سلامت کودککودک

اختلالات رفتاری کودکان | 10 نوع اختلال رفتاری در کودکان

اختلالات رفتاری کودکان به منظور ناسازگاری می‌باشد. اگر این اختلالات درمان نشود ناسازگاری ها تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. اصلا اختلالات رفتاری کودکان چیست؟ اغلب کودکان در سنین کم بسیار شلوغ می‌کنند و رفتار های عجیب و غریبی از خود بروز می‌دهند. مثلا حرف گوش نمی‌دهند و کارهای مورد علاقه خود را بدون توجه به دیگران انجام می‌دهند. این رفتار اغلب به دلیل دوره سنی و رشد کودک است.

اما برخی از کودکان در کنار این رفتارهایی که از خود نشان می‌دهند؛ چالش هایی را برگذار می‌کنند که مناسب با سن آنها نیست. به چنین موضوعی، اختلالات رفتاری‌ کودکان می‌گوییم. اگر اختلالات رفتاری کودکان درمان نشود، پیامدهای بسیاری در بزرگسالی به همراه خواهد آورد. به همین خاطر باید درمان این کودکان را جدی بگیرید. و از روانشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

اختلالات رفتاری کودکان چیست؟

اختلالات رفتاری کودکان چیست؟

اختلالات رفتاری کودکان چیست؟ رفتارهای بیش از اندازه تکراری مانند بازیگوشی، شیطنت، نافرمانی و … را اختلالات رفتاری می‌گویند. مشکلات رفتاری کودکان بسیار شایع است و تا زمانی که کودک از محدوده سنی خود خارج نشود؛ قابل تشخیص نیستند. این اختلالات انواع مختلفی دارد که از شایع ترین آنها می‌توان به لجبازی، اختلال سلوک، دزدی و … اشاره کرد. در این مقاله به طور کل راجع به انواع اختلالات ‌رفتاری کودکان و علت آن توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کودک استثنایی کلیک کنید.

انواع اختلالات رفتاری کودکان

انواع اختلالات رفتاری کودکان

اختلالات رفتاری کودکان انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها نشانه و دلایل خاص خودش را دارد. در این بخش مقاله راجع به انواع اختلالات ‌رفتاری کودکان صحبت کرده ایم.

📌 سلوک

اختلال سلوک در دسته اختلالات رفتاری کودکان قرار دارد. کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند، نسبت به لجبازی رفتارهای شدید تری دارند. و رفتار آنها پیامدهای سنگینی برای خانواده به همراه دارد. کودکی که اختلال سلوک دارد، به نقص قوانین و حقوق می‌پردازد و کارهایی که مناسب سن او نیست انجام می‌دهد. از نشانه های این کودکان می‌توان به دزدی، دعوا در خانه و خارج از خانه، رفتاری جنسی نامناسب با سن، دروغ و بزهکاری اشاره کرد.

📌 لجبازی | اختلالات رفتاری کودکان

از شایع ترین نوع اختلالات رفتاری کودکان می‌توان به لجبازی اشاره کرد. این کودکان به شیوه ای خصمانه و انتقام جویانه با والدین خود نافرمانی می‌کنند. و دلیل این رفتار؛ نشان دادن قدرت است. اما این رفتار آنها باعث نقص قانون و حقوق دیگران نمی‌شود. این کودکان از خود نشانه هایی مانند جر و بحث زیاد، بی توجهی به دستورات، خشم، پرخاش، کینه و سرزنش دیگران بروز می‌دهند.

📌 بیش فعالی و نقص توجه

از اختلالات رفتاری کودکان می‌توان به بیش فعالی و نقص توجه نیز اشاره کرد. این اختلال بسیار رایج است و اغلب در دوران کودکی و دبستان مشخص می‌شود. این کودکان بی قرار هستند و توجه بسیار پایینی دارند. به خوبی در کلاس درس متمرکز نمی‌شوند و تکالیف خود را انجام نمی‌دهند. این کودکان بر خلاف تصور عموم از هوش بالایی برخوردار نیستند؛ اما کم هوش هم نیستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بیش فعالی کلیک کنید.

📌 تیک

از دیگر انواع اختلالات رفتاری کودکان می‌توان به اختلال تیک اشاره کرد. این اختلال به منظور تولید صدا یا حرکت می‌باشد. فرد به صورت ناخودآگاه و کلیشه ای این رفتار را از خود بروز می‌دهد. افراد مبتلا اغلب نمی‌توانند در مقابل تیک خود مقاومت کنند. این تیک ها دو نوع ساده و مرکب هستند. از نشانه های تیک ساده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

🔸 بالا انداختن شانه

🔸حرکت گردن

🔸پلک زدن

🔸 شکلک در آوردن

🔸 سرفه

🔸خر خر کردن

🔸 بالا کشیدن بینی یا فین کردن

نشانه های تیک حرکتی

🔹 پریدن

🔹لمس کردن

🔹 پا کوبیدن

🔹بیان چهره ای

🔹 تکرار کلمات

🔹هرزه گویی

🔹 پژواک گویی

🔹مکرر گویی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال تیک کلیک کنید.

📌 اوتیسم

از اختلالات رفتاری کودکان، می‌توان به اوتیسم اشاره کرد. این اختلال امروزه بسیار شایع است اما نگرانی هایی نیز به همراه دارد. این افراد نشانه هایی مانند انزوای اجتماعی، عقب ماندگی ذهنی و نقایص زبانی از خود بروز می‌دهند. این اختلال طبقات مختلفی دارد که هر طبقه به شیوه مخصوص خود درمان می‌شود.

📌 فوبیا ها

فوبیا از دیگر اختلالات رفتاری کودکان است. کودک در این اختلال یک ترس دائمی و آشکار دارد. و به دلیل پیش بینی آسیب، از موقعیت خاص خود پرهیز می‌کند. این کودک استرس و اضطراب بسیار شدیدی را تجربه می‌کند. و همراه با آن بی قراری، گریه، سفتی اعضای بدن و چسبیدن به دیگران نشانه های دیگر فوبیا است.

📌 آتش افروزی |اختلالات رفتاری کودکان

آتش افروزی نوع دیگری از اختلالات رفتاری کودکان است. این اختلال آسیب های زیادی به والدین وارد می‌کند. کودک مبتلا علاقه زیادی به درست کردن آتش دارد و خشم خود را به این شیوه خارج می‌کند.

📌 خجالتی بودن

از انواع اختلالات رفتاری کودکان می‌توان به خجالتی بودن اشاره کرد. این کودکان اغلب آرام و ساکت هستند و با صدای آرام سخن می‌گویند. از کارهای آزار دهنده بیزار هستند، دوستان کمی دارند و از روبرویی با دیگران هراس دارند.

📌 اختلال انفجاری متناوب

از انواع اختلالات رفتاری کودکان، می‌توان به اختلال انفجاری متناوب اشاره کرد. در این اختلال کودک در دوره های خاص پرخاشگری نشان می‌دهد. که این پرخاش می‌تواند حیوان و اموال باشد. شدت پرخاش در افراد به عوامل استرس زا بستگی دارد و بدون برنامه ریزی قبلی رخ می‌دهد.

📌 ترسو بودن | اختلالات رفتاری ‌کودکان

ترسو بودن یکی از انواع اختلالات رفتاری کودکان است. این کودکان به شکل ناگهانی، مضطرب می‌شوند. به مسائل اخلاقی توجه دارند و از آسیب به دیگران هراس دارند. این افراد بسیار محافظه کار و آرام هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

علت اختلالات رفتاری کودکان

اختلالات رفتاری کودکان به دلایل مختلفی بروز می‌کند. در این بخش مقاله به این علل اشاره کرده ایم.

💠 مشکلات فرهنگی و اجتماعی

💠 مشکلات ژنتیکی و بیوشیمیایی

💠مشکلات خانوادگی

💠 تجربه های نامطلوب و شکست های پی در پی

درمان اختلالات رفتاری کودکان

برای درمان اختلالات رفتاری کودکان باید از روانشناس و متخصصین این حوزه راهنمایی بگیرید. در ادامه به این روش های درمانی اشاره کرده ایم.

🔘 خانواده درمانی: از روش های درمانی اختلالات رفتاری کودکان، خانواده درمانی است. به اعضا خانواده کمک می‌کند تا با روش های برخورد با این کودکان آشنا شوند.

🔘 روان درمانی شناختی: این روش به کودک کمک می‌کند تا افکار و رفتارهای آسیب زا را شناسایی و مدیریت کند.

🔘آموزش اجتماعی: در کنار درمان های دیگر، این درمان به برقراری مهارت های ارتباطی کمک می‌کند.

🔘 کنترل خشم: کنترل خشم روشی برای درمان اختلالات رفتاری کودکان است. و به کودک آموزش می‌دهد تا مهارت های مقابله سازگارانه را ابراز کند.

🔘 دارو درمانی: در کنار روان درمانی ها، از دارو درمانی در مواقع شدید کمک می‌گیرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رواندرمانی کلیک کنید.

کلام آخر

اختلالات رفتاری کودکان همیشه باعث آزار و اذیت والدین می‌شود. برای اینکه کمتر با این رفتارها روبرو شوید؛ از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره