اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

ترک اعتیاد در بارداری

ترک اعتیاد در بارداری مساله ای بسیار پیچیده است. مصرف مواد به خودی خود بر روی فرد مصرف کننده تاثیرات منفی می گذارد، حال اگر فرد باردار نیز باشد. تاثیر آن نه تنها برای مادر بلکه برای جنین نیز خطرناک است. با توجه به عوارض و پیامد های شدید اعتیاد بر روی مادر و جنین در زمان بارداری که هم سلامت مادر و هم سلامت جنین را به طور همزمان در خطر قرار می دهد، اکیدا توصیه می شود مصرف مواد مخدر چندین ماه قبل از شروع بارداری کنار گذاشته شود. با توجه به حساسیت ترک اعتیاد در دوره بارداری، ضروری است که این فرایند حتما زیر نظر متخصص و پزشک انجام پذیرد. در ادامه ماقاله توضیحات کاملی در مورد ترک اعتیاد در زمان بارداری داده شده است. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

 

پیامدهای منفی مصرف مواد مخدر در بارداری

در زمان بارداری، مصرف هر گونه ماده مخدر از سیگار گرفته تا هروئین و دیگر مواد مخدر می‌تواند منجر به اختلالات رشدی جنین شود. به همین دلیل اکیدا از مصرف این مواد باید اجتناب نمود. زایمان زودرس در نتیجه پاره شدن زود هنگام کیس آب و تولد نوزاد دچار نارسایی‌های رشدی و هوشی، مهم‌ترین پیامدی است که به زنانی که قصد باردار شدن دارند، هشدار می‌دهد تا هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و نسبت به ترک مواد مخدر اقدام نماید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات و عوارض سوء اعتیاد زنان کلیک کنید.

 

ترک اعتیاد در بارداری

ترک اعتیاد در زمان بارداری به واسطه ایجاد مشکلات عضلانی و تنفسی در مادر، می‌تواند سبب اختلال در سیستم اکسیژن رسانی به جنین شود، به همین دلیل ممکن است خفگی در حم اتفاق بیفتد و سقط جنین صورت گیرد. همچنین به دلیل اینکه مواد سمی ناشی از مصرف مواد مخدر در بافت‌های بدن مادر رسوب می‌کند، لازم است چندین ماه قبل از بارداری برای ترک اعتیاد اقدام شود. زیرا پاکسازی از این مواد سمی رسوب کرده نیاز به زمان طولانی دارد و به یکباره امکان پذیر نمی‌باشد.

 

ترک اعتیاد و شیوه جایگزین در بارداری

برخی از پزشکان به منظور کاهش عوارض منفی مصرف مواد مخدر بر سلامت نوزاد از شیوه‌های جایگزین استفاده می‌کنند. در این نوع روش‌های درمانی مادران دچار اعتیاد از داروهای جایگزین استفاده می‌نمایند تا مجبور نشوند مستقیما به سراغ مصرف مواد مخدر بروند. دوزهای نگه دارنده متادون و نالوکسان از جمله این داروهای جایگزین به حساب می‌آِید. 

 

شیوه مصرف متادون

متادون به عنوان تنها راه ترک اعتیاد در زمان بارداری شناخته شده و به شکل‌های خوراکی، مقعدی و تزریق قابل استفاده می‌باشد. بسته به عواملی چون جنس، مدت زمان مصرف و PH ادرار، مقدار مصرف آن در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. معمولا مصرف خوراکی متادون نسبت به صورت تزریقی آن 50 درصد اثر ضد درد ایجاد می‌کند. به جهت اینکه اثرات متادون بر روی پروتین‌های بدن به مرور زمان افزایش می‌یابد، در صورت قطع شدن مصرف، غلظت میزان متادون در خون مادر کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه عوارض محدودیت به شدت بروز نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید : اعتیاد چیست

ترک اعتیاد در بارداری | بهترین زمان برای ترک مواد مخدر

بهترین زمان برای ترک اعتیاد به مواد مخدر قبل از شروع بارداری است اما اگر مادر بدون اطلاع از بارداری خود مصرف مواد مخدر را ادامه دهد، ممکن است با اتفاقات ناگواری روبه رو شود. به همین دلیل با مشاهده اولین علائم بارداری سریعا باید به پزشک مراجعه نماید. معمولا در ماه‌های اولیه بارداری ترک اعتیاد خطرات کمتری را در پی خواهد داشت. اما اگر مادر در ماه‌های آخر بارداری تصمیم به ترک اعتیاد بگیرد، احتمال خطر بالا خواهد رفت.

 

سم زدایی به واسطه مصرف متادون در دوران بارداری

سم ناشی از رسوب ذرات متادون در بافت‌های بدن به صورت کوتاه مدت، بلند مدت و نگهدارنده قابل پاکسازی است. انواع سم زدایی با متادون عبارتند از:

سم زدایی کوتاه مدت: شایع‌ترین نوع سم زدایی است و معمولا کمتر از 30 روز طول می‌کشد.
سم زدایی بلند مدت: در صورتی که افراد طی روش درمانی کوتاه مدت به نتیجه مناسب دست نیابند از این روش درمانی استفاده می‌گردد. سم زدایی بلند مدت بیش از 180 روز طول می‌کشد.

درمان نگهدارنده: در این نوع درمان مصرف متادون بیش از 90 روز و در برخی موارد تا یک سال ادامه می‌یابد.

 

روش های درمانی برای ترک اعتیاد در زمان بارداری

برای دریافت نتیجه مطلوب حتما باید درمان را تحت نظر متخصصین آغاز کنید. برای شروع ترک اعتیاد کلیک کنید. برخی از روش‌های ترک اعتیاد در دوران بارداری به شرح زیر هستند:

1. روش درمانی کلینیکی-پاراکلینیکی

در زمینه اقدامات پاراکلینیکی باید آزمایش‌های روتین خون، ادرار، کبد و نوار قلب انجام گیرد. به واسطه این اقدامات میزان مسمومیت قلبی ارزیابی شده و بیماری‌های عفونی تشخیص داده می‌شوند. از دیگر اقدامات مهم در زمینه درمان پاراکلینیکی، انجام سونوگرافی است که از طریق آن، نارسایی‌های رشدی جنین در شکم مادران باردار دچار اعتیاد ارزیابی می‌شود.

2. ترک اعتیاد در بارداری | روان درمانی

این روش درمانی به منظور  حفظ اراده مادر در ترک اعتیاد و تحمل سختی های ناشی از ترک بسیار مهم و الزامی است. به واسطه روان درمانی، افسردگی و سایر اختلالاتی که می توانند سوق دهنده مادر به سمت مصرف مواد مخدر باشند تشخیص داده می شوند و درمان های لازم انجام می گیرد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

آیا استفاده از داروهای جایگزین مانند متادون در زمان بارداری روش درمانی مناسبی به حساب می‌آید؟

نمی‌توان عوارض منفی ناشی از مصرف متادون را در حین بارداری نادیده گرفت اما زمانی که تاثیرات آن با اثرات ناشی از مصرف هروئین مقایسه شود درصد بروز عوارض منفی کاهش بیشتری خواهد یافت.

میزان دوز داروی متادون در اواخر دوران بارداری چقدر است؟

هدف از مصرف متادون در دوران بارداری این است که وسوسه مادر به مصرف مواد مخدر کاهش یابد. معمولا در اواخر دوران بارداری میزان مصرف این دارو به دو مرتبه در روز کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره