اعتیادسایر اختلالات روانیشناخت اعتیاد و انواع مواد

قرص ریتالین | معایب و فواید قرص ریتالین برای دانشجویان

قرص ریتالین در بیشتر موارد برای درمان اختلال کم توجهی بیش فعالی در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این قرص یکی از انواع قرص های اعصاب و روان است که مصرف آن به صورت خودسرانه به شدت منع می‌شود. حتی نمی‌توان بدون نسخه متخصص کودکان و یا روانپزشک آن را خریداری کرد. از طرفی به دلیل خاصیتی که این قرص دارد؛ احتمال اعتیاد به آن نیز وجود دارد. در واقع بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند؛ بعد از مدتی به آن وابستگی پیدا کرده و بدون مصرف آن عوارض مختلفی را تجربه می‌کنند. این قرص محرک سیستم عصبی بوده و به همین دلیل مانند مواد مخدر در افراد وابستگی ایجاد می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص ریتالین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

قرص ریتالین

متیل فنیدات موجود در قرص ریتالین است که بر مغز تاثیر گذاشته و هم برای درمان اختلالات مختلف کاربرد به کار می‌رود و هم اعتیاد و وابستگی نیز ایجاد می‌کند. این دارو در دوزهای مختلفی وجود داشته همچنین مدت زمان و میزان مصرف آن نیز باید توسط پزشک تعیین شود.

متاسفانه بسیاری از دانشجویان برای بالا بردن میزان تمرکز خود از این دارو در شب امتحان استفاده می‌کنند. اما قطعا این دارو علاوه بر این ویژگی، عوارض جانبی دارد که در دراز مدت خود را نشان می‌دهند. عده ای به دلیل خاصیت محرکی این قرص و تاثیر آن بر اختلال بیش فعالی کمبود توجه، برای مصرف آن دچار تردید می‌شوند. اما یکی از داروهای اصلی برای درمان این اختلال است. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم. برای اطلاع از روش های ترک اعتیاد به مواد محرک کلیک کنید.

موارد مصرف قرص ریتالین

عده ای تصور می‌کنند که افرادی که دچار اختلال کمبود توجه بیش فعالی هستند؛ خود به قدری کافی تحریک و انرژی دارند و مصرف قرص محرکی مانند ریتالین نه تنها آنها را درمان نمی‌کند؛ بلکه باعث تشدید علائم نیز می‌گردد. اما در واقع تمرکز اصلی این دارو بر بالا بردن میزان تمرکز بوده که همین موضوع افراد را دقیق تر و آرام تر می‌کند. همچنین علاوه بر این اختلال، این دارو برای درمان اختلال کمبود توجه و نارکولپسی یا حمله خواب نیز کاربرد دارد.

عوارض مصرف قرص ریتالین

عوارض مصرف قرص ریتالین

در برخی موارد، افراد با مصرف قرص ریتالین، عوارض جانبی مختلفی را تجربه می‌کنند. در اکثر موارد بروز این عوارض ناشی از مصرف خودسرانه و یا بیش از حد از این دارو است. اما به هر حال در صورت مشاهده این پیامدها بهتر است به پزشک خود مشورت کرده و این موضوع را پیگیری کنید. برخی از این عوارض شامل موارد زیر می‌شوند.

سردرد

درد در ناحیه شکم

تعریق

افزایش میزان ادرار و مدفوع

مشکل در خواب

افزایش اشتها

کاهش وزن

خشک شدن دهان

بالارفتن ضربان قلب و فشار خون

آشفتگی و بی قراری

لرزش بدن

از طرفی یکی از عوارض اساسی مصرف قرص ریتالین برای مردان، اختلال در نعوظ است. افراد ممکن است در موارد شدید، علائمی مانند درد در قفسه سینه، توهم، بیهوشی، بروز زخم های بی دلیل، تغییر رنگ پوست در انگشتان دست و پا و مشکلات رفتاری جدید نیز باشند.

وابستگی به ریتالین

قرص ریتالین از گروه آمفتامین ها بوده که ساختاری مانند شیشه داشته و می‌تواند باعث بروز اعتیاد گردد. البته این دسته از داروها بیشتر وابستگی روانی ایجاد کرده و وابستگی جسمانی زیادی ندارند. از طرفی با مصرف این دارو تحت نظر پزشک، احتمال اعتیاد به آن بسیار اندک است. اما برخی از افرادی که به صورت خودجوش و با دوزهای بالا از این دارو استفاده می‌کنند؛ دچار این مشکل می‌شوند. اما به هر حال باید این احتمال را در نظر گرفت و در مورد مصرف آن دقت کرد. برای آشنایی بیشتر با داروهای اعتیادآور کلیک کنید.

موارد منع مصرف قرص ریتالین

در مواردی که افراد حساسیت به متیل فنیدات داشته و یا مبتلا به گلوکوم یا آب سیاه هستند؛ نباید از ریتالین استفاده کنند. فشارخون بالا، مشکلات قلبی، تیروئید پرکار، ابتلا به سندرم تورت، داشتن اضطراب شدید و بی قراری و… همگی از موارد منع مصرف قرص ریتالین هستند. افراد باید این موارد را حتما با پزشک خود در میان گذاشته و از این دارو استفاده نکنند.

تداخل دارویی با قرص ریتالین

همچنین برخی از داروها با قرص ریتالین، تداخل دارویی داشته ومصرف همزمان آنها مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. برخی از این داروها شامل داروهای ضدافسردگی مانند فنلزین یا ترانیل سیپرومین، دیازپام یا لورازپام، لیتیم، داروهای ضدتشنج، زولپیدم، وارفارین، داروهای فشارخون و داروهای سرماخوردگی یا مرتبط به آلرژی نیز می‌شوند. همچنین مصرف این دارو همزمان با الکل، قهوه و مواد محرک مثل نیکوتین، نیز بسیار خطرناک است.

روش مصرف ریتالین و دوزهای آن

فراموش نکنید که میزان و مدت زمان مصرف قرص ریتالین برای افراد مختلف متفاوت است. اما به طور کلی این قرص 2 تا 3 بار در روز مصرف می‌شود و هر بار باید 30 تا 45 دقیقه قبل از غذا آن را مصرف کرد. البته انواع آن و همچنین دوزهای مختلف متفاوت هستند. برای مثال نوعی از آن تنها باید یکبار در روز و صبح ها مصرف شود. این کپسول را می‌توان با غذا و یا بدون غذا نیز مصرف کرد. اما بهتر است افراد روتینی در این مورد داشته باشند.

دوز این دارو نیز با توجه به سن و وزن افراد تعیین می‌گردد. بزرگسالان معمولا از دوز 5 میلی گرم آغاز کرده و 2 بار در روز این دارو را مصرف می‌کنند. این مقدار ممکن است تا 60 میلی گرم این افزایش یابد که حتما باید تحت نظر پزشک باشد. همچنین برای کودکان نیز دوز روانه بین 5 تا 20 میلی گرم متفاوت است.

برای آشنایی با راه های ترک ریتالین کلیک کنید.

مکانیسم اثر قرص ریتالین

از آنجایی که قرص ریتالین یک محرک است، بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر گذاشته سطح دوپامین مغز را افزایش می‌دهد. میزان بالای سطح دوپامین عملکرد سلول های مغزی را بهبود بخشیده و بر عملکرد آنها موثر است. این موضوع هم بر میزان تمرکز و فعالیت های شناختی تاثیر داشته و هم رفتارهای فرد را نیز کنترل می‌کند.

نشانه های اوردوز با قرص ریتالین

اوردوز با قرص ریتالین

از طرفی امکان اوردوز با قرص ریتالین نیز وجود دارد که در این صورت فرد احتمالا نشانه هایی مانند مشکلات تنفسی، از هوش رفتن، استفراغ، افزایش فشار خون، لرزش عضلات، سرخی صورت و گیجی را از خود بروز می‌دهد. افراد باید بلافاصله بعد از مشاهده این علائم به مراکز درمانی مراجعه کرده و درمان را آغاز کنند. همچنین در صورتی که افراد یکی از نوبت های مصرف خود را در روز فراموش می‌کنند؛ نیازی به خوردن دو قرص در یک نوبت نیست. بلکه باید در نوبت بعدی، مصرف را از سر بگیرند.

سخن پایانی

قرص ریتالین یک قرص محرک بوده که برای درمان برخی از اختلالات کاربرد دارد. اما خاصیت اعتیاد آوری و وابستگی نیز داشته؛ به همین دلیل برخی از این دارو سواستفاده می‌کنند. به همین دلیل بهتر است افراد برای شروع مصرف و یا حتی قطع مصرف آن از متخصص کمک گرفته خودسرانه عمل نکنند. این دارو با تغییر در میزان هورمون ها و مواد شیمیایی خود بدن کنترل و درمان بیماری های مختلف را امکانپذیر می‌سازد. بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کرده و همچنین برای درمان اختلالات مختلف از روش های دیگری نیز مانند روش های روانشناختی نیز استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص ریتالین می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره