلال می باشند همچنین اموزش مهارت های جنسی و ارتباطی به تدریج علائم سادیسم را از بین می برد. رفتاردرمانی، تکنیک های شناختی و هیجان مدار و روان درمانی روش های دیگراثربخش هستند. درمان دگر آزاری با کمک متخصصانی مانند روانشناس، روانپزشک و سکستراپیست امکان پذیر خواهد بود.

سخن پایانی

امروزه سادیسم جزو اختلالات اخرین نسخه از کتابچه ی تشخیصی اماری روانشناسی نیست؛ چرا که افراد ازار طلب مقابل انها قرار دارند که از این رفتار لذت می برند. اما نکته ی مهم اینجاست که افراد ازارگر همه جا حضور دارند و زندگی افراد دیگر جامعه را نیز تحت الشعاع قرار می دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دگر آزاری جنسی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

سادیسم چیست؟

سادیم میل دائمی به اسیب رساندن و تحقیر کردن دیگران در موقعیت های مختلف است.

علائم دگر آزاری کدام اند؟

رفتارهای خشن، خودمخورانه و قساوت عاطفی از علائم کلی سادیسم هستند.

ایا سادیسم قابل درمان است؟

اگر فرد با اراده ی خود برای درمان اقدام کند با روش هایی مثل رفتاردرمانی، دارودرمانی، تکنیک های شناختی و هیجانی موثر خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره