سلامت کودککودک

علت خودزنی کودک | 6 روش برخورد با خودزنی کودک

خودزنی کودک یکی از چالش های بزرگ والدین است. اما خودزنی در کودک بسیار کمتر از سن نوجوانی است. کودکان احساسات عظیم و شدیدی مانند ترس، سردرگمی و … را تجربه می‌کنند که در بیان آن مشکل دارند. به همین جهت کودک مجبور است که با برخی از رفتار ها این احساسات را از خود بروز دهد. و راحت ترین روش بیان احساسات را خودزنی می‌داند. برخی از کودکان سر خود را به دیوار می‌کوبند، به صورت خود ضربه می‌زنند و آسیب های دیگری به خود وارد می‌کنند.

اما این سوال پیش می‌آید که خودزنی کودک راه چاره ای دارد؟ چه روش هایی برای رفع این خودزنی وجود دارد؟ خودزنی‌ کودک به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که راه درمان و جلوگیری از آن تنها دست روانشناس است. به همین جهت توصیه می‌کنیم که برای تربیت فرزند از روانشناس راهنمایی بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودزنی کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

خودزنی کودک

خودزنی کودک چیست؟

احتمالا شما نیز خودزنی کودک را مشاهده کرده اید. کودکان برای کسب نیازهای خود اگر به نتیجه نرسند؛ خودزنی را انتخاب می‌کنند. خشونت، عصبانیت، کتک زدن و خودزنی از روش های بروز احساسات به شیوه های منفی است. اما برخی از آنها نیز برای بیان احساسات و هیجانات دیگران را کتک می‌زنند. مثلا اگر کودک گرسنه باشد و توانایی بیان احساسات را نداشته باشد، شروع به خودزنی یا کتک زدن مادر می‌کند.

در واقع کودکی که بیان احساسات را آموزش ندیده است؛ با این کار تصمیم به بیان خواسته هایش دارد. برای اینکه این موضوع را کنترل کنید، باید بیان احساسات را به کودک آموزش دهید. حتما کمک روانشناس و رشد فرزند را جدی بگیرید. در این مقاله تمامی جوانب خودزنی کودک را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خودزنی دختران نوجوان کلیک کنید.

دلیل خودزنی کودک چیست؟

معمولا خودزنی کودک از سن 5 سال به بالا بیشتر مشاهده می‌شود. اما در سنین مختلفی نیز این نوع رفتار مشاهده می‌شود. بر اساس مطالعات کوکان قبل از دبستان این واکنش را از خود بروز می‌دهد که دلایل مختلفی پشت آن قرار دارد. در این بخش مقاله به این دلایل اشاره کرده ایم.

❌ ناتوان در بیان احساسات

❌ والدین ناآگاه

❌آموزش و تربیت نامناسب

❌ بی توجهی والدین

روش های برخورد با خودزنی کودک

روش های برخورد با خودزنی کودک

برای برخورد با خودزنی کودک روش هایی وجود دارد که والدین باید از آنها مطلع باشند. این روش ها برای سلامتی فرزند ضروری است و حتما باید مورد استفاده قرار بگیرد. در این بخش مقاله به روش های برخورد مناسب با خودزنی‌ کودک اشاره کرده ایم.

? بروز احساسات را به کودک آموزش دهید

از مهم ترین کاری که باید برای برخورد با خودزنی کودک انجام داد، آموزش بروز احساسات است. پدر و مادر ها وظیفه دارند تا مناسب ترین و بهترین روش بروز احساسات را به کودک آموزش دهند تا از رفتار های پر خطر کودک جلوگیری کنند. مثلا به کودک توضیح دهید که هنگام عصبانیت چه رفتاری باید از خود نشان دهد که بهترین باشد.

? به احساسات کودک توجه کنید

احساسات را تشویق کنید تا از خودزنی کودک جلوگیری شود. همه ما انسان ها نیاز به توجه داریم و این توجه در کودکان بسیار مشاهده می‌شود. زمانیکه به عنوان والد هیچ توجهی به احساسات فرزند خود نداشته باشید، از روش های دیگری مانند خودزنی برای جلب توجه استفاده می‌کند. به همین جهت احساسات فرزند خود را جدی بگیرید و راه درست را به او نشان دهید.

? برای احساسات مهم کودک، اسم انتخاب کنید

یکی از کارهایی که برای جلوگیری از خودزنی کودک باید انجام داد، نامگذاری احساسات بزرگ است. باید احساسات کودک را به دو قسمت مثبت و منفی تقسیم کنید. اما به دلیل اینکه این کار بسیار دشوار است، بهتر است واژه های مناسبی را برای کودک بازگو کنید و برای احساسات به کار ببرید. با این روش کودک می‌تواند احساسات پیچیده خود را شناسایی کند و مهارت های کلامی را آموزش ببیند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هوش هیجانی کودکان کلیک کنید.

? وسایل و اسباب بازی مناسب سن و آرامش بخش تهیه کنید

تهیه اسباب بازی آرام بخش برای کنترل خودزنی کودک مفید است. بهتر است که برای کودک وسایل مناسب تهیه کنید تا روش های بیان احساسات را از او آموزش ببینید. توصیه می‌کنیم که از اسباب بازی های آرامش بخش جهت کنترل فرزند استفاده کنید. در این بخش به چند نمونه از این اسباب بازی ها اشاره کرده ایم.

? وسایل نقاشی و رنگ آمیزی

?خمیر بازی

? بازی فکری ساختنی

? برای رفع نیازهای فیزیکی فرزندتان تلاش کنید

یکی از کارهایی که باید برای برخورد با خودزنی کودک انجام دهید؛ برطرف کردن نیازهای فیزیکی فرزند است. اغلب کودکان به دلیل درد جسمانی، بیماری، گرسنگی، درد بدن و … خودزنی می‌کنند. بنابراین برای اینکه از خودزنی کودک جلوگیری کنید؛ باید فورا این نیاز ها را شناسایی و رفع کنید. تا کودک به آرامش برسد و از شدت خودزنی او کاسته شود.

? از روانشناس کمک بگیرید

برای کمک به فرزند جهت جلوگیری از خودزنی کودک، از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند که تربیت مناسب کودک را آموزش ببینید و بیان احساسات را نیز به او آموزش دهید. با کمک روانشناس حتی می‌توانید احساسات واقعی کودک را مطلع شوید. به همین جهت توصیه می‌کنیم که این موضوع را جدی بگیرید و در جهت آموزش احساسات به کودک کوشا باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اصول تربیت کودک کلیک کنید.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله گفته شد، خودزنی کودک به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. و دلیل اصلی آن، عدم برقراری ارتباط و ناتوانی در بروز احساسات است. به همین جهت توصیه می‌کنیم که بیان احساسات را با کمک شیوه های نوین به فرزند خود آموزش دهید. اگر در این زمینه با مشکل روبرو هستید؛ از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودزنی کودک می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره