ارتباط با جنس مخالفزوج و خانواده

تحقیر شدن در رابطه | عوامل و راهکارها برای مقابله با تحقیر شدن در رابطه

تحقیر شدن در رابطه به اشکال مختلفی تفسیر می‌شود. حتی گاهی از این شرایط لذت نیز می‌برند. اما تحقیر شدن در هیچ شرایطی، احساس خوبی ایجاد نکرده و همچنین آسیب زننده است. حتی کسانی که از این موضوع لذت می‌برند نیز، مبتلا به اختلالات جنسی و یا شخصیتی هستند. از طرفی افراد تحقیر کننده سلامت کامل ندارند. از این رو باید با این طرز رفتار تحت هر شرایطی برخورد کرد. بدون شک این احساس روابط عاطفی و یا حتی جنسی افراد را تحت تاثیر قرار داده و آنها را دچار مشکلاتی می‌کند. بسیاری از افراد در مقابل این وضعیت سکوت کرده و کاری نمی‌کنند که در نهایت پیامدهای بیشتری گریبان گیر می شود. برای دریافت مشاوره رابطه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر شدن در رابطه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

تحقیر شدن در رابطه

از طرفی باید از این موضوع مطلع باشید؛ که تحقیر شدن در رابطه به شکل های مختلفی بروز می‌کند. برخی به دلیل اینکه از جنبه های مختلف آن آگاه نیستند و در این زمینه اطلاعات کافی ندارند؛ رفتار طرف مقابل خود را تحقیر تلقی نمی‌کنند. اما این موضوع نوعی خشونت محسوب شده که می‌تواند به شکل های کلامی و عاطفی و حتی جسمانی صورت گیرد. این موضوع در بیشتر موارد از عدم علاقه و یا عادی شدن رابطه نشات می‌گیرد.

چرا که در صورت وجود علاقه، افراد تلاش می‌کنند تا مشکل را حل نمایند نه اینکه به طور مداوم طرف مقابل را آزار دهند. از این رو بهتر است افراد با یکدیگر صحبت کرده و همچنین از یک مشاور نیز کمک بگیرند. برای اطلاع از نشانه های رابطه سمی کلیک کنید.

دلایل تحقیر شدن در رابطه

دلایل تحقیر شدن در رابطه

اینکه چرا افراد دست به چنین کاری در رابطه می‌زنند و یا تحقیر شدن در رابطه را تجربه می‌کنند؛ خود ریشه در موضوعات مختلفی دارد. به اصلی ترین آنها یعنی عدم علاقه در بخش قبلی اشاره کردیم. برخی دیگر از این موضوعات، شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با دلایل تنبیه همسر کلیک نمایید.

📌ابتلای همسر به سادیسم یا مازوخیسم

نوع شدید تمایل به تحقیر شدن در رابطه و یا تحقیر کردن دیگری، به دلیل ابتلا به مازوخیسم و یا سادیسم است. که در بیشتر موارد در حوزه جنسی بروز می‌کند. اما به طور کلی این موضوع روابط عاطفی را نیز تحت تاثیر قرار داده و زوجین را دچار مشکلات زیادی می‌کند.

📌عدم اعتماد به نفس به دلیل روابط گذشته

یکی دیگر از دلایل تحقیر شدن در رابطه، عدم اعتماد به دلیل روابط اشتباه گذشته است. در چنین شرایطی افراد خود را مستحق تحقیر شدن می‌دانند و به همین دلیل در مقابل آن سکوت می‌‌کنند. و یا از طرفی اگر در رابطه قبلی خود شریک خود را تحقیر می‌کردند؛ اینکار برای آنان تبدیل به عادت شده و به همین دلیل آن را تکرار می‌کنند.

📌دوران کودکی افراد

دوران کودکی و تربیت خانوادگی افراد نیز در مورد تحقیر شدن در رابطه بسیار موثر است. در واقع افرادی که در دوران کودکی مورد خشونت و تحقیر قرار گرفته اند؛ بیشتر احتمال دارد که این رفتار را در آینده نیز از خود نشان دهند.

عوارض تحقیر شدن در رابطه

تحقیر شدن در رابطه با پیامدها و عوارض زیادی همراه است. در این شرایط فردی که مورد تحقیر قرار می‌گیرد؛ دچار سرخوردگی و عدم اعتماد به نفس شده و بعد از مدتی دیگر هیچ حقی برای خود قائل نیست. چنین افرادی از نظر روانی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و در برخی موارد نیز نقش قربانی را به عهده می‌گیرند. معمولا چنین افرادی از رویارویی با شریک خود اجتناب کرده و همچنین استرس و اضطراب زیادی را نیز تجربه می‌کنند.

لذت بردن از تحقیر شدن در رابطه

همانطور که گفته شد؛ افرادی که مبتلا به مازوخیسم یا آزارخواهی هستند؛ از مورد آزار قرار گرفتن؛ دچار لذت می‌شوند. به همین دلیل به تحقیر شدن در رابطه تن داده و در مقابل این موضوع هیچ اقدامی نمی‌کنند. چنین افرادی تنها می‌توانند با افراد مبتلا به سادیسم رابطه خوبی برقرار کنند. چرا که در غیر اینصورت، هیچ فردی از تحقیر کردن دیگری، لذت نمی‌برد.

تفاوت مازوخیسم جنسی با تحقیر شدن در رابطه

اما ابتلا به مازوخیسم با تحقیر شدن در رابطه به صورت عاطفی و روانی متفاوت ندارد. در برخی موارد فرد کاملا سالم بوده و مبتلا به مازوخیسم نیست. اما طرف مقابل، همواره او را مورد سرزنش و تحقیر قرار داده و به او آسیب می‌زند. در حالت عادی تحقیر شدن در رابطه ، از روی ناآگاهی بوده و هیچ توجیح دیگری ندارد.

نشانه های تحقیر شدن در رابطه

با اطلاع از نشانه های تحقیر شدن در رابطه می‌توانید از این موضوع پیشگیری کرده و یا به طور کامل آن را متوقف سازید. همانطور که گفته شد؛ بسیاری از افراد به دلیل اینکه از این نشانه های سمی آگاه نیستند؛ کاری در این زمینه انجام نمی‌دهند. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود.

بهانه گیری و ایراد گرفتن حتی از چیزهای بی اهمیت

بی توجهی و نادیده گرفتن

توهین به صورت کلامی

استفاده از خشونت

وقت گذرانی نکردن با همسر و بی حوصلگی

ناراحتی مداوم و نارضایتی

عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی

راهکارهای مقابله با احساس تحقیر شدن در رابطه

مقابله با تحقیر شدن در رابطه

از طرفی برای مقابله با احساس تحقیر شدن در رابطه نیز، راهکارهای متفاوتی وجود دارد. در این قسمت به بررسی این راهکارها می‌پردازیم.

✅کمک گرفتن از مشاور

در قدم اول در مورد تحقیر شدن در رابطه، بهتر است؛ از یک روانشناس کمک گرفته و شرایط رابطه را به خوبی بررسی کنید. مشاور می‌تواند هم از لحاظ جنسی و هم از لحاظ روانی، علت این موضوع را شناسایی و به شما کمک کند. با اینکه راضی کردن همسر برای مراجعه به روانشناس کمی دشوار است؛ اما همکاری هر دوی شما با یکدیگر بسیار اهمیت دارد.

✅صحبت کردن با همسر در مورد احساسات

از طرفی می‌توانید در مورد احساس خود در مقابل تحقیر شدن در رابطه، با همسر صحبت کرده و به طور مستقیم او را در جریان بگذارید. با اینکه احتمالا او این موضوع را انکار کرده و یا حتی تلاشی در این جهت نمی‌کند؛ اما بهتر است او را در جریان قرار دهید.

✅ارزیابی خود

گاهی تحقیر شدن در رابطه از اشتباهات خودتان نشات می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است در ابتدا خود را به صورت کامل ارزیابی کرده و رفتارهای خود را اصلاح نمایید. اگر این کار موثر نبود؛ در گام بعدی از روش های دیگر استفاده نمایید. همچنین برای این مورد می‌توانید از روانشناس نیز کمک بگیرید.

سخن پایانی

تحقیر شدن در رابطه ، قطع یکی از سخت ترین شرایطی است که افراد می‌توانند در رابطه تجربه نمایند. چرا که در این شرایط، بعد از مدتی به طور کامل علاقه میان افراد از بین رفته و تنها کینه باقی می‌ماند. همچنین بسیاری از افراد به جای استفاده از راه حل های مختلف، دست به مقابله به مثل نیز می‌زنند. از همین رو باید به شرایط برطرف شده و زوجین اقدامی در این مورد بکنند. بهتر است در این زمینه حتما از مشاور کمک گرفته و با او مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر شدن در رابطه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره