اختلالات جنسیروابط زناشوییزوج و خانواده

خشکی واژن | علت و درمان سریع خشکی واژن

خشکی واژن (آتروفی واژن) یکی از بیماری های زنانه است که معمولا به طور طبیعی در دوران یائسگی و بعد از آن ایجاد می‌شود. البته به این معنی نیست که قبل از دوران یائسگی احتمال بروز این بیماری وجود ندارد. خشکی واژن تاثیر زیادی بر کیفیت رابطه جنسی دارد و گاهی تاحدی پیش می‌رود که باعث اجتناب زن از رابطه می‌شود. بسیاری از عوامل در پدیدایی خشکی واژن نقش دارند. دراین مقاله به علل شکل گیری و بررسی راه های درمانی آن می‌پردازیم. اگر شما نیز در این زمینه مشکلی دارید، حتما مشاوره جنسی دریافت کنید.

خشکی واژن

خشکی واژن چیست

واژن، اندامی است که با ترشحات طبیعی و وجود هورمون استروژن همیشه مرطوب است. این رطوبت، نه تنها از بروز زخم جلوگیری می‌کند؛ بلکه مدام در حال پاکسازی بافت واژن است. پس وجود آن برای سلامت اندام جنسی زنانه ضروری است. اما چرا خشکی واژن به وجود می‌آید؟

 

علل پدیدایی خشکی واژن

علت خشکی واژن به دو دسته دوران یائسگی و قبل از یائسگی تقسیم می‌شود. خشکی واژن در دوران یائسگی و حتی بعد از آن طبیعی است. اما خشکی واژن در زنانی که هنوز نزدیک به یائسگی هم نشده اند باید بررسی و درمان شود. در ادامه علل این مساله را در هر دو حالت شرح داده‌‎ایم.

?خشکی واژن دریائسگی

اصلی ترین دلیل خشکی واژن در دوران یائسگی، کمبود هورمون استروژن است. همانطور که گفتیم؛ بافت این اندام به وسیله ترشحات و هورمون استروژن مرطوب می‌ماند. پس اگر یکی از آن‌ها به مقدار کمتری ترشح شود؛ خشکی واژن پدید می‌آید. نکته قابل توجه این است که یائسگی در هر سنی رخ بدهد؛ احتمال بروز خشکی واژن وجود دارد؛ ولی قطعی نیست. بدین معنی که حتما یائسگی همراه با خشکی واژن نیست. اگر مراقبت های لازم در این دوران انجام شود؛ احتمال بروز آن کاهش می‌یابد.

?خشکی واژن قبل از یائسگی

به طور کلی خشکل واژن در هر سنی به دلایل زیر بروز می‌یابد:

⏺برداشتن رحم و تخمدان ها

⏺استرس و اضطراب

⏺حساسیت به جنس کاندوم. برای اطلاع از انواع کاندوم ونحوه استفاده از آن، کلیک کنید.

⏺مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها

⏺در زمان شیردهی و یا به علت زایمان

⏺شیمی درمانی یا درمان های مشابه

⏺کمبود آب بدن

⭕نکات

شستشوی بیش از حد یا غیراصولی واژن نیز باعث تغییر PH محیط واژن می‌شود و خشکی را به وجود می‌آورد.

برخی از ورزشهای سنگین نیز سبب بروز خشکی واژن می‌شوند.

سندروم شوگران، یکی از بیماری های خودایمنی است که یکی از علائم آن خشکی واژن است.

اگر دچار عفونت و درد هنگام رابطه شده اید، حتما برای آشنایی با نشانه‌ها و روش های درمان عفونت واژن کلیک کنید.

چرا باید خشکی واژن درمان شود؟

بدن همیشه به ترمیم خود می‌پردازد. اما نباید نشانه های بیماری را نادیده بگیریم؛ چرا که همیشه خودبه خود درمان نمی‌شود. بسیاری از افراد نشانه های خشکی واژن را جدی نمی‌گیرند. غافل از اینکه با ادامه دار شدن این بیماری، عوارض بدی در انتظار آن‌ها خواهد بود. با کاهش میزان رطوبت، محیط واژن اسیدی می‌شود. در هنگام لقاح، اسپرم ها در محیط اسیدی زنده نمی‌مانند و همین امر، موجب بروز ناباروری می‌شود.

امتناع از رابطه یا تحمل رابطه دردناک نیز از دیگر الزامات درمان خشکی واژن است. رابطه جنسی با این بیماری برای زنان دردناک و حتی غیر ممکن می‌شود. در بعضی موارد این خشکی، دستگاه ادراری را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

علائم خشکی واژن

هورمون های زنان در طول ماه دچار تغییرات زیادی می‌شود. در واقع هر چرخه قاعدگی یک سیکل مشخصی برای ترشح استروژن و پروژسترون دارد. به طور طبیعی در نیمه دومِ چرخه میزان استروژن کم شده و شما هنگام رابطه ممکن است احساس لیزی کمتری بکنید. پس خانم در این دوران برای تحریک‌جنسی به زمان بیشتری نیاز دارد.

اما وقتی دچار خشکی واژن می شوید، این چرخه به درستی طی نشده و همیشه ترشحات واژن کم است. در این حالت با مشاهده نشانه‌های زیر حتما به درمانگران مراجعه نمایید.

⏹احساس درد و ناراحتی حین رابطه جنسی

⏹احساس سوزش هنگام دفع ادرار

⏹درد مزمن واژن

⏹مشاهده لکه های خون

⏹کم شدن ترشحات یا ترشحات غیرعادی

تشخیص خشکی واژن

احتمالا خود متوجه تغییر ناگهانی در دستگاه تناسلی خواهید شد؛ اما برای تشخیص نهایی بهتر است از متخصص زنان کمک بگیرید. معاینه ظاهری واژن، پاپ اسمیر، آزمایش خون و یا آزمایش های بالینی از روش های تشخیص خشکی واژن هستند. گاهی تشخیص این اختلال با آزمایش ادرار نیز امکان پذیر است.

درمان خشکی واژن

طول این بیماری معمولا کوتاه مدت است. اما اگر درمان صورت نگیرد یا فرایند درمان نیمه کاره رها شود؛ بیماری نیز ادامه خواهد داشت. بهتر است قبل از شروع درمان، علت قطعی آن مشخص شود. اقداماتی که در جهت رفع خشکی واژن انجام می‌گیرند را در این قسمت، توضیح خواهیم داد. اما حتما برای اطمینان با درمانگر خود مشورت نمایید.

◀استفاده از لوبرکانت

معمولا لوبرکانت یا روان کننده ها برای تسهیل در رابطه جنسی یا دخول تجویز می‌شوند. اما در هنگام خشکی واژن نیز به مرطوب ماندن واژن کمک می‌کنند. توصیه می‌شوند از لوبریکانت هایی که بر پایه آب هستند؛ استفاده کنید. به طورکلی هنگام استفاده از مواد شیمیایی مختلف به تاریخ انقضای آن‌ها دقت کنید.

◀مرطوب کننده ها

کرم های مرطوب کننده واژن، با لوبریکانت ها متفاوت هستند. درون این کرم ها هورمونی وجود ندارد و بعضی از آن‌ها معطر هستند. گاه این محصولات اثرشان تا چند روز باقی می‌ماند. اما بهتر است در استفاده از آن‌ها زیاده روی نکنید. چون می‌توانند باعث عفونت واژن شوند.

◀هورمون درمانی

هورمون درمانی به روش های مختلف را حتما تحت نظر پزشک، شروع کنید. استروژن اصلی ترین هورمونی که در این نوع درمان استفاده می‌شود. بیشتر از این روش برای درمان خشکی واژن ناشی از یائسگی استفاده می‌کنند. هورمون درمانی با تجویز قرص ها یا داروهای موضعی صورت می‌گیرد.

◀روان درمانی

قبل تر گفتیم که خشکی واژن شاید به دلیل استرس و اضطراب به وجود آید. این فشار روانی احتمالا به علت ترس از رابطه جنسی یا موارد دیگر است. زنانی که فشار کار آنان زیاد است و در طول روز استرس زیادی را تجربه می‌کنند؛ بیشتر در معرض خشکی واژن قرار می‌گیرند. روانشناس با کمک روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا بر این مشکلات غلبه کند و رابطه جنسی بهتری داشته باشد.

◀شستشوی مناسب واژینال

استفاده از شوینده های مناسب و حتی شست و شوی به موقع ناحیه تناسلی، از بروز خشکی واژن جلوگیری می‌کند. شستشوی بیش از حد و با صابون های عادی، باعث از بین رفتن فلور طبیعی واژن شده و محیط آن را اسیدی می‌کند. گاهی واژن نسبت به این مواد حساسیت داده و رطوبت آن از بین می‌رود.

◀اصلاح سبک زندگی

ترک دخانیات، ورزش کگل، رابطه جنسی مکرر، استفاده از کاندوم های مناسب یا پوشیدن لباس زیر های استاندارد، مصرف مکمل های غذایی از دیگر عوامل پیشگیری از خشکی واژن هستند. مواردی که ذکر شد؛ راهکارهای ساده ای هستند که با رعایت کردن آنها بدون هیچ هزینه ای از این اختلال جلوگیری می‌کنید.

◀درمان با لیزر

درمان با لیزر، یکی از روش های نوین درمان خشکی واژن است. لیزر با تحریک بافت واژن و افزایش خون رسانی به آن، رطوبت این ناحیه را بالا می‌برد. همچنین میزان استروژن نیز با این روش، بالارفته و به جوان سازی و شادابی واژن کمک می‌‌کند.

◀کربوکسی تراپی

در کربوکسی تراپی نیز با تزریق مقدار مشخصی از کربن دی اکسید در داخل واژن به افزایش رطوبت، منجر می‌شود. این روش حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود و یکی از روش های موثر برای درمان آتروفی است.

سخن پایانی

خشکی واژن یکی از مشکلات رایج میان زنان است. اما کاملا قابل پیشگیری و درمان آن معمولا سریع است. توصیه می‌شود حتما فرایند درمان را کامل کرده و تحت نظر متخصص باشید. درمان های خانگی و گیاهی زیادی برای خشکی واژن وجود دارند، ولی هیچ کدام قطعی نیستند و حتی شاید باعث تشدید مشکل شوند. بسیاری از زنان بعد از درمان خشکی واژن، دیگرعلاقه ای به رابطه جنسی ندارند و میل جنسی خود را از دست می‌دهند. بهتر است برای این مشکل نیز به متخصصین روانشناسی مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خشکی واژن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا خشکی واژن خطرناک است؟

اگر خشکی واژن را نادیده بگیرید؛ باعث کاهش میل جنسی و یا حتی ناباروری می‌شود. بهتر است نشانه ها را جدی گرفته و از یک متخصص زنان کمک بگیرید.

روش های درمانی خشکی واژن کدام اند؟

لیزر، هورمون درمانی، روان درمانی، کربوکسی تراپی، استفاده از لوبریکانت و مرطوب کنده واژن، از روش های درمانی خشکی واژن هستند.

علت خشکی واژن چیست؟

از دلایل آتروفی واژن می‌توان به استرس و اضطراب، مصرف دخانیات، شیمی درمانی، برداشتن رحم و تخمدانها، حساسیت به جنس کاندوم و کمبود آب بدن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره