انتخاب مهد و مدرسهکودککودک و سبک زندگی

افزایش هوش کودک

افزایش هوش کودک علاوه بر نیاز به توجه والدین، به محیط و شرایطی برای پرورش آن نیاز دارد. کودکان هر کدام دارای استعدادهای ذاتی هستند که با دریافت آموزش های مناسب می‌توانند آن را به بالاترین حد خود برسانند. از طرفی برای بالا بردن هوش کودکان ابتدا باید بدانید که در کدام زمینه او می‌تواند آینده بهتری داشته باشد و با دریافت چه آموزشهایی می‌تواند آن ها را افزایش دهد. پس برای افزایش هوش کودک با دو سوال مواجه هستیم؛ 1- راه های افزایش هوش کودک 2- یافتن هوش های برتر کودک که پتانسیل بیشتری برای ارتقا دارند. در ادامه به روش های مختلف برای این کار پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌شود حتما پیش ازاستفاده از این روش‌ها، برای استعدادیابی کودکان اقدام کنید.

 

روش های موثر برای افزایش و پرورش هوش کودک

داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم

اولین و ساده‌ترین راهی که برای پرورش هوش کودک وجود دارد این است که به تغذیه، خواب و فعالیت بدنی او توجه داشته باشید. یک سبک زندگی سالم یعنی تغذیه مناسب و زمان کافی برای استراحت تا حد بسیار زیادی می‌تواند به فرزند شما کمک کند که از همه توانایی‌های ذهنی خود استفاده کند.

توجه به اعتماد به نفس کودک

احتمالاً کودکان باهوشی را دیده‌اید که به دلیل نداشتن اعتمادبه‌نفس نمی‌توانند از توانایی‌هایشان استفاده کنند. اعتمادبه‌نفس به کودک جرئت تجربه کردن و یادگیری می‌دهد. کودکانی که به توانایی‌های خود ایمان دارند در موقعیت‌های مختلف دیرتر ناامید می‌شوند و با آرامش بیشتری سعی می‌کنند از توانایی‌های خود استفاده کنند. با توجه به اینکه اعتمادبه‌نفس روی بسیاری از مسائل زندگی فرزند شما تأثیر می‌گذارد اگر احساس می‌کنید او در این زمینه دچار مشکل است مشاوره کودک کمک بگیرید.

حرف زدن به افزایش هوش کودک کمک می کند

از هر فرصتی برای صحبت با فرزندتان استفاده کنید. حداقل فایده صحبت کردن برای کودکان این است که آن‌ها با کلمات بیشتری آشنا می‌شوند. می‌توانید راجع به اتفاقاتی که در طول روز برایتان می‌افتد یا اشیا و پدیده‌های اطرافتان با کودک صحبت کنید و از این راه اطلاعات او را هم افزایش دهید. اگر سعی کنید در صحبت‌های خود از کودک سوال کنید یا از او بخواهید نظرش را راجع به موضوعات مختلف بگوید به پرورش قدرت تفکر و استدلال فرزندتان نیز کمک بسیاری کرده‌اید.

قرار گرفتن در محیطی با همسالان

یکی از مهم‌ترین راه‌هایی که کودکان از طریق آن یاد می‌گیرد برقراری ارتباط با همسالان است. سعی کنید تا جایی که می‌توانید فرصت بودن در کنار سایر بچه‌ها را برای فرزندتان فراهم کنید. این کار باعث می‌شود تجربیات آن‌ها افزایش پیدا کند و مسائل بسیاری را هم از همسالانشان یاد می‌گیرند. بودن در کنار دیگران احساس شادی و آرامش و امنیت را برای کودک فراهم می‌کند. احساس آرامش و امنیت باعث می‌شود کودک کمتر دچار اضطراب بشود و بتواند از توانایی‌های ذهنی خود بیشتر استفاده کند.

افزایش و پرورش هوش کودک با قسه خوانی و مطالعه

سعی کنید در روز حداقل یک ساعت را به کتاب خواندن اختصاص دهید. اگر فرزندتان توانایی خواندن و نوشتن ندارد خودتان برای او کتاب بخوانید. کتاب‌ها باعث می‌شوند کودک با تجربیات و داستان‌های مختلف آشنا شود. حتی می‌توانید پس از هر داستان راجع به رفتار قهرمان‌های قصه با یکدیگر صحبت کنید و از این راه قدرت استدلال کردن و تفکر انتقادی را هم در فرزندتان پرورش بدهید. کتاب‌ها در کنار اینکه به بالا بردن هوش کلامی بسیار کمک می‌کنند فرزند شما را با انواع تجربیات و راه‌هایی که برای حل مسئله وجود دارد نیز آشنا خواهند کرد.

استعدادیابی کردن

احتمالاً نام هوش‌های چندگانه گاردنر و استعدادیابی را شنیده‌اید. یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید به پرورش هوش فرزند خود کمک کنید این است که استعدادهای او را پیدا کنید و سعی کنید آن‌ها را تقویت کنید یا اگر می‌بینید فرزندتان در بعضی زمینه‌ها توانایی کمتری دارد با کمک گرفتن از مشاورین کودک راه‌هایی برای بالا بردن این توانایی‌ها پیدا کنید. برای اینکه بتوانید استعدادهای فرزندتان را پیدا کنید و آن‌ها را رشد دهید ایجاد تجربیات متنوع اهمیت بسیاری دارد. هرچقدر فرزند شما با موضوعات مختلفی درگیر باشد توانایی‌های ذهنی او افزایش پیدا می‌کند. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

یاد دادن مهارت های زندگی

مهارت‌های زندگی گروهی از توانایی‌ها مثل تصمیم‌گیری، حل مسئله یا مدیریت هیجانات هستند که همه ما در طول زندگی به آن‌ها نیاز داریم. یکی از نکاتی که برای پرورش هوش کودک باید به آن توجه کنید این است که از سنین پایین‌تر و با کمک گرفتن از یک مشاور باتجربه این توانایی‌ها را به فرزندتان یاد بدهید. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در این زمینه‌ها توانایی بیشتری دارند به‌خوبی می‌توانند با موفقیت از موقعیت‌های مختلف زندگی عبور کنند.

تنوع در بازی با کودک

بازی یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای افزایش هوش کودک و دریافت آموزش های لازم است. بازی برای کودکان تنها یک سرگرمی نیست بلکه آن‌ها از این طریق نقش‌های مختلفی را بر عهده می‌گیرند و با قرار دادن خود به‌جای شخصیت‌های مختلف احساسات آن‌ها را تجربه می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از بازی‌های هدفمند نکات بسیاری را به فرزند خود آموزش بدهید.

تکرار و ایجاد ارتباط بین مباحث آموزشی

وقتی مسائل مختلفی را به فرزندتان آموزش می‌دهید، مغز آن‌ها را تبدیل به یک انباری می‌کنید که اطلاعات بسیاری داخل آن قرار گرفته اما کودک نمی‌داند چطور باید از آن‌ها استفاده کند. بهترین راهکار این است که سعی کنید بین مسائل مختلف ارتباط برقرار کنید. از این راه علاوه بر اینکه فرزند شما بهتر یاد می‌گیرد سلول‌های عصبی مغز نیز ارتباط قوی‌تری با هم برقرار می‌کنند و این در هوش کودک شما بسیار تأثیر می‌گذارد.

ارتباط افزایش هوش کودک با توقعات بیش از حد والدین

اینکه شما به دنبال راهی برای بالا بردن توانایی‌های فرزندتان باشید بسیار خوب است اما گاهی وقت‌ها پدر و مادرها بیش‌ازحد کمال‌گرایانه با کودک برخورد می‌کنند. اینکه شما بخواهید فرزندتان باهوش‌ترین و بهترین کودک در بین همسالانش باشد یا از او بخواهید در همه کارها توانایی داشته باشد باعث می‌شود فرزندتان دچار اضطراب شود. در تربیت کودک همیشه به این موضوع توجه داشته باشید که آن‌ها مانند هر انسان دیگری در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم دارند یا ممکن است برخی کارها را دوست نداشته باشند. بهتر است در پرورش هوش کودک تنها سعی کنید به فرزندتان کمک کنید تا توانایی‌های خودش را پیدا کرده و رشد دهد.

مشاوران چه کمکی برای افزایش و پرورش هوش کودک می کنند؟

برای اینکه بتوانید هوش فرزندتان را افزایش بدهید اول باید بدانید توانایی‌های ذهنی او در چه حدی هستند؟ چه استعدادها و علایقی دارد و بهتر است روی کدام‌یک از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید؟ برای پاسخ دادن به این سؤال‌ها باید از یک مشاور کودک کمک بگیرید. یکی از موضوعات بسیار مهم در تربیت کودکان این است که بسیاری از مواقع پدر و مادرها هوش را فقط به‌عنوان توانایی‌های ذهنی می‌شناسند. این اشتباه باعث می‌شود کودکانی داشته باشیم که ازنظر توانایی‌های ذهنی مثل حساب کردن اعداد بسیار قوی هستند اما در روابط اجتماعی یا تصمیم‌گیری برای موضوعات مختلف زندگی ضعیف عمل می‌کنند.

مشاورین می‌توانند به شما کمک کنند با استفاده از یک برنامه تربیتی مناسب ذهن فرزندتان را در تمامی این زمینه‌ها رشد بدهید. به همین خاطر است که معمولاً توصیه می‌شود راجع به تربیت کودک از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

بهترین راهکار برای پرورش هوش کودک چیست؟

بهتر است تا جایی که می‌توانید با کودک صحبت کنید، برایش کتاب بخوانید و روابط اجتماعی او را گسترش دهید. شناسایی استعدادهای اصلی کودک و همین‌طور ایجاد تجربیات متنوع می‌توانند بسیار مفید باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره