اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

علائم اعتیاد به شیشه

علائم اعتیاد به شیشه به صورت کاملا واضح بعد از مدتی بروز کرده و منجر به تشخیص مصرف این ماده در میان افراد می‌گردد. شیشه یا متامفتامین یک ماده مخدر صنعتی است که اعتیادآور بوده و افراد زیادی را به تاریکی کشانده. همچنین عوارض جانبی زیادی حتی بعد از ترک برای افراد ایجاد می‌کند. نشانه‌های‌اعتیاد به این ماده طیف وسیعی از علائم روانی و جسمانی را در برگرفته که زندگی فردی و اجتماعی افراد را بعد از مدتی به طور کامل مختل می‌کند. مصرف شیشه به طور کلی بدن را تحت تاثیر قرار داده و عملکرد آن را مختل می‌کند. متاسفانه عدم آگاهی از شکل و عوارض شیشه باعث شروع اعتیاد می‌شود. از این رو بهتر است از آموزه‌های روانشناسان و خدمات درمانی آن‌ها در زمان مناسب استفاده شود. برای دریافت مشاوره مشاوره ترک اعتیاد تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به شیشه می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

علائم اعتیاد به شیشه کدام اند؟

علائم اعتیاد به شیشه جسمانی

در بیشتر موارد اطرافیان متوجه تغییر فرد به طور ناگهانی می‌شوند؛ اما دقیقا نمی‌دانند منشا آن چیست و یا اینکه در صورت اعتیاد فرد به چه ماده ای اعتیاد دارد. به طور کلی زیرنظر گرفتن نشانه ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و می‌تواند به اطرافیان کمک زیادی در این مورد کند. در این بخش به توضیح این نشانه ها می‌پردازیم. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

نشانه های کوتاه مدت

برخی از علائم اعتیاد به شیشه که تا مدت کوتاهی بروز کرده و بعد از بین می‌روند؛ شامل موارد زیر هستند.

  • بوی بد دهان
  • سیاه شدن دندان ها
  • سوختگی لب و انگشتان
  • گشاد شدن مردمک چشم ها
  • تعریق
  • نامنظم شدن الگوهای تنفسی
  • سوزن سوزن شدن پاها
  • خون دماغ شدن و اختلال در مجاری ادراری
  • خشونت ورزی و رفتار خصمانه
  • کم شدن وزن به صورت ناگهانی و شدید

نشانه های بلند مدت

اما بعد از مدتی که دوز مصرفی فرد بیشتر شده و به طور کلی بدن نسبت به این ماده عادت کرده است؛ فرد گروه دیگری از نشانه ها را از خود بروز می‌دهد. حتی از این طریق نیز می‌توان متوجه شد که فرد در چه مراحلی از اعتیاد خود به شیشه قرار دارد. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با تست شیشه کلیک کنید.

  • حس کردن حرکت حشرات و موجوداتی زیر پوست
  • تحریک پذیری به دلیل اختلال در سیستم عصبی
  • شکستن دندان ها و یا پوسیده شدن همه آنها
  • پیر شدن پوست به صورت ناگهانی
  • تخریب گیرنده های دوپامین در مغز. پس فرد نمی‌تواند هیچگاه احساس لذت کند.
  • احساس اضطراب ، نگرانی و ناراحتی
  • بروز زخم، آبسه و عفونت
  • بروز نشانه های افسردگی
  • توهم
  • اختلال در فعالیت های شناختی، حرکتی و حافظه
  • ابتلا به سوتغذیه
  • نوسانات خلقی
  • بروز نشانه های پارانوییا و بی اعتمادی شدید به دیگران
  • بیشتر شدن دوز مصرفی

در مواردی شاهد نارسایی کبدی و تشنج نیز در افراد شیشه ای هستیم که در این شرایط اطرافیان باید سریعا فرد را به مراکز درمانی منتقل نمایند.

نشانه های رفتاری اعتیاد به شیشه

شیشه می‌تواند رفتار افراد را نیز در زمینه های مختلف تغییر دهد. این تغییر رفتار ناگهانی از علائم اعتیاد به شیشه است و هیچ توجیه دیگری ندارد. کاهش مهارت در انجام حرکات ظریف، بزهکاری، ابتلا به وسواس های فکری عملی مانند کندن پوست و یا کشیدن موهای خود، بروز تغییرات در الگوی خواب، اختلال در اشتها، بروز رفتارهای پرخطر جنسی، بیش فعالی و داشتن انرژی زیاد و… همگی از نشانه‌های رفتاری اعتیاد به شیشه هستند.

علائم اعتیاد به شیشه در مردان

از آنجایی که مردان در مقایسه با زنان بیشتر به اعتیاد مبتلا می‌شوند و همچنین شیشه مصرف می‌کنند؛ بررسی علائم اعتیاد به شیشه در آنان از اهمیت بیشتری برخوردار است. بیشتر مردان در ابتدا برای درمان مشکلات جنسی و یا کاهش وزن خود از شیشه استفاده می‌کنند. اما بعد از مدتی به آن اعتیاد پیدا کرده و مشکل آنان نیز شدیدتر می‌شود. مصرف این ماده منجر به از بین رفتن دریچه پروستات شده و در بیشتر موارد بر عملکرد جنسی آنها تاثیر می‌گذارد. از طرفی آنان بعد از ترک نیز بیشتر احتمال دارد که مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانی شوند.

نحوه مصرف شیشه

شیشه را می‌توان به روش های مختلفی مصرف نمود. در بیشتر موارد افراد این ماده را که حالت کریستالی و سفید رنگ دارد را درون وسیله ای به اسم پایپ ریخته و حرارت می‌دهند و سپس دود آن را استنشاق می‌کنند. سپس بقیه آن را نیز جمع آوری کرده و دوباره مصرف می‌کنند. روش های دیگر اینکار نیز شامل مصرف شیشه با نوشابه، زرورق، و همچنین دستگاهی به اسم قلقلی است. در صورتی که چنین ابزارهایی را در وسایل فرزند یا همسر خود دیدید؛ باید احتمال اعتیاد به شیشه را در نظر داشته باشید.

علائم اوردوز و مسمومیت با شیشه

انواع نشانه های اعتیاد به شیشه

شیشه از آن دست موادی است که احتمال اوردوز و مسمومیت با آن نیز وجود دارد. زمانی که افراد در مدت زمانی کوتاه مقدار زیادی از این ماده را استفاده نمایند؛ دچار حالاتی مانند هیجان زدگی، افزایش ریتم تنفسی، برافروختگی چهره، گشاد شدن مردمک چشم ها، بی خوابی، لرزش و تشنج می‌شوند که همگی آنها نشانه های خطرناکی در مورد مصرف شیشه محسوب می‌شوند. از این رو فرد را سریعا باید به مراکز درمانی برد.

علائم ترک شیشه

زمانی که افراد مصرف شیشه را ترک کرده و در دوران سم زدایی هستند نیز دچار حالات متفاوتی می‌شوند. البته این نشانه ها هر زمانی که فرد مصرف شیشه را متوقف نماید؛ بروز می‌کند و همواره به معنی ترک کردن نیست. اما به طور کلی اگر در دوران ترک اعتیاد به شیشه شاهد بروز چنین علائمی بودید؛ نباید از این بابت دچار نگرانی شوید. این نشانه ها شامل تعریق، لرزش بدن، گرگرفتگی، کلافگی و بی قراری، کاهش انرژی، بیشتر شدن خواب افراد و… می‌گردد. در صورتی که این نشانه ها به صورت بسیار شدید و برای مدت زمان طولانی بروز کردند؛ باید از متخصص کمک بگیرید. برای دریافت درمان ترک اعتیاد کلیک کنید.

پیامدهای اعتیاد به شیشه

اعتیاد به شیشه عوارض جانبی زیادی دارد که گاها بعد از دوران ترک نیز همراه افراد هستند. ابتلا به اسکیزوفرنی، توهم، کرم زدگی بدن، ابتلا به عفونت های دهانی، لاغری بیش از حد، ابتلا به بیماری ها و زخم های پوستی و… در این شرایط دور از انتظار نیستند. از این رو با اطلاع از اعتیاد فرد باید سریعا برای درمان به او کمک کرد.

نحوه ساخت شیشه

شیشه یک مخدر صنعتی است که برخلاف تریاک و هروئین منشا زیستی ندارد. این ماده از دو ماده شیمیایی دیگر با نام های لئو مت آمفتامین و دکسترو مت آمفتامین تولید می‌شود که این دو ماده به میزان یکسانی درون شیشه وجود دارند. شیشه در آزماشیگاه های غیرمجازی به نام آشپزخانه تولید و عرضه می‌شود.

علت محبوبیت شیشه در میان جوانان

بر اساس آمارهای به دست آمده در این زمینه بیشترین گروه سنی مصرف کننده شیشه افراد بین 18 تا 25 سال هستند. این موضوع به این خاطر است که این ماده در پارتی ها وجود داشته و افراد به دلیل اینکه اطلاعات کافی در مورد آن ندارند؛ مصرف می‌کنند. شاید تصور کنید که امروزه همه افراد ماده مخدر شیشه را می‌شناسند. اما در صورتی که اینطور نبوده و به دلیل نام های مختلفی که برای این ماده وجود دارد و روش های مصرف متفاوت گاها افراد نمی‌دانند که در حال مصرف چه ماده ای هستند. از طرفی میزان لذتی که این ماده برای جوانان ایجاد می‌کند بسیار بیشتر از سایر مواد است.

سخن پایانی

به دلیل مشکلات زیادی که مصرف شیشه برای افراد ایجاد می‌کند؛ بسیار اهمیت دارد که افراد در مورد آن اطلاعات کافی داشته و همچنین از خود و دیگران نیز در این زمینه مراقبت کند. همچنین می‌توانند در این مورد از پزشک متخصص و روانشناس کمک گرفته و در صورت مشاهده علائم اعتیاد به شیشه حتما اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به شیشه می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

چطور می‌توان تشخیص داد که فردی شیشه مصرف کرده است؟

مصرف شیشه نشانه‌های مشخصی در رفتار و حالات فرد ایجاد می‌کند که از جمله آنها کاهش اشتها، فعالیت طولانی مدت بدون احساس خستگی، تعریق بدن، احساس پرخاشگری یا تحریک پذیری را می‌توان نام برد.

علائم اعتیاد به شیشه از چه زمانی در فرد قابل مشاهده هستند؟

آنچه به عنوان نشانه‌های مصرف یا اعتیاد به شیشه از آن صحبت می‌شود معمولاً در پی مصرف شیشه مشخص می‌شود و نیاز به گذشت زمان ندارد. البته این مسئله می‌تواند با توجه به میزان مصرف و سن و جنسیت مصرف کننده تا حدودی متفاوت باشد.

اگر فردی به دنبال مصرف شیشه دچار توهم شده باشد چه باید کرد؟

شما نمی‌توانید برای تغییر توهم در فرد کاری انجام دهید مهم‌ترین مسئله این است که در صورت مشاهده چنین شرایطی با فرد مخالفت نکرده و به‌سرعت با مراکز درمانی تماس بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره