سلامت کودککودک

اختلال نشخوار کودک | نشانه ها ، علل و درمان

اختلال نشخوار کودک یکی دیگر از انواع اختلالات خوردن است. این اختلال در دوران کودکی و نوزادی نیز رخ می‌دهد. نشخوار در کودکان باعث نگرانی والدین می‌شود زیرا تغذیه و خوراک کودکان برای والدین از اهمیت زیادی برخوردار است. کودکان مبتلا به اختلال نشخوار غذاهایی که می‌خورند را بالا می‌آورند و دوباره می‌بلعند. این کودکان دچار مشکلات تنفسی، پوسیدگی دندان‎ها، کاهش وزن و دل دردهای مکرر می‌شوند. زمانی که این اختلال درمان نشود باعث آسیب به لوله بین معده و دهان خواهد شد. در ادامه مقاله راجع به علل، علائم، عوارض و درمان اختلال نشخوار در کودکان اشاره کرده‌ایم. برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

اختلال نشخوار کودک

وعده‌های غذایی کودکان برای والدین آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و تغذیه خوب سلامتی کودک را تضمین می‌کند. اختلال نشخوار کودک یک نوع اختلال غذایی است. کودکان غذا را بیشتر به بیرون تف می‌کنند و دوباره می‌خورند. عدم توجه کافی به کودک می‌تواند یکی از علل مهم باشد. در ادامه مقاله با علل، علائم، عوارض و درمان این اختلال بیشتر آشنا می‌شوید.

علل نشخوار کودک

علل اختلال نشخوار کودکان به طور قطعی مشخص نیست. اما بیشتر در کودکانی که اضطراب، افسردگی یا اختلالات روانشناختی دارند دیده می‌شود. طبق تحقیقات استرس و اضطراب در محیط خانواده می‌تواند منجر به این اختلال شود. کودکان برای رهایی از استرس دچار اختلال نشخوار می‌شوند. در ادامه سایر علت های رایج این اختلال را نام برده ایم.

  • وجود بیماری های جسمی
  • رابطه نامطلوب والدین
  • عدم توجه بی قید شرط به کودک
  • محیط زندگی استرس زا
  • فقدان صمیمیت رابطه مادر و فرزندی

علائم نشخوار کودک

علائم نشخوار کودکان باید به مدت 1 ماه ادامه پیدا کند. اگر هنوز یک ماه از این رفتار کودک تان نگذشته باز هم می توانید از خدمات مشاوره استفاده کنید. اما برای تشخیص اختلال نیاز به نشانه های زیر نیز می باشد.

_ استفراغ مکرر

_ دوباره جویدن غذای پس داده

_ بوی بد دهان

_ پوسیدگی دندان ها

_ کاهش وزن

_ مشکلات گوارشی (معده درد)

_ سفت شدن عضلات شکم

_ مشکلات تنفسی

_ شکل ظاهری لب ها تغییر کرده و خشک است

_ نوزادان دچار اختلال نشخوار شاید حرکات غیر عادی داشته باشند (عقب نگه داشتن سر، پیچ و تاب فراوان و دراوردن ادای مکیدن)

تفاوت نشخوار و رفلاکس معده در کودکان

علائم نشخوار با رفلاکس معده تفاوت هایی دارند که با توجه به آن ها می توان آن ها را تشخیص داد. با این حال در این باره با متخصص روانشناس صحبت نمایید.

در رفلاکس سوزش در قفسه سینه و معده حس می‌شود.

دررفلاکس معده طعم گلو و دهان تغییر می‌کند و ترش می‌شود که در اختلال نشخوار کودکان اینگونه نیست.

در رفلاکس‌ اسید غذا از معده بر می‌گردد و ترش و تلخ است، اما در اختلال نشخوار این اتفاق رخ نمی‌دهد.

عوارض نشخوار کودکان

به دلیل عوارض ناخواسته اختلال نشخوار کودکان به والدین توصیه می شود که هر چه زودتر برای درمان به متخصص مراجعه نمایند. برخی از شایع ترین آنها را در ادامه شرح دادیم. پس با توجه به اهمیت مساله با مشاهده علائم ذکر شده با شماره های درج شده تماس بگیرید.

دچار شدن به سوء تغذیه

زرد شدن و پوسیدگی دندان ها

کم شدن وزن

بوی بد دهان

مبتلا شدن به انزوا در اجتماع

درمان نشخوار کودک

برای درمان اختلال نشخوار در کودکان باید متخصصین آنها را بررسی و ارزیابی کنند تا اطمینان خاطر حاصل شود. بیماری های جسمی که کودک دارد باید به طور دقیق بررسی شود و پس از آن به سراغ درمان نشخوار بروید. اولین راه مقابله با این اختلال فراهم کردن محیطی صمیمی و به دور از استرس و اضطراب در خانه و خانواده است. از دارو‌درمانی استفاده نمی‌شود و اغلب از راهکارهای روانشاختی برای درمان استفاده می‎شود.

عمدتا تغییر رفتار کودک می‎تواند کمک شایانی به او کند که عبارتند از پرت کردن حواس کودک، بهبود رابطه والدین و کودک، آموزش صحیح درست نشستن و درست غذا خوردن. گاها گفته می‌شود که کودکان به صورت آزادانه غذا بخورند تا عادت نشخوارشان از بین برود. درمان بیشتر بستگی به حذف اختلالات دیگر و توانایی های کودک دارد. به طور کل درمان‌های روانشناختی کمک کننده در بهبود روابط والد_فرزندی و کاهش علائم ویژگی‌‎های آسیب زاست.

کلام آخر

نشخوار کودکان نوعی اختلال غذایی است. کودکان در اختلال نشخوار غذای خود را تف می‎کنند و دوباره می بلعند. علل شایع اختلال نشخوار به روابط صمیمی و بدون استرس خانواده بر می‌گردد. دندان های زرد و پوسیده، مشکلات تنفسی و عوارض زیادی دیگری دارند که در مقاله توضیح دادیم. برای تشخیص این اختلال از متخصصین کمک بگیرید و هرگز خود درمانی نکنید. متخصصین مرکز مشاوره آواژه اطلاعات کافی به شما می‌دهند و کمک کننده روابط والد فرزندی هستند. برای ارتباط با متخصصین روانشناس مرکز ما با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال نشخوار در کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک و مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره