روابط زناشوییزوج و خانواده

مشاوره جنسی

آیا تا به حال راجب مشاوره جنسی و زناشویی شنیده‌اید؟ می‌دانید چه کاربردی دارد؟ در جامعه ما اکثر افراد مشاوره جنسی حتی بصورت تلفنی را به علت عدم آگاهی از عواقب مشکلات جنسی، یک موضوع پیچیده و خجالت‌آور می‌دانند. شاید فکر کنید مشاوره جنسی معمولا به زندگی زناشویی و روابط زن و شوهر بعد از ازدواج مربوط است، اما اینطور نیست. مشاوره راجب مشکلات جنسی تنها به زندگی زناشویی محدود نیست. هر دختر و پسری در سن بلوغ، به ویژه بلوغ جنسی، با شرایط جدید و ناآشنایی رو به رو می‌شود که ممکن است برایش بسیار عجیب باشد. او در این شرایط نیاز به آموزش دارد تا با مسائل جدیدش آشنا شود و نحوه مدیریت آن را بداند. آموزش‌های جنسی باید با رعایت عفت انجام شود. مشاوره جنسی می‌تواند موجب رفع مشکلات زیادی در زوج‌های نوجوانان شود. در ادامه آشنایی بیشتری با این خدمات خواهید داشت.

مشاوره جنسی

انجام مشاوره جنسی نوعی گفتگوی درمانی است و به افراد و زوج‌ها در شناسایی و درمان عوامل جسمی، روانشناختی، شخصی یا بین فردی موثر بر رضایت روابط جنسی‌شان کمک می‌کند. هدف از مشاوره جنسی کمک به افراد در عبور از چالش‌های جسمی و عاطفی است، تا بتوانند زندگی رضایت‌بخش و رابطه جنسی لذت‌بخشی تجربه کنند.

مشاور جنسی برای افراد در هر سن، جنس و گرایش جنسی می‌تواند انجام گیرد. به طور کلی مسائل جنسی، بسیار پیچیده به نظر می‌رسند. زیرا عوامل مختلفی چون مسائل فرهنگی، مذهبی، سنتی و مسائل اقتصادی و اجتماعی بر آن اثر گذارند. گذشته از این موارد عوامل تربیتی و خصوصیات فردی هر شخص هم در این مورد نقش مهمی دارد. شما نیز اگر مشکل و نگرانی در رابطه جنسی خود دارید، با مشاوره جنسی می‌توانید راهکارهای حل مشکلات جنسی و مهارت‌های غلبه بر آن‌ها را بیاموزید.

به چه کسی مشاور جنسی می‌گویند؟

مشاوران جنسی در گروه‌های تخصصی روانپزشکان با تجربه، روانشناسان و درمانگران ازدواج و خانواده یا مددکاران اجتماعی بالینی جای دارند. شرط ورود هر کدام از این افراد به حوزه درمان‌های جنسی، گذراندن دوره‌های آموزشی تکمیلی گسترده در مورد مسائل جنسی زنان و مردان است. تا به عنوان یک مشاور و درمانگر جنسی صلاحیت فعالیت در این حوزه را داشته باشند.

حیطه فعالیت آن‌ها کمک به افرادی است که مشکلات جنسی دارند. مشاور جنسی مشکل شما را بررسی می‌کند و بعد از یافتن علت، مشکل را تشخیص می‌دهد. او با ارزیابی علل در می‌یابد که ریشه مشکلات جنسی شما روانی، جسمی و یا ترکیبی از هر دو است.

بنابراین مشاوره جنسی به شما کمک می‌کند دلیل مساله را پیدا کنید و راه‌حل آن را بیابید. اگر علت مشکل شناسایی شود، مساله جنسی قابل درک‌تر می‌شود و در نتیجه راحت‌تر با موضوع و عواقب روانی احتمالی آن کنار می‌آیید. از این رو به دنبال درمان و مشاوره می روید تا تمرینات و آموزش لازم را از مشاور دریافت کنید.

اهمیت مشاوره جنسی برای نوجوانان

مشاوره جنسی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌ها در کنترل و جلوگیری از آسیب‌های جنسی می‌باشد. در سن بلوغ که غالبا همراه با بلوغ جنسی نیز هست، هر فردی درگیر شرایط جدیدی می‌شود که نیاز به شناخت و آموزش دارد. عدم آگاهی نسبت به مسائل جنسی مشکلات زیادی برای فرد به وجود می‌آورد و گذر از سن بلوغ را سخت می‌کند.

نوجوانان در این سن با تغییرات جسمی و جنسی، هورمونی و رشد اندام‌های بدن مواجه می‌شوند که دغدغه‌های فکری زیادی برای‎شان ایجاد می‌کند. برای همین آگاه کردن آن‎‌ها نسبت به این شرایط جدید ضروری است. ولی متاسفانه به دلیل باورهای غلط و نگاه سنتی به این قضیه، خانواده‌ها این مسائل را به نوجوانان نمی‌گویند و موجب مشکلاتی در آینده نوجوانان‌شان می‌شوند. بیان این مسائل باید در فضایی باشد که حرمت ارتباط بین فرزندان و والدین از بین نرود. برای حل این مشکل می‌توان به متخصصین روابط جنسی و مشاورین مراجعه کرد.

اهمیت مشاوره جنسی برای والدین و زوج‌های جوان

مشاوره جنسی و زناشویی در مشاوره‌های قبل از ازدواج و میان زوج‌های جوان نیز بسیار مساله پراهمیتی است. زوجین نیز نیاز دارند از نیازهای یکدیگر درک بهتری کسب کنند و با شناخت بهتر روابط زناشویی، زندگی مشترک را با آگاهی، علاقه و سازش بیشتری آغاز نمایند. گزارشات نشان می‌دهد علت بیش از 60 درصد طلاق‌ها، مشکلات در مسائل جنسی بوده است. با آگاهی از این مسائل می‌توان دلسردی و دلزدگی را از روابط عاطفی دور کرد. والدین نیز می‌توانند با دریافت مشاوره جنسی، نحوه انتقال مسائل جنسی را به فرزندانشان یاد بگیرند. اگر مراکز مشاوره به آسانی در دسترس‌تان نیست، می‌توانید آموزش‌های لازم را از روانشناسان متخصص ذهن نو به صورت مشاوره تلفنی دریافت کنید.

در چه مواردی به مشاوره جنسی مراجعه کنیم؟

شاید فکر کنید تنها زمانی که مشکلی مشخصی در رابطه با مسائل جنسی داشتید، آن‌ موقع باید به مشاوره جنسی مراجعه کرد. اما مراجعه به مشاورین زناشویی قبل از ایجاد مشکل هم می‌تواند به صمیمت و رابطه بهتر بین زوجین منجر شود. اما اگر در زندگی شخصی خود در مورد مسائل زیر مشکل دارید، باید به مشاور جنسی مراجعه کنید.

اگر حس می‌کنید رابطه شما گرما و صمیمیت قبل را ندارد و مانند گذشته از روابط خود لذت نمی‌برید – داشتن مشکل در ارگاسم – مشکلات کنترل انزال – احساس گناه درباره رابطه جنسی – داشتن افکار وسواسی در مسائل جنسی و فانتزی های ناسالم و انحرافات جنسی.

مشکلات رایج در مسائل جنسی

غالبا مشکلات مطرح در زمینه مسائل جنسی با وجود تفاوت‌های تربیتی و فرهنگی در جوامع مختلف تریبا مشابه و رایج است. هستند کسانی که با وجود گذشت سالها از زندگی مشترکشان هنوز در مورد مسائل زناشویی مشکل دارند و رابطه‌شان تحت تاثیر عدم آگاهی کافی نسبت به این مسائل، قرار گرفته است. نمونه‌ای از مشکلات رایج در این زمینه عبارتند از:

خود ارضایی

بسیاری از افراد در مراحلی از رشد جنسی خود دست به خودارضایی می‌زنند. اگر این عمل را مکررا تکرار کند و در ارضای جنسی خود به آن وابسته شود، در آینده موقع رابطه جنسی با همسرش دچار مشکل خواهد شد. گذشته از این، دچار مشکلات جانبی چون افسردگی و اضطراب خواهد شد و همچنین با توجه به فرهنگ خود احساس گناه نیز می‌کند. مشاور جنسی می‌تواند فرد را در این زمینه راهنمایی کند.

روش‌های جلوگیری از بارداری

با مشاوره جنسی می‌توان روشی مناسب برای جلوگیری از بارداری انتخاب کرد. رایج‌ترین این روش‌ها استفاده از کاندوم، قرص‌های ضد بارداری، بستن لوله رحم، عمل وازکتومی برای آقایان و بکارگیری روش طبیعی با رابطه جنسی منقطع می‌باشد.

کمبود میل جنسی

این مشکل بسیار رایج است و افراد زیادی برای حل آن را به داروهای غیر مجاز و تبلیغی روی می‌آورند و در حقیقت فرصتی برای استفاده‌کنندگان تبلیغ این حوزه در زمینه‌های مختلف می‌باشد.

زیرا بسیاری از داروهایی که البته به عنوان دارو برای این مشکل معرفی می‌شوند (جز داروهای گیاهی) فقط تبلیغی هستند و برای فروشندگان جنبه تجاری دارند. این مواد حتی در اکثر موارد، مشکلات دیگری از نظر جسمی و جنسی برای فرد به وجود می‌آورند. پس بهتر است برای حل مشکل کمبود میل جنسی به مشاوره جنسی مراجعه کنید و از راه علمی و اصولی درمان شوید.

مشاوره جنسی تلفنی

با توجه به تفاوت‌های فرهنگی در برخی جوامع، اشاره کردن به مسائل و مشکلات جنسی استقبال خوبی ندارد. باورهای نادرست موجود در این رابطه مشکلات عدیده‌ای برای زوجین بویژه نوجوانان ایجاد کرده است. در بعضی موارد حل نشدن چنین مشکلاتی و خجالت کشیدن از طرح این مسائل حتی با مشاورین، موجب از بین رفتن خانواده‌ای شده است. راهکار مناسب در اینگونه موارد استفاده از مشاوره تلفنی است که فرد بدون خجالت و راحت تر مسادلش را با مشاور در میان می‌گذارد و نتیجه خوبی هم می‌گیرد. مراجعه حضوری برای مشاوره جنسی هزینه بیشتری هم دارد.

سخن آخر

مشاوره جنسی یا سکس‌تراپی مشابه دیگر روش‌های روان‌درمانی است. مشاوران با توجه به علل مشکلات جنسی شما، به درمان می‌پردازند و از عوارض بعدی آن جلوگیری می‌کنند. اگر با سکس‌تراپیست همراهی کنید و الگوهای رفتاری جدید پیشنهادی او را به عنوان تکالیف خانگی برای مقابله با مشکل‌تان در نظر بگیرید و اجرا کنید، نتایج خوبی خواهید گرفت. در ادامه باید بازخوردهای درمانی را با مشاور در میان بگذارید تا برنامه ثابتی جهت بهبود روابط جنسی شما ارائه دهد. اگر به دنبال زندگی سالم و با کیفیتی هستید. حتما مشکلاتتان را با مشاورین جنسی مطرح کنید و اقدام به درمان نمایید.

برای دریافت مشاوره جنسی می توانید از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره