کودککودک و سبک زندگی

بازی نکردن کودک | 3 دلیل بازی نکردن کودک

بازی نکردن کودک با اسباب بازی، همسالان، خانواده و … در برخی شرایط طبیعی است. دلیلی وجود ندارد که کودک هر زمان که شما خواستید به بازی بپردازد. به عنوان والدین بهتر است انتظاراتی که باید از کودک داشته باشید را شناسایی کنید تا مشکلات رشدی او را به سرعت شناسایی کنید. کودکان در طول زندگی به دلیل سرعت بالای رشد از خود رفتار هایی را بروز می‌دهند که شاید درک آن برای شما سخت باشد.

اما بازی کردن کودک از مراحل ضروری رشد است. زیرا بازی به سلامت شناختی، اجتماعی، فیزیکی و عاطفی کودک کمک می‌کند. بازی به ارتباط بین پدر و مادر با کودک کمک می‌کند تا در آینده روابط قدرتمندی داشته باشد. بازی در رشد کودک اهمیت بسزایی دارد و قدرت تخیل او را نیز افزایش می‌دهد. اگر بازی ‌نکردن کودک دائمی بود؛ حتما از روانشناس برای بهبود شرایط راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازی ‌نکردن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

بازی نکردن کودک

دلیل بازی نکردن کودک چیست؟

بازی نکردن کودک اگر از دوران کودکی وجود داشته باشد و به صورت دائمی باشد؛ باید به مساله و مشکل شک کرد. بازی‌ کودک با اسباب بازی و دیگران روند رشد او را بهتر می‌کند. به کودک اجازه می‌دهد که برقراری ارتباط را آموزش ببیند و مهارت های لازم برای افزایش خلاقیت فراهم می‌شود. کودک با بازی می‌تواند از منظر جسمانی، احساسی، اجتماعی و فکری رشد کند و مهارت زندگی را از دوران کودکی آموزش ببیند.

با توجه به اینکه کودکان علاقه بسیار زیادی به بازی دارند؛ بازی نکردن آنها نشان از یک مساله است. به همین جهت اگر این روند ادامه دار بود؛ حتما از روانشناس کودک راهنمایی بگیرید تا ریشه یابی صورت بگیرد. در این مقاله تمامی جوانب بازی نکردن کودک را سنجیده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

دلیل بازی نکردن کودک چیست؟

بازی نکردن کودک دلایل متفاوتی دارد و هر کدام از این دلایل دوره مشخصی دارد که اگر بیش از حد بود، مورد بررسی قرار بگیرد. برای درمان این رفتار نیز لازم است تا ریشه یابی صورت بگیرد. در این بخش مقاله، دلایل بازی‌ نکردن کودک را توضیح داده ایم.

📌 پرخاشگری

پرخاشگری از دلایل بازی نکردن کودک است. کودکانی که زود عصبانی می‌شوند و مهارت کنترل خشم خود را ندارند، توانایی بازی با دیگران را ندارند. این دسته از کودکان دوستان صمیمی ندارند و دیگران از آنها فاصله می‌گیرند. به همین جهت بازی نکردن را به بازی کردن ترجیح می‌دهد.

📌 طرد شدگی | بازی نکردن کودک

بازی نکردن کودک گاهی به دلیل طرد شدگی است. کودکانی که طرد شده اند در مهارت های آگاهی از دیگران، نوبت دهی و حل مساله مشکل دارند. آنها نمی‌توانند دیگران را درک کنند و توانایی گوش دادن به صحبت های آن ها را نیز ندارند. به دلیل اینکه بازی نیازمند این 3 مهارت است؛ کودکی که در آنها ناتوان باشد، تنهایی را انتخاب می‌کند.

📌 سرگردانی

از دلایل بازی نکردن کودک، سرگردانی کودک است. این کودکان مهارت های ضروری برای ورود به فعالیت های لازم بازی را ندارند. توانایی درخواست نیازهای خود را ندارند و با دیگران نمی‌توانند به خوبی ارتباط برقرار کنند. این کودکان تنها در یک زمینه خاص می‌مانند و توجه محدودی دارند. به همین جهت به خوبی نمی‌توانند بازی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوش هیجانی کلیک کنید.

پیامدهای بازی نکردن کودک

پیامدهای بازی نکردن کودک

بازی نکردن کودک عواقب و پیامدهایی به همراه دارد. زمانی که کودکان بازی نمی‌کنند، از لحاظ روحی آسیب هایی را تجربه می‌کنند که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

🔹 کمرویی

یکی از پیامدهای بازی نکردن کودک، کمرویی است. کودکی که در سن کم بازی نمی‌کند؛ در آینده خجالتی می‌شود در نهایت در هر کاری تردید می‌کند. این کودک در هر موقعیت دچار شرم می‌شود و اغلب خود را سرزنش می‌کند. این موضوع آینده او را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب مشکلات زیادی می‌شود.

🔹 عدم استقلال

عدم استقلال از پیامدهای بازی نکردن کودک است. زمانی که کودک رشد می‌کند؛ باید تکیه خود را از والدین بردارد و تا حدی استقلال خود را کسب کند. در دوران کودکی نیز، افراد با بازی این استقلال را کسب می‌کنند و می‌توانند آموزش ببینند. بنابراین اگر کودک بازی نکند، استقلال یابی را به خوبی آموزش نخواهد دید. در نهایت دائم در زندگی باید از دیگران دستور بگیرد و برای هر کاری دست یاری دراز کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

🔹 عدم خلاقیت

خلاقیت از عناصر مهم رشد و ترقی است. این خلاقیت از دوران کودکی هنگام بازی نمایان می‌شود و کمک می‌کند تا کودک هدف خود را پیدا کند. بنابراین، بازی نکردن کودک مانع رشد و تقویت خلاقیت می‌شود که در آینده او را با مشکل روبرو خواهد کرد.

🔹 تخیل کم

کودک زمانی که تخیلی بار بیاید، آینده روشن تری خواهد داشت و سریع تر به موفقیت دست خواهد یافت. این تخیل با بازی امکان پذیر است و اغلب کودکان در سنین کم با دوستان تخیلی خود بازی می‌کنند. که همین امر موجب رشد خلاقیت آنها می‌شود. اما بازی نکردن کودک مانع رشد خلاقیت و تخیل کودک می‌شود که می‌تواند پیامد های فراوانی به همراه داشته باشد.

🔹 عدم خود مختاری

از عواقب و پیامد های بازی نکردن کودک می‌توان به عدم خود مختاری اشاره کرد. کودکانی که در سنین مناسب بازی کرده اند؛ می‌توانند به تنهایی مشکلات خود را حل کنند و از پس تمامی دردسر ها نجات پیدا کنند. اما کودکی که بازی نکرده است در این زمینه ناتوان است؛ زیرا آموزش های درست و مناسبی ندیده است. در نهایت به مرور زمان این موضوع مشکلات زیادی برای او فراهم خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش هوش کودک کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد؛ بازی نکردن کودک در برخی شرایط و برخی مواقع طبیعی است. اما اگر این روند دائمی بود، مشکلات فراوانی را برای فرد و والدین او به همراه خواهد داشت. به همین جهت توصیه می‌کنیم که آموزش مهارت ها با بازی را جدی بگیرید و کودک خود را به سمت بازی سوق دهید. اگر در این مسیر ناتوان هستید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید تا با راهنمایی های مناسب، مسیر درست را به شما نشان دهد. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بازی‌ نکردن کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره