اختلالات روانیمشکلات خواب

کمبود خواب | عوارض کم خوابیدن چیست؟

کمبود خواب با دیگر مفاهیم و مشکلات خوابی متفاوت است. به طور کلی در مورد خواب، که یکی از مهم‌ترین بخش های روزمره است؛ اختلالات گوناگونی وجود دارد. افراد به دلایل مختلفی به آن‌ها مبتلا شده و عوارض زیادی را نیز تجربه می‌کنند. نداشتن خواب کافی، عملکرد افراد را مختل کرده و دیگر نمی‌توانند به درستی تصمیم گیری کنند. در مورد کمبود خواب، معمولا افراد می‌توانند راحت به خواب بروند؛ اما بعد از مدت زمان کوتاهی از خواب برخواسته و یا خواب عمیقی ندارند. چنین افرادی بعد از بیداری احساس می‌کنند که به طور کلی نخوابیده اند. به هر حال باید نشانه ها و پیامدهای ناشی از این موضوع را شناخت و از آنها پیشگیری نمود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمبود خواب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

کمبود خواب

کمبود خواب، یکی از رایج ترین مشکلات خواب است. در چنین وضعیتی افراد می‌توانند حالت های مختلفی مانند سخت به خواب رفتن، به راحتی از خواب پریدن، عدم توانایی در دوباره خوابیدن و… را تجربه کنند. به طور کلی در ما در طول شبانه روز به 7 الی 8 ساعت خواب نیاز داریم. البته این میزان ساعت با افزایش سن کاهش می‌یابد. اما به هر حال هر اگر در این دوران به دلایل مختلف نتوانیم این میزان خواب را داشته باشیم؛ دچار مشکلات مختلفی در زمینه جسمانی و روانی خواهیم شد.

بسیاری نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده و یا از آن به عنوان زمان اضافه تری برای کارکردن و یا درس خواندن استفاده می‌کنند. اما نباید فراموش نکنید که ای شرایط می‌تواند پیش زمینه ای برای مشکلات و عوارض بیشتری باشد. برای اطلاع از پیامدهای خوابیدن در روز به جای شب کلیک کنید.

انواع کمبود خواب

انواع کمبود خواب

کمبود خواب انواع مختلفی دارد. افراد برای این موضوع دسته بندی های مختلفی در نظر می‌گیرند. اما به هر حال شناخت انواع این مشکل و اقدام متناسب با آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در این قسمت به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

📌حاد

در بی خوابی حاد، افراد حداقل باید به مدت سه هفته تا شش ماه به صورت مکرر مشکلاتی در این زمینه را تجربه کنند. در واقع این نوع از کمبود خواب، بیشتر کوتاه مدت و موقت است و تحت تاثیر ترک اعتیاد ایجاد می‌شود. در واقع این موضوع نشان دهنده تلاش بدن برای برگشتن به حالت عادی است.

📌مزمن

در کمبود خواب مزمن، شاهد بروز مشکلاتی در این زمینه به مدت حداقل یکسال هستیم. این مورد بسیار شدید بوده و عوارض جدی تری ایجاد می‌کند.

📌گذرا

نوع گذرا کمبود خواب، خود به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. در نوع اولیه، فرد هیچ گونه مشکل جسمانی و روانی نداشته و از سن پایین با مشکل کم خوابی روبرو بوده است. اما در مورد نوع ثانویه آن، افراد تحت تاثیر مشکلات جسمانی و روانی مختلف، دچار کمبود خواب می‌گردند. اما در بیشتر موارد کمبود خواب گذرا، همانطور که از اسم آن هم مشخص است؛ برای مدت زمان طولانی ماندگار نیست و بین چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.

نشانه های کمبود خواب

برخی از نشانه های بیانگر کمبود خواب در فرد هستند. با شناسایی این موارد، بهتر است افراد در این مورد به دنبال درمان و اقدام جدی باشند تا سلامت آنها تحت تاثیر قرار نگیرد. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می‌شوند. برای اطلاع از میزان خواب کافی کلیک کنید.

تحریک پذیری

اختلال در فعالیت های شناختی

عدم تمرکز و اختلال در حافظه

احساس خستگی مداوم

پایین بودن سرعت عکس العمل

خستگی در طول روز و خواب آلودگی

کمبود انرژی

بالارفتن میزان خطاها و اشتباهات

دلایل کمبود خواب

دلایل کمبود خواب

افراد به دلایل مختلفی کمبود خواب را تجربه می‌کنند. پیدا کردن علت این موضوع می‌تواند تا حد زیادی این موضوع را کنترل کرده و از عوارض جانبی آن پیشگیری کند. برای آشنایی با تاثیرات کابوس شبانه کلیک کنید.

◀استرس و اضطراب

وقتی افراد در حال تجربه کردن فشار روانی هستند و یا استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند؛ خواب آنها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در واقع این موارد باعث فکر و خیال زیادی در فرد شده و یا حتی با ایجا علائم جسمانی مانند بالارفتن میزان ضربان قلب از خوابیدن ممانعت می‌کند. افراد نسبت به مشکلات، به شکل های مختلفی پاسخ می‌دهند که بی خوابی نیز یکی از موارد غیرارادی آن است.

◀ابتلا به بیماری های جسمانی و روانی

طبیعی است که با وجود ابتلا به برخی از بیماری های جسمانی و روانی، افراد مشکلاتی مانند کمبود خواب را تجربه کنند. برای مثال افرادی که دچار مشکلات قلبی یا تنفسی هستند در طول خواب، عوارض زیادی را تجربه می‌کنند. از طرفی مسائل روانی نیز مانند افسردگی و نشخوار فکری، یا حتی وسواس فکری عملی نیز می‌تواند خواب افراد را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

◀تغذیه نامناسب

اینکه افراد قبل از خواب و یا در طول روز هم تغذیه مناسبی داشته باشند نیز در مورد کیفیت و میزان خواب آنها موثر است. بهتر است افراد قبل از خواب از خوردن مواد محرک پیشگیری کرده و همچنین وعده سبکی میل کنند. از طرفی بهتر است؛ فاصله زمانی بین خوردن غذا و خوابیدن هم زیاد باشد.

◀تغییرات سنی

همانطور که گفته شد؛ با افزایش سن، میزان خواب به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در واقع بدن به طور طبیعی به میزان کمتری از خواب نیاز دارد. البته بازهم کمبود خواب در این دوران نیز می‌تواند مشکل ساز شود.

◀ترک اعتیاد

افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند نیز دچار کمبود خواب می‌گردند. مخصوصا در دوران سم زدایی، افراد علائم جسمانی زیادی را تجربه کرده و نمی‌توانند خواب باکیفیتی داشته باشند.

◀ژنتیک

فراموش نکنید که مشکل کمبود خواب، تا حد زیادی تحت تاثیر ژنتیک افراد است. گاهی در یک خانواده همه افراد دچار بی خوابی و مشکلاتی در زمینه خواب هستند. در چنین شرایطی این مشکل تحت تاثیر مسائل جسمانی و محیطی نیست.

عوارض کمبود خواب

با اینکه کمبود خواب مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند؛ اما به طور کلی تاثیر آن بر مغز و همچنین چشم بیشتر است. با تجربه بی خوابی به صورت مکرر، فرد دچار اختلال در حواس شده و حتی گاها توهم نیز برای او ایجاد می‌شود. از طرفی شاهد خشکی چشم و اسپاسم عضله چشم در این مورد هستیم. پوست افراد نیز دچار لک ها و چروک شده و حتی سلامت روان او نیز کاهش پیدا می‌کند. از همین رو پیشگیری و درمان این مشکل بسیار حائز اهمیت است. برای اطلاع از دلایل بی خوابی شبانه کلیک کنید.

عوارض کمبود خواب برای کودکان

کمبود خواب حتی در مورد کودکان هم مشاهده شده و آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع آنها نیاز میزان خواب بیشتری دارند. به همین دلیل در صورت کم خوابی، فرایند رشد آنها دچار اختلال شده و سطح ایمنی آنها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. کودکان نباید تا دو الی سه ساعت قبل از زمان خواب، مواد غذایی پرانرژی مانند شکلات، آجیل و… مصرف کنند.

روش های درمانی برای کمبود خواب

برای پیشگیری و همچنین درمان کمبود خواب و بی خوابی، روش های مختلفی وجود دارد. افراد باید در ابتدا تشخیص دقیق را از متخصص دریافت کرده و در قدم بعدی درمان را آغاز کنند.

✨دارو درمانی

در بیشتر موارد برای افرادی که مبتلا به کمبود خواب هستند؛ داروهای خواب آور تجویز می‌کنند. اما این تنها راه درمانی موثر نیست. از طرفی بیشتر داروهای خواب آور اعتیادآور بوده و حتی بعد از مدتی دیگر موثر هم نیستند. به همین دلیل برای شروع و حتی اتمام فرایند دارودرمانی باید تحت نظر پزشک عمل کرد.

✨رفتاردرمانی

رفتاردرمانی روش موثر دیگری است که نه تنها عوارض جانبی نداشته؛ بلکه برای مدت زمان بیشتری هم موثر است. در این روش، دلایل روانی کمبود خواب را کنترل کرده و تمرین های عملی به فرد داده می‌شود تا راحت تر بخوابد.

✨تغییر سبک زندگی

در کنار این روش ها، افراد باید برای مقابله با کمبود خواب در زندگی شخصی خود نیز تغییراتی ایجاد کنند. برای مثال ورزش، تغذیه مناسب، نخوابیدن در طول روز و… همگی از عادات رفتاری هستند که می‌توانند در این مورد موثر باشند.

سخن پایانی

کمبود خواب و به طور کلی مشکلات مربوط به خواب و بیداری، جنبه های مختلفی از زندگی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع خواب یکی از بخش های مهم زندگی است که هرگونه تغییری در آن، بر بخش های دیگر نیز تاثیر دارد. بهتر است افراد در این مورد اطلاعات کافی را کسب کرده و همچنین از متخصصان این حوزه نیز کمک بگیرند. همچنین پیشگیری و درمان به موقع نیز می‌تواند مشکلات احتمالی را تا حد زیادی کنترل کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کمبود خواب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره