اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان یکی از مشکلات اساسی در جامعه و خانواده محسوب می‌شود. این مشکل به دلایل مختلفی بروز کرده و عوامل زیادی بر آن موثر هستند. گرفتار شدن در دام اعتیاد، مخصوصا در سنین پایین، نه تنها خود فرد را درگیر کرده بلکه مشکلات زیادی برای خانواده نیز ایجاد می‌کند. اعتیاد یکی از خطرات بزرگی است که سلامت و امنیت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل، شامل هر گونه وابستگی روانی و جسمانی به ماده و یا رفتار خاصی است که فرد بعد از گذشت مدتی، نتواند آنرا کنترل کند. اعتیاد نوجوانان معمولا در مورد بازی های رایانه ای و همچنین مصرف مواد مخدر مختلف است. اعتیاد در هر موردی باید مورد پیگیری و درمان قرار گیرد. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

اعتیاد در نوجوانان

مطالعات و پژوهش های زیادی در مورد اعتیاد در نوجوانان انجام شده است؛ و بیشتر آنها حاکی از ریشه روانی این موضوع هستند. تقریبا 30 درصد از نوجوانانی که به اعتیاد گرفتار می‌شوند؛ دچار ناامیدی بوده و هیچ انگیزه ای برای زندگی ندارند. والدین و همسالان در این مورد نقش اساسی داشته و باید به فرزند خود کمک کنند. از آنجایی که مغز نوجوان در حال شکل گیری و رشد است؛ اعتیاد آن می‌تواند تاثیرات غیرقابل جبرانی بر مغز آن داشته باشد؛ به همین دلیل باید از این موضوع پیشگیری کرده و اقداماتی را در این زمینه انجام داد.

دلایل بروز اعتیاد در نوجوانان

دلایل بروز اعتیاد در نوجوانان

شناسایی علت دقیق اعتیاد در نوجوانان، بسیار مهم است؛ چراکه با توجه به آن، خانواده ها باید به فرزند خود برای ترک اعتیاد کمک کنند. نوجوانان به دلایل مختلفی به سراغ رفتارهای مخرب رفته و موجب آسیب به خود و دیگران می‌شوند. برخی از شایع ترین دلایل در این زمینه، شامل موارد زیر می‌شود.

📌مشکلات روانی

با ابتلای نوجوان به برخی از مشکلات روانی مثل افسردگی، احتمال استفاده از مواد مخدر و یا حتی بازی های کامپیوتری، بیشتر می‌شود. نوجوانان معمولا از مهارت های لازم برای مواجهه با مشکلات مختلف و همچنین موقعیت ها، برخوردار نیستند. به همین دلیل برای تخلیه هیجانات منفی خود، از این روش ها استفاده می‌کنند. حتی اعتیاد در نوجوانان، به دلیل جلب توجه نیز، از خلاهای عاطفی و روانی او نشات می‌گیرد. نوجوانان در این سنین تغییرات زیادی را تجربه می‌کنند؛ به همین دلیل والدین باید دراین مورد حساس بوده، و نشانه ها را جدی بگیرند. برای اطلاع از دلایل سرکشی نوجوان کلیک کنید.

📌والدین معتاد

یکی از اصلی ترین دلایل اعتیاد در نوجوانان، تقلید از والدین و یا حتی سابقه اعتیاد آنها است. در این شرایط، نوجوان به دلیل ارضای حس کنجکاوی و یا نشان دادن خود به عنوان یک بزرگسال، اعتیاد را شروع می‌کند. نوجوانان هنوز توانایی تفکیک مسائل مختلف از یکدیگر را نداشته و به دنبال راهی برای اثبات خود به دیگران هستند. به همین دلیل این روش را مناسب دانسته و به عواقب آن نمی‌اندیشند. بهتر است خانواده ها قبل از فرزندآوری اعتیاد خود را ترک کرده و در این مورد اطلاعات کسب کنند. برای اطلاع از دلایل سیگار کشیدن نوجوان کلیک کنید.

پیامدهای اعتیاد در نوجوانان

فراموش نکنید که اعتیاد در نوجوانان با خطرات و عوارضی همراه است؛ که برخی از آنها تا پایان عمر، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد. پیامدهای منفی اعتیاد در سنین نوجوانی، تشدید نیز می‌شود.چرا که این سن بسیار حساس بوده و افراد آسیب پذیرتر نیز هستند.

💠مشکلات درسی و خانوادگی

با وابستگی نوجوان به مواد مخدر و یا موضوعات دیگر، او دیگر قادر به تمرکز بر مسائل درسی خود نیست. و یا دیگر برای او اهمیتی ندارد. او احتمالا با والدین خود در این مورد و یا مسائلی دیگر دچار اختلافاتی شده و مشکلاتی را تجربه می‌کند. یکی از مشکلات نوجوان با خانواده بر سر مسائل مالی است. چرا که او از خود استقلال مالی نداشته و برای تهیه مواد مخدر و حتی بازی های کامپیوتری، نیاز به پول دارد. به همین دلیل مجبور به انجام رفتارهای دیگر مثل دزدی و یا حتی نزاع با دیگران می‌شود. برای او تنها چیزی که اهمیت دارد؛ ارضای نیاز روانی است و به مسائل دیگر در اولویت دوم قرار می‌گیرند.

💠بروز اختلالات روانی

اعتیاد در نوجوانان باعث ایجاد تغییراتی در ساختار و عملکرد مغز شده که همین موضوع باعث بروز اختلالات روانی مختلف می‌گردد. به طور کلی افرادی که سابقه اعتیاد دارند؛ بیشتر در معرض مشکلات روانی قرار دارند. حتی بعد از ترک مواد مخدر نیز این اثرات باقی خواهند ماند؛ و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مراقبت های روانشناختی، نه تنها برای پیشگیری از ابتلای نوجوان به اعتیاد موثر هستند؛ بلکه از بروز مجدد آن جلوگیری کرده و عوارض جانبی آنرا کاهش می‌دهد. برای جلوگیری از بروز افسردگی در نوجوانان کلیک کنید.

💠مشکلات جسمانی

مشکلات جسمانی که نوجوان در اثر اعتیاد تجربه می‌کند؛ به نوع مواد مصرفی، میزان مصرف و حتی مدت زمان مصرف، بستگی دارد. اما به طور کلی اعتیاد به هر موضوعی، تاثیرات خود را بر بدن خواهد داشت. برخی از مشکلات جسمانی که اعتیاد در نوجوانان ایجاد می‌کند؛ شامل، نارسایی قلبی و کلیوی، مشکلات کبد، بروز مشکلاتی در زمینه یادگیری و فعالیت های شناختی، مشکلات تنفسی، تشنج و حتی در نهایت، کما و مرگ می‌شود. نوجوانان به دلیل هیجانات خود در این سنین، احتمالا هر بار مقدار بیشتری از مواد مخدر را مصرف کنند؛ که می‌تواند منجر به اوردوز گردد.

علائم اعتیاد در نوجوانان

علائم اعتیاد در نوجوانان

با بروز برخی از نشانه ها، خانواده ها می‌توانند به اعتیاد در نوجوانان پی برده؛ از در این زمینه اقداماتی انجام دهند. این نشانه ها در بیشتر موارد، مشهود و قابل شناسایی هستند. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

🔽تغییر ناگهانی رفتار

🔽حساسیت و تحریک پذیری

🔽عدم انرژی و خستگی مفرط

🔽افت تحصیلی

🔽بی مسئولیتی

🔽تغییر در الگوی خواب و اشتها

🔽یافتن مواد مخدر در وسایل و اتاق نوجوان

راه های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

اعتیاد در نوجوانان قابل پیشگیری و همچنین کنترل است. خانواده ها می‌توانند با راهکارهایی این موضوع را تا حد زیادی مدیریت کنند. از طرفی مدرسه و مکان های آموزشی نیز وظایفی دراین زمینه دارند که می‌توانند نوجوان را در این مورد آگاه کنند. در موارد زیادی، اعتیاد نوجوان به دلیل عدم داشتن اطلاعات در اسن زمینه و حتی فردی است که او را کمک کند.

🔵صحبت کردن با نوجوان

بهتر است در مورد اعتیاد و جنبه های مختلف آن با نوجوان صحبت کرده و برای اینکار زمان مناسبی را انتخاب کنید. به او نیز اجازه صحبت کردن بدهید و به سوالات او با صبوری پاسخ دهید. در شرایطی که خود وضعیت روحی خوبی ندارید و فرزند شما نیز آمادگی اینکار را ندارد ازحرف زدن در این مورد خودداری کنید. او را نصیحت نکرده و نه گفتن را به او بیاموزید. همچنین نظر او را جویا شده و دلایل منع مصرف را برای او شرح دهید. برای اطلاع از روش های رفتار صحیح با نوجوان کلیک کنید.

🔵کمک گرفتن از مشاور

اگر قادر به صحبت کردن با نوجوان نیستید و یا اعتیاد در نوجوانان، تبدیل به یک بحران شده است؛ می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان با آموزش مهارت های مختلف به نوجوان وهمچنین خانواده های آنان، نه تنها از بروز اعتیاد جلوگیری کرده، بلکه برای ترک آن نیز کمک می‌کنند. به طور کلی حضور یک روانشناس در فرایند ترک اعتیاد ضروری است و افراد باید در کنار سم زدایی، اقدامات روانشناختی نیز انجام دهند.

سخن پایانی

نوجوانان سنین حساس را پشت سر می‌گذارند. روحیه هیجان طلب آنها و همچنین کنجکاوی در مورد مسائل مختلف، آنها را در معرض خطرات زیادی قرار می‌دهد. با آموزش های صحیح و همچنین برخورد مناسب با آنها می‌توان این موضوع را تا حد زیادی مدیریت کرد. خانواده ها نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند. آنها باید برای فرزند خود احساس راحتی و امنیت ایجاد کنند و همچنین از بروز تنش در خانواده جلوگیری کنند. کمک گرفتن در این زمینه از روانشناس نیز برای نوجوان تا حد زیادی موثر است.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد در نوجوان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره