اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

داروهای اعتیاد آور

داروهای اعتیاد آور شامل برخی از داروهایی می‌شود که افراد در ابتدا برای خواص درمانی آنها مصرف می‌کنند اما در مرحله بعدی به آنها وابستگی پیدا کرده و بدن نسبت به آنها مقاوم می‌شود. این دارو ها در بیشتر موارد با تجویز پزشک داده می‌شوند اما در مراحل بعدی افراد به قدری به مصرف آنها وابسته می‌شوند که دوز مصرفی خود را سرخود زیاد کرده و بیشتر مصرف می‌کنند. وقتی اسم از اعتیاد می‌آید؛ همه افراد به مصرف مواد مخدر فکر می‌کنند. در صورتی که برخی از داروها نیز حالتی کاملا شبیه اعتیاد برای افراد ایجاد کرده و منجر به بروز واکنش های روانی و جسمانی در آنها می‌گردد. از این رو بهتر است افراد قبل از مصرف هرگونه دارویی در ابتدا در مورد آن اطلاعات لازم را کسب کرده و در مرحله بعدی با متخصص خود مشورت نمایند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای اعتیاد آور می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

داروهای اعتیاد آور

داروهای اعتیاد آور شامل طیف وسیعی از داروها در زمینه های مختلف می‌شود. در واقع باید گفت که این نوع از داروها اصلا کم نیستند. بیشتر داروهایی که حتی به طور روزمره از آنها استفاده می‌کنیم؛ اعتیادآور بوده و منجر به بروز مشکلات مختلفی بعد از مدتی می‌گردند. در واقع برخی از افراد دقیقا به همین دلیل اعتیاد را در خود انکار کرده و تصور می‌کنند که دارو نمی‌توان به اعتیاد مبتلا شد. بیشتر داروهایی که برای بیماری های روانی و یا مشکلات تجویز می‌شوند، اعتیاد آور هستند. از طرفی برخی از داروهایی که برای ترک اعتیاد نیز توصیه می‌شوند؛ خود منجر به شکل گیری نوع دیگری از اعتیاد می‌شوند. از این کسب اطلاعاتی در این زمینه حائز اهمیت است. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

انواع داروهای اعتیاد آور

انواع داروهای اعتیاد آور

همانطور که در قسمت های قبلی هم به آن اشاره شد؛ تنوع داروهای اعتیاد آور کم نیست. این داروها برای درمان بیماری های مختلف و در دوز های متفاوتی وجود دارند که اگر افراد مطابق با دستور پزشک خود از آنها مصرف نمایند؛ مشکل خاصی برایشان ایجاد نمی‌شود. در این قسمت به توضیح این نوع از داروها بیشتر خواهیم پرداخت.

ترامادول

ترامادول یکی از اصلی ترین داروهای اعتیادآور است که نوعی مسکن بوده و در فرایند ترک اعتیاد نیز تجویز می‌شود. اما بعد از مدتی افراد به خود این دارو اعتیاد پیدا کرده و باید آن را ترک نمایند. از طرفی این قرص علاوه بر خاصیت ضد درد و مسکن، نشاط آور نیز هست و دقیقا به همین دلیل است که افراد را برای مصرف بیشتر مشتاق می‌کند.

عوارض جانبی این دارو شامل تشنج، مبتلا شدن به اختلالات عصبی و روانی، اضطراب و پرخاشگری است. برای آشنایی با نشانه های اعتیاد به ترامادول کلیک نمایید.

ریتالین

ریتالین یک نوع دارو محرک است که برای کودکانی که مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی هستند؛ تجویز می‌شود. این دارو به دلیل اینکه تمرکز افراد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد؛ باعث می‌شود تا دانشجویان برای شب بیداری و درس خواندن برای امتحان از آن استفاده کنند. اما این دارو خاصیت کوتاه مدتی داشته و بعد از زمان کوتاهی دوباره افراد باید مقدار بیشتری از این دارو را مصرف کنند تا به تمرکز اولیه خود دست یابند. این دارو بدون نسخه قابل خریداری نبوده و فقط متخصص کودکان می‌تواند آن را تجویز کند.

عوارض جانبی ناشی از آن نیز شامل مبتلا شدن به اختلالات خواب، اختلالات خلقی، روانی و در برخی موارد تشنج است.

بنزودیازپین ها

بنزودیازپین های خود شامل داروهای مختلفی مانند فلورازپام، میدازولام، دیازپام، اگزازپام، آلپاروزولام، کلونازپام، کلرودیازپام، میدازولام و… می‌شود. این دارو های خاصیت آرامش بخش و شل کننده عضلات دارند و متخصصین آنها را برای درمان استرس و اضطراب و مشکلات خواب استفاده می‌کنند. این داروها به شدت اعتیادآور بوده و افراد برای ترک آنها به مشکلات زیادی برمی‌خورند. مصرف این داروها در میان زنان بسیار شایع است. افراد بعد از مصرف آنها در ابتدا احساس خوبی داشته و بعد از مدت زمان کوتاهی دچار استرس و اضطراب می‌شوند. عوارض آن نیز شامل بی خوابی، اضطراب، استرس و تشنج است.

نورتریپتیلین

نورتریپتیلین جزو ضدافسردگی هاست و افراد تنها با دستور پزشک می‌توانند آن را مصرف کنند. این دارو اشتهای افراد را زیاد کرده و بعد از مدتی بدن نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهد. این دارو نیز منجر به بروز پیامدهایی مثل سرگیجه، ضعف، تشنج، خواب آلودگی، اضطراب، گیجی، آرامش بیش از حد و خشکی دهان می‌گردد.  

فلوکستین

یکی از رایج ترین نوع ضدافسردگی ها فلوکستین است که در بیشتر موارد برای افراد مبتلا تجویز می‌شود. اما در بیشتر افراد بعد از مدتی از مصرف آن دیگر مطابق با دوز تجویزی پیش نرفته و همواره مقدار بیشتری استفاده می‌کنند. داروهای ضدافسردگی در بیشتر موارد اشتها آور بوده و سرخوشی موقتی ایجاد می‌کنند. همچنین با مصرف طولانی مدت و یا بیش از اندازه از این دارو افراد دچار حالاتی مانند سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی، بی خوابی و خستگی می‌شوند.

باربیتورات ها

باربیتورات ها جزو داروهای خواب آور بوده و در بیشتر موارد پزشکان آنها را برای درمان مشکلات خواب و درمان صرع تجویز می‌کنند. این دارو نیز اعتیادآور بوده و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. در واقع مصرف بیش از حد از این دارو ها باعث می‌شود تا بعد از مدتی به طور کامل عملکرد افراد مختل گردد. همچنین قطع کردن آنها به صورت خودسر و ناگهانی نیز مشکلات خودش را دارد. از این رو برای ایجاد هرگونه تغییرات و یا قطع مصرف باید حتما از متخصص کمک بگیرید.

مصرف این دارو منجر به بروز نشانه هایی مانند مشکلات تنفسی، خواب آلودگی و خستگی مداوم، خشکی دهان، سردرد، آلرژی، تاری دید، سردرد، توهم، خشونت طلبی و… می‌گردد.

آمفتامین ها

آمفتامین ها نیز برای افراد مبتلا به بیش فعالی تجویز می‌شوند. افرادی که مایل به لاغری هستند نیز از این دارو استفاده می‌کنند. اما آمفتامین ها کاملا مخدر بوده و باید گفت که شیشه نوعی آمفتامین است. از این رو نباید در دوزهای بالا و برای مدت زمان طولانی از آنها استفاده نمود. افزایش دمای بدن، بی نظمی در ضربان قلب، ایست قلبی و… از پیامدهای استفاده از آمفتامین ها هستند. برای آشنایی بیشتر با آمفتامین و متامفتامین ها کلیک نمایید.

دکسترومتورفان

این دارو در مقایسه با انواع دیگر داروهای اعتیاد آور مشکلات کمتری برای افراد ایجاد می‌کند. در واقع اگر افراد آن را طبق دستور پزشک مصرف نمایند هیچ مشکلی برایشان ایجاد نشده و سرفه ها و علائم سرماخوردگی شان نیز برطرف می‌شود. اما اگر به صورت خودسر از آن مصرف نمایند؛ منجر به توهم و دیگر نشانه های اعتیاد می‌گردد. مصرف این دارو در میان نوجوانان شایع تر است چرا که دسترسی به آن آسان است. برخی دیگر از عوارض ناشی از آن شامل تهوع، ضربان قلب شدید و آسیب به مغز می‌شود.

جلوگیری از اعتیاد به داروهای اعتیاد آور

اگر با مصرف این دسته از داروها نمی‌خواهند دچار اعتیاد شوند؛ باید نکاتی را رعایت کنند. برخی از این موضوعات، شامل موارد زیر می‌شود.

?افراد نباید دارو را به اختیار خود قطع کنند

?آنها باید طبق دوز مصرفی پزشک خود پیش روند

?در مورد دارو اطلاعاتی کسب کرده و عوارض جانبی آن را بشناسید

?دارو را به پیشنهاد دیگران مصرف نکنید

?در مورد شرایط بدنی خود و حتی پیشنیه خانوادگی خود با متخضض مشورت نمایید

روش ترک مصرف داروهای اعتیاد آور

ترک داروهای اعتیاد آور

متاسفانه ترک اعتیاد به داروهای اعتیاد آور کار ساده ای نسیت. افراد باید در این زمینه حتما با متخصص مشورت کرده و آن را به صورت اصولی انجام دهند. فرایند ترک اعتیاد به این داروها نیز دقیقا مانند اعتیاد به مواد مخدر است. از این رو باید در صورت مشاهده نشانه های اعتیاد در خود و یا دیگری حتما در این زمینه اقدام نمایید.

سخن پایانی

امروزه بسیاری از افراد به دلیل دسترسی آسان تر به داروها، در صورت بروز هرگونه علائم بیماری به صورت خودسرانه شروع به مصرف دارو می‌کنند. اما اینکار باعث می‌شود تا بیماری شما شدیدتر شده و حتی به اعتیاد مبتلا شوید. در مورد مصرف داروهای مختلف و دارو درمانی حتما با یک پزشک و یک روانشناس مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه داروهای اعتیاد آور می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

آیا مصرف داروهای اعتیادآور منجر به مرگ می شود؟

بله در برخی از داروهای اعتیادآور نظیر آمفتامین، اکسی کارنیتین و… احتمال اوردوز و ایست قلبی که منجر به مرگ می‌شود بسیار بالاست.

ترک داروهای اعتیادآور مشکل تر است یا مواد مخدر؟

معمولا ترک داروهای اعتیادآور کمی راحت تر از مواد اعتیادآور صنعتی و سنتی می‌باشد که البته آن هم به نوع دارو مصرفی و مدت مصرف و… بستگی دارد. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره