اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد به موبایل یا گوشی

اعتیاد به موبایل یا گوشی امروزه به تبدیل به یکی بحران ها در جوامع شده است. چرا که افراد در سنین و شرایط مختلفی به این حالت مبتلا شده و مشکلات مختلفی را تجربه می‌کنند. در واقع این دسترسی همگانی به این وسایل ارتباطی است که آنها را در معرض چنین چیزی قرار می‌دهد. اما به هرحال عوامل دیگر نیز در این مورد موثر هستند. ما در جنبه های مختلف زندگی خود به استفاده از تلفن همراه و اینترنت نیاز داریم. پس به طور کلی نمی‌توانیم آنها را حذف نماییم. اما بسیار اهمیت دارد که در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و در صورت وابستگی به این وسیله از مشاور کمک بگیریم. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه  اعتیاد به موبایل یا گوشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد به موبایل یا گوشی

بسیاری از افراد به این دلیل که اصلا از وجود چنین اعتیادی باخبر نیستند؛ به آن اهمیتی نداده و به دنبال راه درمان نیستند. در واقع آنان نمی‌دانند که استفاده آنها از تلفن همراه شان بیشتر از حد مورد نیاز است. اما زمانی که موبایل وسیله ای جداناپذیر از دست شما می‌گردد و به طور مرتب آن را چک می‌کنید؛ بدین معناست که به آن وابستگی پیدا کرده اید. البته که اعتیاد به موبایل یا گوشی با نشانه های دیگری نیز همراه است که در قسمت های بعدی به ذکر آنها خواهیم پرداخت. افراد در صورت مشاهده چنین نشانه هایی باید حتما از روانشناس در جهت کنترل زمان استفاده از تلفن همراه خود کمک بگیرند. برای آشنایی با تعریف اعتیاد کلیک کنید.

نشانه های اعتیاد به موبایل یا گوشی

نشانه های اعتیاد به موبایل

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ اعتیاد به موبایل یا گوشی با بروز نشانه های مختلفی همراه است. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شود.

?افراد در انجام کارهای دیگر خانه و یا وظایف شغلی شان به مشکل می‌خورند

?انزوا و دوری گزینی از جمع

?سعی در پنهان کردن این موضوع از دیگران دارند

?ترس از دست دادن را تجربه می‌کنند

?زمانی که از موبایل خود دور هستند احساس ترس، اضطراب و وحشت دارند

?زمان های بیکاری خود را با این وسیله سپری می‌کنند

?کارکردن با موبایل خود را به هرکار دیگری ترجیح می‌دهند

?بروز اختلال در خواب و بینایی

پیامدهای اعتیاد به موبایل یا گوشی

ابتلا به اعتیاد به موبایل یا گوشی، با بروز مشکلاتی نیز برای افراد همراه است. افراد تصور می‌کنند که تنها اعتیاد به مواد مخدر است که منجر به بروز مشکلات مختلف می‌گردد. در صورتی که اعتیادهای رفتاری نیز حالتی دقیقا مشابه با اعتیاد به مواد مخدر را ایجاد می‌کنند. در این قسمت به توضیح این مشکلات می‌پردازیم. برای آشنایی با سایر انواع اعتیاد رفتاری کلیک کنید.

برقراری روابط مجازی

اولین و شایع ترین پیامد اعتیاد به موبایل یا گوشی، بیشتر شدن روابط مجازی با دیگران است. در بیشتر موارد این روابط نه تنها هیچ عاقبتی ندارد؛ بلکه افراد را دچار مشکلات مختلفی نیز می‌کند. البته موبایل از این لحاظ که می‌تواند افراد را در فاصله های دور به یکدیگر نزدیک تر کند؛ بسیار وسیله سودمندی است. اما گاهی برخی از افراد از این موضوع هم سواستفاده می‌کنند.

دریافت اطلاعات بیش از حد

اعتیاد به موبایل یا گوشی باعث می‌شود تا هرلحظه حجم زیادی از اطلاعات به افراد رسیده که تقریبا هیچ سودی نیز برای آنها ندارد. این موضوع ظرفیت مفید مغز افراد را از بین برده و منجر به کاهش بهره وری در آنها می‌گردد.

افراط در کار

از آنجایی که اعتیاد و وابستگی به هرچیزی منجر به آزاد شدن هورمون دوپامین در مغز و احساس لذت می‌شود؛ افراد تلاش می‌کنند تا آن رفتار را به صورت مکرر انجام دهند که به لذت اولیه دست یابند. همین موضوع منجر به افراط در کارکردن، قمار و به طور کلی اتلاف وقت در تلفن همراه می‌گردد.

ابتلا به اختلالات روانی مختلف

یکی دیگر از پیامدهای اعتیاد به موبایل یا گوشی، مبتلا شدن به اختلالات روانی مختلف از جمله اضطراب و افسردگی است. در چنین حالتی افراد اعتماد به نفس خود را از دست داده و در مواجهه با شرایط بحرانی احساس فشار بیشتری می‌کنند.

پیامدهای جسمانی

یکی از اصلی ترین پیامدهای اعتیاد به موبایل یا گوشی، ابتلا به بیماری های مختلف جسمانی است. زمانی که افراد غرق در استفاده از تلفن همراه خود می‌شوند؛ ساعت های طولانی در یک موقعیت خاص نشسته و فراموش می‌کنند که بدن شان در شرایط بدی قرار دارد.

اختلال در خواب

همچنین این موضوع خواب آنان را نیز تحت تاثیر قرار داده و به وضوح می‌بینیم که افرادی که مبتلا به این نوع اعتیاد هستند برنامه منظمی برای خواب خود ندارند و یا خواب آنها کیفیت لازم را ندارد.

علت اعتیاد به موبایل یا گوشی

قبل از هرچیزی باید علت اعتیاد به موبایل یا گوشی را بررسی نمود. چرا که در این حالت با از بین بردن دلیل این موضوع، می‌توان نشانه ها را نیز تا حد زیادی از بین برد. بیشتر افرادی که مبتلا به این نوع اعتیاد هستند؛ در حال تجربه افسردگی هستند و یا روابط سالمی با خانواده خود ندارند. از این رو به استفاده از موبایل روی می‌آورند. در جریان درمان این وابستگی باید این مسائل را مورد نظر داشت.

درمان اعتیاد به موبایل یا گوشی

اما اعتیاد به موبایل یا گوشی ، قابل درمان است و می‌توان آن را کنترل نمود. نمی‌توان گفت این موضوع نگران کننده نیست؛ چرا که جنبه های زیادی از زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما به هرحال می‌توان بر آن غلبه کرد. راه های درمانی موثر در این زمینه شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی با روش‌های ترک و درمان اعتیاد رفتاری کلیک کنید.

شناسایی محرک ها

در ابتدا افراد باید محرک هایی را شناسایی کنند که در اطرافشان آنها را ترغیب به استفاده از گوشی می‌کند. با دور شدن از این عوامل زمینه ساز میل افراد نسبت به گوشی نیز کاهش می‌یابد.

درک تفاوت بین تعامل حضوری و آنلاین

افرادی که مبتلا به اعتیاد به موبایل یا گوشی هستند؛ تصور می‌کنند که تعامل کردن با دیگران با تلفن همراه و به طور حضوری کیفیت یکسانی دارد. در صورتی که اینگونه نبوده افرا در دنیای واقعی می‌توانند روابط بسیار بهتری داشته باشند. همچنین نیازی به پنهان کردن خود پشت صفحه موبایل نیست.

ایجاد مهارت های مقابله ای

چنین افرادی باید بتوانند مهارت های مقابله ای را در خود تقویت کنند تا زمان استفاده از موبایل خود را به حداقل برسانند. زمانی که افراد روحیه صبر و خودداری را در خود بالا ببرند؛ دیگر چنین حالتی ایجاد نمی‌شود.

شناسایی مشکلات اساسی در سبک زندگی

همانطور که گفته شد؛ گاهی این مشکلاتی در زندگی افراد هستند که آنها را در معرض اعتیاد به موبایل یا گوشی قرار می‌دهند. از این رو برای درمان، این مشکلات باید شناسایی و با آنها مقابله شود.

تقویت شبکه پشتیبانی

شبکه پشتیبانی به معنی نزدیکان و اطرافیان فرد است که در این مورد می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. آنان باید در این زمینه به فرد معتاد کمک کرده و در کنار او باشند تا این دوران را پشت سر بگذارد.

ترک اعتیاد به موبایل یا گوشی در کودکان و نوجوانان

ترک اعتیاد به موبایل

متاسفانه امروزه شاهد ابتلای حجم زیادی از کودکان و نوجوانان به این نوع از اعتیاد هستیم. بسیاری از والدین خواسته یا ناخواسته این وسیله را در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند؛ اما طرز استفاده درست از آن را نمی‌آموزند. از این رو آنان نیز به استفاده از آن وابستگی پیدا کرده و به طور کلی از همسالان خود دور می‌شوند و یا دیگر تمایلی به بازی کردن یا تحرک را از دست می‌دهند. در این شرایط باید از روانشناس کودک کمک گرفته و زمان استفاده آنان از تلفن همراه را محدود کرد.

سخن پایانی

اعتیاد به موبایل یا گوشی امروزه به قدری شایع شده است؛ که دیگر افراد آن را جدی نگرفته و به آن اهمیتی نمی‌دهند. اعتیاد به تلفن همراه و یا به طور کلی اعتیادهای رفتاری می‌توانند زمینه ساز ابتلا به انواع دیگری از اعتیاد نیز باشند. از این رو باید در صورت بروز نشانه ها سریعا در این مورد اقدام کرده و از روانشناس کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه  اعتیاد به موبایل یا گوشی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره