اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

رفتار با معتاد

رفتار با معتاد چگونه باید باشد؟ طبیعی است که اگر به صورت ناگهانی متوجه اعتیاد یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان خود شوید نگرانی و هیجانات منفی به سمت شما هجوم بیاورند و زمینه را برای واکنش نادرست فراهم کنند. اما باید این نکته را بدانید که برخورد اولیه با فردی که درگیر اعتیاد شده بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند بر ادامه اعتیاد یا تصمیم برای ترک توسط او تاثیر بگذارد. علاوه بر این‌ها باید به یاد داشته باشید که اعتیاد مانند یک باتلاق است و هرچقدر بیشتر در نجات فرد معتاد تعلل کنید، او بیشتر فرو خواهد رفت پس رویارویی با حقیقت را پشت گوش نیندازید. با آگاهی از نحوه صحیح رفتار با معتاد و کمک گرفتن از یک روانشناس می‌توانید او را در مسیر ترک اعتیاد یاری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

در برابر فرد معتاد چه رفتارهایی نباید کرد؟

در برخورد با فرد معتاد شما ابتدا باید بدانید از چه رفتارهایی باید اجتناب کنید و سپس رفتار های درست را بشناسید. رفتارهایی که نباید کرد به شرح زیر هستند:

1. تنبیه های کلامی را کنار بگذارید

بیمار در گیر اعتیاد به حد کافی در حال رنج کشیدن است، و لزومی ندارد که شما با حرف‌هایتان او را بیشتر شکنجه کنید. از تحقیر و توهین، فریاد و ناسزا گفتن، لعن و نفرین، تهدید، قضاوت و انتقاد و دیگر تنبیه‌های کلامی شدیدا اجتناب نمایید.

2. رفتار با معتاد | تنبیه های عملی را اجرا نکنید

کتک زدن، قهر کردن، زندانی کردن و… را فراموش کنید. شما با این کارها نه تنها به فرد کمکی نمی‌کنید بلکه او را بیشتر به سوی اعتیاد هدایت می‌کنید.

3. با فرد معتاد همدست نشوید 

افراد معتاد ممکن است با سواستفاده از احساساتتان از شما درخواست کنند برایشان مواد تهیه کنید یا کنار آن‌ها مقدار کمی مواد بکشید. هرگز این پیشنهادها را قبول نکنید و به خاطر داشته باشید که پلیس در صورت پیدا کردن مواد مخدر در وسایل شما هرگز باور نمی‌کند برای فرد دیگری این مواد را تهیه می‌کردید و شما را به عنوان مجرم خواهد شناخت. همچنین این را نیز بدانید که مصرف مواد در هر اندازه‌ای حتی کمترین حد، آسیب‌های جسمی فراوانی به همراه دارد و مقدمه‌ای برای اعتیاد شدید است.

رفتار با معتاد | در برابر فرد معتاد چه رفتار هایی باید انجام داد؟

شاید این حرف را زیاد شنیده باشید که می‌گویند معتاد بیمار است نه مجرم! از نظر متخصصان حوزه ترک اعتیاد این حرف تمام حقیقت است. شما هیچ وقت کسی را که درگیر بیماری قلبی، دیابت یا اینگونه بیماری‌ها شده را سرزنش نمی‌کنید بلکه با مهربانی و آرامش به سمتش می‌روید چرا که می‌دانید آن فرد بیمار است. در مقابل فرد معتاد نیز باید همچین رفتاری داشته باشید و او را به چشم یک بیمار ببینید.

باید بدانید که رفتار شما هر چقدر هم که درست باشد، درمان محسوب نمی‌شود. برای درمان قطعی حتما باید بیمار تحت نظر متخصص ترک اعتیاد باشد. در صورتی که بیمار بارها ترک کرده اما باز شکست خورده پینشهاد می‌کنیم به عنوان خانواده و نزدیکان فرد در جلسات مشاوره خانواده شرکت کنید تا این مساله به طور کل درمان شود.

در یک فرایند دو مرحله‌ای شما می توانید بهترین رفتار با بیمار درگیر اعتیاد را داشته باشید که عبارتند از:

1. فهم اعتیاد

دلیل اعتیاد: ابتدا باید دلیل معتاد شدن فرد مورد نظرتان را پیدا کنید. آیا او به خاطر مشکلات روحی به اعتیاد پناه برده؟ آیا تحت تاثیر جمع‌های دوستی در مدرسه یا محله درگیر اعتیاد شده یا صرفا به خاطر کنکجاوی به سمت مواد مخدر رفته است؟
برای این کار شما باید گوش شنوای فرد باشید. باید بدون قضاوت کردن پای صحبت‌های او بنشینید و همدمش باشید. با شناسایی دلیل اعتیاد می‌توانید با از بین بردن آن به ترک اعتیاد نیز کمک کنید. مثلا اگر فردی به خاطر افسردگی به اعتیاد پناه برده باشد با درمان افسردگی اعتیادش نیز کمرنگ خواهد شد.

مرحله اعتیاد: در رفتار با معتاد شما باید بدانید فرد مورد نظرتان در چه مرحله‌ای از اعتیاد قرار دارد. اگر تازه به مصرف مواد مخدر روی آورده و هنوز اعتیاد جدی ندارد او را به چشم یک فرد سالم نگاه کنید و به تدریج با کمک مشاوره و برخورد صحیح او را برای ادامه ندادن اعتیاد تشویق کنید. اما اگر اعتیاد این فرد جدی است باید اعتماد او را جلب کرده و انگیزه ترک را در او به وجود بیاورید.

شناخت اعتیاد: فرد مورد نظر شما به چه ماده‌ای اعتیاد پیدا کرده است؟ ماده مورد مصرف او را بشناسید و درباره علائم و پیامدهای آن اطلاعاتی کسب کنید. درست مانند زمانی که با دیدن عوارض سرماخوردگی مثل تب، سرفه، آبریزش بینی و… به وجود این بیماری پی می‌برید، باید با دیدن نشانه‌ها، به مصرف معتاد توسط فرذ معتاد آگاه شوید. در صورت دیدن هر رفتار یا حالت عجیبی در عزیز معتادتان، می‌توانید به مشکل او پی ببرید و واکنش مناسب نشان دهید.

2. رفتار با معتاد | واکنش درست

حمایت: شما باید از فردی که درگیر اعتیاد شده به صورت همه جانبه حمایت کنید. فرد باید کاملا احساس کند که برایتان اهمیت دارد و شما به او توجه می‌کنید. از حمایت‌های مالی فرد معتاد جلوگیری کنید چراکه تمام این پول‌ها صرف مواد شده و سلامتی فرد را با خود به فنا خواهد برد.

انگیزه ایجاد کنید: در رفتار با معتاد باید  برای او انگیزه ترک اعتیاد ایجاد کنید؛ برای او دلیل محکمی بیاورید که چرا باید اقدام به ترک کند. به او هشدار دهید که در صورت ادامه دادن مصرف درگیر چه عوارض جسمی و روحی‌ای خواهد شد.

برنامه‌های ترک را بشناسید: شما باید برنامه‌های ترک هر ماده مخدر، مراکز ترک و طول دوره درمان را بدانید تا بهتر بتوانید فرد را به سمت ترک اعتیاد هدایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

سخن آخر

در هر مرحله بهتر است از متخصصین ترک اعتیاد، مشاورن و روانشناسان و پزشکان مشورت بگیرید. شما تنها فردی نیستید که یکی از عزیزانش درگیر اعتیاد شده پس مطمئن باشید با کسب آگاهی و دریافت مشاوره در زمینه رفتار با معتاد می‌توانید این مشکل را برطرف سازید. متخصصان مرکز مشاوره آواژه در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره