اعتیاددرمان و ترک اعتیاد

ترک گل | فواید ترک ماریجوانا چیست؟

ترک گل یا ماریجوانا شاید دور از انتظار باشد اما برای بسیاری از افراد فرایندی دشوار است. برخلاف تصور عموم، گل ماده‌ای اعتیادآور بوده که اثرات آن بر بدن مشابه دیگر موادمخدر است. گل یا ماری جوانا اغلب به صورت تدخینی استفاده می‌شود. همچنین انواع مختلفی داشته و همه آنها در گروه مواد توهم‌زا قرار می‌گیرند. به دلیل خاصیت دارویی آن در بسیاری از داروهای شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مصرف گل برای ایجاد سرخوشی و لذت و یا سومصرف آن منجر به اعتیاد شده که آثار و پیامدهای زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. آمار مصرف این ماده در میان نوجوانان بیشتر است. چرا که ساده‌تر مصرف شده، ارزان‌تر بوده و همچنین در دسترس تر است. بهتر است افراد در این مورد اطلاعات خود را بالا برده و دیگران را نیز آگاه کنند. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک گل می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ترک گل

وقتی افراد به مصرف گل اعتیاد و وابستگی پیدا می‌کنند؛ برای ترک آن نیز باید از روش‌های تخصصی بهره گرفته و همچنین زمان و انرژی کافی را به آن اختصاص دهند. این ماده شاید در کوتاه مدت منجر به کاهش اضطراب و همچنین بروز احساس سرخوشی گردد. اما بعد از مدتی بر روی مغز منفی تاثیر داشته و توانایی های شناختی آنها را مختل می‌کند. همچنین با مصرف این ماده به صورت متداول احتمال اعتیاد به آن کاملا وجود داد. این موضوع را وقتی متوجه می‌شوند که برای مدت کوتاهی مصرف آن متوقف می‌کنند و در این زمان علائم ترک را نشان می‌دهند. برای انجام تست اعتیاد به گل یا ماری جوانا کلیک کنید.

عوارض ناشی از ترک گل

عوارض ترک گل

مصرف گل مخصوصا برای مدت زمان طولانی، عوارضی داشته که حتی بعد از ترک نیز سلامت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع برخی از تغییراتی که مصرف گل در بدن ایجاد می‌کنند؛ قابل بازگشت نیستند و تا پایان عمر یا حداقل مدت زمان زیادی افراد دچار مشکلاتی می‌کنند. برای مثال تاثیری که گل بر روی مغز افراد دارد؛ به ندرت ترمیم شده و یا بهبود می‌یابد. به دلیل اینکه سلول های عصبی قابل ترمیم یا بهبودی نیستند. برای اطلاع از راه های تقویت بدن بعد از ترک اعتیاد کلیک کنید.

نشانه های ترک گل

نشانه های ترک گل تقریبا بلافاصله بعد از آخرین مصرف خود را نشان می‌دهند. این علائم هم جنبه جسمانی و هم روانی دارند. از طرفی در روزهای اولیه بسیار شدید و ناراحت کننده بوده و بعد از مدتی کاهش می‌یابند. در این قسمت به بررسی این نشانه ها می‌پردازیم. فراموش نکنید که بروز نشانه ها و همچنین شدت آنها در همه افراد یکسان نیست و میزان مصرف و مدت زمان مصرف بستگی دارد.

📌نشانه های جسمانی

برخی از نشانه های جسمانی ترک گل شامل موارد زیر می‌شوند.

تعریق

سردرد

بروز علائم گوارشی مانند یبوست و اسهال

دردهای عضلانی

لرزش بدن

اختلال در خواب و اشتها

📌نشانه های روانی ترک گل

از طرفی نشانه های روانی نیز در این دوران بسیار تعیین کننده هستند. همچنین احتمالا مدت زمان ماندگاری آنها طولانی تر است. ترک گل بر میزان سرتونین مغز تاثیر داشته و آن را به صورت ناگهانی کاهش می‌دهد. به همین دلیل افراد کمبود انرژی، اضطراب و افسردگی را تجربه می‌کنند.

📌مدت زمان ماندگاری علائم روانی ترک گل

مدت زمان ماندگاری علائم روانی ترک گل متفاوت است و نمی‌توان عدد دقیقی برای آن در نظر گرفت. اما به طور کلی افراد تقریبا تا شش ماه بعد از ترک همچنان درگیر افسردگی ناشی از ترک و بی قراری هستند. آنها احتمالا اضطراب زیادی را تجربه کرده و همچنین گوشه گیر می‌شوند. بهتر است در این دوران هم برای درمان این نوع از افسردگی و هم جلوگیری از بازگشت مجدد انها به مصرف گل، افراد از روش هایی مانند ورزش کردن، رژیم غذایی مناسب، گروه درمانی، دارودرمانی و… استفاده کنند.

ترک گل چند روز طول می‌کشد؟

همچنین مدت زمان ترک گل نیز به طور دقیق مشخص نیست. این فرایند نیاز به زمان کافی داشته و افراد نباید عجولانه عمل کنند. این مدت زمان به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما به طور کلی افراد به تقریبا 6 تا 10 هفته زمان برای ترک کامل این ماده نیاز دارند. هرچه افراد در این دوران بیشتر به سلامت جسمانی و روانی خود اهمیت دهند و بتوانند وسوسه خود را برای مصرف مجدد کنترل کنند؛ کمتر احتمال لغزش و بازگشت وجود دارد.

روش های ترک گل

روش های ترک گل

همچنین برای ترک گل روش های مختلفی وجود دارد. البته به ندرت دیده شده است که فردی به خاطر ترک این ماده در کلینیک های ترک اعتیاد بستری شود. اما به هر حال افرادی که شرایط ترک را ندارند؛ می‌توانند از این روش نیز استفاده کنند. برخی دیگر از این روش ها، شامل موارد زیر هستند.

✅گروه درمانی

شرکت در جلسات گروه درمانی در زمینه ترک گل، بسیار موثر هستند. افراد با شرکت در این جلسات، با افرادی که مانند خود هستند آشنا شده و می‌توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. اینکار باعث می‌شود تا افراد راحت تر و سریع تر با این موضوع کنار بیایند.

✅ترک گل در خانه

یکی از روش های رایجی که برای ترک گل استفاده می‌شوند؛ ترک گل در خانه است. با اینکار افراد هم می‌توانند از حمایت خانواده خود برخوردار شوند و اینکه راحت تر شرایط جدید را بپذیرند. افرادی که در کلینیک های ترک اعتیاد، این فرایند را آغاز می‌کنند تحت تاثیر دوری از خانواده و دلتنگی برای آنها بیشتر احتمال دارد که دست به کارهای پرخطر بزنند. همچنین برخی شرایط این را ندارند که برای مدت زمان طولانی از خانه و حتی شغل خود دور باشند. به همین دلیل این روش می‌توانند برای آنها بسیار مفید باشد. برای اطلاع از روش های ترک اعتیاد به حشیش در خانه کلیک کنید.

✅روش های سنتی برای ترک گل

برخی از افراد برای ترک گل استفاده از گیاهان دارویی را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند تا حدی موثر واقع شود اما تنها روش موجود نیست. همچنین اگر افراد برای ترک تنها از این روش ها استفاده کنند؛ نتیجه دلخواه را دریافت نمی‌کنند. بهتر است استفاده از این داروها در کنار روش های دیگر مورد استفاده قرار گیرند و همچنین در این مورد با یک متخصص مشورت کرد.

اشتباهات رایج در دوران ترک گل

در مورد ترک گل، برخی از افراد دچار اشتباهاتی می‌شوند که در واقع فرایند ترک را برای آنها سخت تر و پیچیده تر می‌کند. برای مثال اطرافیان بیمار در این دوران نقش مهمی ایفا کرده و تقریبا به پایان رساندن این دوران بدون آنها ممکن نیست. به همین دلیل بهتر است آنها بیشتر از قبل نسبت به فرد معتاد توجه نشان دهند. از طرفی برخی برای ترک گل از ریتالین استفاده می‌کنند که خود یک ماده اعتیاد آور بوده و بعد از مدتی به آن وابستگی پیدا می‌کنند. همچنین مراجعه به روانشناس و استفاده از روش های روانشناختی ضروری هستند. به همین دلیل بهتر است فرد و حتی خانواده او از روانشناس نیز در این زمینه کمک بگیرند.

سخن پایانی

از آنجایی که ترک گل عوارض متعددی را برای افراد ایجاد می‌کند و همچنین بسیاری از افراد اصلا حاضر به ترک این ماده نیستند. به همین دلیل بهتر است افراد در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و همچنین نشانه های اعتیاد به این ماده را جدی بگیرند. کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه می‌تواند کمک بزرگی به افراد بکند. امروزه آمار مصرف گل میان جوانان بسیار بالاست؛ به همین دلیل تشویق آنها به ترک و همچنین آگاه کردن آنها در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک گل می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره