دسته‌بندی نشده

تنبیه همسر | 3 روش برای تنبیه همسر

تنبیه همسر یکی از روش هایی است زوجین در رابطه با یکدیگر از آنها استفاده می‌کنند تا از بروز اشتباهات جلوگیری کنند. به طور کلی مشاجرات و مشکلات بین همه زوجین وجود دارد. از طرفی همه افراد دچار اشتباهاتی می‌شوند. اما تنبیه نمی‌تواند همواره تاثیر درستی در این زمینه داشته باشد. در واقع استفاده از تنبیه برای هر فردی، دارای پیامدهای زیادی است. اگر افراد به فکر حل کردن مشکل به صورت ریشه ای هستند؛ باید از روش های دیگری در این زمینه استفاده کنند. گاهی افراد تنها برای تخلیه هیجانات منفی خود و یا قدرت نمایی از این روش استفاده می‌کنند. از طرفی تنبیه انواع مختلفی داشته و با توجه به شرایط هر کس می‌تواند تاثیرات متفاوتی داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنبیه همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

تنبیه همسر

از نظر روانشناسی تنبیه و تقویت منفی، متفاوت است. اما چیزی که زوجین در نظر نمی‌گیرند این است که با استفاده از تقویت منفی می‌توانند به اهداف خود برسند و یا رفتار طرف مقابل را تا حدی تغییر دهند؛ اما با تنبیه نه. در روش تقویت منفی شما تنها عامل آزاردهنده را از بین می‌برید و بعد از مدتی دیگر شاهد پیامدهای منفی نخواهید بود. اما در مورد تنبیه، شما خشم و انزجار زیادی را در طرف مقابل ایجاد کرده و آسیب های زیادی به او وارد می‌کنید.

از طرفی گاهی تنبیه واقعا باعث تغییر اوضاع شده  و موثر است. اما زوجین به اینکار عادت کرده و به طور مداوم از آن استفاده می‌کنند که این مورد باعث از بین رفتن اثر تنبیه در دراز مدت می‌گردد. برای جلوگیری از دعوا با همسر کلیک کنید.

انواع تنبیه همسر

انواع تنبیه همسر

تنبیه مخصوصا تنبیه همسر، اشکال مختلفی دارد. در واقع زوجین می‌توانند به روش های مختلفی ناراحتی خود را به همسر نشان دهند و یا به طور غیر مستقیم به او بگویند که باید رفتار خود را تغییر دهد. برخی از این انواع، شامل موارد زیر می‌شوند.

1️⃣قهرکردن با همسر

قهر کردن، به خودی خود یکی از انواع تنبیه همسر است. در این روش، افراد به هیچ گونه توضیحی و یا حتی دلیلی، از همسر خود فاصله گرفته و به طور موثر با او ارتباط برقرار نمی‌کنند. در واقع قهرکردن، طرف مقابل را مجبور به انجام کاری می‌کند که در بیشتر موارد باب میلش نیست. قهر کردن به طور مکرر می‌تواند آسیب های زیادی به رابطه وارد کند. برای اطلاع از آثار و پیامدهای قهر با همسر کلیک کنید.

2️⃣بی اعتنایی به او

در رابطه زناشویی افراد نیاز به محبت و توجه دارند. اما برخی از افراد برای تنبیه همسر به او بی اعتنایی می‌کنند. این نوعی باج گیری عاطفی محسوب می‌شوند. چنین افرادی تنها وقتی چیزی می‌خواهند و یا کاری دارند به طرف مقابل توجه می‌کنند. به همین دلیل همواره در حال بی اعتنایی و بی توجهی به طرف مقابل هستند.

3️⃣تحقیر و سرزنش

تحقیر کردن و سرزنش کردن همسر نیز نوع دیگری از تنبیه همسر است. فراموش نکنید که سرزنش کردن و تحقیر دیگران به خاطر اشتباهات شان، نه تنها از بروز مجدد آنها جلوگیری نمی‌کند؛ بلکه از لحاظ روانی نیز آنها را در شرایط بدی قرار می‌دهد. این موضوع از دلایل زیادی نشات می‌گیرد. اما به طور کلی باید در هنگام بحران ها و مشکلات، افراد خونسردی خود را حفظ کرده و به طرف مقابل فشار زیادی وارد نکنند. برای آشنایی با پیامدهای تهدید به طلاق کلیک کنید.

اصول تنبیه همسر

تنبیه همسر اگر به شکل درستی صورت گیرد؛ می‌تواند موثر واقع شده و از بسیاری مسائل نیزجلوگیری کند. در واقع اگر افراد، قصد استفاده از چنین روشی را داشته باشند؛ باید نکاتی را در نظر گرفته و همچنین اصولی عمل کنند.

🔸مشخص کردن علت تنبیه

در قدم اول بهتر است علت تنبیه همسر را برای او مشخص کنید. برخی از اوقا افراد از رفتار طرف مقابل دچار سردرگمی می‌شوند و به چه علتی در حال تنبیه شدن هستند. این موضوع حتی برای فرد تنبیه کننده هم می‌تواند مفید باشد. چرا که در این صورت قبل از بروز هر رفتاری در رابطه با همسر، به طور منطقی فکر کرده و جنبه های مختلفی در نظر می‌گیرد. بهتر است این مورد را برای طرف مقابل نیز توضیح داده و در این مورد صحبت کنید. برای اطلاع از نشانه های باج گیری عاطفی کلیک کنید.

🔸جلوگیری از بروز قهرهای طولانی

اجازه ندهید که دوران قهرو تنبیه همسر، برای مدت زمان طولانی ادامه یابد. در واقع در چنین شرایطی افراد به نبود و عدم حضور موثر یکدیگر عادت کرده و نسبت به یکدیگر سرد می‌شوند. قهرهای طولانی موضوعی را حل نمی‌کنند تنها باعث دوری افراد از یکدیگر می‌شوند. از طرفی مشکلات نیز حل نشده باقی می‌مانند.

🔸داشتن حد و مرز در مورد تنبیه ها

فراموش نکنید که در مورد تنبیه همسر، حد و مرزهایی داشته باشید. در ابتدا شرایط همسر خود را در نظر گرفته و در گام بعدی به این موضوع فکر کنید که نمی‌توان از هر روشی برای همسر استفاده کرد. برای مثال تنبیه فیزیکی همسر، نوعی خشونت خانگی است و آثار و پیامدهای بدی دارد. حتی در صورتی که قصد تنبیه همسر را دارید؛ بهتر است ادب و احترام را رعایت کرده و به اصول اخلاقی پایبند باشند.

دلایل افراد برای تنبیه همسر

دلایل تنبیه همسر

یکی از دیگر از راهکارهای مواجه با این موضوع، اطلاع از دلایل افراد برای تنبیه همسر است. در واقع گاهی در رابطه زناشویی دوری و یا تذکر در مورد موضوعاتی ضروری است؛ اما در مورد تنبیه باید بیشتر فکر کرد. برخی از افراد تنها به دلیل دنبال کردن الگوهای قدیمی و تنبیه شدن توسط والدین خود، این موضوع را بدون اشکال دانسته و در رابطه با همسر نیز از آن استفاده می‌کنند. از دیگر دلایل این مورد می‌توان به خشم کنترل نشده و یا سرکوب شده اشاره کرد. برخی از افراد به دلیل ویژگی های شخصیتی خو دمانند غرور و خودخواهی و اینکه همواره تصور می‌کنند حق با آنهاست؛ دیگری را تنبیه می‌کنند. اطلاع از این موضوعات باعث می‌شود که افراد بتوانند به شکل موثرتری در این مورد اقدام کنند.

پیامدهای تنبیه همسر

تنبیه همسر، حتی اگر باعث تغییراتی شود؛ اما اگر برای مدت زمان طولانی و به دفعات تکرار شود؛ پیامدها و عوارض جانبی خواهد داشت. برای مثال افراد صمیمیت و علاقه خود را نسبت به دیگری از دست داده و همچنین همواره از مورد سرزنش قرار گرفتن؛ می‌ترسند. کنترلگری تنبیه کننده و همچنین تقویت روحیه برتری در چنین شرایطی افزایش یافته و آنها را در معرض بروز رفتارهای افراطی تری قرار می‌دهد. به همین دلیل پیشگیری از این موضوع، حائز اهمیت است.

سخن پایانی

زوجین در زندگی مشترک، در مقابل رفتارهای اشتباه یکدیگر،واکنش های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. تنبیه همسر نیز یکی از روش هاست که در بیشتر مواقع تاثیر مثبتی ندارد. افراد بهتر است در این مورد با همسر خود توافق کرده و صحبت کنند. از طرفی از یک زوج درمانگر کمک گرفته و از روش های بهتری استفاده کنند. فراموش نکنید که نمی‌توان طرف مقابل را طبق خواسته های خود تغییر داد و یا از مهربانی و گذشت او سواستفاده کرد. چرا که در چنین شرایطی مشکلات نه تنها حل نمی‌شوند؛ بلکه پیچیده تر هم می‌شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تنبیه همسر می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره