انتخاب مهد و مدرسهکودک

دعوای بچه ها در مدرسه | روش برخورد با دعوای بچه ها در مدرسه

دعوای بچه ها در مدرسه یکی از نگرانی های والدین و حتی مربیان آموزشی است. این موضوع به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. اغلب آن را اقتضای سن کودکان، تلقی می‌کنند. اما گاهی دلایل دیگری برای این دعوا ها وجود دارد که ریشه ای تر هستند و جنبه های دیگری از زندگی دانش آموز را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در بعضی موارد ایم دعواها منجر به عواقب بدی می‌شوند که نباید به سادگی از کنار آنها گذشت. کودکان به خاطر عوامل متعددی از خود ناسازگاری نشان می‌دهند. همچنین مخالفت خود را به شیوه های مختلفی بیان می‌کنند. به طور کلی دعوا کردن با هم سن و سالان رفتار مناسبی نبوده، هم والدین و هم معلمان باید در این زمینه اقداماتی را انجام دهند. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعواکردن بچه ها در مدرسه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دعوای بچه ها در مدرسه

ابراز خشونت به صورت فیزیکی و در غالب دعوای بچه ها در مدرسه، از موضوعات قابل توجه برای شناسایی انواع رفتارهای آنان است. از آنجایی که بچه ها زمان زیادی را در مدرسه می‌گذرانند؛ باید در مورد واکنش های آنان نسبت به دیگران، حساسیت نشان داد و حتی با آنان برخورد کرد. اما نحوه برخورد با آنان بسیار مهم است.

چراکه گاهی رفتارهای اطرافیان است که سبب بروز این رفتارها می‌شود. افراد باید در ابتدا علت این موضوع را یافته و در قدم بعدی برای برطرف کردن آن تلاش کنند. همکاری خود دانش آموز نیز بسیار موثر است. برای اطلاع از مشکلات نوجوانان کلیک کنید.

دلایل دعوای بچه ها در مدرسه

دلایل دعوای بچه ها در مدرسه

به طور کلی قلدری کردن و ابراز قدرت به روش های مختلف، احساس خوبی در افراد ایجاد می‌کند. این غریزه از سنین مدرسه و وقتی کودک با افراد هم سن و سال خود در یک مکان قرار می‌گیرد؛ بروز می‌کند. اما علاوه بر این، دلایل دیگری نیز برای دعوای بچه ها در مدرسه وجود دارد. برخی از این دلایل شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از دلایل درس نخواندن بچه ها کلیک کنید.

💠تخلیه هیجانات

کودکان در سنین مدرسه هنوز به طور کامل از مهارت تخلیه هیجانات برخوردار نیستند. به همین دلیل احساسات خود را به شیوه های نادرستی مثل گریه کردن، رفتارهای پرخاشگرانه نشان می‌دهند. به طور کلی احساساتی مثل شرم و عصبانیت باعث بروز دعوای بچه ها در مدرسه می‌شود. آنها شاید از اینکه در این دعوا هیچ شانسی ندارند هم مطلع باشند. اما تنها برای نشان دادن احساسات خود دعوا را آغاز می‌کنند.

💠خلاهای عاطفی | دعوای بچه ها در مدرسه

کمبود توجه و محبت در بچه ها و همچنین برخی ازخلاهای عاطفی که آنها تجربه می‌کنند نیز از دلایل دعوای بچه ها در مدرسه است. این موضوع باعث ایجاد حس خود کم بینی در آنها شده و در غالب خشم و احساسات منفی بروز می‌کند. افراد در مقابل این هیجانات، دو نوع واکنش را انتخاب می‌کنند. آنها یا به خود آسیب می‌زنند و رفتارهای خودجرحی دارند و یا دیگران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

💠پایین بودن اعتماد به نفس

گاهی پایین بودن اعتماد به نفس به شکل پرخاشگری و دعوای بچه ها در مدرسه بروز می‌کند. آنها برای اینکه این موضوع را از دیگران پنهان کنند؛ برخلاف آن رفتار کرده و واکنش های تهاجمی از خود نشان می‌دهند. این شرم درونی باعث می‌شود بچه ها نتوانند خشم خود را کنترل کنند و تحمل آنها در مقابل مسائل کاهش می‌یابد.

💠مشکلات خانوادگی

کودکانی که در محیط خانوادگی ناآرام زندگی می‌کنند؛ بیشتر از خود رفتارهای پرخاشگرانه نشان می‌دهند. از طرفی آنها با اینکار استرس و فشار درونی خود را تخلیه می‌کنند و از طرفی دیگر از رفتارهای والدین خود آموخته و آن را در مکان های مختلفی مثل مدرسه بروز می‌دهند. اختلافات خانوادگی تاثیرات بدی بر فرایند رشدی بچه ها دارد و در غالب دعوای بچه ها در مدرسه بروز می‌کند.

💠وجود اختلالات یادگیری یا روانی

بر اساس تحقیقات انجام شده، کودکانی که مبتلا به اختلالات مختلف یادگیری یا روانی هستند؛ پرخاشگر تر و ناآرام تر بوده و احتمالا به دیگران آسیب می‌زنند. اگر این اختلالات به موقع تشخیص و درمان نشوند؛ مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کنند. آنها یا بسیار منفعل و گوشه گیر شده و یا خشمگین و عصبی می‌گردند. گاهی دعوای بچه ها در مدسه از این مسئله نشات می‌گیرد. برای آشنایی با انواع اختلال یادگیری کلیک کنید.

💠وجود اختلالات یادگیری یا روانی

دوران بلوغ، سن حساسی است و افراد در این دوران تعارضات زیادی را تجربه می‌کنند. دعوای بچه ها در مدرسه در سنین بلوغ بیشتر شده و همچنین پیامدهای بزرگ تری دارد. آنها در این سنین بسیار تحریک پذیر بوده و کنترل هیجانات برای آنها سخت است. آنها نیاز به دیده شدن و پذیرفته شدن در گروه های مختلف را دارند به همین دلیل تحمل شرایط برای آنها دشوار می‌شود.

💠میزان اضطراب بالا | دعوای بچه ها در مدرسه

میزان اضطرابی که بچه ها به دلایل مختلف تجربه می‌کنند؛ در دعوای بچه ها در مدرسه، اثرگذار است. دشواری موضوعات درسی، فشار خانواده و همسالان از نمونه هایی از موضوعات اضطراب آور برای بچه ها است. گاهی استرس و اضطراب در غالب چنین رفتارهایی خود را نشان می‌دهد که کاملا طبیعی است؛ اما نیاز به پیگیری دارد.

💠عدم برخورداری از مهارت های ارتباطی

برخی از کودکان نحوه برقراری ارتباط به شکل درست، درخواست کردن، معذرت خواهی و حتی تشکر کردن را، نمی‌دانند. به همین دلیل برای حل کردن مشکلات خود به دعوا کردن و قلدری متوسل می‌شوند. این موضوع برای آنها دردسر ساز خواهد شد. به همین دلیل والدین و معلمین باید در مورد آداب معاشرت با دیگران و همچنین ارتباط موثر با آنها صحبت کرده و به آنها روش درست را بیاموزند.

راه های مقابله با دعوای بچه ها در مدرسه

مقابله با دعوای بچه ها در مدرسه

دعوای بچه ها در مدرسه عواقب زیادی دارد که می‌تواند برای طولانی مدت باقی مانده و حتی بخشی از الگوی رفتاری آنها شود. به همین دلیل اطرافیان باید هرچه سریع تر بعد از شناسایی دلایل این موضوع، به بچه ها برای از بین بردن آنها کمک کنند.

◀صحبت کردن با آنها

در قدم اول، والدین و یا مسئولین مدرسه باید در این مورد با دانش آموز صحبت کرده و دلیل اصلی اینکار را از خود بچه ها جویا شوند. صحبت کردن با بچه ها اصولی دارد. در این شرایط آنها خود حساس و خشمگین هستند. به همین دلیل نباید با پرخاشگری با آنها رفتار کرد. توهین و سرزنش کردن نیز کمکی به آنها نمی‌کند. بهتر است با آرامش به حرف های آنان گوش کرده و در قدم بعدی واکنش درست را به آنها یادآوری کنید.

◀کمک گرفتن از مشاور مدرسه

مشاور مدرسه و یا روانشناس در مورد دعوای بچه ها در مدرسه می‌تواند نقش بزرگی ایفا کند. بچه ها شاید مایل باشند با شخص دیگری صحبت کنند و یا با او راحت تر باشند. روانشناس می‌تواند آسیب های روحی او را شناسایی کرده و همچنین به دلایل بروز چنین رفتارهایی پی ببرد. او با آموزش گام به گام مهارت های مختلف برقراری ارتباط و یا کنترل خشم، با گذشت زمان این مشکل را حل می‌کند.

◀تقویت مهارت های جسمانی

از آنجایی که یکی از دلایل دعوای بچه ها در مدرسه، خشم سرکوب شده و هیجانات منفی است؛ والدین می‌توانند از این انرژی در جهت مثبت استفاده کرده و فرزندان خود را تشویق به ورزش و فعالیت های جسمانی مختلف کنند. ثبت نام بچه ها در کلاس های ورزشی مختلف و تخلیه انرژی آنها از بروز رفتارهای نادرست در فضای مدرسه، پیشگیری می‌کند.

سخن پایانی

طبیعی است که بالارفتن میزان مشکلات و تنش های روانی، کودکان نیز از این وضعیت تاثیرگرفته و رفتارهای نامناسبی از خود نشان دهند. اما در مورد دعوای بچه ها در مدرسه، باید بسیار محتاط بود و علل آن را به درستی شناسایی کرد. این وضعیت می‌تواند عواقب بدی برای کودک و خانواده او داشته باشد؛ به همین دلیل پیشگیری از آن حائز اهمیت است. کمک گرفتن از روانشناس یکی از اقدامات ضروری در این شرایط است. والدین باید از فرزند خود حمایت کرده و به او کمک کنند تا این موضوع را پشت سر بگذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعواکردن بچه ها در مدرسه می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره