اختلالات روانیمشکلات خواب

خوابیدن در روز به جای شب | جابجایی خواب

خوابیدن در روز به جای شب یکی از روش های افراد برای جبران کمبود خواب است. هر کس به دلایل مختلفی از این روش استفاده می‌کنند. اما به طور کلی کار درستی نیست و آسیب های زیادی برای بدن دارد. در واقع به دلایل مختلفی، خوابیدن در طول روز نمی‌تواند به هیچ عنوان جایگزین خوابیدن در شب داریم. فیزیولوژی بدن ما به گونه ای طراحی شده که بهترین زمان برای خوابیدن و استراحت، شب است. اما گاهی از این فرایند سرپیچی کرده و جای این دو را با یکدیگر عوض می‌کنیم. البته انجام اینکار برای چندبار مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. اما اگر فرد به این فرایند عادت کند؛ دچار مشکلات زیادی در زمینه سلامت جسمانی و روانی می‌گردد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوابیدن در روز به جای شب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خوابیدن در روز به جای شب

از آنجایی که شرایط خوابیدن در روز با شب کاملا متفاوت است؛ به همین دلیل افراد نمی‌توانند خواب با کیفیتی داشته باشند. شاید آنها بتوانند همان مدت زمان را در طول روز بخوابند؛ اما نیاز به خواب آنها به طور کامل برطرف نخواهد شد. خوابیدن در روز به جای شب، به طور کلی سیستم بدن را تغییر می‌دهد.

این موضوع در مدت زمان طولانی باعث بروز پیامدهای مختلفی می‌گردد که مشکلات بیشتری برای افراد ایجاد می‌کند. این موضوع مانند این است که وعده ناهار را در شب خورده و نصه شب صبحانه بخوریم. در چنین شرایطی نظم بدن به طور کامل برهم خورده و افراد نمی‌توانند برنامه ریزی درستی داشته باشند. برای آشنایی با قرص ملاتونین کلیک کنید.

علل خوابیدن در روز به جای شب

علل خوابیدن در روز به جای شب

گاهی این افراد مجبور به خوابیدن در روز به جای شب هستند. اما به هر حال باید با روش های دیگری این موضوع را جبران کرده و اقداماتی انجام دهند. چرا که قطعا دچار مشکلاتی می‌شود. جبران کردن قسمتی از بی خوابی در طول روز مشکلی ندارد؛ اما این موضوع نباید به صورت دائمی تکرار شود. برخی از دلایل این موضوع، شامل موارد زیر می‌شوند.

🔽برهم خوردن ریتم شبانه روزی افراد

گاهی به دلایل مختلف، ریتم شبانه روزی بدن افراد به هم خورده و آنها نمی‌توانند در طوب شب بخوابند. برای مثال افرادی که منطقه جغرافیایی آنها به صورت ناگهانی تغییر می‌کند و یا بر اثر مشکلات جسمانی، میزان هورمون های آنها تغییر می‌یابد؛ در معرض خوابیدن در روز به جای شب هستند. البته این مورد معمولا موقتی بوده و بعد از مدتی برطرف می‌شود. اما از آنجایی که متابولیک بدن تا حد زیادی به این موضوع وابسته است, احتمالا در جنبه های دیگر نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود.

🔽مشاغل شیفتی

افرادی که مشاغلی دارند که به صورت دوره ای باید در هنگام شب کار کنند؛ نیز مجبور به خوابیدن در روز به جای شب هستند. در چنین شرایطی احتمالا شاهد خستگی مفرط در کارمندان خواهیم بود. چرا که برخی از آنها نمی‌توانند در طول روز به اندازه شب بخوابند و یا خستگی آنها به طور کامل برطرف نمی‌شود. از طرفی تا بدن خود را به زمان مشخصی عادت دهند؛ شیفت آنها تغییر کرده و باید دوباره زمان خواب خود را تغییر دهند. در چنین حالتی شاهد فرسودگی شغلی افراد خواهیم بود.

🔽تمرکز بیشتر در هنگام شب

برخی از افراد به طور ذاتی تمایل دارند که در هنگام شب بیدار مانده و کارهای خود را به این زمان موکول می‌کنند. برای مثال برخی از دانش آموزان در هنگام شب تمرکز و انرژی بیشتری داشته و بازدهی بهتری نیز دارند. البته در این صورت نمی‌توان آنها را مجبور به تغییر کرد؛ اما بهتر است با روش های دیگری حتما خواب و استراحت خود را نیز تامین کنند.

🔽نشخوار فکری

نشخوار فکری و به طور کلی ابتلا به برخی از بیماری های روان نیز علت دیگری است که باعث خوابیدن در روز به جای شب می‌شود. خیالبافی افراد و همچنین مرور کردن یک موضوع به طور مکرر باعث می‌شود تا افراد نتوانند آرامش کافی برای به خواب رفتن را داشته باشند. چنین افرادی خود از این موضوع رضایت ندارند؛ اما نمی‌توانند آن را متوقف نیز بکنند.

معایب خوابیدن در روز به جای شب

خوابیدن در روز به جای شب در طول زمان، قطعا مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند. مخصوصا برای افرادی که این موضوع برای آنها به تازگی اتفاق افتاده است. چنین افرادی باید در ابتدا علت این موضوع را شناسایی کرده و از بروز پیامدهای ناشی از آن جلوگیری کنند.

◀اختلال در مهارت های شناختی

افرادی که در طول شب خواب کافی و با کیفیتی ندارند؛ در طول روز دچار مشکلاتی در مهارت های شناختی خود می‌گردند. برای مثال اختلال در تمرکز، بروز توهمات، اختلال در حافظه، تاخیر در واکنش ها و حتی زوال عقل، از تاثیرات خوابیدن در روز به جای شب هستند. چنین افرادی معمولا در تصمیم گیری نیز دچار مشکل می‌شوند.

◀اختلال در خلق

کم خوابی، باعث بروز خلق پایین می‌گردد. وقتی افراد انرژی لازم برای انجام کارهای خود را ندارند؛ نمی‌توانند احساسات و هیجانات خود را نیز کنترل کرده و بسیار تحریک پذیر می‌شوند. همچنین ناراحتی و افسردگی نیز از دیگر عوارض خوابیدن در روز به جای شب است. احساسات منفی افراد تشدید شده و نمی‌توانند به طور منطقی به مسائل فکر کنند.

◀ابتلا به بیماری های جسمی مختلف

خوابیدن در روز به جای شب، با برهم زدن ریتم شبانه روزی بدن منجر به بروز بسیاری از بیماری های جسمانی نیز می‌گردد. چاقی و بی تحرکی، اختلال در سیستم ایمنی، بروز مشکلات قلبی عروقی، دیابت و… همگی از پیامدهای بی خوابی و یا تغییر زمان خواب و بیداری هستند. بی خوابی میزان سیتوکینین ها را در بدن کاهش داده که در زمینه مبارزه با عفونت ها و بیماری های مختلف موثر هستند و به همین دلیل بدن بسیار آسیب پذیر می‌گردد.

◀کمبود کیفیت خواب

از طرفی حتی اگر افراد بتوانند در طول روز به اندازه شب بخوابند؛ بازهم این خواب کیفیت لازم را نداشته و فرد از لحاظ جسمانی و روانی بازهم احساس خستگی خواهد کرد. چنین افرادی احتمالا به طور مداوم از خواب بیدار شده و خواب عمیقی ندارند.

راه حل برای خوابیدن در روز به جای شب

راه حل برای خوابیدن در روز یه جای شب

در برخی از موارد نمی‌توان در زمینه خوابیدن در روز به جای شب، کاری کرد. برای مثال فردی که شغل شیفتی دارد نمی‌تواند کار خود را رها کند. اما بهتر است کیفیت خواب خود را در طور روز افزایش داده و با روش های دیگری سلامت جسمانی خود را تامین کند. البته اگر فرد به این دلیل دچار مشکلاتی شده است؛ بهتر است با مدیر خود در این مورد صحبت کرده و ساعات کاری خود را تغییر دهد. اما در موارد دیگر افراد بهتر است با برنامه ریزی و به تدریج زمان خواب خود را تغییر داده و در شب به اندازه کافی بخوابند. همچنین در صورت ابتلا به اختلالات روان و جسمانی، به درمان آنها بپردازند.

سخن پایانی

خطرات خوابیدن در روز به جای شب، بسیار هستند. در واقع دیر خوابیدن در شب بازهم بهتر از نخوابیدن به طور کلی است. از طرفی نمی‌توان این موضوع را سریعا عوض کرد. افراد در ابتدا باید علت این موضوع را شناسایی کرده و در قدم بعدی با کمک متخصص در این زمینه اقدام کنند. همچنین زمان و انرژی کافی را به این فرایند اختصاص داده و به برنامه خود پایبند بمانند. داشتن عادات مشخصی در زندگی روزانه تا حد زیادی در این مورد موثر هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خوابیدن در روز به جای شب می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره