اختلالات روانیمشکلات خواب

میزان خواب کافی | چند ساعت خواب کافی است؟

میزان خواب کافی بستگی به عوامل زیادی دارد. به طور کلی خواب یکی از فرایندهای مهم و اساسی در طول شبانه روز است که در مواردی باعث ترمیم بدن نیز می‌گردد. بسیاری از افراد حتی در سنین بزرگسالی به اندازه نمی‌خوابند. افراد یا همیشه بیشتر از میزان طبیعی و یا کمتر از آن می‌خوابند. اما مطلع نبودن از میزان کافی برای خواب و همچنین پایبند نبودن به آن، بدن را در شرایط دشواری قرار می‌دهد. از طرفی نمی‌توان برای همه یک نسخه واحد پیچید؛ چرا که شرایط جسمانی و روانی افراد متفاوت است. همچنین سن نیز در این مورد بسیار موثر است. بهتر است افراد به بهداشت و سلامت خواب خود اهمیت داده و در این زمینه از یک متخصص کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه میزان خواب کافی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

میزان خواب کافی

به طور طبیعی میزان خواب کافی برای همه افراد، تقریبا هفت ساعت است. اما برخی بیشتر یا کمتر از این مدت زمان می‌خوابند. به همین دلیل عوارض زیادی را در طول روز تجربه می‌کنند. شناسایی علت این موضوع بسیار اهمیت دارد. در واقع افراد به دلایل مختلفی دچار کم خوابی یا بی خوابی می‌شوند.

بهتر است افراد دلیل این موضوع را پیدا کرده و در راستای آن اقداماتی را انجام دهند. وقتی افراد در طول شبانه روز به اندازه کافی بخوابند؛ انرژی کافی برای انجام کارهای مختلف را خواهند داشت و دیگر نیازی به انجام کارهای مختلف برای حفظ انرژی وجود ندارد. از طرفی وضعیت سلامتی افراد با میزان خواب آنها رابطه مستقیم داشته و هر یک بر دیگری تاثیر دارند. برای جلوگیری از بروز کابوس شبانه کلیک کنید.

نشانه های داشتن میزان خواب کافی در شبانه روز

نشانه های داشتن میزان خواب کافی

نشانه های میزان خواب کافی در شبانه روز به ما نشان می‌دهند که دیگر نیازی به خواب بیشتر نداشته و هنوز قادر به انجام کارهای خود هستیم. برخی از این علائم شامل موارد زیر می‌شوند.

نداشتن مشکلی در تمرکز

احساس خواب آلودگی نکردن

احساس سرحالی و نشاط

خسته و بی حوصله نبودن برای انجام کارهای روزانه

علائم کم خوابی

از طرفی وقتی افراد میزان خواب کافی خود را نمی‌دانند و یا نمی‌توانند به دلایل مختلف به اندازه بخوابند؛ در طول روز علائمی از خود نشان می‌دهند که نشان دهنده نیاز بدن آنها به خواب بیشتر است. برای مثال تحریک پذیری و زودعصبانی شدن، به سختی از رختخواب خارج شدن، عدم تمرکز کافی در فعالیت های روزانه و همچنین چرت زدن به صورت غیرارادی، از دیگر علائم کم خوابی هستند. بی خوابی، عوارض جسمانی دیگری نیز مانند لاغری، اختلال در بینایی، کند شدن واکنش های رفتاری و سردردهای میگرنی نیز می‌گردد. برای آشنایی با قرص ملاتونین کلیک کنید.

معایب خواب زیاد و بی خوابی

خوابیدن بیش از نیاز بدن نیز باعث بروز مشکلاتی برای افراد می‌شود.  در واقع افراد تصور می‌کنند که هر چه بیشتر استراحت کنند؛ به بدن خود اهمیت بیشتری داده اند. اما خوابیدن بیش از حد به معنی استراحت کردن نیست. بلکه در طولانی مدت باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود. برخی از این عوارض شامل احتمال بروز سکته قلبی، دیابت، چاقی، افسردگی، سنگ کلیه و… می‌شود.

میزان خواب کافی برای برخی از حیوانات

حیوانات نیز مانند انسانها نیاز به خواب و استراحت داشته و البته میزان نیاز آنها به خوابیدن نیز متفاوت است. برای مثال اسب نیاز به 3 ساعت خواب، گاو و فیل 4 ساعت، خرگوش 8 ساعت، و خفاش 19 ساعت، دارند. میزان خواب حیوانها به دلیل فعالیتی که آنها باید برای شکار و پیدا کردن پناهگاه داشته باشند؛ بستگی دارد. از طرفی ریتم شبانه روزی آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

میزان خواب کافی برای افراد مختلف

به طور کلی انسانها از نظر میزان خواب کافی، به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول چکاوک ها هستند که معمولا تمایل دارند که زود به خواب رفته و در هنگام صبح نیز زود از خواب بیدار شوند. آنها در این شرایط احساس راحتی و سرحالی بیشتری دارند. و در مقابل جغدها که معمولا نیاز کمتری به خوابیدن دارند. آنها در هنگام شب تا دیرقت بیدار بوده و ترجیح می‌دهند مدت زمان بیشتری از روز را بخوابند. این دسته بندی برحسب سن و یا جنسیت خاصی نیست. اما به طور کلی در مورد بیشتر افراد صدق می‌کند. در این قسمت ساعت مورد نیاز هر یک از افراد را برای خوابیدن، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

7 ساعت خوابیدن در طول شبانه روز نیاز ما را برای انجام فعالیت های روزانه برطرف می‌کند. اما اگر کمتر و یا بیشتر از این میزان بخوابیم؛ دچار مشکل خواهیم شد. برای مثال اگر فرد بزرگسالی در طول یه روز به ترتیب 5، 6 و 7 ساعت بخوابد؛ 5 ساعت کمبود خواب دارد. اما باید سن فرد را نیز در این مورد در نظر داشت. برای مثال نوزادان 3 تا 11 ماه نیاز به 14 الی 15 ساعت خواب مفید دارند. اما در 12 تا 35 ماهگی نیاز آنها به 12 الی 14 ساعت کاهش پیدا می‌کند.

کودکان 3 الی 6 سال باید 11 تا 13 ساعت در طول روز بخوابند. و در سنین 6 الی 10 سالگی، 10 الی 11 ساعت خواب نیاز است. از سن نوجوانی به بعتد این مدت زمان کاهش یافته و تا دوران پیری به کمترین زمان خود می‌رسد. با اینکه افراد کهنسال مدت زمان زیادی از روز را از تخت خواب می‌گذرانند؛ اما خواب آنها کیفیت کافی را نداشته و مدام از خواب بیدار می‌شوند.

برای داشتن میزان خواب کافی چه کنیم؟

راهکارهای داشتن میزان خواب کافی

تنظیم میزان خواب کافی بدن، کار راحتی نیست. افراد باید به مرور زمان اینکار را انجام داده و از روش های مختلفی نیز استفاده کنند. همچنین در این زمینه حتما از متخصص کمک گرفته و در این راستا شرایط بدنی و روانی خود را نیز در نظر داشته باشند. برخی از این روش ها شامل موارد زیر می‌شوند.

💠اصلاح سبک زندگی

سبک زندگی افراد و به طور کلی فعالیت هایی که در طور روز انجام می‌دهند؛ در مدت میزان خواب کافی و حتی کیفیت آن نیز تاثیر گذار است. برای مثال داشتن فعالیت بدنی در طول روز، تغذیه مناسب و همچنین قرارگیری در معرض نور و داشتن برنامه ای منظم برای خواب و بیداری، در این مورد بسیار موثر هستند.

💠کمک گرفتن از متخصص مرتبط

افراد بهتر است باکمک یک متخصص دلیل بی خوابی یا پرخوابی خود را پیدا کرده و در این زمینه درمان های لازم زا انجام دهند. در مورد خواب، اختلالات مختلفی وجود دارند که با اطلاع از دلایل و نشانه های آنها می‌توان تا حد زیادی از بروز آنها جلوگیری کرده و همچنین کیفیت خواب را بالا برد. مصرف دارو این در این زمینه باید با تجویز پزشک صورت گیرد. همچنین متخصص در صورت ابتلا به اختلالات موثر در این زمینه، آنها را نیز درمان کرده و به افراد برای داشتن خواب بهتر کمک می‌کند.

سخن پایانی

داشتن میزان خواب کافی، شاید به نظر بسیار ساده و حتی لذتبخش، باشد. اما با توجه به سبک زندگی افراد و همچنین مسائلی که در طول روز تجربه می‌کنند؛ تنظیم این موضوع، کار ساده ای نیست. افراد باید برای داشتن خواب کافی و با کیفیت، شرایط و فضای آرام را فراهم کرده و همچنین برنامه ای منظم داشته باشند. با اینکه پایبندی به این برنامه همیشه ممکن نیست اما بهتر است افراد برای بهداشت خواب خود، تلاش کنند. کمک گرفتن از متخصص نیز در این زمینه بسیار مهم است و بهتر است افراد از انجام اقدامات خودسرانه پرهیز نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه میزان خواب کافی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره