اختلالات روانیاختلالات شخصیت

اختلال شخصیت وسواسی جبری | علائم و علل OCPD

اختلال شخصیت وسواسی جبری با افراط در نظم و کمالگرایی روبرو است. این افراد نسبت به اطرافیان بی اعتماد هستند و هیچ کاری را به آنها نمی‌سپارند. افراد مبتلا به این اختلال شخصیت در مردان بیشتر از زنان مشاهده می‌شود. کسانی که به اختلال شخصیت وسواسی جبری مبتلا هستند بیشتر از سایر اختلالات به دنبال درمان می‌روند. آنقدر طبق اصول و چهارچوب رفتار می‌کنند که از نظر دیگران بسیار خشک هستند. در مسائل مالی و عاطفی بسیار سخت گیر و البته تنگ نظرند. به موضوعات جزئی و حاشیه ای بسیار توجه دارند. و نسبت به انجام کارهای تکراری اعتیاد دارند.

بهبود اختلال شخصیت وسواسی جبری با کمک روان درمانی و دارو درمانی انجام می‌شود. دارو درمانی مختص افراد دارای نشانه های شدید است. و به تنهایی کاربرد طولانی مدت ندارد. انجام روش های درمانی مانند درمان شناختی رفتاری و آموزش تکنیک آرام سازی به افراد با این اختلال کمک می‌کند. برای دریافت کمک حتما برای مشاوره فردی کلیک کنید.

اختلال شخصیت وسواسی جبری

علائم اختلال شخصیت وسواسی جبری

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری در بیان احساسات خود با مشکل مواجهه می‌شوند. این افراد به شدت کمالگرا هستند و علاقه دارند تا همه چیز را تحت کنترل خود بگیرند. به هیچکس اعتماد ندارند و همین امر باعث می‌شود تا کارهای خود را به دیگران نسپارد. زیرا دیگران را بی دقت و بدون نظم می‌دانند. زندگی شخصیت وسواسی جبری سرشار از مقرارت است و از هیچ انعطاف پذیری خبری نیست. بسیار به کار توجه دارند. این توجه فراوان مانع از برقراری رابطه عمیق، خود انگیختگی و آرامش می‌شود.

کسانی که به اختلال شخصیت وسواسی جبری مبتلا هستند، نسبت به مسائل مالی، هیجانات و عواطف خود سخت گیر هستند. در تمامی موارد باید حرف با آنها باشد. این نحوه برخورد و رفتار به صورت ناخودآگاه است. علت و دلیل این اختلال شخصیتی هنوز به طور قطع مشخص نشده است. اما مانند مابقی اختلالات، ریشه در تجربیات کودکی و ژنتیک دارد.

علائم اختلال شخصیت وسواسی جبری

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری از خود نشانه هایی را بجا می‌گذارند که متخصصان را به تشخیص این بیماری وا می‌دارد. این افراد علائمی دارند که در ادامه به تمامی موارد آن اشاره کرده ایم.

✅ رفتار رسمی، جدی و خشک

✅ خلق جدی

✅پاسخ پر تفصیل به سوالات

✅ کمالگرایی

✅ صرفه جو در هزینه ها

✅بسیار وقت شناس

✅ توجه زیاد به جزئیات

✅ از خود گذشتگی شدید برای خانواده

✅احتکار وسایل به درد نخور و قدیمی

✅ ناتوان در سپردن کار به دیگران به دلیل ترس از درست انجام ندادن

✅ منظم در انجام برنامه ریزی ها

✅بسیار نیاز به دستور دادن دارند

✅پایبند به قوانین و مقررات

✅پایبند به قوانین معنوی

✅سخت کوشی غیر متعارف دارند

✅ پنهان کار

✅ دروغگو

✅نگران از دست دادن روابط عاطفی هستند

✅ رفتارهای نمایشی برای جلب توجه دارند

✅ استفاده از قهر و پرخاش به جای مدیریت بحران

✅بسیار خرافاتی بودن

✅ اعتقاد شدید به سنت و مراسمات

✅توجه شدیدی به جزئیات

✅ خود درست پنداری

✅ شخصیت وابسته دارند

علائم بالینی اختلال شخصیت وسواسی جبری

✅ هیجانی هستند

✅تمرکز ندارند

✅ تحریک پذیری بالایی دارند

✅روابط بین فردی خشک دارند

✅ کلافگی از لحاظ فیزیکی و رابطه جنسی

✅مشکلات گوارشی

✅ سرگیجه

✅ اختلالات خواب

✅لرزش دست و پا

ضعف جسمانی

دلایل اختلال شخصیت وسواسی جبری

علت اصلی اختلال شخصیت وسواسی جبری همچنان ناشناخته است. اما مانند تمامی اختلالات، این اختلال را نیز می‌توان به تجارب دوران کودکی و ژنتیک ربط داد. در مواردی که افراد با سن بالاتر به این اختلال مبتلا هستند، می‌توانند تجارب دوران کودکی خود که چگونه و چرا به این اختلال مبتلا شده اند به خاطر بیاورند.

شیوع اختلال شخصیت وسواسی جبری

اختلال شخصیت وسواسی جبری در هر دو جنسیت رخ می‌دهد. اما در آقایان به نسبت خانم ها بیشتر دیده شده است. شیوع این اختلال حدودا 1 درصد جمعیت را در بر می‌گیرد. افراد با این اختلال بیشتر از سایر اختلالات در جستجوی درمان هستند.

اختلال شخصیت وسواسی جبری یکی از شایع ترین اختلالات است که حدودا از 1% تا 7،9% جامعه را در بر می‌گیرد. کسانی که به بیماری های بهداشت روان مبتلا هستند با درصد بالاتری به این اختلال دچار می‌شوند. با توجه به تحقیقات، افرادی که به اختلال وسواسی اجباری شدید مبتلا هستند، با درصد بالاتری به اختلال شخصیت وسواسی جبری مبتلا می‌شوند.

پیامد اختلال شخصیت وسواسی جبری

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی جبری باید هرچه سریعتر تحت درمان قرار بگیرند. اگر این اختلال کنترل نشود دوران سختی را خواهند گذراند. در نتیجه علاوه بر اختلال خود به اضطراب و افسردگی دچار می‌شوند. این افراد به دلیل خلق و خویی که دارند به سمت مصرف داروهایی مانند ضد التهاب، آنتی بیوتیک، آرام بخش و مواد مخدر گرایش پیدا می‌کنند.

راه های بهبود اختلال شخصیت وسواسی جبری

راه های مقابله با اختلال شخصیت وسواسی جبری

بهبودی اختلال شخصیت وسواسی جبری باید توسط متخصص و روانشناسان صورت بگیرد. در وهله اول روانشناس با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه برای تشخیص این اختلال قدم بر می‌دارد.  برای بهبودی سریعتر همسر و خانواده باید فرد را تشویق کنند. برای اختلال شخصیت وسواسی جبری 3 نوع درمان را در نظر گرفته ایم که در ادامه توضیح خواهیم داد.

? درمان شناختی

یکی از روش‌های درمانی برای اختلال شخصیت وسواسی جبری، درمان رفتاری شناختی است. این روش درمانی که به CBT نیز معروف است. به شناخت رفتار و خلق و خوی افراد می‌پردازد. در این جلسات درمانی مراجعه کننده با درمانگر در رابطه با ترس ها، استرس، افسردگی و اضطراب های خودش به صحبت می‌پردازد. در نتیجه درمانگر به بیمار کمک می‌کند تا با اطرافیان خود روابط بهتر و با اثر گذاری بیشتری را برقرار کند.

? آموزش تکنیک آرامش

دومین روش درمانی برای اختلال شخصیت وسواسی جبری، آموزش تکنیک آرامش است. در این روش درمانگر به بیمار مهارت های تنفس و آرامش را به بیمار در جهت کاهش اضطراب و رفتاری های او آموزش می‌دهد. تکنیک های تنفس و روش های درمانی بسیار در موقعیت های مختلف به این افراد کمک کننده خواهد بود.

? دارو درمانی

دارو درمانی روشی برای کنترل اختلال شخصیت وسواسی جبری است. در این روش درمانی روانپزشک برای کاهش علائم وسواس، اضطراب و کاهش استرس این افراد داروهایی را تجویز می‌کند. البته به خاطر داشته باشید که دارو درمانی باید در کنار روان درمانی باشد. افراد مبتلا با دارو درمانی به تنهای درمان نمی‌شوند. دارو درمانی روشی کوتاه مدت جهت کاهش علائم است. و با قطع داروها، نشانه ها دوباره بروز پیدا می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله با اختلال شخصیت وسواسی جبری آشنا شده اید. این اختلال به طور شایعی در جامعه امروزی وجود دارد. و مردان به نسبت دو برابر زنان به آن مبتلا می‌شوند. افراد مبتلا به دلیل سختی که به آنها وارد می‌شود به دنبال درمان می‌روند. برای درمان این اختلال روانشناسان از روش هایی مانند CBT، تکنیک تنفس و … استفاده می‌

برای درمان نیاز به روانشناس و مراجعین دارید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری در زمینه فوبیای حیوانات به مراجعان مشاوره می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت وسواسی جبری می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره