انتخاب مهد و مدرسهرشد و مراقبتکودک

استعدادیابی دانش آموزان در خانه

استعدادیابی دانش آموزان چه در زمینه تحصیلی و چه در زمینه های دیگر از اهمیت زیادی برخوردار است. دانش آموزان در این سنین تازه در مواجهه با مفاهیم مختلفی قرار دارند؛ از این رو شاید در مورد موضوعی که به آن علاقه دارند و یا توانایی های خود دچار سردرگمی شوند. با اینکه در مدارس اقدامات مختلفی در این زمینه صورت می‌گیرد؛ اما در بیشتر موارد این فعالیت ها گروه بوده و به استعدادها هر فرد به صورت شخصی کمتر توجه می‌شود. از این رو بهتر است والدین به صورت هدفمندتری به این موضوع پرداخته و به فرزند خود کمک کنند. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی دانش آموزان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

استعدادیابی دانش آموزان

برخی از دانش آموزان به صورت خودجوش استعداد خود را پیدا کرده و آن را پرورش می‌دهند. اما این موضوع به ندرت رخ می‌دهد. البته دانش آموزان در سنینی هستند که می‌توانند در این مورد با والدین خود و یا دیگران صحبت کرده و خودشان نیز همکاری کنند. آنها از این نظر در شرایط بهتری نسبت به کودکان قرار دارند. اما استعدادیابی هرچه زودتر انجام شود؛ بهتر است. به طور کلی دانش آموزان می‌توانند در این زمینه با کمک معلمان و والدین خود اقدام کرده و به استعداد درونی خود پی ببرند. از طرفی به شکل درستی آن را پرورش داده و در نهایت از بهره ببرند. برای اطلاع از سن استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

راه های استعدادیابی دانش آموزان

روش های استعدادیابی دانش آموزان

برای استعدادیابی دانش آموزان راه های مختلفی وجود دارد. بهتر است این روش ها با توجه به سن دانش آموز و مقطع تحصیلی او انتخاب شده و همچنین شرایط فردی او نیز در نظر گرفته شود. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شود.

✨رصد کردن فعالیت ها و عادت های دانش آموزان

یکی از ابتدایی ترین در عین حال اصلی ترین اقدامات در زمینه استعدادیابی دانش آموزان ، رصد کردن فعالیت ها و رفتارهای آنان است. از این طریق می‌توان متوجه خیلی از موضوعات شد. چرا که حتی در حین مشاهده آنان در انجام فعالیت های روزمره شان نیز می‌توان به علاقه آنها پی برد. زمانی که دانش آموز کاری را به صورت روزانه و به طور دقیقی انجام می‌دهد؛ بدین معنی است که استعداد نهفته ای در این زمینه دارد. برای مثال دانش آموزی که هر روز زمان زیادی را صرف تماشای ماشین های مختلف و یا مطالعه در مورد آنها می‌کند؛ قطعا می‌تواند در این مورد موفق شود. برای اطلاع از راه های کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

✨پرسیدن و صحبت کردن در این مورد

دانش آموزان در سنی قرار دارند که به طور مستقیم می‌توان با آنها در این مورد صحبت کرد. از این رو والدین و یا حتی مسئولین آموزشی می‌توانند در این مورد از آنها سوال کرده و صحبت کنند. هرچه سن دانش آموز کمتر باشد؛ می‌تواند به شکل دقیق تری به این سوال پاسخ دهد. چرا که دقیقا بر اساس احساسات و تمایلات اصلی اوست.

✨سازماندهی رقابت ها برای دانش آموز

در مورد استعدادیابی دانش آموزان باید رقابت هایی که آنان در آنها شرکت می‌کنند را سازماندهی کرد. زمانی که در این دوران تحت رقابت های سخت و سنگین قرار گیرند؛ به ندرت به استعداد اصلی خود فکر کرده و همواره تلاش می‌کنند تا برنده باشند. این موضوع استعداد اصلی آنها را سرکوب می‌کند.  زمانی که دانش آموزان در شرایط آرام و بدون استرسی هستند؛ راحت تر می‌توانند به این موضوع فکر کنند که استعدادشان چیست.

✨تشویق دانش آموز برای شرکت در فعالیت های گروهی

همچنین آنها را نباید همواره در محیطی ایزوله و دور از دیگران قرار داد. برای استعدادیابی دانش آموزان آنان باید در فعالیت های گروهی مختلفی نیز شرکت داده شوند. اینکار روحیه همدلی و حمایت کردن را نیز در آنان تقویت کرده و در این فرایند بسیار به آنها کمک می‌کند.

✨تشویق برای شرکت در المپیادهای مختلف دانش آموزی

المپیادها فعالیت های خارج از مدرسه ای هستند؛ که در زمینه های مختلفی برگزار می‌شوند. با اینکه تمرکز آنها بیشتر بر موضوعات درسی است؛ اما در غالب آنها دانش آموزان می‌توانند مسائل مختلفی را بیاموزند. همچنین اگر دانش آموزی واقعا در موضوع درسی استعداد داشته باشد؛ می‌تواند از این موقعیت استفاده کرده و استعداد خود را پرورش دهد.

✨شرکت دادن دانش آموزان در جلسات طوفان فکری و بیان آزادانه

زمانی که دانش آموزان موقعیت بیان کردن خواسته های خود و یا نظرات شان را داشته باشند؛ بیشتر احتمال دارد در این مورد صحبت کرده و به طور کلی استعداد واقعی خود را نشان دهند. پس یکی دیگر از راه های استعدادیابی دانش آموزان شرکت دادن آنها در گروه های طوفان فکری و بیان آزادانه است. در این جلسات موضوعی مطرح شده و افراد دیگر می‌توانند هر نظری را که دارند به طور آزادانه مطرح نمایند. با اینکه خلاقیت نیز در دانش آموزان تقویت می‌شود.

✨کمک گرفتن از روانشناس

برای انجام استعدادیابی به صورت تخصصی، افراد باید حتما از یک روانشناس کودک و نوجوان نیز کمک بگیرند. در واقع مشاور بهترین فردی است که می‌توان در این مورد با او صحبت کرده و همچنین به صورت اصولی اینکار را انجام داد. چرا که او می‌تواند از تست ها و آزمون های مختلفی نیز در این زمینه استفاده کند.

فواید استعدادیابی دانش آموزان

زمانی که استعدادیابی دانش آموزان به درستی و به موقع صورت گیرد؛ آینده روشن تری در انتظار آنان است. چرا که آنان دقیقا می‌دانند که در چه عرصه ای عملکرد بهتری دارند. به همین دلیل به صورت مشخص تر و هدفمندتری به دنبال کردن آروزهای خود پرداخته و از توانایی های خود به شکل درست تری استفاده می‌کنند. حتی اگر در نهایت افراد به استعداد واقعی خود هم پی نبرند؛ اما قرارگیری در این فرایند موضوعات مختلفی را به آنان خواهد آموخت.

اشتباهات رایج در زمینه استعدادیابی دانش آموزان

اشتباهات استعدادیابی دانش آموزان

گاهی والدین و یا حتی معلمین در فرایند استعدادیابی دانش آموز دچار اشتباهاتی نیز می‌شوند. چرا که آنان اطلاعات دقیق و درستی در این مورد نداشته و به همین دلیل فشار زیادی به دانش آموز وارد می‌کنند. از طرفی گاهی آنان تصور می‌کنند که استعداد باید تنها در زمینه تحصیلی باشد. از این رو تنها بر همین موضوع تمرکز می‌کنند. اما با قرار دادن دانش آموز در موقعیت های مختلف و همچنین انجام فعالیت های متنوع با او می‌تواند استعداد او را در زمینه های بیشتری بسنجد.

سخن پایانی

استعدادیابی دانش آموزان در مقایسه با کودکان کمی ساده تر است. اما از طرفی سن آنان در حال گذشتن از سن طلایی است. از این رو باید هرچه سریعتر اقدام کرده و در این زمینه به آنها کمک کرد. اینکار باید با همکاری دانش آموز با معلمین و والدین صورت گیرد. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از این رو نباید آن را به زمان دیگری موکول کرد و یا نسبت به آن بی توجه بود.  

برای دریافت مشاوره در زمینه استعدادیابی دانش آموزان می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

بهترین آزمون برای استعدادیابی دانش آموزان کدام است؟

آزمون‌های استعدادیابی بسیاری وجود دارد که با توجه به سن دانش‌آموز و همین‌طور هدفی که از استعدادیابی داریم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای مثال آزمون هالند بیشتر برای انتخاب رشته و آزمون گاردنر برای کودکان دبستان یا حتی پیش‌دبستان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره