سلامت کودککودک

غذای سالم و ناسالم برای کودکان | 6 روش جایگزین برای غذای ناسالم

غذای سالم و ناسالم برای کودکان انواع و اقسام زیادی دارد. برای اینکه برنامه تغذیه مناسبی داشته باشید؛ باید مشکلات غذایی فرزندان خود را شناسایی کنید و از مواد مغذی مورد علاقه او استفاده کنید. اگر فرزند شما از رژیم غذایی مناسبی برخوردار نبود؛ حتما از متخصص تغذیه راهنمایی بگیرید تا سلامت روان فرزند خود را تامین کنید.

پدر و مادر باید با هرم غذایی آشنا باشند و غذای سالم و ناسالم برای کودکان را بشناسند. کودکان باید تمامی مواد غذایی را استفاده کنند تا از رشد و سلامت برخوردار باشند. حتی مقدار مواد غذایی برای کودکان باید مشخص باشد تا عوارض نداشته باشد. جدا از موضوع سلامت جسمانی؛ سلامت روانی را نیز جدی بگیرید. برای تامین سلامت روانی از روانشناس کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذای سالم و نا سالم برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

غذای سالم و ناسالم برای کودکان

غذای سالم و ناسالم برای کودکان چیست؟

اگر از غذای سالم و ناسالم برای کودکان اطلاعی نداشته باشید؛ سلامت فرزند شما تهدید خواهد شد. پدر و مادر باید به میان وعده های اصلی فرزندان خود توجه کنند و از مواد غذایی سالم استفاده کنند. کودکان به 3 وعده اصلی غذا نیاز دارند و همچنین به 3 میان وعده نیاز دارند.

برای اینکه غذای سالم و ناسالم برای کودکان قابل تشخیص باشد؛ باید راجع به ارزش غذایی آن با کودک صحبت کنید. بهتر است که در بشقاب وعده های فرزند خود از میوه جات، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین ها استفاده کنید. به طور کلی غذای سالم و ناسالم برای کودکان در دسته های مختلفی قرار دارد که در این بخش مقاله به آنها اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرخوری کودکان کلیک کنید.

انواع غذای سالم و ناسالم برای کودکان

غذای کودکان به دو دسته سالم و ناسالم تقسیم می‌شود. در این بخش مقاله نیز راجع به انواع غذای سالم و ناسالم برای کودکان صحبت کرده ایم.

غذای سالم برای کودکان شامل موارد زیر است

🔹 میوه‌ها و سبزیجات تازه

🔹محصولات لبنی نیمه چرب یا پر چرب

🔹غلات کامل مانند نان و غلات صبحانه

🔹 پروتئین‌های سالم مانند ماهی، مرغ، حبوبات و تخم مرغ

غذای ناسالم برای کودکان شامل موارد زیر است

🔹 غذاهای پرچرب و پرشکر مانند فست فود، شکلات و تنقلات

🔹نوشیدنی‌های شیرین شده

🔹 میوه‌ها و سبزیجات پر از شیمیایی‌ها و پتروشیمیکال‌ها

🔹 غذاهای حاوی رنگ و افزودنی‌های مصنوعی

چگونه غذای سالم را جایگزین غذای ناسالم برای کودکان کنیم؟

چگونه غذای سالم را جایگزین غذای ناسالم برای کودکان کنیم؟

در بخش قبلی مقاله راجع به غذای سالم و ناسالم برای کودکان صحبت کرده ایم. با وجود تمام اطلاعاتی که در رابطه با ارزش مواد غذایی وجود دارد؛ تعداد زیادی از کودکان به مواد غذایی ناسالم علاقه مند هستند. اما همه ما می‌دانیم که این مواد غذایی هیچ ارزشی ندارند و باید اصلاح شوند. در این بخش مقاله راجع به جایگزینی مواد سالم به مواد ناسالم صحبت کرده ایم.

📌 مصرف شیرینی جات را کاهش دهید

حال که با غذای سالم و ناسالم برای کودکان آشنا شده اید؛ زمان آن رسیده که برخی از مواد غذایی را جایگزین کنید. مثلا مصرف شکر و قند را محدود کنید. بهتر است که مواد غذایی مانند شکر، قند تصفیه شده، عسل، انواع شربت ها و شکر قهوه ای را کاهش دهید. تمامی موادی که داخل ترکیبات آنها گلوکز، ساکارز، فروکتوز و شکر سفید وجود دارد باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.

📌 میوه را جایگزین آبمیوه کنید

برای اینکه غذای سالم و ناسالم برای کودکان جایگاه مناسب خود را داشته باشد؛ باید بسیاری از مواد غذایی را به کودک عادت دهید. مثلا به جای آبمیوه به فرزندتان میوه آب دار بدهید. یا زمانی که تشنه است؛ از آب برای رفع تشنگی استفاده کنید. هرگز از آبمیوه های غیر طبیعی و اسانس دار استفاده نکنید. حتی فرزند خود را به مصرف آب عادت دهید تا از نوشیدنی های مضر استفاده نکند. این نوشیدنی ها کودک را سیر کرده و باعث بروز مشکل در روند غذایی می‌شود.

📌 به مصرف نمک دقت کنید

غذای سالم و ناسالم برای کودکان در دسته های مختلفی قرار دارد و اغلب میزان مشخصی در سنین مختلف دارد. برای مثال مصرف نمک در هر سن مقدار مشخصی دارد و استفاده بیش از اندازه آن باعث افزایش فشار خون و بروز بیماری های قلبی می‌شود. در ادامه جدول سنی مصرف نمک را توضیح داده ایم.

      سن  مصرف نمک (میلی گرم در روز) هر یک قاشق چایخوری معادل 2300 میلی گرم نمک خوراکی است. 
 0 تا 6 ماه                                                     110
 7 تا 12 ماه                                                     370
 1تا 3 سال                                                     800
 4 تا 8 سال                                                    1000
 9 تا 13 سال                                                    1200
 بالای 14 سال                                                    1500

📌 برای غذاهای مضر جایگزین پیدا کنید

زمانی که فرزند شما نسبت به مصرف مواد غذایی مضر اسرار کرد، بهتر است از مواد غذایی سالم برای جایگزینی استفاده کنید. غذاهای فست فودی و قند دار کالری بسیار بالایی دارند و موجب چاقی کودک می‌شود. به همین جهت به جایگزین هایی که در ادامه توضیح داده ایم دقت کنید.

➰ به جای سیب زمینی سرخ کرده، سیب زمینی را با کمی نمک در فر کبابی کنید.

➰ به جای بستنی، ماست و اسموتی میوه های تازه استفاده کنید.

➰مرغ آب پر یا کبابی جایگزین مناسبی برای مرغ سرخ شده است.

➰ شیرینی خانگی با شکر کمتر را جایگزین شیرینی های بیرون کنید.

➰ به جای کوکی شکلاتی از ترکیب میوه، کاکائو و کارامل استفاده کنید.

➰آجیل، چیپس میوه خشک و سبزیجات را جایگزین چیپس و پفک کنید.

📌 چربی سالم مصرف کنید

غذای سالم و ناسالم برای کودکان در دسته چربی ها نیز قرار دارد. برخی از چربی ها مانند روغن های آماده چربی ناسالم هستند. اما چربی های سالم شامل امگا 3 و امگا 6 می‌شود. این چربی ها در بدن ساخته نمی‌شود و باید در وعده های غذایی کودک قرار بگیرد. روغن های گیاهی مانند زیتون، کانولا و سویا دارای چربی های سالم هستند. بنابراین از این مواد غذایی مصرف کنید.

📌 از متخصص تغذیه کمک بگیرید

غذای سالم و ناسالم برای کودکان دسته های مختلفی دارند. اگر فرزند شما به شدت به غذاهای ناسالم علاقه نشان می‌دهد. علاقه به مصرف آنها دارد؛ بهتر است که از متخصص تغذیه کمک بگیرید تا بتوانید هرم غذایی فرزند را به سبک سالم چیدمان کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ غذای سالم و ناسالم برای کودکان باعث رشد و سلامت آنها می‌شود. به همین جهت والدین بیشتر باید در این زمینه دقت کنند تا فرزند سالمی داشته باشند. بهتر است در کنار سلامت جسمانی از سلامت روانی نیز مطمئن شوید. برای کمک به سلامت روانی کودک از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه غذای سالم و نا سالم برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره