اعتیادخانوادهشناخت اعتیاد و انواع مواد

تاثیر اعتیاد بر خانواده

تاثیر اعتیاد بر خانواده یکی از اولین تاثیرات ابتلا شدن به این مشکل است که شاید بتوان گفت زمینه ساز دیگر مسائل نیز هست. خانواده ها مختلف در مقابل اعتیاد یکی از اعضا، واکنش های مختلفی از خود بروز می‌دهند. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشند که برخورد آنها در مورد ادامه روند اعتیاد و یا توقف آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در بسیاری از موارد فرد معتاد به این دلیل به مصرف خود ادامه می‌دهد که از طرف خانواده طرد شده است. در واقع او مهم ترین چیز خود را در این دنیا از دست داده است. از این رو خانواده ها باید در این مورد آگاه بوده و در صورت لزوم اقداماتی را انجام دهند. همچنین می‌توانند در این مورد از یک مشاور کمک بگیرند. رای کسب اطلاع بیشتر از مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اعتیاد بر خانواده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

تاثیر اعتیاد بر خانواده

همه ما این جمله معروف را شنیده ایم که اعتیاد بلای خانمان سوز است. باید گفت که اعتیاد دقیقا به همین شکل عمل می‌کند. این وابستگی بنیان خانواده را از بین برده و به طور کلی همه اعضا را از یکدیگر دور می‌کند. چرا که اعتیاد اعضای خانواده را با مسائلی مواجه می‌کند که هرگز با آن روبرو نبوده اند. اگر چه برخی از خانواده ها تمام تلاش خود را می‌کنند که علاوه بر کمک کردن به فرد معتاد، کانون خود را نیز حفظ نمایند. اما اگر خانواده ای در این زمینه موفق نشد؛ نباید آنها را سرزنش کرد. چرا که اینکار نیاز به تلاش و همکاری همه اعضا داشته و به همین راحتی حاصل نمی‌شود. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک کنید.

چگونگی تاثیر اعتیاد بر خانواده

چگونگی تاثیر اعتیاد بر خانواده

وقتی در مورد تاثیر اعتیاد بر خانواده صحبت می‌کنیم؛ همه افراد به یاد ابتلای یکی دیگر از اعضا می‌افتند. اما در واقع این تاثیرات چیزی فراتر از شیوع اعتیاد است. این موضوع تنها یکی از مشکلاتی است که خانواده آنها را تجربه می‌کنند. در این قسمت به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم. برای اطلاع از راه های پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان | راه های پیشگیری از اعتیاد کلیک کنید.

بروز رفتارها و قوانین جدید

از آنجایی که هریک از اعضا به شکل متفاوتی در مقابل اعتیاد واکنش نشان می‌دهند؛ به مرور رفتار افراد متفاوت شده و قوانینی جدید متناسب با این شرایط در خانه حاکم می‌شود. سازگاری با این تغییرات کمی دشوار است. اما بعد از مدتی به طور کامل همه چیز متفاوت می‌شود.

حرف نزدن افراد با یکدیگر

یکی دیگر از انواع تاثیر اعتیاد بر خانواده دور کردن آنها از یکدیگر مانع شدن از صحبت در این مورد است. در صحبت با خانواده هایی که یکی از اعضای آنها معتاد است؛ متوجه می‌شویم که انگار دیواری خیالی بین آنها وجود دارد که مانع از حرف زدن شان می‌شود.

سرکوب احساسات

تاثیر اعتیاد بر خانواده خود را به شکل سرکوب احساسات مختلف نیز نشان می‌دهد. چرا که در این شرایط معمولا افراد خود را فراموش کرده و تمام حواس خود را متمرکز بر فرد معتاد می‌کنند. از طرفی جرات پرداختن به احساسات واقعی خود را ندارند.

بی اعتمادی در خانواده

معمولا در این شرایط افراد دیگر حتی با خود هم صادق نبوده و مدام به یکدیگر در مورد همه چیز دروغ می‌گویند. آنها در این حالت شاید تصور کنند که اینکار را برای فرد معتاد انجام می‌دهند و در حال فداکاری هستند. اما خودشان هیچ علاقه ای به انجام اینکار ندارند.

داشتن احساس گناه

طبیعی است که آنها در مورد فردی که مبتلا به اعتیاد شده است؛ احساس گناه داشته باشند. تاثیر اعتیاد بر خانواده به شکل عذاب وجدان خود را نشان داده و دیگر اعضا را مجبور به ترحم و دلسوزی می‌کند.

بروز خشم

وقتی خانواده با چالش های زیاد و طاقت فرسای اعتیاد مواجه می‌شوند؛ خشمگین شده و تحریک پذیر می‌شوند. از طرفی تلاش می‌کنند تا این موضوع را به شکل نادرستی بروز ندهند. اما گاهی موفق نبود و به همین دلیل منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه در خانواده می‌شود.

انکار کردن این موضوع

گاهی خانواده در مورد اعتیاد یکی از اعضا دچار انکار می‌شود. این موضوع را به طور کامل از دیگران پنهان کرده و حتی گاهی به خودشان نیز در این مورد دروغ می‌گویند. در واقع آنها تمایلی به باور کردن و پذیرش این شرایط ندارند.

استرس و اضطراب

اعتیاد، استرس و اضطراب زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. اعضای خانواده همواره منتظر یک اتفاق غیر مترقبه هستند و احساس می‌کنند که کنترل خود را بر همه چیز از دست داده اند.

مبتلا شدن دیگر اعضا

از تاثیر اعتیاد بر خانواده می‌توان به مبتلا شدن دیگر اعضا نیز اشاره کرد. این حالت مخصوصا وقتی اعضای خانواده سن کمی داشته باشند و یا نوجوان باشند؛ بیشتر بروز می‌کند.

تاثیر اعتیاد بر کودکان

کودکان درک درستی از اعتیاد و شرایط جدیدی که در خانواده به وجود آمده ندارند. از این رو آنان بیشتر در معرض تاثیر اعتیاد بر خانواده هستند. از طرفی به دلیل مشکلات پیش آمده، آنان ارتباط خود را با همسالان شان را نیز از دست می‌دهند. کمتر مورد حمایت های عاطفی و فیزیکی قرار گرفته و اضطراب بالایی را تجربه می‌کنند. از این رو کودکان را می‌توان آسیب پذیرترین قشر در مورد اعتیاد دانست. برای اطلاع از تاثیر اعتیاد بر کودکان | عوارض دود و مواد مخدر بر کودکان کلیک نمایید.

سایر مشکلاتی که در خانواده بروز می‌کند

علاوه بر مواردی که در مورد تاثیر اعتیاد بر خانواده در قسمت بالا گفته شد؛ مشکلات دیگری نیز در این شرایط بروز می‌کند که شامل موارد زیر می‌شوند.

مشکلات مالی

ایجاد ترس بین اعضا و از بین رفتن صمیمیت

دروغگویی

مقصر و گناهکار دانستن

تنها شدن

انتقال وظایف

بروز مشکلات جنسی

ناامیدی

برای به حداقل رساندن تاثیر اعتیاد بر خانواده چه باید کرد؟

کاهش تاثیر اعتیاد بر خانواده

اما برای غلبه بر تاثیر اعتیاد بر خانواده باید چه کرد؟ در ابتدا باید بگوییم که این موضوع اجتناب ناپذیر است. در صورت اعتیاد یکی از اعضا، دیگران نیز به صورت خودبخودی درگیر این موضوع می‌شوند. اما برای اینکه آسیب های این شرایط را به حداقل رساند؛ راه های وجود دارد. برای کسب اطلاع در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

ترک اعتیاد: اصلی ترین راه حل در این مورد، ترک اعتیاد است. زمانی که فرد اعتیاد خود را ترک کند تمام مشکلات خانواده نیز به پایان می‌رسد. البته برای اینکار نیز نیاز به حمایت و همکاری خانواده دارد.

کمک گرفتن از مشاور: همچنین همه اعضا و خود فرد باید از خدمات روانشناختی استفاده کرده و با یک متخصص در ارتباط باشند. برخی از تغییرات ناشی از اعتیاد غیرقابل بازگشت هستند و نمی‌توان آنها را ترمیم کرد. از این رو برای سازگاری با شرایط جدید افراد نیاز به راهنمایی یک روانشناس دارند.

سخن پایانی

اعتیاد یک موضوع فردی نبوده و همواره آسیب های خانوادگی و اجتماعی زیادی داشته است. خانواده از اولین افرادی هستند که در معرض مشکلات ناشی از اعتیاد قرار می‌گیرند. از این رو بهتر است در صورت قرارگیری در چنین شرایطی برای آن آمادگی داشته باشند. با کمک روانشناس می‌توان تاثیر اعتیاد بر خانواده را تا حد زیادی کاهش داده و حتی به خود فرد معتاد نیز کمک کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر اعتیاد بر خانواده می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بهترین راه کاهش آسیب‌های اعتیاد بر خانواده چیست؟

مشکلات خانوادگی، خشم، تنهایی و انزوا و بی اعتمادی تنها گوشه‌ای از مشکلات اعتیاد است که تاثیرات منفی و جبران نشدنی بر بنیان خانواده می‌گذارد. با مراجعه به متخصصین درمان اعتیاد و روانشناسان می‌توان در جهت بهبود این بیماری و کاهش تاثیرات آن بر خانواده اقدام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره