اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

علائم اعتیاد به مواد مخدر

علائم اعتیاد به مواد مخدر در کنار مصاحبه و آزمایشات به شناسایی اعتیاد کمک می کند. این نشانه ها دیگران را متوجه خود کرده و باعث می‌شوند تا به فرد معتاد برای درمان کمک شود. حتی گاهی این نشانه هاست که خود فرد را نیز مطلع می‌کند که به طور قطعی به اعتیاد مبتلا شده است. چرا که بسیاری از معتادین انکار و مقاومت زیادی در این مورد داشته و اعتیاد خودشان را باور نمی‌کنند. در واقع این یکی از خاصیت های اعتیاد است که منجر به ادامه یافتن آن برای مدت زمان طولانی نیز می‌گردد. از آنجایی که امروزه آمار اعتیاد روز به روز در حال افزایش بوده و مواد مخدر مختلف، نشانه های متفاوتی نیز ایجاد می‌کنند؛ توجه کردن به این موضوع و داشتن اطلاعاتی در این مورد از اهمیت زیادی برخوردار است. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

 

 

علائم اعتیاد به مواد مخدر کدام اند؟

علائم اعتیاد به مواد مخدر مختلف

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشید که در مورد اعتیاد با طیف وسیعی از نشانه های مختلف روبرو هستیم. همچنین این نشانه ها خود در دسته بندی های مختلفی قرار می‌گیرند. فرد در هر مرحله ای از اعتیاد خود باشد؛ نشانه های متفاوتی بروز داده و شدت و مدت زمان آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. از این رو در صورتی که افراد تمایل دارند که از اعتیاد خود و یا فرد دیگری مطلع شوند؛ باید حتما از متخصص کمک گرفته و آزمایش هایی را نیز در این زمینه انجام دهند. اما قبل از آن، در این قسمت به توضیح انواع مختلف علائم اعتیاد به مواد مخدر پرداخته و شما را از آنها مطلع می‌کنیم.

برای آشنایی کلی با نشانه های بیمار معتاد کلیک کنید.

نشانه های رفتاری

اولین دسته از علائم اعتیاد به مواد مخدر، نشانه های رفتاری هستند. در واقع قبل از اینکه نشانه های جسمانی خود را به طور واضح نشان دهند؛ این رفتار فرد است که دچار تغییراتی می‌شود. معمولا معتادین در دوران نشانه های خاصی را از خود بروز می‌دهند. برای اطلاع از انواع علائم اعتیاد به هروئین کلیک نمایید.

داشتن افکار و رفتارهای وسواس گونه

یکی از اصلی ترین علائم اعتیاد به مواد مخدر، داشتن افکار و رفتارهای وسواس گونه است. آنان مخصوصا بعد از مصرف مواد مخدر، روی موضوع خاصی تمرکز کرده و به طور مداوم آن را در ذهن خود تکرار می‌کنند و یا حتی یک رفتار را مکررا انجام می‌دهند. برای مثال معتادین به شیشه شروع به کندن بدن خود می‌کنند. برای آشنایی با اعتیاد به شیره کلیک نمایید.

اهمیت ندادن نسبت به آینده | علائم اعتیاد به مواد مخدر

بعد از مدتی که از اعتیاد افراد می‌گذرد؛ آنان تحت تاثیر علائم اعتیاد به مواد مخدر، دیگر هیچ اهمیتی نسبت به آینده خود نداده و در واقع برایشان مهم نیست که چه اتفاقاتی در انتظار آنان است. شاید شما هم شنیده باشید که فرد معتاد می‌گوید: آب که از سر گذشت؛ چه یک وجب چه صد وجب. برای اطلاع از علائم اعتیاد به ترامادول کلیک نمایید.

از دست دادن کنترل

یکی دیگر از علائم اعتیاد به مواد مخدر ، تحریک پذیری و حساسیت بیش از حد است. آنان به راحتی کنترل خود را از دست داده و شروع به پرخاشگری می‌کنند. از طرفی برای هیچ چیزی صبر و تحمل کافی را نداشته و زود از کوره در می‌روند.

پنهان کاری و انکار در مورد مصرف مواد مخدر

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد؛ یکی از ابتدایی ترین علائم اعتیاد به مواد مخدر، پنهانکاری و انکار داشتن در این مورد است. در واقع آنان تصور می‌کنند که برای درمان بیماری یا تسکین دردهایشان در حال مصرف هستند و یا مصرف آنها تفننی است. در صورتی که کاملا به مصرف مواد وابسته شده  و نمی‌توانند جلوی خود را بگیرند.

نشانه های جسمانی اعتیاد به مواد مخدر | علائم اعتیاد به مواد مخدر

در مرحله بعدی علائم اعتیاد به مواد مخدر، به صورت جسمانی بروز می‌کند. در این شرایط آسیب های جسمانی ناشی از اعتیاد آغاز شده و دیگران به صورت کاملا واضح متوجه اعتیاد فرد می‌شوند. برخی از نشانه هایی که در این شرایط بروز می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شوند. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

  • تغییر سایز مردمک چشم
  • کاهش و یا افزایش وزن به صورت ناگهانی
  • پرخون شدن چشم ها
  • اختلال در خواب
  • تعریق بیش از حد
  • لکنت زبان
  • داشتن ظاهری نامرتب
  • اختلال در فعالیت های حرکتی
  • خواب آلودگی و کمبود انرژی
  • خشکی دهان و لب ها
  • اختلال در تنفس
  • از دست دادن هوشیاری به صورت ناگهانی
  • حالت تهوع و استفراق
  • بروز زخم هایی بر روی پوست

علائم روانی اعتیاد

علاوه بر نشانه های جسمانی و رفتاری، افراد معتاد تغییراتی را در وضعیت روانی خود نیز تجربه می‌کنند. این موضوع گریبان اطرافیان آنان را نیز گرفته و منجر به بروز شرایط سختی برای آنان نیز می‌گردد. این نشانه ها پنهان هستند و خود فرد معتاد تلاش زیادی برای کنترل کردن آنها می‌کند. اما بعد از مدتی دیگر کنترلی بر آنها نداشته و به صورت واضح می‌توان شاهد آنها بود.

استرس و اضطراب، بی‌توجهی، انگیزه نداشتن، تحریک پذیری و طغیان عصبانیت، کناره گیری از دیگران و منزوی شده، بروز نشانه های پارانویا، نوسانات خلقی و بروز تغییرات اساسی در شخصیت و نگرش از جمله علائم اعتیاد به مواد مخدر به صورت روانی هستند.

تغییر در عملکرد افراد | علائم اعتیاد به مواد مخدر

افراد با داشتن نشانه هایی که در قسمت های قبلی به آنها اشاره شد؛ طبیعی است که عملکرد خوبی نخواهند داشت. از طرفی زمانی که افراد درگیر اعتیاد می‌شوند؛ بعد از مدتی شغل خود را از دست داده و حتی مجبور به جدایی از همسر خود نیز می‌شوند. این عدم کارایی افراد است که به طور کلی آنها را منزوی و گوشه گیر کرده و قدرت اراده را نیز از آنان می‌گیرد. چرا که نمی‌توان هم معتاد بود و هم مانند یک فرد سالم مانند گذشته به وظایف خود عمل کرد.

نشانه های مسمومیت و اوردوز با ترک اعتیاد

انواع علائم اعتیاد به مواد مخدر

مسمومیت و اوردوز با مواد مختلف هم منجر به بروز نشانه های مختلفی در افراد می‌گردد. زمانی که افراد دچار نشانه هایی مثل، از دست دادن هوشیاری، اختلال در تنفس، سرگیجه و… می‌شوند؛ نشان دهنده مصرف زیادی مواد مخدر در آنها بوده و باید فورا آنها را به مراکز درمانی منتقل کرد.

نشانه های ترک مواد مخدر

نکته جالب اینجاست که یکی از نشانه های اصلی اعتیاد این است که فرد وقتی مصرف یک ماده را متوقف می‌کند؛ فورا دچار نشانه های ترک می‌شود. این بدان معناست که فرد دچار اعتیاد شده. برخی از نشانه های ترک نیز شامل بدن درد، لرزش، از دست دادن اشتها، تشنج، سردرد و تب، بی خوابی و احساس خستگی، افسردگی و حالت تهوع یا استفراغ است.

سخن پایانی

اطلاع از علائم اعیتاد به مواد مخدر می‌تواند کمک بزرگی به خود فرد بیمار و اطرافیان او بکند. این نشانه های برای مدت زمان کوتاهی پنهان بوده و بعد از آن همه متوجه اعتیاد فرد می‌شوند. از طرفی پیامدهای زیادی تحت تاثیر همین نشانه ها برای افراد ایجاد می‌شود. از این رو باید اطلاعات کافی را در مورد آنها کسب کرده و برای درمان و ترک اعتیاد از یک روانشناس و پزشک کمک گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا علائم اعتیاد به مخدر صنعتی مشابه با مواد مخدر سنتی است ؟

مواد صنعتی نظیر شیشه، اکستازی یا فن سیکلیدین بیشتر بر سطح روان تأثیر می‌گذارند و منجر به بروز علائم روانی جدی نظیر توهم، هذیان و روان پریشی در دراز مدت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره