کودککودک و سبک زندگی

چگونه با بچه ها صحبت کنیم |چطور با کودک حرف بزنیم؟

چگونگی صحبت کردن با بچه ها و ارتباط گرفتن با آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی بچه های روحیه کنکانشگر و کنجکاوی داشته و به همین دلیل تمایل دارند که در مورد همه چیز سوال  بپرسند و صحبت کنند. اما برخی از والدین به دلیل بی حوصلگی و مشغله های دیگر به حرف های آنان گوش نداده و یا با آنان همراهی کنند. به همین دلیل آنان نیز سرخورده شده و دیگر اشتیاق خود را برای حرف زدن از دست می‌دهند. از این رو بسیار مهم است والدین نحوه برخورد با فرزند خود را آموخته و به درستی با این موضوع برخورد کنند. برای دریافت مشاوره کودک تلفنی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

چطور با کودک حرف بزنیم؟

گوش کردن به حرف های کودکی که به تازگی صحبت کردن را آموخته است؛ بسیار جذاب است. حتی می‌توان او را به وجود آورد که بیشتر و بهتر صحبت کند. گاهی والدین در این مورد اطلاعات کافی را نداشته و نمی‌دانند که چطور اینکار را انجام دهند. این موضوع ممکن است روی کودک نیز تاثیر گذاشته اشتیاف او را نیز از بین ببرد. والدین می‌توانند با کمک یک روانشناس کودک اینکار را آموخته و به طور مرتب با فرزند خود تمرین کنند. برای افزایش میزان درک و فهم کودک کلیک کنید.

چگونگی صحبت کردن با بچه ها

روش های چگونگی صحبت کردن با بچه ها

فراموش نکنید که هرچه بیشتر با فرزندان خود صحبت کنید؛ آنان نیز بیشتر به اینکار ترغیب شده و حتی زودتر شروع به حرف می‌کنند. در این قسمت به توضیح برخی از راهکارهایی که می‌توانید در زمینه چگونگی صحبت کردن با بچه ها از آنها استفاده کنیم؛ می‌پردازیم. برای اطلاع از برخی نکات روانشناسی کودک کلیک کنید.

✨آواز خواندن برای آنها

یکی از روش های موثر برای چگونگی صحبت کردن با بچه ها، آوار خواندن برای آنهاست. شنیدن آواهای مختلف از طرفی برای آنان لذت بخش بوده و همچنین کلمات جدید را نیز می‌آموزند. حتی از این روش می‌توانید برای آموزش زبان های جدید نیز استفاده کنید.

✨صحبت کردن به صورت مرتب

در مورد چگونگی صحبت کردن با بچه ها در ابتدا باید بدانید که اینکار را به صورت مرتب و مداوم انجام دهید. در واقع آنان باید دائما در معرض صحبت ها و حتی آواز و موسیقی باشند تا این توانایی در خودشان نیز تقویت شوند.

✨داستان خواندن برای کودک

یکی دیگر از راه های صحبت کردن با بچه ها، داستان خواندن برای آنان است. برخی از کودکانی که خجالتی هستند و یا به دلایل دیگر تمایلی به صحبت کردن با دیگران ندارند؛ با شنیدن داستان به وجد آمده و موضوعی برای حرف زدن پیدا می‌کنند.

✨توصیف کردن وسایل مورد استفاده کودک

همچنین می‌توانید وسایل مورد استفاده و یا حتی مورد علاقه کودکان را برایشان توصیف کرده و یا از آنان بخواهید که آنان اینکار را انجام دهند. در این حالت آنان می‌آموزند که به جزئیات توجه بیشتری داشته باشند.

✨تقلید صدای کودکان

در مورد چگونگی صحبت کردن با بچه ها، حتی می‌توانید صدای آنان را تقلید کرده با آوای خودشان با آنان صحبت کنید. شنیدن صدای بچه گانه به آنان احساس آرامش بیشتری القا می‌کند. از این آنان نیز برای حرف زدن تشویق می‌شوند. برای اطلاع از انواع اصول تربیت کودک کلیک کنید.

✨کمک کردن به کودک برای تکرار کردن حرف ها

به کودک کمک کنید تا حرف های شما را تکرار کند. برای مثال اگر خواست کلمه ای که شما بیان کردید را دوباره تکرار کند؛ اما نمی‌توانست، آن را بار دیگر به صورت آرام و شمرده تکرار کنید. اجازه دهید که او این کلمه را به درستی بشنود.

✨با شنیدن صدای کودک هیجان خود را به او نشان دهید

زمانی که فرزندتان شروع به صحبت کردن کرد؛ شور و اشتیاق خود را به وضوح نشان دهید. در واقع وقتی هیجانات خود را به او نشان دهید؛ او متوجه خواهد شد که شما تمایل دارید با او صحبت کنید. پس به اینکار ادامه می‌دهد.

✨صبوری کنید

گاهی والدین در صحبت کردن با بچه ها بی حوصله شده و به روش های مختلف می‌خواهند خود را از این مکالمه خارج کنند. اما در مواجهه با کودکان باید صبوری کرد. در واقع باید به آنان فرصت شنیده شدن و یادگیری بدهید.

✨سوال بپرسید

یکی دیگر از راه های موثر در زمینه صحبت کردن با بچه ها، سوال پرسیدن از آنهاست. زمانی که از کودکان سوالات باز پاسخ بپرسید؛ آنان مجبور به فکر کردن شده و همچنین خلاقیت بیشتری در مورد جواب نیز از خود نشان می‌دهند. برای مثال به جای پرسیدن آیا این سگ را در می‌بینی؟ باید بپرسید که سگ در حال انجام چه کاری است؟ این سوال باعث می‌شود کودک کمی فکر کرده و سعی کند تا توضیح دهد.

✨علاقه نشان دادن به موضوعات و صحبت هایی که مطرح می‌کند

همچنین به موضوعات و صحبت هایی که کودک مطرح می‌کند؛ نیز علاقه نشان دهید. شاید برخی از آنها برای شما به عنوان یک بزرگسال حوصله سر بر به نظر برسد؛ اما باید تا جایی که می‌توانید مکالمه را با آنان ادامه دهید. سوالاتی در مورد موضوعی که او بیان کرده بپرسید و به او اجازه فکر کردن بدهید. برای جلوگیری از بروز گوشه گیری در کودکان کلیک کنید.

✨داشتن درخواست های ساده از کودکان

تا حد امکان از کودکان درخواست های ساده داشته باشید. همچنین در صورت داشتن هر درخواستی، دستورالعمل مورد نیازش را نیز ارائه دهید. در واقع باید همه چیز برای آنها مشخص و واضح باشد؛ در غیر این صورت دچار سردرگمی شده و نمی‌دانند که باید چه کاری انجام دهند.

✨تشویق کردن کودک برای صحبت کردن با دیگران

صحبت کردن بچه ها نباید تنها با والدین شان و یا خواهر و برادر محدود شود. بلکه آنان باید با دیگر همسالان و حتی بزرگسالان دیگر نیز تعامل داشته باشند. آنان را برای اینکار تشویق کرده و به آنان آموزش دهید که چطور باید با دیگران ارتباط برقرار کنند. با اینکار می‌توانند دوستان بیشتری نیز داشته و همچنین راحت تر نیازهای خود را برطرف نمایند.

✨جذاب کردن یادگیری صحبت کردن

باید با روش های مختلفی این فرایند را برایشان آسان تر کنید. برخی از والدین در این زمینه از محتواهای آموزشی مختلفی استفاده می‌کنند. برای مثال برای کودکان خود آهنگ های کودکانه گذاشته و یا حتی فیلم های متناسب با سن شان بخش می‌کنند. اینکار نیز بسیار کمک کننده است.

✨کمک گرفتن از روانشناس و گفتاردرمانگر

باید برای چگونگی صحبت کردن با بچه ها ، از یک مشاور کودک نیز کمک گرفت. طبیعی است که در ابتدا ندانید که چطور باید اینکار را انجام دهید. از انجام هرکار اشتباهی در این زمان آسیب های جبران ناپذیری برای آینده کودکان دارد. از این رو باید از همان ابتدا اینکار را به درستی انجام داد. برای جلوگیری از بروز لکنت زبان کودکان کلیک نمایید.

نکاتی در رابطه با چگونگی صحبت کردن با بچه ها

نکات چگونگی صحبت کردن با بچه ها

همچنین در زمینه چگونگی صحبت کردن با بچه ها نکاتی نیز وجود دارد؛ که اینکار را برایتان راحت تر کرده و کودک نیز سریع تر شروع به یادگیری می‌کند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شود.

فکر کردن به حرف هایی که می‌زنیم

گوش کردن به آنها به شکل موثر

الگوی خوبی برای آنها باشید

استفاده از جملات مثبت و خنده دار

نگاه کردن به چشم های کودک

اطمینان حاصل کنیم که حرفمان را فهمیده است

نپریدن وسط حرف کودک

تند تند با کودک صحبت نکنید

کودک را تهدید نکنید

اجازه دهید او خودش حرفش را تمام کند

دقت کردن به شیوه حرف زدنمان

سخن پایانی

از آنجایی که صحبت کردن برای بچه ها در سنین پایین اهمیت زیادی دارد و منجر به ارتباط آنها با دنیای اطرافشان می‌گردد؛ توجه کردن به این موضوع و کمک کردن به آنها برای حرف زدن کار حساسی محسوب می‌شود. از این رو والدین می‌توانند در این مورد از متخصص کمک گرفته و با روانشناس صحبت کنند. همچنین تعامل خود را با فرزندشان بیشتر کرده و در مورد موضوعات مختلفی از فرزند خود نظر بپرسند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره