انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

هوش موسیقیایی یا موسیقی کودکان

هوش موسیقیایی یکی از انواع هوش‌ های چند گانه گاردنر است. طبق نظر گاردنر، هوش موسیقیایی، توانایی انسان در درک الگو های آهنگ‌ ها، اصوات و شنیداری است. افرادی که از این هوش برخوردار هستند؛ نسبت به سایر افراد توانایی‌ های بسیار بیشتری در تشخیص و تمایز نوا های موسیقی دارند. در طول تاریخ افراد بسیار زیادی که مشهور هم بودند؛ از این هوش برخوردار بودند. آن ها علاوه بر تشخیص صدا ها و آهنگ ‌ها، در تولید آهنگ و موسیقی نیز توانایی‌ های زیادی داشتند.

اما توجه کنید که برای اطمینان از اینکه این هوش را دارید یا نه، لزومی به آهنگ سازی، نوازندگی و یا خوانندگی نیست. همین که قدرت شنیداری بالایی دارید، آهنگ‌ ها و نوا ها را به راحتی به خاطر می‌سپارید؛ یعنی از هوش موسیقیای بالایی برخوردار هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اینکه هوش موسیقیایی دارید یا خیر، از یک روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک خجالتی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

هوش موسیقیایی چیست؟

هوش موسیقیایی چیست

 

پیش از گاردنر، روانشناسانی مانند اسپیرمن به هوش عمومی معتقد بودند. و برای ارزیابی هوش افراد از هوش عقلی و ضریب هوش استفاده می‌کردند. اما گاردنر هوش موسیقیایی را بیان کرد؛ که یکی از انواع هوش بود. هوش موسیقیای گاردنر میزان درک فرد را از ریتم آهنگ، صدا و همچنین توانایی او در ساختن یا نواختن قطعات موسیقی را نشان می‌دهد. اما این هوش لزوما تنها محدود به موسیقی نیست.

فردی که هوش موسیقیای بالایی دارد؛ لزوما نوازنده حرفه ‌ای نیست. حتی زمانی که یک فرد بتواند ارتباط عمیقی با صدا و آهنگ برقرار کند؛ یعنی از این هوش برخوردار است. از زبان گاردنر هوش موسیقیایی هم راستا با هوش زبانی کلامی است. و از طرفی معتقد است که هوش موسیقیایی با سایر هوش‌ های چند گانه تفاوت آنچنانی ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوش موسیقیایی تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع هوش کودکان کلیک کنید.

افرادی که هوش موسیقیای بالایی دارند؛ چه نشانه‌ هایی از خود بروز می‌دهند؟

نشانه های افراد با هوش موسیقیایی

 

افرادی که هوش موسیقیای بالا دارند؛ برخی از نشانه ‌ها را از خود بروز می‌دهند. در این بخش مقاله به نشانه ‌های افرادی که هوش موسیقیای بالایی دارند اشاره کرده‌ ایم.

📌 ژانر های موسیقی را به راحتی تشخیص می‌دهند

یکی از نشانه‌ های افراد با هوش موسیقیای بالا، این است که ژانر های موسیقی را به راحتی تشخیص می‌دهند. این ویژگی‌ ها می‌تواند شامل ریتم، سرعت موسیقی، انواع سازهای مورد استفاده و سبک آهنگ باشد. برخی از افراد در گوش دادن به یک آهنگ بسیار خوب هستند. و سریعا می‌توانند تشخیص دهند که آهنگ به چه سبک موسیقی تعلق دارد. و تغییرات ظریف را در یک ژانر خاص را شناسایی کرده و توضیح می‌دهند. افراد دارای هوش موسیقیای متوسط توانایی تشخیص چنین تفاوت‌ هایی را با چند بار گوش دادن دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

📌 این افراد خیلی خوب سوت می‌زنند | هوش موسیقیایی

شاید اندکی عجیب باشد، اما خوب سوت زدن نشانه ‌ای از هوش موسیقیای بالا است. سوت زدن با وجود اینکه بسیار ساده است، اما نوعی موسیقی است. و ویژگی ‌های بسیار جدید دارد. که با تعریف گاردنر از هوش موسیقیایی مطابقت دارد. و می‌تواند واکنش عاطفی در شنوندگان ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوش کلامی و زبانی کلیک کنید.

📌 در تولید آهنگ‌ های جدید توانایی بالایی دارند

یکی از نشانه ‌های افرادی که هوش موسیقیایی بالا دارند؛ این است که می‌توانند آهنگ تولید کنند. توانایی و خلق یک آهنگ جدید یک موهبت است. و تنها افرادی این توانایی را دارند که هوش موسیقیای بالایی داشته باشند.

📌 با پاهای خود ریتم موسیقی را تمرین می‌کند

یکی از نشانه‌ های هوش موسیقیای بالا این است که فرد با پاهای خود ریتم موسیقی را دنبال می‌کند. حتی ممکن است که این کار را آگاهانه انجام ندهد و فقط به طور خودکار و از روی عادت در پاسخ به موسیقی چنین رفتاری را از خود نشان دهد. و یا حتی با دستان خود به یک سطحی ضربه وارد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استعدادیابی کودکان چه اهمیتی دارد کلیک کنید.

📌 ریتم آهنگ در ذهنشان باقی می‌ماند | هوش موسیقیایی

زمانی که ریتم آهنگ در ذهن یک فرد باقی بماند، به منظور این است که از هوش موسیقیای بالایی برخوردار است. این افراد با یک بار شنیدن یک موسیقی ریتم آن را به طور کامل در ذهن می‌سپارند. این افراد توانایی برای به خاطر آوردن آهنگ ‌ها و زمزمه کردن آنها به خاطر آوردن ریتم و نوع موسیقی دارند.

📌 عاشق موسیقی هستند و برای یادگیری موسیقی انگیزه بالایی دارند

یکی از نشانه‌ های افراد با هوش موسیقیای بالا این است که عاشق موسیقی هستند. و حتی انگیزه بسیار بالایی برای یادگیری آن دارند. این افراد از کودکی به موسیقی عشق می‌ورزند و اگر وارد عرصه موسیقی شوند؛ به احتمال بسیار زیادی به افراد موفقی تبدیل می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوش درون فردی کودک کلیک کنید.

روش های افزایش هوش موسیقیایی کودک

برای افزایش هوش موسیقیایی کودک روش هایی وجود دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم.

🔻 آشنایی با سازهای مختلف و تشخیص صدای آن‌ها

🔻 شرکت در کنسرت‌ها و تئاترهای موزیکال

🔻دانلود قطعات موسیقی مختلف

🔻 بازی های حدس آهنگ

🔻 آشنایی با سبک‌ها و ژانرهای جدید موسیقی

🔻گوش دادن به صداهای طبیعت

🔻 تلاش برای تشخیص ریتم و آهنگ یک قطعه موسیقی

🔻 آشنایی با نت‌ها و نوشتن یک قطعه موسیقی

🔻ایجاد صداهای آهنگین با وسایل در دسترس

🔻 یادگیری یک ساز موسیقی جدید

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهترین سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

کلام آخر

همان طور که گفته شد؛ هوش موسیقی یکی از انواع هوش ‌های چند گانه گاردنر می‌باشد. افرادی که از هوش موسیقیای بالای برخوردار هستند؛ نشانه‌ هایی از خود بروز می‌دهند. که در این مقاله به آنها اشاره کرده ‌ایم. برای اطلاع از هوش موسیقیایی خود حتما از یک روانشناس کمک بگیرید. همچنین برای تقویت هوش موسیقیای خود از روانشناس راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش موسیقیایی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا فقط نوازنده ها و خواننده ها هوش موسقیایی دارند؟

خیر، لزوما همه کسانی که هوش‌موسیقیایی بالایی دارند نوازنده نیستند. در واقع در بسیاری از شرایط افراد استعدادهای درونی خود را کشف نمی‌کنند یا بستری برای بروز آن نمی‌یابند. از همین رو تست‌های هوش می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید توانمندی‌های نهفته خود یا کودکتان را کشف نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره