اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

علائم اعتیاد به شیشه

شناخت علائم اعتیاد به شیشه برای بسیاری از افراد و به خصوص خانواده‌هایی که فرزندانشان در سنین نوجوانی قرار دارند اهمیت بسیاری دارد. در صورتی که شما با این علائم و نشانه‌ها آشنایی داشته باشید می‌توانید سریع‌تر متوجه وضعیت اعتیاد در نزدیکانتان شده و برای کمک به آن‌ها اقدام کنید. توجه داشته باشید در صورت مشاهده علایم اعتیاد به شیشه در اطرافیان خود بر احساسات و هیجانات خود کنترل داشته باشید و موضوع را با یک مشاور و روانشناس در زمینه اعتیاد در میان بگذارید. گاهی تصمیمات عجولانه می‌تواند شرایط را برای درمان و ارتباط سخت تر کند. با این حال در این مطلب راجع به ماده مخدر شیشه و علائم اعتیاد به شیشه از جنبه‌های مختلف صحبت خواهیم کرد پس همراه ما باشید. 

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست 

شیشه چیست؟

شیشه یا کریستال یک ماده مخدر صنعتی است که از مت آمفتامین تهیه می‌شود. این ماده مخدر به صورت یک پودر بی رنگ و بی بو است که شبیه به ذرات خورده شیشه یا کریستال بوده و به همین خاطر در میان مردم به این نام شناخته می‌شود.

به طور کلی ترکیبات مت آمفتامین باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی در مصرف کننده شده و از طریق تحریک مغز به ترشح دوپامین، یک احساس شادمانی و پرانرژی بودن کاذب را در فرد ایجاد می‌کند. این احساس پرانرژی بودن و بی نیازی به خواب معمولاً باعث می‌شود که بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان و یا صاحبان مشاغلی که نیاز به کاهش خواب آلودگی و افزایش تمرکز دارند به سمت مصرف این ماده گرایش پیدا کنند. با این حال مصرف این ماده به شدت اعتیاد آور بوده و به دلیل تاثیرات نامطلوبی که در مغز فرد ایجاد می‌کند، ترک اعتیاد به شیشه دشواری‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت. برای آشنایی با انواع توهم زا هاکلیک کنید.

علائم مصرف شیشه

برای بسیاری از افرادی که نگران علائم اعتیاد به شیشه در نزدیکانشان هستند این سؤال پیش خواهد آمد که نشانه‌های مصرف شیشه چیست؟ و یا به عبارت دیگر چطور می‌توان تشخیص داد که فردی شیشه مصرف کرده است؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت که مصرف شیشه باعث بروز نشانه‌های مشخصی در رفتار فرد شده و تغییرات جسمی و روانی خاصی را به دنبال دارد که با شناسایی آن‌ها می‌توانید متوجه مصرف شیشه در وی شوید. مهم‌ترین نشانه‌های مصرف و اعتیاد به شیشه موارد زیر را در برمی‌گیرد.

  • افزایش انرژی و تمایل فرد برای فعالیت بدون اینکه احساس خستگی یا خواب آلودگی داشته باشد.
  • کاهش اشتها
  • افزایش تعریق بدن
  • قرمزی چشم و گشاد شدن مردمک چشم‌ها
  • تحریک پذیری و پرخاشگری
  • بدبینی و پارانوئید
  • بروز توهمات حسی

درصورتی که همه یا تعدادی از این نشانه‌ها را در فردی مشاهده کردید بهتر است هرچه سریعتر با یک متخصص در زمینه ترک اعتیاد مشورت کنید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد که چطور با این افراد برخورد کنید و آن‌ها را برای مراجعه به مراکز ترک اعتیاد ترغیب نمایید.

بیشتر بخوانید : تست شیشه

علائم اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه باعث افزایش ترشح دوپامین در مغز می‌شود. با توجه به اینکه دوپامین نقش مهمی در احساس شادمانی و انرژی دارد، مصرف شیشه باعث بروز یک حالت خوشایند در فرد می‌شود که او را برای مصرف مجدد یا اعتیاد به شیشه ترغیب می‌کند. اعتیاد به شیشه نشانه‌ها و علائم را به همراه دارد که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد. با توجه به اهمیت زمان در درمان اعتیاد به هرگونه ماده مخدر درصورتیکه با این نشانه‌ها در فردی مواجه شدید بهتر است هرچه سریعتر برای درمان اقدام نمایید.

علائم رفتاری اعتیاد به شیشه

تغییرات رفتاری یکی از مشهودترین نشانه‌هایی است که به دنبال مصرف شیشه اتفاق می‌افتد. این افراد به دلیل انرژی بالایی که در اثر مصرف شیشه به دست آورده‌اند معمولاً بسیار فعال بوده و بدون نیاز به استراحت یا احساس خستگی مشغول انجام فعالیت‌های مختلف می‌شوند؛ اما در کنار فعالیت و پرانرژی بودن نشانه‌هایی همچون پرخاشگری و تحریک پذیری نیز در این افراد دیده می‌شود. حرف زدن‌های طولانی مدت یا پرش افکار و تغییر دائمی موضوع بحث از دیگر نشانه‌های رفتاری است که به دنبال مصرف شیشه در فرد ایجاد می‌شود.

علائم روانی اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه تاثیرات جدی بر مغز مصرف کننده خواهد داشت که باعث بروز نشانه‌های روانی اعتیاد به شیشه می‌شود. به دنبال مصرف شیشه فرد ممکن است دچار توهم و هذیان شده و یا نشانه‌های بدبینی شدید را تجربه کند. این بدبینی‌ها می‌تواند در راستای توهمات یا هذیان‌های فرد بوده و او احساس کند دیگران قصد آسیب زدن یا جاسوسی از او را دارند.

علاوه بر این شیشه به دلیل خاصیت تحریک کنندگی باعث افزایش سطح توجه فرد به محیط پیرامون و بالا رفتن قدرت تمرکز می‌شود و با افزایش میزان دوپامین یک احساس شادی کاذب را در فرد ایجاد می‌کند.

درصورتی که مصرف شیشه ادامه پیدا کند فرد دچار تغییرات جدی در وضعیت مغز می‌شود تا جایی که ممکن است مغز معتادین به شیشه، توانایی تولید دوپامین به صورت طبیعی را از دست بدهد و در نتیجه فرد بدون استفاده از این ماده نمی‌تواند احساس شادی را تجربه کند. این افراد معمولاً به دنبال قطع یا کاهش مصرف و ترک اعتیاد به شیشه احساس افسردگی شدیدی را تجربه می‌کنند.

علائم جسمانی اعتیاد به شیشه

مصرف شیشه باعث بروز مشکلات جسمی برای فرد می‌شود که از جمله این علائم اعتیاد به شیشه می‌توان به تعریق بیش از حد، قرمز شدن چشم‌ها و گشادی مردمک، افزایش ضربان قلب و تنفس و همین طور کاهش اشتها اشاره کرد.

مثلث اعتیاد

روانشناسان معتقدند که وجود سه نشانه در کنار هم به معنای اعتیاد به هرگونه ماده مخدر و همچین اعتیاد به شیشه است. در نتیجه درصورت حضور این سه نشانه می‌توانیم با قطعیت راجع به اعتیاد فرد به شیشه صحبت کنیم. این سه نشانه که به آن‌ها مثلث اعتیاد نیز گفته می‌شود شامل موارد زیر است.

  • پس از چندین بار مصرف شیشه فرد احساس می‌کند که با استفاده از این ماده به اندازه سابق به احساس لذت دست پیدا نمی‌کند و به همین خاطر میزان مصرف به صورت مداوم افزایش پیدا می‌کند.
  • درصورتی که فرد مصرف شیشه را قطع کند و یا کمتر از قبل مصرف کند نشانه‌های جسمی و روانی ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد.
  • معتادان به شیشه زمان زیادی را صرف تهیه و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند که باعث می‌شود از بسیاری از کارهای دیگر خود عقب بیفتند.

عوارض مصرف شیشه | عوارض اعتیاد به شیشه

ماده مخدر شیشه قوی‌ترین نوع مت‌آمفتامینی است که تاکنون شناخته شده و به همین خاطر اثرات نامطلوب بسیاری را در جسم و روان فرد ایجاد می‌کند که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • به دنبال تحریک مداوم بدن توسط شیشه، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشارخون در این افراد افزایش پیدا می‌کند.
  • لرزش مداوم دست
  • آسیب دیدن دندان‌ها
  • کاهش وزن شدید و مشکلات مرتبط با آن
  • نوسانات خلقی و ابتلا به بیماری‌های روحی مثل افسردگی و اضطراب
  • بروز مشکلات مربوط به حافظه
  • آسیب دیدن جدی یا از بین رفتن بخش‌هایی از بافت مغز
بیشتر بخوانید : ترک شیشه 

علائم اعتیاد به شیشه | نشانه‌های مسمومیت با شیشه

مصرف بیش از حد شیشه باعث اوردوز یا بروز مسمومیت می‌شود که می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. برخی از رایج‌ترین علائم مسمومیت با شیشه شامل موارد زیر می‌باشند.

  • افزایش دمای بدن
  • لرزش عضلات بدن
  • بی قراری و سرآسیمگی
  • تنفس سریع
  • احساس سردرگمی
  • افزایش فشار خون
  • تعریق بیش از حد
  • ادرار تیره رنگ
  • غش یا کما

نشانه‌های ترک اعتیاد به شیشه

افرادی که اعتیاد به شیشه دارند درصورت ترک مصرف یا کاهش میزان مصرف به نسبت دفعات گذشته، مشکلات جسمی و روانی ناخوشایندی را تجربه می‌کنند که معمولاً برای فرار از آن به سراغ مصرف مجدد شیشه می‌روند؛ اما در صورتیکه فرد مصرف مجدد را شروع نکند این نشانه‌ها معمولاً پس از یک هفته پایان پیدا می‌کند. اگرچه نشانه‌های روانی مانند افسردگی ممکن است برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند. اصلی‌ترین نشانه‌های ترک شیشه شامل موارد زیر است

  • احساس افسردگی
  • خستگی و نیاز به خواب
  • سردرگمی و گیجی
  • بازگشت اشتها و پرخوری

درمان اعتیاد به شیشه

درصورتی که قصد درمان اعتیاد به شیشه و قطع مصرف را دارید بهتر است از قطع ناگهانی و خودسرانه مصرف جدا خودداری کنید. این مسئله می‌تواند باعث بروز نشانه‌های شدید و خطرناک جسمی و روانی باشد. بهتر است برای ترک اعتیاد از مشاورین و متخصصین ترک اعتیاد کمک بگیرید و بر اساس روش‌های موجود برای این کار اقدام کنید.

به طور کلی ترک اعتیاد به شیشه شامل دو مرحله سم زدایی یا ترک جسمی اعتیاد و جلسات رواندرمانی برای جلوگیری از بروز آسیب‌های روحی جدی است. ترک مصرف شیشه معمولا باعث بروز نشانه‌های ناخوشایندی همچون ابتلا به افسردگی می‌شود که بسیاری از افراد برای فرار از آن به مصرف مجدد شیشه روی می‌آورند. از طرفی بدرفتاری خانواده و نزدیکان با این افراد می‌تواند دلیل دیگری برای سرخوردگی و میل به مصرف مجدد باشد. به همین خاطر جلسات بازپروری با هدف درمان بیماری‌های روحی ناشی از ترک اعتیاد به شیشه و همین‌طور آموزش راهکارهایی برای مقاومت در برابر میل به مصرف مجدد ایجاد شده‌اند. مشاورین به بیماران کمک خواهند کرد تا از طریق بهبود ارتباط با نزدیکان و پیدا کردن اهداف مناسب برای زندگی، پس از ترک اعتیاد شرایط مطلوبی داشته باشند. برای دریافت درمان ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

1. چطور می‌توان تشخیص داد که فردی شیشه مصرف کرده است؟

مصرف شیشه نشانه‌های مشخصی در رفتار و حالات فرد ایجاد می‌کند که از جمله آنها کاهش اشتها، فعالیت طولانی مدت بدون احساس خستگی، تعریق بدن، احساس پرخاشگری یا تحریک پذیری را می‌توان نام برد.

2. علائم اعتیاد به شیشه از چه زمانی در فرد قابل مشاهده هستند؟

آنچه به عنوان نشانه‌های مصرف یا اعتیاد به شیشه از آن صحبت می‌شود معمولاً در پی مصرف شیشه مشخص می‌شود و نیاز به گذشت زمان ندارد. البته این مسئله می‌تواند با توجه به میزان مصرف و سن و جنسیت مصرف کننده تا حدودی متفاوت باشد.

3. اگر فردی به دنبال مصرف شیشه دچار توهم شده باشد چه باید کرد؟

شما نمی‌توانید برای تغییر توهم در فرد کاری انجام دهید مهم‌ترین مسئله این است که در صورت مشاهده چنین شرایطی با فرد مخالفت نکرده و به‌سرعت با مراکز درمانی تماس بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره