اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف متادون در بارداری

مصرف متادون در بارداری مادر و جنین را در شرایط بدی قرار می‌دهد. متادون یکی از داروهای ترک اعتیاد است که برخی از افراد حتی در دوران بارداری نیز از آن استفاده می‌کنند. در صورتی که مصرف این دارو خود اعتیادآور بوده و منجر به بروز آسیب هایی به مادر و فرزند می‌گردد. از این رو مادران باید پیش از اقدام برای بارداری مصرف این دارو را متوقف کنند. اما گاهی نمی‌توانند و یا حتی مصرف را در این دوران آغاز می‌کنند. این موضوع خطرات زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل افراد باید پیش از شروع هر اقدامی برای ترک اعتیاد مخصوصا در دوران بارداری، به خوبی در این مورد تحقیق کرده و حتما با یک متخصص مشورت نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف متادون در بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

مصرف متادون در بارداری و شیردهی

متادون یک داروی اپیوئیدی است که برای ترک مواد مخدری مثل هروئین و یا دیگر اپیوئیدها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینکه مصرف متادون در بارداری با بروز مشکلات زیادی برای مادر و جنین همراه است؛ اما گاها توسط خود متخصصین توصیه شده و می‌تواند انتخاب امن تری نسبت به سایر گزینه ها در این دوران باشد. چرا که در دوران بارداری نباید از هیچ گونه دارو و یا مواد مخدری مصرف نمود. از طرفی قطع ناگهانی مصرف مواد مخدر، بدون هیچ جایگزینی، خود می‌تواند شوک بزرگی به بدن افراد وارد کند. اما گاهی مادر از دوز مصرفی خود سرپیچی کرده و مقدار بیشتر مصرف می‌کند. که همین موضوع می‌تواند هم مادر و هم فرزند باشد. برای آشنایی با علائم اعتیاد به متادون کلیک نمایید.

مزایا و معایب مصرف متادون در بارداری

معایب مصرف متادون در بارداری

همانطور که گفته شد؛ مصرف متادون در بارداری تا حدی می‌تواند موثر بوده و به مادران در مورد ترک اعتیاد کمک کند. اما همواره معایب مصرف این دارو بر مزایای آن برتری داشته و ترجیحا افراد نباید اینکار را انجام دهند. در این قسمت به توضیح برخی از مزایا و معایب مصرف این دارو در دوران بارداری خواهیم پرداخت. برای اطلاع از دلایل اعتیاد در زنان کلیک نمایید.

کنترل اعتیاد

یکی از مزایای مصرف متادون در بارداری این است که این دارو می‌تواند نشانه های اعتیاد و یا حتی میل آنها به مصرف را کنترل نماید. از این نظر می‌تواند به نفع مادر و فرزند بوده و به فرایند ترک اعتیاد کمک کند.

کاهش اثرات منفی

همچنین مصرف متادون در بارداری از بروز نشانه های منفی و یا حتی تشدید آنها جلوگیری کرده و از این طریق می‌تواند فرایند ترک اعتیاد را ساده تر کند. با مصرف این دارو احتمال انتقال بیماری های عفونی مانند هپاتیت و به حداقل می‌رسد.

داشتن پایداری دارویی

زمانی که دوز مصرفی مادران باردار ثابت باشد؛ حتی با وجود اعتیاد، خطرات کمتری در انتظارشان خواهد بود و کیفیت زندگی مادر و جنین بالاتر می‌رود. از این رو برخی از متخصصین در دوران بارداری به جای مصرف مواد مخدر، مصرف متادون را تجویز می‌کنند.

ابتلا نوزاد به سندروم ترک

اما از طرفی با مصرف متادون در بارداری ، نوزادان به سندرم ترک مبتلا شده و در واقع معتاد می‌شوند. ابتلا به سندرم ترک به این معناست که نوزادان بعد از به دنیا آمدن نشانه های ترک اعتیاد را از خود نشان می‌دهند. این نشانه ها می‌تواند برای سلامت جسمانی نوزادان، خطرناک باشد. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند.

  • بی‌قراری
  • گریه های زیاد
  • لرزیدن
  • تشنج
  • اختلال در خواب و بیداری
  • اسهال و استفراغ
  • خارش بدن
  • بروز مشکلات تنفسی

اعتیاد به متادون

اصلی ترین مشکل مصرف متادون در بارداری ، اعتیاد افراد به این دارو است. همانطور که گفته شد؛ این دارو خود اعتیادآور بوده و منجر به وابستگی مادر و جنین می‌شود. از این رو مادر به تدریج مصرف این دارو را بیشتر کرده و پیامدهای ناشی از آن را تجربه می‌کند.

تاثیر بر رشد جنین

برخی از تحقیقات حاکی بر این موضوع هستند که مصرف متادون در بارداری در رشد کودک اختلال ایجاد کرده و باعث رشد کمتر در رحم مادر می‌شود. البته این موضوع هنوز به طور کامل ثابت شده نیست.

آسیب به مادر

بدن مادر نیز تحت تاثیر مصرف متادون در بارداری ضعیف شده و آسیب پذیر می‌گردد. در واقع در این شرایط مادران بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار دارند. این موضوع سلامت جسمانی آنان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

میزان دوز مصرف متادون در بارداری

دوز مصرف متادون در بارداری حتما باید توسط متخصص تعیین گردد. این دوز حتی ممکن است در طول بارداری تغییر کند. اما اصلا نباید در این مورد به صورت خودسرانه عمل کرد. معمولا متخصصین در ابتدا مصرف این دارو را با دوز پایین شروع کرده و به مرور آن را بیشتر می‌کنند. اما در نهایت این روند معکوس شده و برای ترک متادون نیز باید به صورت تدریجی عمل کرد. قطع ناگهانی مصرف این دارو بسیار خطرناک است.

ترک مصرف متادون در بارداری

ترک مصرف متادون در بارداری

قبل از تصمیم گیری در مورد ترک مصرف متادون در بارداری ، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که انجام اینکار در این دوران اصلا کار ساده ای نیست. بدن در این دوران تحمل فشارهای ناشی از سم زدایی را نداشته و جنین نیز آسیب می‌بیند. اما می‌توان تحت نظر متخصص دوز مصرفی را تا حدی کاهش داد که همین موضوع نیز منجر به بروز نشانه های ترک می‌گردد. برخی از نشانه های ترک اعتیاد شامل بی قراری، خمیازه کشیدن به صورت مکرر، تعریق، لرزش بدن، کمر درد، گرفتگی شکم، بروز درد در عضلات و مفاصل و اضطراب است. همچنین انجام اینکار در دوران بارداری مراحلی دارد که افراد بهتر است آنها را به طور کامل پشت سر بگذارند. برای اطلاع از راه های ترک اعتیاد در بارداری کلیک نمایید.

ارزیابی : در مرحله ارزیابی با توجه به وضعیت جسمانی و روانی افراد مشخص می‌شود که برای سم زدایی آماده هستند و یا خیر.

پایدارسازی دوز مصرفی: همچنین فرد در مورد دوز مصرفی به یک حالت پایدار برسد.

کاهش دادن دوز مصرفی: بعد از ثابت شدن مقدار مصرف، با توجه به تجویز پزشک دوز مصرفی کاهش می‌یابد تا به صفر برسد.

مراقبت های حمایتی: در طول دوران ترک اعتیاد، مادر حتما باید تحت مراقبت های عاطفی و جسمانی قرار گیرد. این مرحله در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است.

پیگیری روند درمان: حتی بعد از دوران ترک اعتیاد نیز بازهم مادر و جنین باید تحت نظر بوده و به طور مداوم حالت های جسمانی و روانی آنها را مورد بررسی قرار داد.

سخن پایانی

درمان اعتیاد به مواد اپیوئیدی به طور کلی دشوار است. زمانی که ترک مصرف متادون با بارداری نیز همراه باشد؛ می‌تواند مشکلات زیادی برای مادر و جنین به وجود آورد. از طرفی مصرف متادون در بارداری نیز خود خطرناک است. از این رو باید در مورد دوز مصرفی، حتی برای ترک نیز از متخصص کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف متادون در بارداری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

برای ترک اعتیاد به مواد مخدر در دوران بارداری متادون درمانی موثرتر است یا درمان با بوپرنورفین؟

بررسی‌ها و پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که متادون نسبت به بوپرنورفین برای مادران باردار تاثیرگذاری بیشتری دارد با این حال بوپرنورفین نیز می‌تواند در بسیاری از موارد موثر باشد. در نتیجه لازم است حتما با پزشک در این باره مشورت کنید و درمان خود را زیر نظر یک متخصص آغاز نمایید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره