اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

عوارض اعتیاد در بارداری

عوارض اعتیاد در بارداری تهدید کننده زندگی مادر و فرزند است. به طور کلی اعتیاد در هر شرایطی منجر به بروز مشکلات زیادی می‌گردد. اما در زمان بارداری، این موضوع متوجه دو نفر بوده و همه چیز پیچیده تر می‌شود. امروزه بیشتر افراد در مورد پیامدهای ناشی از اعتیاد در دوران بارداری مطلع هستند؛ به دلیل اینکه باورهای اشتباه زیادی در این مورد وجود دارد؛ برخی از مادران حتی در این دوران نیز دست از اعتیاد خود نکشیده و یا حتی آن را شروع می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از اقدام به بارداری افراد اعتیاد خود را ترک کنند. اما اینکار ساده نبوده و افراد باید در این زمینه حتما از متخصص کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض اعتیاد در بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

عوارض اعتیاد در بارداری چیست؟

عوارض اعتیاد در بارداری متفاوت بوده و عوامل مختلفی نیز بستگی دارند. برای مثال ماده ای که مادران در حال مصرف آن هستند و یا حتی مدت زمانی که از اعتیاد آنها می‌گذرد. در این شرایط، اغلب نوزاد از دست رفته و یا با مشکلات جدی جسمانی متولد می‌شود. در بهترین حالت نوزاد خود مبتلا به اعتیاد شده که بعد از تولد نشانه های ترک را از خود بروز می‌دهد. البته این مشکلات شاید به صورت بلافاصله بروز نکرده و بعد از مدتی خود را نشان دهند. اما به هر حال اگر مادر به موقع در این زمینه اقدام کرده و کارهای لازم را انجام دهد؛ شاید بتوان این عارضه ها را به حداقل رساند. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

باورهای اشتباه در مورد عوارض اعتیاد در بارداری

باورهای اشتباه در مورد عوارض اعتیاد در بارداری

در برخی موارد این باورهای اشتباه در مورد اعتیاد است که منجر به بروز عوارض اعتیاد در بارداری می‌گردد. برای مثال برخی از زنان تصور می‌کنند که گل یا ماریجوانا اعتیادآور نیست و به همین دلیل در زمان بارداری آن را مصرف می‌کنند. و یا سیگار کشیدن اعتیاد محسوب نمی‌شود. اما نیکوتین موجود در سیگار نیز می‌تواند تاثیرات خود را بر سلامت مادر و جنین بگذارد. برای آشنایی با مشکلات اعتیاد در زنان کلیک کنید.

موضوع دیگری که باید در این زمینه به آن توجه داشت؛ وضعیت سلامت روانی مادران است. مادرانی که مبتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگی هستند؛ بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد قرار دارند. از طرفی قرص های اعصاب و روان نیز خود منجر به اعتیاد و وابستگی می‌شوند. از این رو قبل از دوران بارداری مادران باید در این زمینه با پزشک نیز صحبت کنند.

ابتلا به عوارض اعتیاد در بارداری برای مادر

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ عوارض اعتیاد در بارداری هم برای مادران است و هم فرزندان و می‌تواند به طور جداگانه آنها را دچار مشکلاتی کند. این مشکلات هم در دوران بارداری، در طول زایمان و حتی بعد از زایمان نیز ممکن است بروز کنند. برخی از این مشکلات شامل ابتلا به کم خونی در دوران بارداری، مختل شدن تست تحمل گلوکز، پاره شده کیسه آب، بیشتر شدن احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی، ابتلا به سرطان دهانه رحم در دوران بارداری، آندوکاردیت و… است.

ابتلا به عوارض اعتیاد در بارداری برای جنین

عوارض اعتیاد در بارداری برای جنین

مادران باید در دوران بارداری علاوه بر خود، حضور فرد دیگری را نیز در نظر بگیرند. معمولا آسیب های ناشی از اعتیاد در سه ماهه اول بارداری بیشتر است چرا که در این دوران دستگاه های اساسی در بدن نوزاد در حال شکل گیری هستند. همچنین دوز مصرفی مادر و یا نوع ماده ای که مصرف می‌کند نیز در این مورد موثر هستند. برخی از عوارض اعتیاد در بارداری برای جنین ، شامل موارد زیر می‌شود.

◀سقط جنین یا مرده زایی: در این حالت در اثر بروز نقص های اساسی در دستگاه های بدن و یا نرسیدن اکسیژن به جنین، بسیار احتمال دارد که جنین سقط شده و یا در ماه آخر مرده به دنیا آید.

◀جدا شدن از جفت: گاهی تحت تاثیر اعتیاد جفت زودتر از موعد از جنین جدا شده و اکسیژن و مواد غذایی به اندازه کافی به او نمی‌رسد.

◀ابتلا به بیماری پرهیز نوزادی: نوزادانی که تحت تاثیر مصرف مادر دچار اعتیاد می‌شوند؛ بعد از تولد نشانه های ترک اعتیاد را از خود بروز داده که به آن سندرم پرهیز نیز می‌گویند.

◀ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد: بسیاری از نوزادانی که دچار سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شده اند؛ از مادران معتاد متولد می‌شوند.

◀وزن کم هنگام تولد و وزن نگرفتن نوزاد: به دلیل اینکه در دوران جنینی مواد مغذی کافی به نوزاد نمی‌رسد؛ نوزاد با وزن کمی متولد شده و به راحتی هم وزن نمی‌گیرد.

◀ابتلا به میکروسفالی: در این حالت جمجمه نوزاد از حالت عادی کوچک تر است و همین منجر به بروز مشکلات زیادی از جمله مرگ جنین می‌گردد.

◀ابتلا به اختلالات رفتاری: حتی اگر در زمان تولد نیز جنین این مشکلات را تجربه نکند؛ در آینده دچار اختلالات رفتاری زیادی خواهد شد.

جلوگیری از عوارض اعتیاد در بارداری

بهترین راه جلوگیری از بروز عوارض اعتیاد در بارداری ، ترک هنگام به موقع است. بهترین زمان برای ترک نیز قبل از اقدام برای بارداری می‌باشد. چرا که شاید ترک اعتیاد در دوران بارداری امکانپذیر باشد؛ اما شرایط سختی را برای مادر و فرزند به وجود می‌آورد و حتی ممکن است اثرات آن همچنان باقی بماند. از این رو مادران معتاد بهتر است قبل از تصمیم گیری برای بارداری، درمان خود را آغاز نمایند. برای آشنایی با مضرات مصرف الکل در بارداری کلیک کنید.

روش های درمان عوارض اعتیاد در بارداری

اما در صورتی که ترک امکانپذیر نبود؛ راه هایی برای کاهش و کنترل عوارض اعتیاد در بارداری نیز وجود دارد. در این حالت بهتر است مادران از روش های پزشکی و روان درمانی به طور همزمان استفاده کرده و تلاش خود را برای درمان انجام دهند. طبیعی است که گذراندن این مراحل درمانی در دوران بارداری کمی دشوار باشد. اما در بروز بسیاری از مشکلات نیز جلوگیری می‌شود. برای اطلاع از راه های ترک اعتیاد در بارداری کلیک نمایید.

زایمان مادران معتاد

در مورد مادرانی که مبتلا به اعتیاد هستند؛ فرایند زایمان نیز باید با دقت زیادی انجام شود. معمولا این افراد در مورد اعتیاد خود حرفی نزده و یا آن را انکار می‌کنند. در این حالت باید سابقه پزشکی و آزمایش های این افراد به خوبی چک شده و به طور مداوم وضعیت جسمانی این افراد مورد بررسی قرار گیرد. همچنین زایمان نیز در شرایط کنترل شده ای انجام شود.  

نشانه های سندروم ترک در نوزاد تازه متولد شده

بعد از تولد نوزاد، با بروز برخی از نشانه ها باید احتمال اعتیاد آنها را در نظر گرفت. این علائم که به سندرم ترک یا پرهیز معروف اند؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با اعتیاد نوزادان کلیک نمایید.

  • گریه بیش از حد و غیرطبیعی
  • خوابیدن زیاد
  • لرزیدن
  • تشنج
  • تحریک پذیری و حساسیت
  • تعریق
  • تب
  • پایین بودن دمای بدن
  • گرفتگی بینی
  • نفس کشیدن تند
  • اسهال و استفراغ

درمان نوزاد

برای درمان نوزاد از اعتیاد در بیشتر موارد نیاز به مصرف دارو نیست. این نشانه ها بعد از چند روز به طور طبیعی کاهش یافته و بدن نوزاد سم زدایی می‌شود. در غیر اینصورت نوزاد باید تحت نظر پزشک داروهایی مصرف کرده و وضعیت او به طور مرتب چک شود. در این حالت والدین حتما باید از متخصص کمک بگیرند.

سخن پایانی

عوارض اعتیاد در بارداری به طور کلی ابتلا مادران به اعتیاد یک مشکل اساسی محسوب شده که یک خانواده را درگیر می‌کند. در واقع در این شرایط علاوه بر سلامت مادر باید شرایط جنین را نیز در نظر داشت. مادران باید در صورت ابتلا به اعتیاد قبل از بارداری درمان را آغاز کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین در این مورد حتما از متخصص کمک دریافت کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه عوارض اعتیاد در بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سوالات متداول

مصرف مواد اعتیادآوری چون کراک و کوکائین در دوران بارداری چه عواقبی را به دنبال دارد؟

مصرف این مواد می‌تواند در تولد زودرس نوزاد، وزن کم او و مشکلاتی همچون استفراغ، لرزش‌های شدید و گریه‌های زیاد همراه باشد.

مصرف الکل برای مادران باردار چه پیامدهایی به همراه دارد؟

سندروم الکلی یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که در نوزادن دارای مادر الکلی دیده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره