اختلالات روانیمشکلات خواب

بی خوابی شبانه | 3 روش درمان بی خوابی شبانه

بی خوابی شبانه یک اختلال رایج است که بسیاری از افراد درگیر آن هستند. خواب یکی از مهم ترین نیازهای انسان ها می‌باشد که اگر مختل شود ریتم زندگی را بهم می‌ریزد. و عملکرد روزانه شما را مختل می‌کند. اما احتمالا برای همه ما حداقل یک بار این اتفاق رخ داده است که برخی از شب ها خواب خوبی نداشته باشیم. بی خوابی های شبانه باعث تمرکز ضعیف، تحریک پذیری و بی حوصلگی در طول روز می‌شود. البته که این بی خوابی ها قابل درمان هستند و نیازی نیست که تا صبح بیدار بمانید.

با تغییر سبک های زندگی می‌توانید بی خوابی شبانه را درمان کنید. بی خوابی ها انواع مختلفی دارند و با نشانه های متفاوتی از هم بروز می‌کنند. برای درمان این اختلال بدون نیاز به دارو می‌توانید با کمک روانشناس علل را بررسی کنید و سپس به درمان بپردازید. جهت دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

بی خوابی شبانه چیست؟

بی خوابی شبانه چیست؟

یکی از رایج ترین اختلالات خواب، بی خوابی شبانه است. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند مشکلاتی مانند سخت خوابیدن، خیلی زود بیدار شدن، عدم توانایی در خواب دوباره و سخت به خواب رفتن دارند. در این اختلال فرد بعد از بیداری نیز احساس خستگی دارد و در طول روز بسیار بی حوصله است. بی خوابی شبانه بر خلق و خو، انرژی روزانه، عملکرد کاری، کیفیت زندگی و سبک زندگی تاثیر می‌گذارد.

به طور میانگین افراد بزرگسال به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. که کمتر از این ساعت باعث خستگی بعد از بیداری می‌شود. بی خوابی به صورت کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد که شایع ترین نوع آن به دلیل استرس و حادثه آسیب زا می‌باشد. بی خوابی شبانه نشانه هایی دارد و به دلیل موضوعات دیگری نیز بروز می‌کند. که در این مقاله تمامی جوانب آن را سنجیده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کابوس شبانه کلیک کنید.

علائم بی خوابی شبانه

افرادی که به بی خوابی شبانه مبتلا هستند، از خود نشانه هایی را بروز می‌دهند که برای تشخیص بسیار مهم است. در این بخش مقاله راجع به این نشانه ها توضیح داده ایم.

🔻 خستگی

🔻تحریک پذیری و تغییرات خلقی

🔻 مشکلات در تمرکز و به خاطر سپردن چیزهای مختلف

🔻عدم توانایی در دوباره به خواب رفتن

🔻 شب ها را بیدار هستند و از اینکه نمی‌توانند بخوابند ناراحت هستند.

🔻خواب مرتب قطع می‌شود و دائم بیدار می‌شوند.

🔻 صبح ها سر حال نیستند.

🔻مشکل به خواب رفتن بعد از رفتن به رخت خواب دارند.

دلایل بی خوابی شبانه

هر مدل بی خوابی که تجربه می‌کنید، ارتباط زیادی با عوامل مختلف دارد. در این بخش مقاله راجع به دلایل بی خوابی شبانه صحبت کرده ایم.

🔸 داروهای خاص

🔸بهم ریختن خواب به دلیل سفر

🔸 درد یا بیماری های جسمی

🔸یک رویداد ناراحت کننده یا آسیب زا

🔸 فشار استرسی

🔸تغییر در عادات خواب مانند خوابیدن در مکان های جدید یا اولین خواب با شریک احساسی

حتی بی خوابی شبانه مزمن به شیوه خود به خودی نشانه های زیر را بروز می‌دهد.

🔹 درد مزمن مانند کمر درد یا آرتریت

🔹سایر اختلالات خواب

🔹 آپنه خواب

🔹مسائل روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال مصرف مواد

🔹 مشکلات مرتبط با سلامتی مانند سرطان، بیماری رفلاکس معده، دیابت یا بیماری قلبی و عروقی

عوامل خطر ابتلا به بی خوابی شبانه

بی خوابی شبانه معمولا در زمان بزرگسالی و قبل، حین و بعد یائسگی اتفاق می‌افتد. اما ریسک فاکتورهای مرتبط با بی خوابی عبارت است از.

🔺 مصرف الکل و تنباکو

🔺چرت زدن

🔺 نوشیدن مقدار زیاد کافئین

🔺سبک زندگی بی تحرک

🔺 تغییر زمان خواب و بیداری یا برنامه نامنظم که با تغییرات مکرر در ساعت کاری یا نوبت کاری رخ می‌دهد

🔺سفر به مناطق زمانی مختلف با محل زیست

🔺 استرس بسیار زیاد که به مشکلات مالی، چالش های زندگی، نگرانی های خانواده و روابط مرتبط می‌شود.

عوارض بی خوابی شبانه

اگر در طول شب خواب خوبی نداشته باشید، و فرصتی برای استراحت به خود ندهید؛ در زندگی روزمره با اختلال روبرو می‌شوید. در این بخش مقاله به عوارض بی خوابی شبانه اشاره کرده ایم.

◼ بیماری های قلبی

◼فشار خون بالا

◼ دیابت

◼چاقی

◼ تشنج

◼ضعف در سیستم ایمنی

◼ حملات آسم

◼سکته

◼ اضطراب

◼افسردگی

پیشگیری از بی خوابی شبانه

بی خوابی شبانه زندگی افراد را مختل می‌کند. برای اینکه از این اختلال پیشگیری کرد روش های متفاوتی وجود دارد که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

❌ برای خواب و بیداری برنامه منظم داشته باشید. حتی در زمان تعطیلات

❌برنامه روتین قبل از خواب داشته باشید که به آرامش شما کمک کند.

❌ کافئین را بعد از ظهر ها محدود کنید.

❌یک ساعت قبل از خواب نور را کم کنید و از وسایل الکترونیک فاصله بگیرید.

❌ در طول روز در معرض آفتاب باشید و فعالیت های بدنی داشته باشید.

غلبه بر بی خوابی شبانه

درمان بی خوابی شبانه

خوشبختانه بی خوابی شبانه قابل درمان است و با روش های مختلفی می‌توان شدت آن را کاهش داد. در این بخش مقاله روش های درمانی بی خوابی شبانه را توضیح داده ایم.

📌 درمان شناختی رفتاری

یکی از روش های درمانی برای بی خوابی شبانه؛ درمان شناختی رفتاری است. در این روش درمانی از تکنیک های خاص برای بهبودی استفاده می‌کنند. این تکنیک ها شامل موارد زیر است.

✅ کنترل محرک به شما آموزش می‌دهد تا به جای دراز کشیدن از تخت بلند شوید و فعالیت داشته باشید تا زمانی که احساس خواب آلودگی کنید.

✅ نور درمانی از دیگر تکنیک های درمان بی خوابی شبانه است. که شما باید در معرض نور روشن در صبح و عصر باشید. و این نور ها با تشخیص درمانگر توصیه می‌شود.

✅ از دیگر تکنیک ها، محدودیت خواب است. در این روش ابتدا باید مدت زمانی را که در تخت سپری می‌کنید محدود کنید و به تدریج آن را افزایش دهید. این روش به بهبود و کیفیت خواب کمک می‌کند.

📌 دارو درمانی

از دیگر روش های درمان بی خوابی شبانه، دارو درمانی است. در این روش با تشخیص پزشک به مراجعه کننده دارو تجویز می‌شود. این دارو ها سطح هورمون ملاتونین را به حد مناسب می‌رسانند تا ریتم خواب فرد درست شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قرص فلورازپام کلیک کنید.

📌 مدیتیشن

یکی از روش های درمان بی خوابی شبانه، مدیتیشن است. در این تکنیک به آگاهی و آرامش شما کمک می‌شود. مدیتیشن به کاهش اضطراب، استرس و درد کمک می‌کند.

کلام آخر

همانطور که گفته شد، بی خوابی شبانه به دلایل مختلفی بروز می‌کند و عوارض شدیدی به همراه دارد. اگر برای بی خوابی های خود اقدام نکنید با زندگی کسل کننده ای روبرو خواهید شد. هر زمانی که از خواب بیدار شوید بی حوصله و خسته خواهید بود. و به مرور زمان ریتم زندگی شما مختل خواهد شد. برای درمان از روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خواب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره