اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

مراقبت های بعد از ترک اعتیاد

مراقبت های بعد از ترک اعتیاد حتی در مواردی مهم تر از فرایند ترک اعتیاد است. چرا که در بیشتر موارد افراد بعد از ترک دوباره مصرف را شروع کرده و اعتیاد خود را مجددا آغاز می‌کنند. اما در صورتی که خانواده و خود فرد مراقبت های لازم را به درستی انجام دهند فرایند ترک اعتیاد کامل شده و کمتر احتمال دارد که افراد دوباره به سراغ مصرف مواد روند. اعتیاد نیز مانند هر بیماری دیگری دوران نقاهت دارد که افراد باید آن را بگذرانند. مدت زمان این دوره و حتی اقدامات آن برای هر فردی متفاوت است. از این رو افراد حتما باید در این زمینه از یک متخصص کمک گرفته و هم اطرافیان و هم خود فرد در این راستا تلاش کنند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت بعد از ترک اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مراقبت های بعد از ترک اعتیاد

این موضوع را در نظر داشته باشید که با انجام مراقبت های بعد ترک اعتیاد عوارض جسمانی و روانی این بیماری به حداقل رسیده  افراد برای مدت زمان بیشتری و گاها همیشه می‌توانند پاک بمانند. انجام این مراقبت ها مخصوصا در مورد برخی از مواد از اهمیت بیشتری برخوردار است. این برنامه ها به افراد کمک می‌کند تا مهارت های مقابله ای را فراگرفته و تاب آوری بیشتری داشته باشند. اطرافیان در این مورد نقش مهمی داشته و خود بیمار نیز باید همکاری لازم را در این زمینه داشته باشد. برای اطلاع از راه های ترک اعتیاد کلیک کنید.

مراقبت های بعد از ترک اعتیاد برای خانواده

مراقبت های بعد از ترک اعتیاد برای خانواده

در ابتدا به عنوان اعضای خانواده و یا به طور کلی اطرافیان باید بدانیم که مراقبت های بعد از ترک اعتیاد چیست و چگونه انجام می‌شوند؟ کسب اطلاعاتی در این زمینه برای خانواده هایی که عضوی از آنها مبتلا به اعتیاد است؛ حائز اهمیت است. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر می‌شوند. برای جلوگیری از بروز افسردگی بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

بیمار را تحت فشار قرار ندهیم

بستری آرام برای در محیط خانواده فراهم نماییم

در ابتدا با فرد صحبت کنیم

گوش کردن به حرف های بیمار و پیدا کردن مرهمی برای دردهای او

همدلی با او و یکدل دانستن خود با بیمار

بیش از حد به فرد توجه نکرده و به صورت مداوم پیگیری نکنیم

او را با دیگران مقایسه نکرده و یا او را به چالش نکشیم

به صورت ذره ذره به او مسئولیت هایی را بدهیم

مشاجره نکردن با او

نیازی نیست به صورت مداوم گذشته اش را به یاد او بیاوریم

او تشویق کنیم تا در جمع ها بیشتر حضور یابد

مراقبت های بعد از ترک اعتیاد برای خود فرد

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ خود فرد نیز باید اقداماتی برای مراقبت های بعد از ترک اعتیاد انجام دهد. در واقع تلاش او در این زمینه بیشتر مهم و اثربخش خواهد بود. فرد باید خودش بخواهد تا دیگران نیز بتوانند به او کمک کنند. فراگیری مهارت های زندگی، پاک زیستن، شرکت به صورت منظم در جلسات و کارگاه های آموزشی، عدم قطع ارتباط با مرکز ترک اعتیاد، استفاده از روش های مقابله با وسوسه، رعایت کردن اصول ساده ای برای زندگی در جامعه، نجنگیدن با دیگران، ورزش، اصلاح سبک زندگی، معاشرت نکردن با دوست های دوران گذشته و… همگی از این موارد هستند. برای اطلاع از راه های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

انواع برنامه های مراقبت های بعد از ترک اعتیاد

انواع مراقبت های بعد از ترک اعتیاد

برنامه هایی که در زمینه مراقبت های بعد از ترک اعتیاد وجود دارند؛ شامل موضوعات و اقدامات مختلفی می‌شوند. انجام همگی آنها ضروری بوده و در واقع پایبندی به همه آنهاست که منجر به زندگی بهتر بعد از ترک اعتیاد می‌گردد. در این بخش به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

📌مشاوره روانشناختی

یکی از اصلی ترین مراقبت های بعد از ترک اعتیاد، کمک گرفتن از روانشناس شرکت به صورت منظم در جلسات مشاوره فردی است. افراد باید در این دوران بر ذهن آگاهی و قدرت ذهن خود کار کرده و اراده خود را بالاتر ببرند.

📌گروه درمانی

در فرایند ترک اعتیاد جلسات گروهی زیادی برگزار می‌شود که در آنها افراد از تجربه شخصی خود از اعتیاد می‌گویند. این موضوع باعث می‌شود تا دیگران از تجربیات آنها استفاده کرده و همچنین با یکدیگر همدلی نمایند. این جلسات گروهی گاهی برای خانواده ها و اطرافیان این افراد نیز برگزار می‌شود.

📌خانواده درمانی

طبیعی است که خانواده به دلیل اعتیاد یکی از اعضا تحت فشار زیادی قرار گرفته و نتواند تصمیمات درستی در این زمینه بگیرد. در واقع در مراقبت های بعد از ترک اعتیاد، این روش مختص خانواده ها بوده و به آنها از لحاظ روانی کمک می‌شود. خانواده ها می‌توانند با شرکت در جلسات مختلف و یا به طور کلی کسب اطلاعاتی در این زمینه هم به خود کمک کنند و هم به فرد بیمار.

📌درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری نیز یکی دیگر از روش های مراقبت بعد از ترک اعتیاد است که در آن بیمار می‌تواند ریشه اعتیاد خود را پیدا کرده و یا تغییر افکار و باورهای خود در مورد اعتیاد، رفتار خود را در این مورد تغییر دهد. تغییر رفتار در اینجا به معنی ترک اعتیاد است. اما به طور کلی با این درمان رویکرد افراد نسبت به این موضوع نیز تغییر می‌یابد.

مزایای استفاده مراقبت های بعد از ترک اعتیاد

استفاده از روش های مراقبت بعد از ترک اعتیاد می‌تواند علاوه بر ترک مزایای دیگری نیز برای زندگی افراد داشته باشد. از این رو پایبندی به این برنامه ها و انجام آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. افراد نه تنها می‌توانند زندگی بهتری برای بقیه عمر داشته باشند؛ بلکه به دیگران نیز آسیب کمتری زده و برای جامعه نیز مفیدتر هستند. در واقع استفاده از چنین برنامه هایی هم به صورت فردی و هم اجتماعی سودمند است.

هدف مراقبت های بعد از ترک اعتیاد

با اینکه هدف اصلی مراقبت بعد از ترک اعتیاد بالابردن مهارت های مقابله ای کاربردی و موثر است؛ در زمینه های دیگر نیز به صورت موثر عمل می‌کند. اهداف دیگر این برنامه ها شامل بهبود سبک زندگی افراد، بالابردن کیفیت سلامت روان، شناسایی محرک ها و همچنین استفاده درست از امکانات و منابع در زندگی است. افراد می‌توانند از این برنامه ها در راستای اهداف خود در زندگی استفاده نمایند.

ویژگی مراقبت های بعد از ترک اعتیاد

معمولا مراقبت بعد از ترک اعتیاد از بخش های مختلفی تقسیم می‌شوند. در واقع یک برنامه درست و موفق باید ویژگی هایی مشخصی داشته باشد؛ تا در نهایت به نتیجه درستی منجر شود. برخی از این ویژگی ها شامل موارد زیر می‌شوند.

ابتدا باید وضعیت معتادین به درستی مورد بررسی قرار گیرد. در مرحله بعدی آزمایش های لازم در این زمینه انجام شده که تنها یکی از آنها تست اعتیاد است. در این شرایط باید آموزش های لازم برای حفظ سلامتی روانی و جسمانی صورت گرفته و در مرحله آخر سم زدایی صورت می‌گیرد.

سخن پایانی

این موضوع را در نظر داشته باشید که مراقبت بعد از ترک اعتیاد شامل طیف وسیعی از اقدامات شده که نیاز به تلاش و پیگیری دارد. طبیعی است که خانواده ها در ابتدا ندانند که در این مورد چطور باید برخورد کنند . اما با کمک گرفتن از مشاور و کسب اطلاعاتی در این زمینه این موضوع برطرف می‌گردد. خانواده ها و حتی خود فرد باید در این زمینه حتما از یک متخصص کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

خانواده چه تاثیری بر وضعیت ترک و مراقبت های بعد از ترک دارند؟

چون برخی عوامل خانوادگی باعث بروز اعتیاد در فرد می‌شوند پس خانواده نیز باید در دوره ترک و بعد از ترک فرد معتاد مورد مشاوره قرار بگیرند. این کار کمک می‌کند که مشکلات رفتاری خانواده شناسایی و حل می‌شوند.

چطور انگیزه خود را بعد از ترک حفظ کنیم؟

در زمان لغزش از خودتان سوالات اساسی بپرسید نظیر این که چرا از اول تصمیم به ترک گرفته بودید؟ مصرف مواد چه عوارضی روی زندگی شما داشت؟

مهمترین عامل در برگشت به اعتیاد کدام است ؟

قطعا یکی از عواملی که شما را به اعتیاد کشانده بود جمع‌های نامناسب و بیمار بوده، پس برای ترک و بازنگشتن دوباره به سمت اعتیاد، باید این جمع‌ها را ترک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره