سلامت کودککودک

رژیم غذایی مادر شیرده | 5 موارد منع مصرف در رژیم غذایی مادر شیرده

رژیم غذایی مادر شیرده باید به شیوه ای باشد که سلامت نوزاد را تهدید نکند. احتمالا شنیده اید که شیر مادر برای نوزاد بسیار مفید است و تمامی مواد مغذی را در بر دارد. به همین جهت توجه به رژیم غذایی و مواد مناسب خوراکی حائز اهمیت است. تغذیه مناسب مادر از طریق شیردهی به کودک منتقل می‌شود و خطر ابتلا به بیماری را در کودک کاهش می‌دهد. شیر مادر به شدت برای کودک ضروری است و اغلب کودکانی که از این مواد تغذیه می‌کنند، رشد سلامت محوری دارند.

رژیم غذایی مادر شیرده حتما باید زیر نظر متخصص باشد. برای اینکه مواد غذایی و مغذی به فرزند خود انتقال دهید، نباید به صورت خودسر برای رژیم اقدام کنید. جهت دریافت رژیم غذایی خوب حتما از پزشک تغذیه راهنمایی بگیرید؛ همچنین به سلامت روان خود اهمیت دهید و از روانشناس راهنمایی بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رژیم‌ غذایی مادر ‌شیرده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

رژیم غذایی مادر شیرده

رژیم غذایی مادر شیرده

اغلب مادرانی که در دوره شیردهی قرار دارند؛ احساس ضعف و گرسنگی می‌کنند؛ اما این موضوع کاملا طبیعی است. برای اینکه میزان ضعف خود را کاهش دهید و از گرسنگی فاصله بگیرید؛ میان وعده ها را برای افزایش انرژی انتخاب کنید. نیازی نیست که تغییرات شدیدی در مصرف مواد غذایی خود داشته باشید؛ اما حتما از مواد مضر دور باشید تا از طریق شیردهی به فرزند خود منتقل نکنید. برای برنامه غذایی مناسب خود حتما از روانشناس کمک بگیرید تا با مشکل روبرو نشوید. در این مقاله راجع به رژیم غذایی مادر شیرده به طور کل صحبت کرده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترفند بچه داری کلیک کنید.

غذاهایی که در دوره شیردهی باید مصرف شود

رژیم غذایی مادر شیرده به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم می‌شود. برخی از مواد غذایی وجود دارد که مادران شیرده باید برای افزایش مواد مغذی از آن استفاده کنند تا فرزند سالم تری داشته باشند. در این بخش مقاله به این مواد اشاره کرده ایم.

✨ مصرف میوه و سبزیجات: در رژیم‌غذایی مادر شیرده حتما باید از میوه استفاده کنید. مصرف میوه و سبزیجات مواد مغذی را در بدن مادر نگه می‌دارد. از میوه ها و سبزیجاتی مانند گندم، چاودار، کینوا، انواع توت ها، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کلم پیچ، سیر و ارزن استفاده کنید.

✨ از نشانه استفاده کنید: مصرف نشاسته به افزایش انرژی کمک می‌کند که همین امر موجب تولید بیشتر شیر می‌شود. از موادی مانند کدو تنبل، سیب زمینی، کدو حلوایی، عدس، جو دوسر، کینوا، ماکارانی، برنج و لوبیا استفاده کنید.

✨مصرف پروتئین: در رژیم‌غذایی مادر شیرده، مصرف پروتئین فراموش نشود. حتما به خاطر داشته باشید که برای ساخت و ترمیم بدن باید از ماهی، آجیل و گوشت استفاده کنید.

✨ چربی های سالم: روغن زیتون، تخم مرغ، آووکادو، پنیر و دانه ها برای رشد مغزی کودک ضروری است.

✨ شکلات تلخ و توفو مصرف کنید.

✨مصرف بادام، گردو، دانه های چیا و دانه کتان

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعداد دفعات شیردهی کلیک کنید.

رژیم غذایی مادر شیرده برای کاهش وزن

در رژیم غذایی مادر شیرده برای کاهش وزن، مصرف برخی از مواد غذایی باید با دقت صورت بگیرد. در این بخش مقاله رژیم مناسب برای کاهش وزن را توضیح داده ایم.

🔹 ورزش را فراموش نکنید. توصیه می‌کنیم که از ورزش های مناسب بنا بر نظر متخصص استفاده کنید تا علاوه بر تامین انرژی بتوانید وزن خود را کاهش دهید.

🔹 محدودیت در مصرف نوشابه، چیپس و آب نبات. زیرا این مواد غذایی در افزایش التهاب نقش دارند.

🔹هر روز به صورت کوتاه پیاده روی کنید.

🔹 از اخبار بد دور باشید.

🔹 سلامت محور زندگی کنید.

🔹خود را با دیگران مقایسه نکنید.

🔹 به بدن خود آسیب وارد نکنید و تغییر حالات را بپذیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مصرف دارو در دوران شیردهی کلیک کنید.

مصرف مکمل ها در رژیم غذایی مادر شیرده

در رژیم غذایی مادر شیرده تمامی مواد غذایی باید مورد استفاده قرار بگیرد تا کودک بدن سالمی داشته باشد. به همین جهت توجه به مواد مصرفی بسیار مهم است و عدم مصرف مواد مختلف باعث کاهش سلامتی کودک می‌شود. مصرف مکمل ها را در این دوران جدی بگیرید و برای بهبود وضعیت از مواد غذایی که در ادامه ذکر کرده ایم استفاده کنید.

➰ مولتی ویتامین ها

➰ ویتامین B-12

➰ویتامین D

➰ امگا 3

موارد منع مصرف در رژیم غذایی مادر شیرده

موارد منع مصرف در رژیم غذایی مادر شیرده

مواد غذایی وجود دارد که در دوران بارداری نباید از آن استفاده کنید. خوردن برخی از مواد غذایی در این دوران خطرناک است و گاهی حساسیت غذایی رخ می‌دهد. در رژیم غذایی مادر شیرده موارد منع مصرف وجود دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

🟡 الکل مصرف نکنید

در رژیم غذایی مادر شیرده هرگز نباید الکل مصرف کنید. مصرف الکل می‌تواند شیر مادر را تا 23 درصد کاهش دهد، خواب نوزاد را بهم بریزد و باعث تحرک شود.

🟡 از مصرف کافئین پرهیز کنید

رژیم غذایی مادر شیرده نباید سرشار از کافئین باشد. این ماده در خواب کودک اثر می‌گذارد و ریتم خواب مادر و فرزند را بهم می‌ریزد. بهتر است که روزانه حداکثر 2 تا الی 3 فنجان مصرف داشته باشید.

🟡 از شیر گاو پرهیز کنید

در رژیم‌غذایی مادر شیرده، شیر گاو مصرف نکنید. برخی از کودکان به شیر گاه حساسیت دارند و دچار مشکلات پوستی، استفراغ و اسهال می‌شوند.

🟡 ماهی سرشار از جیوه نخورید

حتما باید در رژیم غذایی مادر شیرده به مصرف ماهی سرشار از جیوه دقت کنید. این ماده غذایی سمی هستند و مسمومیت زیادی برای کودک به همراه دارند. به همین جهت در مصرف ماهی به این مورد توجه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

🟡 غذا های فراوری شده را منع کنید

غذاهایی فراوری شده در رژیم غذایی مادر شیرده جایگاهی ندارند. این مواد به طور کلی از کالری، چربی های ناسالم و قند زیاد تشکیل شده اند. به همین جهت سرشار از ضرر هستند. پیشنهاد می‌کنیم که از این ماده غذایی استفاده نکنید.

کلام آخر

در این مقاله راجع به رژیم غذایی مادر شیرده صحبت کرده ایم. اغلب مادران در این دوران باید به مواد غذایی حساسیت زا توجه داشته باشند تا فرزندشان از لحاظ جسمانی در امان باشد. بسیاری از والدین نیز علاقه دارند که فورا بعد از زایمان رژیم لاغری بگیرند. اما پیشنهاد می‌کنیم که با بدن خود مهربان باشید و آن را بپذیرید. تغذیه کودک را در اولویت قرار دهید و به مرور زمان به کاهش وزن فکر کنید. اگر به افسردگی بعد از زایمان نیز دچار شده اید؛ حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رژیم‌ غذایی مادر شیرده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره