اختلالات روانیسایر اختلالات روانی

دلیریوم چیست؟ | 4 نوع روان آشفتگی و علائم آن

دلیریوم یا روان آشفتگی یکی از بیماری هایی است که هوشیاری افراد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. این اختلال بسیار جدی است و باعث آشفتگی تفکر و کاهش آگاهی نسبت به محیط می‌شود. بیماری دلیریوم زمانی رخ می‌دهد که فرد به گیجی و تغییر ناگهانی در وضعیت روانی، آگاهی و احساسات شود. کسی که به روان آشفتگی مبتلا است در طول روز حالت عادی دارد و فقط برای چند دقیقه تسلط خود را بر آگاهی، احساسات و حافظه از دست بدهد.

در کاربردهای رایج، دلیریوم اشاره به خواب آلودگی، توهم و بی نظمی دارد. اما در اصطلاحات پزشکی، اختلال حاد در آگاهی – توجه و اختلال شناختی ویژگی های اصلی روان آشفتگی است. در این مقاله تمامی جوانب دلیریوم را بررسی کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلیریوم می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دلیریوم چیست؟

دلیریوم چیست؟

دلیریوم یک اختلال روانی است که از مهم ترین نشانه های آن می‌توان به از دست رفتن هوشیاری اشاره کرد. فرد مبتلا به روان آشفتگی علاوه بر عدم هوشیاری به توهم، سردرگمی و آشفتگی مبتلا است. افراد مبتلا به این اختلال خیلی سریع و طی چند ساعت یا چند روز شروع می‌شود. علت بروز این مشکل، تغییراتی است که در مغز رخ داده است. گاهی این بیماری به دلیل بیماری، جراحی، عوارض دارو، تغییر تعادل متابولیسم بدن، عفونت در بدن، مسمومیت دارویی، ترک اعتیاد، مسمومیت الکلی و … پدید می‌آید.

بر اساس تحقیقات، این بیماری در افراد سالمند و میانسال بیشتر مشاهده می‌شود. و دلیل موضوع این است که در سن بالا آسیب های مغزی بیشتر است. اما این اختلال تنها مختص سالمندان نیست و در بین جوانان نیز رایج است. برای درمان حتما از روانشناس و پزشک کمک بگیرید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

علائم روان آشفتگی

دلیریوم علائم و نشانه هایی به همراه دارد که شناخت آنها باعث افزایش آگاهی می‌شود. تا با مشاهده این نشانه ها بتوانید برای درمان اقدام کنید. در ادامه به علائم روان آشفتگی اشاره کرده ایم.

🔻 هذیان گویی

🔻 حواس پرتی

🔻اختلال در حافظه

🔻 کاهش هوشیاری و عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان

🔻 ناتوانی در تمرکز بر موضوعات خاص

🔻عدم توانایی در پاسخ به سوالات و تصمیم گیری

🔻 عدم واکنش درست به اتفاقات محیطی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات عصبی شناختی کلیک کنید.

چه عواملی باعث بروز دلیریوم می‌شود؟

زمانی که فرد به اختلال دلیریوم مبتلا می‌شود؛ برای درمان باید ریشه یابی صورت بگیرد. اما اگر افراد از عوامل اصلی این موضوع مبتلا باشند؛ می‌توانند برای پیشگیری اقدام کنند. در ادامه راجع به عوامل بروز دلیریوم یا روان آشفتگی صحبت کرده ایم.

🔹 کمبود آب و غذا

🔹 تشدید و ماندگاری عفونت در بدن

🔹مصرف برخی از قرص های آرام بخش، فشار خون، قرص خواب و مسکن ها

🔹 ابتلا به آسم شدید و نرسیدن اکسیژن به مغز

🔹 استفاده بیش از اندازه و نادرست از داروهای شیمیایی که منجر به آسیب های مغزی می‌شود.

🔹سکته مغزی یا ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و دمانس

🔹 ترک اعتیاد شدید به مواد مخدر و الکل

🔹 عمل های جراحی و تزریق داروهای بیهوشی

انواع روان آشفتگی چیست؟

روان آشفتگی در دسته های متفاوتی قرار دارد. اما به کل دلیریوم را در 4 دسته تقسیم بندی کرده ایم. که این 4 تا مورد را در این بخش مقاله توضیح داده ایم.

🔸 دلیریوم هیپواکتیو: این نوع دلیریوم با نشانه هایی مانند گیجی، خواب آلودگی، بی تحرکی، تمایل به خوابیدن و کاهش فعالیت همراه است.

🔸 دلیریوم هایپراکتیو: علائمی مانند تغییرات سریع خلق و خو، بیقراری، امتناع از مشارکت با دیگران، توهم و سراسیمگی دارد.

🔸دلیریوم خمری: یا دلیریوم الکل برای افرادی است که مدت زیادی به الکل و مواد مخدر اعتیاد داشته اند و سعی می‌کنند که آن را ترک کنند.

🔸 دلیریوم ترکیبی: بین هایپراکتیو و هیپواکتیو این دلیریوم وجود دارد. که فرد در طول روز شاید هر دو علائم را تجربه کند.

روش های تشخیص دلیریوم چیست؟

روش های تشخیص دلیریوم چیست؟

برای تشخیص دلیریوم حتما باید از روش های اصولی استفاده کرد. زیرا علائم تنها نشان دهنده بروز این اختلال نیست. پزشک بعد از صحبت با بیمار و بررسی نشانه ها از روش هایی که در ادامه ذکر کرده ایم برای تشخیص استفاده می‌کند.

🔘 رادیوگرافی قفسه سینه

🔘 آزمایش کبد

🔘آزمایش تیروئید

🔘 آزمایش خون

🔘 اسکن سر

درمان دلیریوم چگونه است؟

خوشبختانه دلیریوم اختلالی است که درمان دارد. زمانی که علائم و نشانه های دلیریوم را در خود مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد. برای درمان ابتدا عامل اصلی را بررسی می‌کنند. مثلا اگر دلیل بروز روان آشفتگی فرد عفون باشد، باید عفونت را برطرف کنند. اما به طور کل بهترین روش دارویی برای درمان دلیریوم، داروهای ضد روانپریشی آتیپیک و هالوپریدول است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص دیازپام کلیک کنید.

فرق روان آشفتگی با آلزایمر چیست؟

زمانی که دلیریوم در افراد میانسال یا سالمند مشاهده می‌شود؛ اطرافیان او را به آلزایمر مبتلا می‌دانند. اما برای تشخیص حتما از پزشک راهنمایی بگیرید. زیرا آلزایمر بر حافظه اثر می‌گذارد. اما دلیریوم باعث از بین رفتن هوشیاری و تمرکز می‌شود. آلزایمر یک بیماری پیش رونده است و بروز علائم آن بر خلاف روان آشفتگی؛ نوسان ندارد.

تفاوت دلیریوم با دمانس چیست؟

علائم و نشانه های دلیریوم با دمانش شبیه به هم است. و همین موضوع باعث می‌شود که فرد این دو اختلال را با یکدیگر اشتباه بگیرد. این دو مورد را نمی‌توان بیماری نامید، زیرا دمانی مجموعه از از علائم وجود اختلال در رفتار اجتماعی، حافظه، احساسات و تفکر است. برای شروع دمانس نیز علائمی مانند بیماری آلزایمر و شوک های عصبی دخیل هستند. که برای تشخیص درست باید از پزشک راهنمایی بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله با اختلال دلیریوم آشنا شده اید. برای درمان این اختلال از روش هایی مانند کاهش استرس، کنترل درد، بهبود اکسیژن رسانی، بهبود تغذیه، دارو و … استفاده می‌کنند. که بسته به نوع و علت دلیریوم روش درمانی مناسب انتخاب می‌شود. برای درمان حتما از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دلیریوم می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره