رشد و مراقبتروانشناسی و کودککودک

هوش هیجانی کودکان را چطور افزایش دهیم؟

هوش هیجانی کودکان و بزرگسالان به معنی توانایی تشخیص و مدیریت احساسات و هیجانات در خود و دیگران است. معمولا همه افراد از دوران کودکی بر هوش عمومی تمرکز کرده و حتی آن را محدود به مسائل درسی می‌دانند. اما هوش هیجانی کاربردهای بیشتری در شرایط مختلف برای ما دارد. از این رو بهتر است والدین و حتی خود افراد این موضوع را به رسمیت شناخته و آن را تقویت نمایند. تقویت هوش هیجانی کار ساده ای نیست و نیاز به تمرین دارد. در واقع این یک نوع مهارت است که باید آن را تمرین و تکرار کرده و به کار برد. همچنین نمی‌توان از همه افراد انتظار داشت تا از همان ابتدا در این موضوع خوب باشند. افراد می‌توانند در این مورد از روانشناس کمک گرفته و آن را در خود شناسایی و تقویت نمایند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش هیجانی کودکان می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

هوش هیجانی کودکان

انسانها نیاز به برقراری ارتباط با دیگران دارند. از طرفی داشتن هوش هیجانی بالا لازمه برقراری ارتباط است. این موضوع حتی به خود افراد نیز به تنهایی کمک کرده و باعث می‌شود احساس بهتری را تجربه کنند. از این رو تقویت هوش هیجانی کودکان از همان دوران می‌تواند موثرتر واقع شود. چرا که آنان در این سنین نیاز به پیدا کردن دوست و برقراری ارتباط با دیگران دارند. والدین در این زمینه نقش اساسی داشته و می‌توانند به فرزندان خود کمک نمایند. تنها باید اطلاعات خود را در این مورد افزایش داده و همچنین با یک متخصص نیز مشورت نمایند. برای اطلاع از روش های مختلف استعدادیابی کودکان کلیک نمایید.

ویژگی های هوش هیجانی کودکان

ویژگی های هوش هیجانی کودکان

هوش هیجانی کودکان دارای مولفه ها و ویژگی هایی است که شاید این موضوعات در مورد هوش هیجانی بزرگسالان به این اندازه قابل اهمیت نباشند. در واقع شناخت این ویژگی ها به والدین کمک می‌کند تا با تقویت هریک از آنها هوش هیجانی را به طور کلی بالاتر ببرند. برخی از این ویژگی ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی با انواع هوش کودک کلیک کنید.

خودآگاهی

مفهوم خودآگاهی برای کودکان، موضوع ملموسی نیست. اما کودکان باید به کمی شناخت از خود برسند. در واقع یکی از مهم ترین اصول در هوش هیجانی کودکان همین خودآگاهی است که به معنی شناخت احساسات و هیجانات و تمییز دادن آنها از یکدیگر است.

مدیریت خلق

در مدیریت خلق ، کودکان می‌اموزند که چطور احساسات خود را مدیریت کرده و واکنش های درستی نسبت به هریک از آنها داشته باشند. آموزش این مهارت نیز برعهده والدین است و البته آنان گاهی به طور ناخودآگاه این موضوع را به فرزندان خود می‌آموزند.

انگیزه

کودکان معمولا انگیزه بالایی در مورد مسائل مختلفی دارند. اما در زمینه هوش هیجانی کودکان باید بیاموزند که این انگیزه ها را در راه درستی خرج کرده و از خود بروز دهند.

همدلی

درک نشانه های کلامی و غیرکلامی در دیگران منجر به برانگیختن احساس همدلی در کودکان شده و هوش هیجانی را در آنان تقویت می‌کند.

مدیریت رابطه

یکی از مسائلی که کودکان در مورد آن دچار مشکل هستند؛ مدیریت رابطه است. چرا که تحت تاثیر احساسات خود مدام با دوستانشان قهر و آشتی کرده و نمی‌توانند رابطه را به درستی پیش ببرند. که البته طبیعی هم هست. اما با آموزش هوش هیجانی کودکان این موضوع تا حدی برطرف می‌شود.

روشهای تقویت هوش هیجانی کودکانی

برای تقویت هوش هیجانی کودکان راه های مختلفی وجود دارد. البته انجام اینکار به طور کلی در مورد کودکان ساده تر از بزرگسالان است. چرا که آنان از انعطاف پذیری روانی بالاتری برخوردار هستند. از این رو والدین با کمی تلاش می‌توانند این نوع هوش را در آنان تقویت نمایند.

گوش دادن به کودک

یکی از اصلی ترین کارها در این مورد این است که به حرف های کودک و احساسات آنها گوش دهید. آنها در برخی موارد تنها نیاز به شنیده شدن و یا مورد توجه واقع شدن دارند. از این رو آنان را نادیده نگیرید.

راهنمایی کردن او زمانی که استرس دارد

زمانی که کودکان استرس دارند؛ نمی‌توانند به درستی مسئله پیش آمده را حل کرده و یا استرس خود را کنترل کنند؛ از این رو به جای سرزنش کردن آنها در کنار آنها بوده و به آنها کمک کنید.

استفاده کردن از کلمات احساسی در مکالمات روزمره

برخی از والدین تنها در برخی از شرایط خاص به فرزندان خود ابراز احساسات می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا کودکان نیز از نظر احساسی دچار سرخوردگی شوند. اما والدین باید در هر شرایطی آنان را تشویق کرده و به آنها بگویند که دوست داشتنی و کافی هستند.

به او کمک کنید تا مسائلش را خودش حل کند

همچنان که باید در شرایط مختلف در کنار او باشید و به او کمک کنید؛ استقلال و مهارت حل مسئله را نیز به او بیاموزید. در واقع اگر او از این سنین این مهارت را نیاموزد؛ در آینده نیز نمی‌تواند اینکار را انجام دهد.

سرمشق خوبی برای او باشید

در مورد هوش هیجانی کودکان موضوع دیگری که اهمیت دارد؛ این است که سرمشق خوبی برای آنان باشید. در واقع زمانی که شما از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشید و رفتارهای درستی را از خود نشان دهید؛ کودک نیز بیشتر احتمال دارد که در این زمینه بهتر عمل کند.

فایده هوش هیجانی کودکان

فایده هوش هیجانی کودکان

داشتن هوش هیجانی بالا در کودکان برای آنان از فواید زیادی برخوردار بوده  در شرایط مختلفی به آنان کمک می‌کند. برخی از والدین به این موضوع به اندازه اهمیت نداده به طور کلی در مورد آن تلاشی نمی‌کنند. آنان تصور می‌کنند که هوش هیجانی موضوعی است که کودک بعد از مدتی خود آن را می‌آموزد. در صورتی که این بخش از هوش تا حد زیادی اکتسابی است. همچنین یادگیری و تقویت آن در دوران کودکی بیشتر می‌تواند در آینده تاثیر خود را بگذارد. برخی از اثرات هوش هیجانی کودکان در آینده آنان شامل موارد زیر می‌شود.

?هوش هیجانی با استانداردهای هوشی رابطه تنگاتنگی دارد

?داشتن روابط بین فردی بهتر

?احتمال موفقیت بیشتر در دوران بزرگسالی

?بهبود یافتن سلامت روان

?ارتباط هوش هیجانی با منطق

سخن پایانی

طبیعی است که والدین در تمییز بین هوش هیجانی کودکان و هوش عمومی آنها دچار چالش هایی شوند. در واقع آنان بیشتر تمرکز خود را بر وضعیت تحصیلی فرزندان خود قرار داده و از بخش های دیگر هوش و توانایی های فرزند خود غافل می‌شوند. این موضوع تا حد زیادی از عدم اطلاعات کافی در مورد هوش نشات می‌گیرد. از این رو می‌توانند در این زمینه از یک روانشناس کودک کمک بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه هوش هیجانی کودکان می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

آیا هوش هیجانی کودکان قابل پرورش و افزایش است؟

هوش هیجانی مانند هر توانمندی و مهارت کودک قابل پرورش و افزایش است. با این حال هر کودکی با یک ظرفیت زیستی به دنیا می‌آید که از طریق آموزش می‌توان این ویژگی را تا حد زیادی پرورش و افزایش داد. در مجموع باید در نظر داشت که هوش هیجانی تحت تاثیر عوامل زیستی، روانی و اجتماعی مختلف قرار دارد و هر یک از این عوامل در افزایش هوش هیجانی نقش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره