اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

کراک | ماده مخدر کراک | نشانه ها و عوارض اعتیاد به کراک

اعتیاد به کراک امروزه تبدیل به یکی از شایع ترین انواع اعتیاد شده است. کراک و کوکائین هر دو از یک خانواده هستند اما کوکائین بسیار گران بوده و هر فردی توانایی خرید آن را ندارد. اما کراک هم ارزان تر و قابل دسترس تر بوده و هم خاصیت اعتیادآوری بیشتری نیز دارد. کراک یک ماده محرک بوده و مکانیسم عمل آن در بدن تقریبا مشابه کوکائین است. این ماده جامد و قالب پذیر بوده و به شکل های مختلفی مصرف می‌شود. همچنین عوارض زیادی برای ایجاد کرده و حتی احتمال اوردوز با آن نیز جود دارد. از آنجایی که فرد معتاد به کراک باید روزبه روز مقدار بیشتری از این ماده را مصرف کند؛ هزینه ای مشابه با خرید کوکائین باید بپردازد و از طرفی آسیب های زیادتری در مقایسه با کوکائین به خود وارد می‌کند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کراک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد به کراک

اعتیاد به کراک، بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته و به دلیل خاصیت محرکی آن منجر به ایجاد سرخوشی در فرد می‎گردد. این ماده از سالیان پیش از برگ گیاهی به نام کوکا به وجود آمد. در ابتدا تنها برای مصارف درمانی و پزشکی مثل بی حسی های موضعی برای جراحی های چشم، بینی و گلو، استفاده می‌شد. ترکیبات کراک تقریبا مشابه با کوکائین است و در واقع یکی از مشتقات آن است.

در مورد اعتیاد به کراک، فردی در حالیکه شاهد از بین رفتن سلامت جسمانی و روانی خود و یا حتی روابط و زندگی حرفه ای خود است؛ اما نمی‌تواند مصرف این ماده را کنار گذاشته و آن را ترک کند. و این شرایط تا حدی ادامه می‌یابد که فرد با عوارض جدی این نوع اعتیاد روبرو می‌شود. برای آشنایی با تست اعتیاد به کراک کلیک کنید.

نام های مختلف کراک

کراک با نام های مختملفی شناخته شده و خرید و فروش می‌گردد. اما علت نامگذاری آن به این اسم، صدایی است که در حین گرم شدن بلورها در حین تبخیر آب ایجاد می‌شود. کوکائین برای مصرف باید خنثی گردد. اما کراک فرم خنثی نشده کوکائین است. برخی از نام هایی که برای این ماده استفاده می‌شوند؛ شامل اپل جک، بد راک، کرامبز، کلاد، بیت، بیس، بال، برف سفید، داروی شیطان، هارد بال، کرانچ و مانچ و… است.

نشانه های اعتیاد به کراک

نشانه های اعتیاد به کراک

در صورت اعتیاد به کراک، فرد نشانه های جسمانی و روانی را از خود بروز می‌دهد که دیگران را متوجه اعتیاد خود می‌کند. در واقع شناسایی این نشانه ها به اطرفیان کمک می‌کند تا این مشکل را زودتر تشخیص داده و به فرد کمک کنند. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند.

زیادحرف زدن و بیراهه گویی

قرمزی چشم ها

عدم هوشیاری

سرخوشی و لذت

لرزش دست

اختلال در حواس و تمرکز

بالارفتن اعتماد به نفس و ارتباط گرفتن با افراد

بیشتر شدن اشتها

بروز رفتارهای پرخطر مانند فعالیت های جنسی کنترل نشده

این علائم احتمالا در اثر مصرف دیگر موارد هم ایجاد می‌شوند. از طرفی شدت آنها در افراد متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل برای تشخیص دقیق و همچنین شروع فرایند درمان باید از متخصص کمک گرفت.

عوارض اعتیاد به کراک

اعتیاد به کراک نیز مانند دیگر مواد مخدر، برای افراد عوارض جانبی زیادی ایجاد می‌کند. این عوارض در بیشتر موارد مانند عوارض ناشی از آمفتامین های هستند. همچنین مدت زمان ماندگاری آنها نیز متفاوت است. در این قسمت به بررسی این عوارض ها می‌پردازیم.

🔹جسمانی

تشنج، اختلال در خواب، بروز مشکلات گوارشی، کم خونی، ابتلا به هپاتیت، زخم کراک و جوش های پوستی، اختلال در عملکرد جنسی، حملات قلبی و… همگی از عوارض جسمانی اعتیاد به کراک هستند.

🔹روانی

افسردگی

کمبود انرژی

بدبینی

تحریک پذیری

استرس و بی قراری

بروز نشانه های پارانویا

پرش افکار

توهم و قطع ارتباط با واقعیت

🔹عوارض کوتاه مدت و بلند مدت اعتیاد به کراک

به طور کلی برخی از عوارض برای مدت زمان کوتاهی ماندگاری داشته و بعد از قطع مصرف این ماده از بین می‌روند. اما گاهی برخی از آنها برای مدت زمان طولانی حتی تا سالها زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از طرفی برخی از آنها هرگز از بین نرفته و تا پایان عمر وجود دارند. به طوری که گفته می‌شود فرد معتاد به کراک پس از یک سال از اعتیاد به این ماده کبد، طحال، دندان ها و حنجره اش را نیز از دست می‌دهد. همچنین احتمال اوردوز نیز با این ماده وجود دارد.

نحوه مصرف کراک

کراک را معمولا مانند ماده مخدر شیشه مصرف می‌کنند. در واقع آن را پودر کرده و داخل پایپ شیشه ای ریخته و به آن حرارت می‌دهند. سپس از آن دم گرفته و نشئه می‌شوند. مصرف این ماده هیچ بویی نداشته و این موضوع مصرف آن را در هرمکانی ساده تر می‌کند.

دود حاصل از این ماده در ریه ها از طریق گردش خون جذب شده و به سرعت تاثیر خود را بر بدن می‌گذارد. در روشی دیگر مصرف کنندگان برای تاثیرگذاری بیشتر آن را با دیگر مواد ترکیب کرده و به صورت تزریقی آن را مصرف می‌کنند. به این روش اسپیدبال نیز گفته می‌شود. مصرف آن با ترکیب ماری جوانا یا نیکوتین به صورت سیگاری هم ممکن است.

تشخیص اعتیاد به کراک

برای تشخیص اعتیاد به کراک، علاوه بر توجه به نشانه هایی گفته شد؛ افراد باید به صورت دقیق تر اعتیاد و مرف این ماده را پیدا کنند. به طور کلی افرادی که به این ماده اعتیاد دارند یک تا سه سال دوام می‌آورند و بعد از آن در اثر عوارض ناشی از این ماده و عفونت هایی که تجربه می‌کنند؛ از بین می‌روند. به همین دلیل شناسایی و درمان به موقع این نوع از اعتیاد بسیار مهم است. برای تشخیص این ماده در بدن، متخصص از آزمایش های مختلفی مانند آزمایش خون، ادرار، بزاق و آزمایش مو استفاده می‌کنند.

فرایند تولید کراک و تفاوت آن با کوکائین

در واقع تنها تفاوت کراک با کوکائین در نحوه تهیه آنهاست. در تولید کراک از هیچ گونه ماده فرار یا قابل اشتعالی استفاده نمی‌شود. اما پودر کوکائین در محلول جوش شیرین و آب حل شده و تحت حرارت قرار می‌گیرد تا به جوش آید. سپس از آن ماده جامدی خارج می‌شود که بعد از خشک شدن و شکسته شدن، کراک را به وجود می‌آورد.

میزان ماندگاری کراک در بدن

میزان ماندگاری کراک در بدن

اثر مصرف کراک بین 5 تا 15 دقیقه در بدن باقی می‌ماند. به همین دلیل افراد مجبور هستند برای دستیابی به احساس سرخوشی حاصل از آن، به طور مرتب و به فاصله زمانی بسیار کم این ماده را مصرف کنند. به طور متوسط افراد معتاد به این ماده هر چهار ساعت یکبار باید این ماده را مصرف نمایند.

راه های درمان اعتیاد به کراک

برای ترک اعتیاد به کراک گزینه های زیادی وجود ندارد. به دلیل اینکه این ماده بسیار خطرناک و به شدت اعتیاد آور است؛ بهتر است افراد در کلینیک های ترک اعتیاد بستری شوند و این دوران را پشت سر بگذارند. اما گاهی ترک اعتیاد در خانه نیز امکانپذیر بوده و بعد از این دوران نیز افراد باید در جلسات گروه درمانی شرکت کنند. از طرفی فرد باید در این دوران حتما تحت نظر یک پزشک و یک روانشناس باشد.برای آشنایی با راه های ترک اعتیاد به مواد محرک کلیک کنید.

سخن پایانی

در مورد اعتیاد به کراک، خطرات زیادی وجود دارد که اگر سریع در مورد آنها اقدامات لازم صورت نگیرد؛ عوارض بسیار بد و جبران ناپذیری ایجاد می‌شود. از همین رو بهتر است افراد در این مورد آگاه و توجیح شده و در واقع از این موضوع پیشگیری نمایند. اما به هر حال روش هایی برای درمان نیز وجود دارند که افراد باید با انگیزه و اراده و همچنین کمک گرفتن از متخصص، از آنها استفاده کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به کراک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا می توان ماده مخدر کراک را ترک کرد ؟ 

بله با داشتن اراده قوی و کمک گرفتن از یک متخصص در حوزه ترک اعتیاد، می‌توانید این ماده مخدر را برای همیشه ترک کنید و کیفیت زندگی خود را ارتقا دهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره