اعتیاددرمان و ترک اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

بازگشت به اعتیاد

بازگشت به اعتیاد از شرایطی است که در برخی از موارد برای افراد و خانواده ها پیش آمده و آنها را دچار بحران می‌کند. این موضوع به قدری شایع است که حتی می‌توان گفت که بسیاری از معتادین بعد از ترک دوباره به سمت مصرف مجدد می‌روند. کمتر کسی می‌تواند برای طولانی مدت به این موضوع پایبند باشد. بعد از دوران ترک زمان بسیار حساسی است که اگر افراد به درستی دوران نقاهت خود را نگذرانند؛ دوباره به اعتیاد روی آورده و اینبار آسیب های بیشتری را به خود وارد می‌کنند. در این مورد اطرافیان نقش مهمی ایفا کرده و در این زمینه باید به فرد بیمار کمک کنند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازگشت به اعتیاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بازگشت به اعتیاد

براساس آمارهایی که در این مورد به دست آمده؛ مشخص شد است که همه افرادی که اعتیاد خود را به هرماده ای ترک می‌کنند، حداقل یکبار بازگشت را دارند. این موضوع می‌تواند در دوران سم زدایی و مراحل ابتدایی ترک اعتیاد نیز باشد. از طرفی بازگشت به اعتیاد در این دوران تا حدی خطرناک نیز هست. چرا که افراد دیگر تحمل خود را نسبت به مصرف مواد مخدر از دست داده اند و مصرف مقدار کمی از مواد مخدر نیز می‌تواند آنها را دچار مشکل کرده و نشانه هایی مانند اوردوز را تجربه کنند. اعتیاد یک بیماری مزمن محسوب می‌شود که مدت زمان پاکی در آن اهمیتی ندارد. چرا که هر زمان احتمال بازگشت آن هست. از این رو بهتر است خود افراد و خانواده ها در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کرده و از متخصص کمک بگیرند. برای اطلاع بیشتر درباره نقش خانواده در ترک اعتیاد کلیک کنید.

علل بازگشت به اعتیاد

علل بازگشت به اعتیاد

برای بازگشت به اعتیاد دلایل مختلفی وجود دارد. در واقع پیدا کردن عوامل زمینه ساز اعتیاد و جلوگیری از آنها می‌تواند تا حد زیادی در این مورد حالت پیشگیرانه داشته باشد. این بدان معنی است که اگر افراد دچار این شرایط نشوند؛ احتمالا به سراغ اعتیاد نیز نخواهند رفت. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل خواهیم پرداخت.

ابتلا به افسردگی و استرس

طبیعی است که افراد مدتی بعد از ترک اعتیاد به افسردگی مبتلا شوند. اما همین موضوع به طور مجدد آنان را در معرض مصرف دوباره قرار می‌دهد. آنان به دنبال راهی برای فرار از حال بد خود هستند؛ و به همین دلیل به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند. استرس نیز عامل دیگری است که زمینه ساز و یا ماشه چکان بازگشت به اعتیاد است. چنین افرادی به دلیل اینکه مهارت های لازم برای مقابله با استرس را ندارند؛ مصرف مواد را ترجیح می‌دهند.

خستگی

خستگی نیز محرک دیگری برای بازگشت به اعتیاد است. در دوران بعد از ترک اعتیاد خواب افراد دچار اختلال شده و به همین دلیل احساس خستگی و کمبود انرژی را تجربه می‌کنند. این حالت کرختی و ملال برای آنها غیرقابل تحمل شده و برای فرار از آن به سراغ مصرف مواد می‌روند. انزوا ناشی از خستگی نیز در این مورد بسیار موثر است.

اطرافیان

گاهی این اطرافیان هستند که باعث بازگشت به اعتیاد می‌شوند. زمانی که اطرافیان فرد خود مبتلا به اعتیاد باشند و برای مصرف دوباره فرد را تحت فشار قرار دهند؛ او نیز دوباره وسوسه شده و مصرف را آغاز می‌کند. از طرفی گاهی این فضای متشنج خانوادگی و روابط بین فردی اشتباه است که منجر به وسوسه دوباره می‌گردد. از این رو بعد از ترک اعتیاد بهتر است افراد به طور کلی دایره دوستان خود را تغییر داده و سعی کنند روابط بهتری با دیگران داشته باشند. برای اطلاع از مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

محیط و وسایل

توصیه می‌شود که بعد از ترک اعتیاد حتما محیط فرد عوض شده و حتی وسایل نیز تغییر کنند. چرا که فضای قبلی برای فرد تداعی گر اعتیاد و مصرف مواد است و ممکن است دوباره او را در معرض اعتیاد قرار دهد. بیشتر افراد بعد از ترک به طور کلی خانه خود را عوض کرده و وسایل جدیدی می‌خرند.

عدم خودمراقبتی

زمانی که خود اهمیت زیادی به این موضوع نداده و برای خود ارزشی قائل نباشد؛ احتمال بازگشت به اعتیاد بیشتر می‌شود. در قسمت های قبلی در مورد نقش اطرافیان در این مورد صحبت کردیم. اما خود فرد شناخت بهتر و درست تری از خود داشته و بهتر از هرکسی می‌تواند به خود کمک کند.

نشانه های بازگشت به اعتیاد

معمولا بازگشت به اعتیاد به بروز نشانه های مختلفی همراه است. با توجه کردن به این نشانه ها می‌توان متوجه این موضوع شد که فرد دوباره اعتیاد خود را آغاز کرده و نیازمند دریافت کمک است. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر است.

?ناامیدی

?کمبود انرژی

?بروز تغییرات قابل توجهی در میزان اشتها

?داشتن احساس گناه

?احساس بی ارزشی

?اختلال در خواب

?از دست دادن علاقه خود نسبت به انجام کارها

?داشتن احساس اضطراب

?دور شدن از دیگران و انزوا

علاوه افراد در این دوران تقریبا مشابه به باراولی است که به اعتیاد مبتلا شده اند. شدت آنها و مدت زمان بروز آنها در افراد مختلف متفاوت است. به همین دلیل بهتر است افراد در این مورد از مشاور کمک بگیرند.

پیامدهای بازگشت به اعتیاد

بازگشت به اعتیاد قطعا با بروز مشکلات زیادی برای افراد همراه است. در چنین شرایطی بدن در حالت آسیب پذیر و ضعیفی قرار داشته و به همین دلیل بیشتر احتمال دارد که آنها را دچار مشکل کند. عوارض جانبی ناشی از مصرف دوباره هم جنبه های فیزیکی دارد و هم روانی. این شرایط برای خانواده فرد نیز بسیار سخت خواهد بود و به طور کلی بعد از مدتی آنها را دچار ناامیدی از درمان می‌کند. همین موضوع است که باعث می‌شود که بسیاری از خانواده ها فرزند خود را طرد کنند.

مراحل لغزش و وسوسه

لغزش و بازگشت به اعتیاد در طی مراحلی رخ می‌دهد. زمانی که افراد آگاه باشند که در چه مرحله ای قرار دارند و می‌توانند اقدامات لازم را در این مورد انجام داده و از به موقع پیشگیری کنند.

مرحله عاطفی

این اولین مرحله از لغزش و وسوسه شدن برای مصرف مجدد است. در این حالت افراد حتی در دورانی که در ترک اعتیاد است و تمایلی هم به مصرف مجدد ندارد؛ دچار واکنش های عاطفی می‌شود. این واکنش ها و بحران های عاطفی زندگی روزمره افراد را دچار مشکلاتی کرده و احتمال مصرف مجدد را به شدت افزایش می‌دهد.

بازگشت روانی

در این مرحله افراد از لحاظ روانی نیز برای مصرف مجدد آمادگی پیدا کرده و احساس می‌کنند که باید برای پرکردن خلاهای وجودی خود ، به چیزی پناه ببرند. همچنین استرس و فشار روانی خود را با اینکار کاهش دهند.

مصرف مجدد

در آخرین مرحله افراد دوباره مصرف را آغاز کرده و از لحاظ جسمانی نیز به اینکار روی می‌آورند.

پیشگیری از بازگشت به اعتیاد

پیشگیری از بازگشت به اعتیاد

با انجام برخی از اقدامات می‌توان احتمال بازگشت به اعتیاد را به حداقل رساند. در این حالت خود فرد و اطرافیان او باید آموزش های لازم را دیده و اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرند. همچنین فرد را در محیط امن و آرامی قرار داده و به او فشاری وارد نکنند. انجام اینکارها باعث می‌شود تا احتمال مصرف مجدد کاهش یابد. برای آشنایی با بهترین برنامه‌ها ترک اعتیاد کلیک کنید.

درمان بازگشت به اعتیاد

درصورتی که فرد بازگشت به اعتیاد را تجربه کرد؛ این موضوع را فراموش نکنید که این واکنش او عادی است و نباید او را رها کرد. همچنان در کنار او مانده و از او حمایت کنید. از طرفی در این مورد حتما از یک پزشک و متخصص کمک گرفته و این شرایط را به صورت اصولی پیش ببرید.

سخن پایانی

از آنجایی که بازگشت به اعتیاد یک موضوع طبیعی در فرایند ترک اعتیاد و درمان است. باید در مورد آن با صبوری برخورد کرده و برای آن آماده بود. بسیاری از خانواده ها در این شرایط به طور کلی ناامید شده و از تلاش کردن دست برمی‌دارند. اما با کمک روانشناس می‌توان این مشکل را حل کرده و به فرد نیز کمک کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازگشت به اعتیاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره