اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

علائم اعتیاد به حشیش و عوارض آن

علائم اعتیاد به حشیش شامل طیف وسیعی از نشانه های روانی و جسمی است که برای مدت زمان طولانی در افراد باقی می‌ماند. به طور کلی برخی از نشانه های اعتیاد در فرد معتاد هیچگاه از بین نمی‌رود. حشیش یکی از مواد اعتیادآور بوده که امروزه افراد زیادی به خصوص جوانان از آن استفاده کرده و به شکل های مختلفی نیز مصرف می‌شود. بخش عمده ای از این اشتیاق برای مصرف این ماده به این دلیل است که آنان اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. این ماده از دسته مواد سنتی بوده و اط شیره گیاه شاهدانه به دست می‌آید و نام های مختلفی نیز شناخته می‌شود. برای پیشگیری از اعتیاد به این ماده در ابتدا باید افراد را در مورد عوارض جانبی آن آگاه نمود. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به حشیش می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

علائم اعتیاد به حشیش

انواع علائم اعتیاد به حشیش

حشیش یکی از آشناترین قدیمی ترین اسم هایی است که افراد با آن را می‌شناسند و گاها آن را مصرف می‌کنند. اما اعتیاد به این ماده نیز مانند انواع دیگر مواد مخدر با نشانه های مختلفی همراه است که آشنایی با آنها می‌تواند به افراد کمک کند که به زودی آن را ترک کرده و عوارض جانبی کمتری را تجربه نمایند. در این قسمت به ذکر برخی از این نشانه ها می‌پردازیم. برای پاسخ به سوال اعتیاد چیست کلیک نمایید.

نشانه های جسمانی

?تشنگی و عطش افراد به صورت مداوم

?بیشتر شدن اشتها

?خشکی دهان و گلو

?قرمزی چشم ها

?اختلال در فعالیت های حرکتی

?بالارفتن ضربان قلب

?پایین آمدن فشارخون

علائم روانی

?اختلال در یادگیری و حافظه

?گیجی و سردرگمی

?پایین آمدن توجه و هوشیاری نسبت به اطراف

?توهم

?ابتلا به هذیان

?شکاک شدن نسبت به همه چیز

?توجه نکردن به اطرافیان و افراد خانواده

?پرخاشگری و بروز حمله های روانی

مصرف حشیش پیامدها و نشانه های بلندمدتی نیز دارد که در قسمت های بعدی در مورد آنها بیشتر توضیح خواهیم داد.

مکانیسم اثر حشیش

در حشیش ماده فعالی به نام THC وجود دارد که در برگ ها و سایر قسمت های گل دارد گیاه وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع بیشترین میزان THC در این نواحی است و تاثیر بیشتری بر افراد دارد. این ترکیب در چربی های بدن تجمع یافته و به تدریج متابولیزه می‌شود. این موضوع به حدی است که تا 10 هفته بعد از ترک اعتیاد هنوز در ادرار افراد اثرات مصرف وجود دارند. مقدار این ماده در انواع مختلف حشیش متفاوت است و به همین دلیل است که افراد گاهی روش های دیگر را امتحان می‌کنند تا به لذت بیشتری دست یابند.

حشیش با نام های مختلف دیگری نیز یافت می‌شود که در همگی آنها ترکیبات یکسان است و تنها نام آنها متفاوت است. برخی از این اسامی شامل بنگ، منگ، سیگاری، پنیر و چرس است. برای آشنایی بیشتر با تست اعتیاد به حشیش کلیک کنید.

حشیش اعتیاد آور است؟

حشیش ماده ای اعتیادآور است اما می‌توان گفت به اندازه کوکائین یا هروئین وابستگی ایجاد نمی‌کند. مدت کوتاهی بعد از مصرف حشیش افراد دچار احساس سرخوشی می‌شوند و همین موضوع آنها را وابسته می‌کند. اما بعد از مدتی افراد باید مقدار بیشتر از این ماده را مصرف کنند تا به لذت اولیه برسند. از این رو دوز آنها بالا رفته و به طور کلی به این ماده معتاد می‌شوند.

انواع حشیش و چگونگی مصرف

همانطور که گفته شد؛ حشیش به شکل های مختلفی وجود داشته و روش های مصرف آن نیز متفاوت است. در بیشتر موارد این ماده جامد بوده و رنگ های زرد، قهوه ای یا سیاه دارد. اما حتی به شکل مایع نیز یافت می‌شود که به آن روغن حشیش می‌گویند. برای آشنایی با انواع مواد اعتیادآور کلیک نمایید.

روغن حشیش

در مواردی رزین استخراج شده از حشیش را به روغن تبدیل کرده و این ماده را به صورت مایع در غذا و یا حتی سیگارهای الکترونیکی مصرف می‌کنند. حتما شما هم نام حش کیک را شنیده اید. در این نوع کیک از روغن حشیش استفاده شده و افراد معتاد آن را مصرف می‌کنند.

استشمام بو

یکی دیگر از روش های مصرف حشیش، استشمام بوی آن از طریق یک لوله است. در این حالت به آن بنگ گفته می‌شود. افراد حتی با بوکردن این ماده نیز می‌توانند نشئگی را تجربه نمایند.

تزریق

برخی از افراد حشیش را حرارت داده و سپس آن را در بدن خود تزریق می‌کنند. اینکار بسیار خطرناک بوده و علاوه بر اوردوز، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی نیز وجود دارد. در این حالت تاثیر حشیش بر بدن سریع تر از حالت های دیگر است.

پیامدهای اعتیاد به حشیش

اعتیاد به حشیش نیز مانند دیگر سایر مواد منجر به بروز عوارض جانبی زیادی در بدن می‌گردد. در این بخش به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

دستگاه تنفسی

از آنجایی که برخی از افراد از روش استشمام برای مصرف این ماده استفاده می‌کنند؛ بعد از مدتی دچار مشکلات تنفسی مختلفی می‌گردند. دود حشیش سرشار از آمونیاک و هیدروژن سیانید است و با استشمام آن به طور مستقیم به ریه های آسیب می‌رسد. در این حالت خطر سرطان ریه بسیار افزایش می‌یابد.

گردش خون

وقتی حشیش وارد جریان خون می‌شود؛ در تمام بدن به گردش درآمده و منجر به بیشتر شدن ضربان قلب می‌شود. از این رو احتمالا به قلب به طور ناگهانی فشار زیادی وارد می‌شود. انبساط رگ های خونی و کاهش علائم گلوکوم نیز از دیگر نشانه های مصرف این ماده است.

مغز و سیستم عصبی مرکزی

مصرف این ماده می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر ساختار و عملکرد مغز داشته باشد. بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از مصرف این ماده افراد دچار تشنج و علائم دیگری از این قبیل می‌گردند. بروز توهم و هذیان نیز به دلیل تاثیری است که حشیش بر مغز می‌گذارد.

سیستم ایمنی

این ماده سیستم ایمنی را سرکوب کرده و به همین دلیل افراد را در معرض ابتلا به بیماری های مختلفی قرار می‌دهد. البته بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است؛ افرادی که مبتلا به بیماری های خودایمنی و یا سیستم ایمنی بسیار فعالی دارند، می‌توانند از خواص حشیش بهره مند شوند.

مصرف حشیش در بین نوجوانان

متاسفانه مصرف حشیش در بین نوجوانان و جوانان بیش از سایر گروه های سنی است. و قضیه دقیقا به خاطر اطلاعات غلطی است که در این زمینه وجود دارد. همچنین بسیاری از افراد تحت تاثیر همسالان خود مصرف این ماده را آغاز کرده و درگیر می‌شوند. اما آنان به دلیل اینکه در سن رشد هستند؛ بیشتر پیامدهای ناشی از این ماده را تجربه خواهند کرد. همچنین نوجوانانی که مصرف حشیش را آغاز می‌کنند؛ بیشتر در معرض استفاده از مواد دیگر نیز قرار می‌گیرند.

ترک اعتیاد به حشیش

درمان علائم اعتیاد به حشیش

علائم اعتیاد به حشیش قابل درمان هستند. افراد می‌توانند با مراجعه به کلینیک های ترک اعتیاد و یا در خانه این فرایند را آغاز کرده و از یک پزشک نیز کمک بگیرند. مدت زمان ترک در افراد مختلف، متفاوت بوده و بستگی به دوز مصرفی و مدت زمان مصرف دارد. اما معمولا دوران سم زدایی یک تا دو هفته طول می‌کشند. برای اطلاع از راه های ترک اعتیاد کلیک نمایید.

نشانه ها

افراد در این دوران دچار برخی از نشانه هایی مانند موارد زیر می‌شوند.

کابوس

اختلال در خواب

تغییرات ناگهانی در خلق و خو

ابتلا به افسردگی

اختلال در تمرکز

ابتلا به مشکلات بینایی

لرزش بدن

حالت تهوع و استفراغ

ابتلا به اختلالات جنسی

تفاوت حشیش با ماری جوانا

ماری جوانا از مشتقات حشیش محسوب می‌شود؛ اما این دو تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. چرا که ماری جوانا از قسمت های برگ دار و فراوری نشده گیاه به دست آمده اما حشیش از جمع آوری ترکیبات رزینی گیاه تولید می‌شود. غلضت ماده THC در حشیش بیشتر از ماری جوانا است.

سخن پایانی

به طور کلی حشیش امروزه تبدیل به یکی از مواد مخدر پرمصرف شده است. به دلیل دسترسی آسان و قیمت ارزان بسیاری از افراد مصرف آن را آغاز می‌کنند. این موضوع مخصوصا در میان جوانان بیشتر دیده می‌شود. از این رو بهتر است افراد در این مورد اطلاعات لازم را کسب کرده و حتما به موقع اقدامات لازم را به کمک یک پزشک و روانشناس انجام دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه علائم اعتیاد به حشیش می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

1.از کجا بفهمیم یک نفر حشیش مصرف کرده؟

استفاده از حشیش نشانه‌هایی را در رفتار فرد باقی می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس آرامش و سرخوشی، سرخی چشم‌ها و یا افزایش اشتها اشاره کرد.

2.استفاده از جلسات بازپروری در درمان اعتیاد به حشیش چه اهمیتی دارد؟

هدف این جلسات در حالت کلی این است که از مصرف مجدد ماده مخدر توسط فرد جلوگیری کند.

3.نشانه‌های وابستگی بدنی به حشیش چیست؟

افرادی که به این ماده مخدر اعتیاد دارند درصورتی‌که به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کرده و یا کاهش دهند نشانه‌هایی مثل درد عضلانی، سردرد، تعریق و یا بیقراری و اضطراب را تجربه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره