اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد زنان

اعتیاد زنان به دلیل اینکه شیوع کمتری نسبت به اعتیاد در مردان دارد؛ تابو محسوب شده و کمتر کسی در مورد آن صحبت می‌کند. بیشتر افراد تصور می‌کنند که زنان نباید به اعتیاد دچار شوند و یا اصلا نمی‌توانند معتاد شوند. اما علت بروز این باور نادرست، عدم اطلاعات کافی در مورد اعتیاد و حتی زنان است. امروزه بیشتر زنان از سیگار و قلیان استفاده می‌کنند و از اعتیاد خود باخبر نیستند. در واقع مصرف این دسته از مواد را اصلا اعتیاد تلقی نمی‌کنند. در صورتی که بدن آنها تحت تاثیر آن قرار گرفته و همچنین از لحاظ روانی نیز وابستگی را تجربه می‌کنند. از این رو کسب اطلاعات در این مورد خود یک عامل پیشگیرانه محسوب می‌شود. زنان در این مورد باید حتما از یک مشاور نیز کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد زنان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

اعتیاد زنان

به طور کلی همیشه اعتیاد عملی مردانه تلقی می‌شده و هیچکس تصویر زنانه ای از اعتیاد ندارد. در واقعیت هم آمار معتادین به مواد مخدر در زنان کمتر از مردان است. اما به هر حال نباید این نکته را فراموش کنیم؛ احتمال اعتیاد آنان نیز وجود دارد و از طرفی شرایط بدنی آنها، به شکلی است که سریعتر نسبت به مواد مخدر واکنش نشان داده و وابستگی پیدا می‌کند. شرایط محیطی را نیز نباید در مورد اعتیاد زنان ، دست کم گرفت. چرا که امروزه به دلیل تنوع بسیار زیاد مواد مخدر و همچنین باورهای اشتباهی که در مورد آنها وجود دارد؛ زنان بیشتر از هر زمان دیگری مبتلا به اعتیاد می‌شوند. از این رو بررسی جوانب مختلف این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ترک اعتیاد کلیک کنید. 

علت اعتیاد زنان

علت اعتیاد زنان

در ابتدا بهتر است علت اعتیاد زنان را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع ریشه یابی اعتیاد کمک بزرگی در زمینه درمان و کنترل آن می‌کند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با علائم اعتیاد در زنان کلیک کنید.

?مشکلات خانوادگی

یکی از اصلی ترین دلایل اعتیاد زنان ، مشکلات خانوادگی آنان است. زمانی که درون خانواده ارتباطات سالمی وجود نداشته و حتی اعضای دیگر مبتلا به اعتیاد باشند؛ دور از انتظار نیست که زنان نیز به این بیماری مبتلا شوند. زنان زمانی که احساس تعلق و امنیت را درون خانواده تجربه نکنند؛ به دنبال راه های دیگری برای پرکردن این خلا هستند.

?تجربیات دوران کودکی

تروماهای دوران کودکی نیز دلیل دیگری برای اعتیاد زنان است. آنان به دنبال راهی برای فرار از واقعیت هستند؛ از این رو به مصرف مواد مخدر مختلف روی می‌آورند.

?عدم اطلاعات کافی در مورد مواد مخدر و اعتیاد

یکی دیگر از دلایل ابتلا به اعتیاد زنان ، عدم اطلاعات کافی در مورد مواد مخدر و حتی خود اعتیاد است. همانطور که گفته شد؛ در بیشتر موارد آنان مصرف مکرر سیگار و قلیان را اعتیاد تلقی نمی‌کنند و یا تصور می‌کنند که مصرف آنها از مواد مخدر مختلف، کاملا تفننی است و هرزمانی که بخواهند آن را کنار می‌گذارند.

?غلبه بر کلیشه های جنسیتی

در برخی موارد آنان تمایل دارند که بر کلیشه های جنسیتی در مورد اعتیاد غلبه کرده و نشان دهند که می‌توانند مواد مخدر مصرف کنند و یا حتی معتاد شود. در واقع اینکار به آنها احساس قدرت می‌دهد.

?فشار جامعه برای تناسب اندام

امروزه زنان زیادی تحت تاثیر مصرف داروهای لاغری به اعتیاد گرفتار شده اند. این موضوع نیز از فشار جامعه در مورد تناسب اندام نشات می‌گیرد. چرا که آنان می‌خواهند به هر روشی که ممکن است خود را مانند مدل های زیبایی کنند. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

?عوامل محیطی

قرارگیری آنان در محیط های ناسالم نیز در این مورد بی تاثیر نیست. زمانی که زنان در محیطی زندگی می‌کنند همسر آنها و یا اعضای خانواده شان مصرف کننده هستند؛ طبیعی است که آنان نیز به مصرف مواد مخدرتمایل نشان دهند.

پیامدهای اعتیاد زنان

اما اعتیاد زنان نیز با بروز مشکلاتی هم برای خودشان و هم برای جامعه همراه است. حتی می‌توان گفت که اعتیاد یک زن آسیب بیشتری به کانون گرم خانواده و یا حتی جامعه در مقایسه با یک مرد وارد می‌کند. در این قسمت به توضیح این مشکلات می‌پردازیم.

◀بروز مشکلات خانوادگی

اعتیاد زنان در درجه اول منجر به بروز مشکلات خانوادگی می‌گردد. در این حالت بیشتر احتمال دارد که به طور کامل خانواده از هم پاشیده شود. چرا که در صورت اعتیاد مردان، معمولا زنان به زندگی ادامه داده و سعی در درست کردن همه چیز دارند. اما زمانی که خودشان گرفتار اعتیاد شوند؛ مردان معمولا اقدامی در این مورد نمی‌کنند.

◀بروز مشکلاتی در فرزندآوری

همچنین اعتیاد زنان بر نسل های بعدی نیز تاثیر گذار است. چرا که آنان می‌توانند در دوران بارداری، اعتیاد خود را به فرزند نیز منتقل کنند. از طرفی اعتیاد در زنان بیشتر قدرت باروری آنان را تحت تاثیر قرار داده و سلامت فرزند را دچار مشکل می‌کند.

◀ابتلا به بیماری های جسمانی و روانی

بسیاری از زنان تحت تاثیر اعتیاد به انواع بیماری های جسمی و روانی مبتلا می‌شوند که آثار آنها تا پایان عمر و حتی در صورت ترک اعتیاد نیز باقی می‌ماند. ابتلا به افسردگی، بیماری های مقاربتی، تجربه تجاوز و… همگی از عوارض جسمانی و روانی اعتیاد محسوب می‌شوند.

شیوع اعتیاد زنان

بر اساس آمارهایی که در مورد اعتیاد زنان وجود دارد؛ تقریبا 400 هزار مصرف کننده مستمر و غیرمستمر در ایران وجود دارد. از طرفی 15 میلیون نفر به طور روزمره دغدغه مصرف و یا خرید مواد مخدر را دارند. این اعداد نشان دهنده آمار وحشتناکی در مورد اعتیاد است که روز به روز نیز افزایش می‌یابد. به طور کلی نیمی از جمعیت هر جامعه را به طور متوسط زنان تشکیل می‌دهند. پس با اعتیاد آنها به مواد مخدر باید انتظار بروز مشکلات زیادی را داشت.

اعتیاد زنان به صورت غیر مستقیم

اعتیاد زنان غیرمستقیم

یکی دیگر از ابعاد اعتیاد زنان ، مصرف و یا وابستگی آنها به مواد مخدر به صورت غیرمستقیم است. به طور کلی زمانی که یکی از اعضای خانواده در خانه شروع به مصرف مواد می‌کند؛ دیگران نیز تحت تاثیر آثار جانبی آن قرار گرفته و مبتلا می‌شوند. حتی با گرفتن تست اعتیاد از دیگر اعضا، در برخی موارد تست اعتیاد آنها مثبت می‌شود؛ با اینکه اصلا مصرف کننده نیستند. این موضوع در مورد مواد مخدر استشاقی بیشتر است.

درمان اعتیاد زنان

راه های مختلفی برای درمان اعتیاد زنان در جامعه و همچنین در سطح خانواده وجود دارد که بهتر است افراد اطلاعات کافی را در مورد آنها کسب کرده و از آنها استفاده نمایند. بسیاری از زنان معتاد سرپرست خانوار نیز هستند که همین ممکن است فرایند ترک را برای آنان دشوار تر کند. اما بسیاری از کلینیک های ترک اعتیاد و یا نهادهای اجتماعی این امکان را فراهم کرده اند زنان راحت تر این دوران را پشت سر بگذارند. از طرفی با فرهنگ سازی در این مورد کمتر احتمال دارد که زنان به سراغ اعتیاد بروند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سخن پایانی

اعتیاد زنان بیش از آنکه یک مسئله فردی محسوب شود؛ یک مشکل اجتماعی است. چرا که در صورت اعتیاد زن بیشتر احتمال دارد که کانون خانواده از بین رفته و مشکلات اجتماعی بیشتر شود. از این رو افراد باید در این زمینه هم به صورت فردی اقدام کرده و هم با کمک دیگران دلایل این مشکل را از بین ببرند. کمک گرفتن در این مورد از روانشناس یکی از اقدامات ضروری در این مورد محسوب می‌شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد زنان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

آیا مصرف الکل در دوران بارداری می‌تواند باعث عقب ماندگی کودک شود؟

بله، مصرف الکل در دوران بارداری می‌تواند منجر به بروز عقب ماندگی‌های جسمانی و ذهنی خاصی در کودک شود که تحت عنوان سندروم جنین الکلی شناخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره