انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

هوش ریاضی و منطقی چیست

هوش ریاضی و منطقی یکی از انواع هوش است که برای اولین بار هواردگاردنر به تفسیر و توضیح آن پرداخت. گاردنر در نظریه هوش‌های چندگانه به جای مفهوم کلی ضریب هوشی یا IQ انواع مختلفی از هوش را معرفی کرد که هرکدام به شیوه جداگانه قابل ارزیابی و اندازه‌گیری هستند. هوش منطقی و ریاضی یکی از انواع هوش است که به توانایی شما در تحلیل منطقی مسائل و قابلیت استفاده از عملیات ریاضی اشاره دارد. کسانی که هوش منطقی و ریاضی بالایی دارند، اغلب عاشق اعداد و رقم هستند و به حل مسائل پیچیده ریاضی علاقه دارند. سطح این هوش را می‌توان از دوران کودکی شناسایی و پرورش داد، برای آن که زمینه رشدی مناسب را برای فرزندتان محیا کنید، می‌توانید برای استعدادیابی کودک‌تان به متخصصان مراجعه نمایید. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

منظور از هوش منطقی و ریاضی چیست؟

هوارد گاردنر، از جمله نظریه پردازان بسیار تاثیرگذار در حوزه روان سنجی، در سال 1983 برای اولین بار در تئوری هوش‌های چندگانه، مفهوم هوش منطقی و ریاضی را مطرح کرد. در این تئوری به جای استفاده از یک مفهوم کلی تحت عنوان ضریب هوشی یا IQ هوش به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هرکدام به طور جداگانه در تست هوش قابل اندازه‌گیری هستند.

هوش منطقی و ریاضی یکی از انواع هوشی است که گاردنر در نظریه خود به آن پرداخته است. این مفهوم بیش از هرچیز به توانایی شما در استفاده از قدرت منطق و استدلال اشاره دارد. کشف ارتباط بین پدیده‌ها، به کار بردن مناسب عملیات ریاضی و  قدرت تحلیل و تفسیر بالا از جمله ویژگی‌های مرتبط با هوش منطقی و ریاضی هستند. برای اشنایی با سایر انواع هوش کودکان کلیک کنید.

خصوصیات کسانی که دارای هوش منطقی و ریاضی بالاست

کسانی که دارای هوش منطقی و ریاضی بالایی هستند، اغلب مشخصه‌های ویژه‌ای دارند که باعث تمایز آن‌ها نسبت به سایرین می‌شود. در ادامه به چند مورد از این مشخصه‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- در درس ریاضی بسیار خوب هستند

از جمله بارزترین ویژگی‌های کسانی که دارای هوش منطقی و ریاضی بالا هستند، داشتن عملکرد خوب در درس ریاضی است. این افراد معمولا از همان دوره ابتدایی ریاضی و دروس مرتبط با آن را به راحتی پشت سر می‌گذارند و اغلب نمرات خوبی در این زمینه کسب می‌کنند.

2- افراد دارای هوش منطقی و ریاضی علاقه مند به اعداد و ارقام هستند

کسانی که هوش منطقی و ریاضی بالایی دارند، معمولا نسبت به دیگران، علاقه بیشتری به اعداد و ارقام دارند. این مسئله باعث می ‌شو که از بازی‌های ریاضی استقبال کرده و دائما در ذهن خود به دنبال روشی برای تبدیل اعداد و ارقام باشند.

3- توانایی تحلیل و تفسیر مسائل را دارند

کسانی که در بخش هوش منطقی و ریاضی تست هوش گاردنر نمرات بالایی کسب می‌کنند، در زندگی روزمره قدرت تحلیل و تفسیر بسیار خوبی از خود نمایش می‌دهند. در همین راستا می‌توانند پیچیده‌ترین اتفاقات را نیز در ذهن خود حل و فصل کرده و علل و دلایل آن را به شیوه‌ای ساده‌تر درک نمایند.

4- به نظم و ترتیب علاقه زیادی دارند

یکی از ویژگی‌های مهم کسانی که هوش منطقی و ریاضی بالایی دارند، علاقمندی زیاد به نظم و ترتیب است. این ویژگی در سبک زندگی و خلق و خوی آن‌ها تاثیر بسزایی می‌گذارد. در همین راستا این افراد از محیط‌های ساختار نیافته و بی‌نظم دوری می‌کنند. در عوض به شدت به قوانین و مقررات احترام می‌گذارند و دوست دارند همواره در زندگی براساس چارچوب‌ها عمل کنند.

5- پیدا کردن علت پدیده های از علایق آن هاست

ذهنیت کسانی که هوش منطقی و ریاضی خوبی دارند، ذهنیتی علت گرا است. با عبارتی دیگر آن‌ها همواره به دنبال ریشه یابی مسائل هستند و از استدلال کردن در مورد موضوعات مختلف لذت می‌برند. در نتیجه همواره به دنبال رابطه بین پدیده‌ها می‌گردند تا بتوانند علل و دلایل را کشف کنند.

چطور هوش منطقی و ریاضی را تقویت کنیم؟

شاید فکر کنید هوش یک موهبت ذاتی و غیرقابل تغییر است. اما متخصصان همواره بر این باورند که هوش مفهومی پویا است و از تعامل فاکتورهای زیستی و محیطی به وجود می‌آید. در حقیقت برای این که هوش شکوفا شود، باید در یک بستر محیطی مناسب قرار بگیرد تا از حالت بالقوه به حالت بالفعل در بیاید. در نتیجه با پرداختن به برخی فعالیت‌ها می‌توانید ظرفیت هوشی خود را در زمینه‌های گوناگون از جمله منطق و ریاضی افزایش دهید. در ادامه به چند توصیه کلی در این باره اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با روش‌های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

1- از ماشین حساب استفاده نکنید

یکی از عواملی که مانع پرورش رشد منطقی و ریاضی می‌شود، استفاده بیش از حد از ماشین حساب برای محاسبه اعمال ریاضی است. از همین رو ساده‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که در محاسبات روزمره بیشتر از قوه ذهن خود کمک بگیرید و کمتر به کاغذ و قلم یا استفاده از ماشین حساب اتکا کنید.

2- کار کردن بر روی مهارت حل مساله

مهارت حل مسئله به معنای این است که هنگام درگیری با چالش های روزمره به جای غرق شدن در احساسات منفی به فکر پیدا کردن یک راه حل منطقی برای آن باشید. این مهارت به شما کمک می‌کند که بر نیروی منطق خود بیشتر تکیه کنید و با ذهن بازتری عمل نمایید. اگر در این زمینه چندان ماهر نیستید مراجعه به یک روانشناس و شرکت در کارگاه‌های مهارت آموزی می تواند تا حد زیادی برای شما مفید باشد.

3- کتاب و فیلم های علمی بخوانید و ببینید

کتاب‌ها و فیلم‌های علمی از جمله ابزارهای کمکی هستند که در ارتقای ظرفیت هوش منطقی و ریاضی می‌توانند موثر باشند. از همین رو بچه‌هایی که از ابتدا به خواندن کتاب‌های علمی و تخیلی تشویق می‌شوند، در ادامه توانمندی‌های منطقی و ریاضی بالاتری از خود نشان می‌دهند. همچنین تماشای فیلم‌های علمی ذهن شما را فعال کرده و قوه استدلالتان را بیش از پیش راه می‌اندازد.

4- سرگرمی و بازی های ریاضی

هرچقدر در زمینه ریاضی تمرین بیشتری داشته باشید ظرفیت‌های هوشی‌تان بیشتر شکوفا می‌شود. در همین راستا می توانید از بازی های ریاضی نظیر حل کردن جداول سودوکو کمک بگیرید. امروزه در گوشی‌های هوشمند بازی‌های ریاضی متنوعی وجود دارد که در کنار سرگرمی به بالا رفتن قدرت منطق و ریاضی شما کمک می‌کند.

5- به علت مسائل پیرامون توجه کنید

سعی کنید هنگامی که به پدیده‌های گوناگون فکر می‌کنید، علل و ریشه‌های آن را در نظر بگیرید. سعی کنید به سادگی از کنار موضوعات رد نشوید و دیدی سطحی به وقایع زندگی نداشته باشید. تلاش برای کشف علت موضوعات به شما کمک می‌کند تا تفکر منطقی را بیش از پیش در خود پرورش دهید.

مشاغل مناسب برای افرادی که هوش منطقی و ریاضی بالایی دارند

با توجه به مشخصه‌های خاص افراد با هوش منطقی و ریاضی بالا می‌توان گفت که آن‌ها در برخی مشاغل عملکرد بالاتری از خود به نمایش می‌گذارند که از جمله آن‌ها باید به حسابداری، برنامه نویسی، تدریس ریاضی، مهندسی، اقتصاددان، تحلیل‌گر بورس، مشاور مالی و فیزیکدان اشاره کرد. اگر قبلا تست هوش داده‌اید و اکنون می‌خواهید متناسب با ظرفیت‌های ذهنی خاص خود یک شغل مناسب انتخاب کنید، دریافت خدمات مشاوره شغلی تا حد زیادی به شما یاری می‌رساند. برای آشنایی با روش های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

اقدامات لازم برای ارتقای هوش ریاضی

فراهم کردن محیطی مناسب برای یادگیری یکی از وظایف والدین است. برای آن که کودک‌تان بتواند در بزرگسالی بهترین خودش باشد، می‌توانید از  استعدادیابی کودکان به منظور پاسخ به سوالات زیر استفاده کنید.

چه کلاس آموزشی کودکم را ثبت نام کنم؟

از چه سنی کودکم را کلاس ثبت نام کنم؟

کدام هوش کودکم بیشتر است؟

چطوری هوش ریاضی فرزندم را تقویت کنم؟

چه اسباب بازی هایی برای فرزندم بخرم؟

چه روشی برای آموزش ریاضی به فرزندم مناسب است؟

فرزندم چه کاره شود بهتر است؟

کدام مدرسه کودکم را نام نویسی کنم؟

چیکار کنم که در آینده با فرزندم دچار مشکل نشوم؟

چطور کودکم را سالم بزرگ کنم؟

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

راه های تشخیص هوش ریاضی منطقی در کودک چیست؟

برای اطلاع دقیق از این موضوع می‌توانید به یک روانشناس مراجعه کرده و از وی بخواهید تا از فرزندتان تست هوش بگیرد. تست هوش گاردنر از جمله آزمون‌هایی است که می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره