اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

رفتار با معتاد

رفتار با معتاد و تعامل کردن با چنین فردی کار ساده ای نیست. از آنجایی که اعتیاد می‌تواند مهارت های شناختی و ارتباطی افراد را مختل نماید؛ هیچ گاه نمی‌توان ارتباط سالمی با یک معتاد داشت. حتی گاهی افراد بعد از ترک اعتیاد نیز همچنان با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. از طرفی اطرافیان معتاد همگی به نحوی باید مهارت برخورد با معتاد را آموخته و به شکل های مختلف از آن استفاده کنند. در بیشتر موارد این رفتارهای اشتباه اطرافیان است که فرد را به ادامه دادن مصرف می‌کشاند و یا به طور کلی او را از درمان منصرف می‌کند. از این رو کسب اطلاعاتی در این زمینه و بهره گیری از آن از اهمیت زیادی برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

لزوم اطلاع از رفتار با معتاد

برخی از افراد به طور کلی تصور می‌کنند که لزومی به یادگیری رفتار با معتاد وجود ندارد. و یا اطرافیان به قدری درگیر مشکلات و موضوعات خود هستند که  از این موضوع صرف نظر می‌کنند. از طرفی گاهی این خود معتاد است که اطرافیان را ناامید کرده و طرد می‌شود. اما مطلع شدن از نحوه رفتار با معتاد از این جهت اهمیت دارد که افراد را در مورد اعتیاد آگاه کرده و به آنان نگرش آنان را نسبت به اعتیاد تغییر می‌دهد. همچنین نگرانی و فشار روانی را بر آنان تا حد زیادی کاهش داده و افراد را در این شرایط به یکدیگر نزدیک تر می‌کند. برای اطلاع از نحوه رفتار با افراد مشکوک به اعتیاد کلیک نمایید.

چگونگی رفتار با معتاد

چگونگی رفتار با معتاد

معمولا خانواده ها و اطرافیان بیمار معتاد نمی‌دانند که نحوه رفتار با معتاد به شکل درست چگونه باید باشد. آیا با این فرد باید به طور قاطعانه رفتار کرد و یا در مورد آن صبور بود و همواره به او فرصت داد؟ در این قسمت در مورد روش هایی صحبت می‌کنیم که کمک زیادی به اطرافیان فرد معتاد می‌کند.

با معتاد همراهی نکنید

نکته مهمی که در مورد رفتار با معتاد وجود دارد؛ این است که نباید با او همراهی کرد. همراهی نکردن در اینجا به این معنی است که در مصرف مواد مخدر و یا الکل با او همراه نشوید. برخی از خانواده ها تحت تاثیر اعتیاد اعضا، مصرف را شروع کرده و آنان نیز مبتلا می‌شوند. این موضوع می‌تواند در روحیه خود فردی که شروع کننده اعتیاد بوده است نیز تاثیر بگذارد.

از توهین و تحقیر کردن بپرهیزید

برخی از خانواده ها به دلیل اینکه فرد معتاد را ترغیب به ترک کنند؛ از توهین و تحقیر استفاده می‌کنند. اما این روش نه تنها فرد را تشویق به ترک نمی‌کند؛ بلکه از لحاظ روانی فشار بیشتری را نیز به او وارد می‌کند.

در رفتار با معتاد قهر نکنید

یکی از اقدامات اشتباه در رفتار با معتاد ، قهر کردن با او در مراحل مختلف است. در واقع هدف افراد این است که به او فشار وارد کنند تا اعتیاد خود را کنار بگذارد. اما باید بگوییم که این روش اصلا موثر نبوده و حتی نشان دهنده عدم بلوغ عاطفی شماست.

راهکار عملی ارائه دهید

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در مورد رفتار با معتاد در نظر داشته باشید؛ این است که عملگرا باشید. برخی از خانواده ها به فرد می‌گویند که ترک کن. اما راه حل دقیقی در این زمینه به او ارائه نمی‌دهند که چطور باید اینکار را انجام دهد.

هنگام رفتار با معتاد اجبار نکنید

در زمینه اعتیاد، بسیار مهم است که خود فرد معتاد انگیزه کافی داشته باشد و با اجبار ترک نکند. افرادی که با اجبار اطرافیان ترک می‌کنند؛ بیشتر احتمال دارد که دوباره به سراغ مصرف بروند. از این رو فرد معتاد را تشویق کنید؛ اما اجبار نه.

محرک ها را کاهش دهید

زمانی که افراد درگیر اعتیاد هستند؛ برخی از محرک های محیطی بیش از مسائل دیگر آنان را به سمت مصرف مجدد سوق می‌دهند. در رفتار با معتاد باید این محرک ها را شناسایی کرده و اجازه ندهید که فرد معتاد به سراغ آنها برود.

حمایت کردن از فرد معتاد

یکی از مهم ترین عواملی که در مورد رفتار با معتاد وجود دارد؛ این است که از او حمایت کنید. بسیاری از خانواده ها در این شرایط فرد معتاد را طرد کرده و یا او را نادیده می‌گیرند. اما باید او حس کند که همواره حمایت شما را داشته و فردی هست که به او کمکم کند.

اطلاع از عوارض اعتیاد

مطلع شدن اطرافیان و یا مطلع کردن خود فرد معتاد از عوارض اعتیاد، از رفتارهای صحیحی محسوب می‌شود که باید در این شرایط انجام داد. در این حالت افراد بیشتر در مورد درمان این بیماری احساس ضرورت می‌کنند.

اعتیاد بیماری است و نه جرم

برخی یک فرد معتاد را مجرم تلقی کرده و رفتارهای نادرستی با او دارند. در صورتی که اعتیاد یک بیماری است. زمانی که اطرافیان چنین دیدگاهی نسبت به اعتیاد داشته باشند؛ می‌توانند رفتار مناسب تری با اعتیاد داشته باشند.

محافظت کردن از خود و فرزندان

در رفتار با معتاد ، دیگران نیز دچار مشکلاتی می‌شوند. از این رو اطرافیان فرد معتاد نیز باید از سلامت خود در برابر چنین موضوعی محافظت نمایند. برای اینکار به روانشناس مراجعه کرده و یا فاصله خود را از فرد معتاد حفظ نمایند. این موضوع زمانی تبدیل به بحران می‌شود که فرد معتاد دارای فرزندانی باشد. برای اطلاع از نقش خانواده در ترک اعتیاد  کلیک نمایید.

چنین فردی را تنها نگذارید

بسیاری از افراد معتاد به این دلیل که حس می‌کنند هیچ کس به آنها اهمیتی نمی‌دهد و یا تنها هستند؛ اعتیاد خود را ادامه می‌دهند. همچنین در حین تنهایی آنها بیشتر برای مصرف مجدد وسوسه می‌شوند. به همین دلیل در رفتار با معتاد او را تنها نگذاشته و سعی کنید ارتباط خود را با آنان نزدیک تر کنید.

برچسب نزنید

یکیدیگر از اشتباهاتی که اطرافیان فرد معتاد در ارتباط با چنین فردی مرتکب می‌شوند؛ برچسب زدن است. برای مثال هرکار اشتباهی که فرد انجام می‌دهد را به اعتیاد او ربط داده و همواره این موضوع را به او یادآوری می‌کنند.

چگونه با معتاد رفتار کنیم که راضی به ترک شود؟

رفتار با معتاد برای ترک

در رفتار با معتاد باید از روش هایی استفاده کنید تا بتوانید او را برای ترک کردن ترغیب کنید. تشویق افراد برای ترک اعتیاد کار سختی است. اما زمانی که بدانید چطور با آنها رفتار کرده و واکنش درستی نشان دهید؛ بیشتر احتمال دارد که فرد برای درمان راضی شود. در این مورد با او صحبت کرده و همچنین از یک مشاور نیز کمک بگیرید.

رفتار با معتادی که ترک کرده است

حتی بعد از ترک اعتیاد نیز رفتار دیگران با این فرد همچنان حائز اهمیت است. از آنجایی که بعد از ترک اعتیاد احتمال بازگشت فرد به اعتیاد همچنان وجود دارد؛ افراد با بروز واکنش های مناسب می‌توانند تا حد زیادی جلوی این موضوع را بگیرند. در این دوران نیز فرد باید حتما تحت نظر یک روانشناس بوده و در جلسات گروه درمانی نیز شرکت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

سخن پایانی

در بسیاری از موارد این نحوه رفتار با معتاد است که او را ترغیب به ترک کرده و یا منجر به مصرف مجدد می‌گردد. همین موضوع نشان دهنده اهمیت نحوه رفتار با این افراد است. خانواده ها در این دوران نقش مهمی ایفا کرده و می‌توانند تعیین کننده باشند. از این رو بهتر است خانواده و اطرافیان در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و از یک روانشناس نیز حتما کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره