اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

مصرف متادون در بارداری

آیا مصرف متادون در دوران بارداری ممنوع است؟ متادون چه عوارضی برای جنین به همراه خواهد داشت؟ متادون تراپی یا همان درمان اعتیاد به کمک داروهای نگهدارنده یکی از روش‌های نوین برای ترک اعتیاد به مواد افیونی نظیر تریاک و هروئین است. این روش به کاهش علائم ناشی از ترک نظیر درد عضلانی، اسهال و استفراغ کمک می‌کند و باعث می‌شود افراد دوره سم زدایی را با سهولت بیشتری پشت سر بگذارند. با این حال به دلیل ساختار مشابه متادون با مواد مخدر، مصرف نا به جای آن می‌تواند عوارض ناخوشایندی برای جنین و مادر به همراه داشته باشد و منجر به مشکلاتی نظیر سقط جنین و زایمان زودرس شود. ما در ادامه به بررسی بیشتر عوارض مصرف متادون در دوران بارداری پرداخته‌ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به متادون  

اهمیت ترک و استفاده از روش متادون تراپی در بارداری

اعتیاد به مواد مخدر در زنان و درمان نشدن آن در طول بارداری می‌تواند عوارض بسیار گران باری برای جنین به همراه داشته باشد. در واقع نوسانات مواد مخدر در خون مادر کودک را تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز مشکلات گوناگونی از جمله تاخیر رشد، زایمان زودرس، سقط جنین و مرده زایی می‌شود. با این حال اگر باردار هستید و هنوز ترک را شروع نکرده‌اید قطع ناگهانی مصرف نیز می‌تواند خطرناک باشد. چرا که مواد مخدر از جفت عبور کرده و در نتیجه جنین نیز به مواد وابسته شده است.

کنار گذاشتن یکباره مصرف منجر به بروز سندروم ترک برای جنین می‌شود. نوزادانی که با این سندروم متولد می‌شوند اغلب علائم ناخوشایندی نظیر تشنج، تب، لرز، بی قراری و ناتوانی در شیر خوردن را تجربه می‌کنند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که روش درستی را برای ترک اعتیاد خود انتخاب کنید تا کمترین آسیب و بیشترین فایده را برای شما و فرزندتان به همراه داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند درمان به کمک داروهای نگهدارنده از جمله متادون و بوپرنورفین یکی از امن‌ترین روش‌ها برای سم زدایی در دوران بارداری هستند و می‌توانند به پاک شدن بدن مادر و جنین از مواد مخدر کمک کنند. برای آشنایی با سایر دردسرهای اعتیاد در زنان کلیک کنید.

مصرف متادون در بارداری

درمان اعتیاد به کمک متادون از سال 1970 بر روی مادران مبتلا به اختلالات مصرف مواد به کار گرفته شده و از سال 1998 به عنوان درمان استاندارد در این دوران شناخته شده است. البته نوزادانی که مادرانشان در طول بارداری متادون مصرف می‌کردند نیز پس از تولد ممکن است علائم سندروم ترک یا همان محرومیت از مواد را از خود نشان دهند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که این علائم در مقایسه با نوزادانی که مادرانشان تحت درمان نبودند بسیار خفیف‌تر بوده و از شدت کمتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید : اعتیاد به متادون  

مزایای مصرف متادون در بارداری

استفاده از روش متادون تراپی برای ترک مواد افیونی تا حد زیادی برای مادران و فرزندان آن‌ها موثر است و می‌تواند مزایای مختلفی داشته باشد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– به ثبات رساندن سطح مواد افیونی در بدن جنین و پیشگیری از بروز سندروم محرومیت از مواد در دوران جنینی

– ایجاد فرصت بهتر برای داشتن دوران بارداری سالم تر و فراهم کردن مراقبت بیشتر از جنین

– ارتقای وضعیت سلامت مادر و جنین و پیشگیری از مشکلات بلند مدت نظیر بروز نقایص عصب شناختی

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در بارداری  

خطرات و عوارض مصرف متادون در دوران بارداری

متادون ماده‌ای شبه افیونی است که مصرف کنترل نشده آن می‌تواند آثاری مشابه با اعتیاد به مواد مخدر را به همراه بیاورد. در نتیجه افرادی که به طور خودسر از این ماده استفاده می‌کنند، خود و جنینشان را در معرض اعتیاد به مواد افیونی قرار می‌دهند و باید با عوارضی نظیر تولد نوزاد معتاد، احتمال دچار شدن به زایمان زودرس، سقط جنین، بروز نواقص عصب شناختی و تولد نوزاد مرده دست و پنجه نرم کنند.

اگر می‌خواهید از متادون به عنوان یک روش درمانی برای بهبود اعتیاد استفاده کنید، لازم است که حتما از مشاوره  ترک اعتیاد کمک بگیرید. دوز مصرف متادون حتما باید متناسب با میزان و شدت اعتیاد شما به مواد مخدر و وضعیت جسمانی‌تان توسط پزشک تعیین شود. هم چنین توجه داشته باشید که متادون را حتما از مراکز پزشکی مطمئن و معرفی شده از جانب متخصصین تهیه کنید. متاسفانه مراکزی نظیر برخی عطاری‌ها اقدام به فروش غیر قانونی متادون می‌کنند که در بسیاری از مواقع خالص نیستند و دارای مقادیر دیگری از سایر مواد مخدر هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای ترک اعتیاد به مواد مخدر در دوران بارداری متادون درمانی موثرتر است یا درمان با بوپرنورفین؟

بررسی‌ها و پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که متادون نسبت به بوپرنورفین برای مادران باردار تاثیرگذاری بیشتری دارد با این حال بوپرنورفین نیز می‌تواند در بسیاری از موارد موثر باشد. در نتیجه لازم است حتما با پزشک در این باره مشورت کنید و درمان خود را زیر نظر یک متخصص آغاز نمایید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره