اعتیادشناخت اعتیاد و انواع مواد

حشیش

اعتیاد به حشیش مسئله ای است که بسیاری از خانواده ها را درگیر خود کرده است. حشیش یک ماده مخدر است که بیشتر در میان نوجوانان و جوانان رواج دارد. و به دلیل احساس ارامش و سرخوشی که در فرد ایجاد می کند فرد را به مصرف مجدد سوق می دهد. طبق آمار، اکثریت معتادان به حشیش در گوره سنی 18 تا 30 سال قرار دارند و این به آن معناست که والدین باید توجه خاصی به فرزندانشان داشته باشند. در صورتی که یکی از نزدیکان شما اعتیاد به حشیش دارد، بهتر است هر چه سریعتر با یک متخصص ترک اعتیاد مشورت کنید و نحوه برخورد صحیح و درمان آن را بیاموزید. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله اعتیاد چیست و از کجا بفهمیم یک نفر معتاد است را مطالعه نمایید.

 

حشیش

حشیش نام یکی از انواع مواد مخدر طبیعی است که از شیره یا صمغ گیاه شاهدانه به دست می‌آید و به دلیل توانایی بالایی که در ایجاد توهم دارد، در گروه مواد توهم‌زا قرار می‌گیرد. مواد توهم‌زا یا کانابیس­‌ها دسته‌ای از مواد اعتیادآور را تشکیل می‌دهند که شاخص‌ترین آن‌ها حشیش، ماری‌جوانا و گل هستند. بااین‌حال در میان این گروه از مواد مخدر، حشیش نسبت به سایرین قدرت اعتیادآوری بیشتری داشته و مصرف آن برای چند بار می‌تواند باعث ایجاد وابستگی دائمی به این ماده مخدر شود.

اصلی‌ترین و درعین‌حال رایج‌ترین شیوه مصرف حشیش تدخین یا دود کردن آن است. در این روش حشیش را با توتون سیگار مخلوط کرده و داخل کاغذی می‌پیچند و سپس دود ناشی از سوختن آن را از طریق استنشاق وارد ریه‌ها و جریان خون می‌کنند. به همین خاطر در این روش نشانه‌ها با سرعت بالاتری آشکار می‌شوند. از دیگر روش‌های استفاده از این ماده مخدر خوردن آن است که برای این کار آن را همراه با مواد غذایی مثل نوشابه یا کیک استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید : کانابیس چیست 

 

نشانه‌های مصرف حشیش

چطور می‌توان متوجه شد که فردی حشیش مصرف کرده است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت استفاده از این ماده باعث بروز نشانه‌هایی در رفتار و وضعیت فیزیولوژیک فرد می‌شود که با مشاهده آن‌ها می‌توانید به مصرف حشیش توسط فرد پی ببرید. بااین‌حال به این نکته توجه داشته باشید که بروز این نشانه‌ها می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی ازجمله میزان مصرف حشیش، سابقه مصرف، شیوه مصرف و یا بسیاری از مسائل دیگر قرار بگیرد. به همین خاطر تشخیص دقیق سوءمصرف حشیش باید توسط متخصصین حوزه اعتیاد صورت بگیرد. این نشانه‌ها صرفاً می‌توانند به‌عنوان زنگ خطری برای شما باشند که خبر از احتمال اعتیاد به حشیش در فردی می‌دهند. ازجمله مهم‌ترین نشانه‌های مصرف حشیش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_احساس آرامش و خوشحالی

_صمیمیت بیش‌ازحد با دیگران که به‌طور کلی جزء شخصیت فرد نیست

_خنده‌های بی‌دلیل و شادی که با حالت معمول فرد تفاوت دارد

_قرمز شدن چشم‌ها

_خیره شدن طولانی‌مدت به یک نقطه

_ بدبینی و شکاکیت

_ پرخاشگری

_افزایش اشتها

_کند شدن گذر زمان

بیشتر بخوانید : تست حشیش

 

علائم اعتیاد به حشیش

علائم گفته شده در بالا می‌توانند تا حدودی نشان‌دهنده اعتیاد به حشیش باشند. روانشناسان معتقدند که وجود نشانه‌های بالا به همراه سه نشانه دیگر که به آن‌ها مثلث اعتیاد گفته می‌شود نشان‌دهنده اعتیاد فرد به حشیش هستند. اگر این سه نشانه در شما یا در یکی از نزدیکانتان وجود دارد بهتر است برای آشنایی با راهکارهای ترک اعتیاد به حشیش با یک متخصص درزمینهٔ اعتیاد به مواد مخدر صحبت کنید. برای اطمینان نیز می توانید از تست اعتیاد به حشیش استفاده کنید. این سه نشانه عبارتند از:

1. بالا بردن تدریجی مقدار مصرف

با گذشت مدتی از سوءمصرف حشیش فرد متوجه خواهد شد که دیگر با مصرف این ماده به‌اندازه سابق، احساس لذت نمی‌کند و به همین خاطر مجبور است که میزان مصرف را به‌صورت تدریجی بالا ببرد تا به احساس لذت سابق دست پیدا کند. این موضوع که از آن به‌عنوان تحمل دارویی صحبت می‌شود به این معناست که در روند طبیعی بدن فرد تغییراتی ایجاد شده و نسبت به دوز قبلی دارو مقاوم شده است.

2. نشانه‌های ترک

درصورتی‌که فرد به‌طور ناگهانی مصرف حشیش را قطع کند و یا میزان مصرف را کاهش دهد، علائم ناخوشایند جسمی و روانی را تجربه خواهد کرد که به آن‌ها نشانه‌های ترک گفته می‌شود. بروز این نشانه‌ها یکی از دلایل سخت شدن ترک اعتیاد برای مصرف‌کنندگان است زیرا آن‌ها برای فرار از این علائم ناخوشایند به مصرف مداوم ماده مخدر روی می‌آورند. برخی از نشانه‌های ترک حشیش عبارتند از:

_احساس اضطراب و بی‌قراری

_سردرد

_اختلالات خواب

_دردهای عضلانی

3. رفتارهای دارو­جویی

رفتارهای دارو­جویی به این امر اشاره دارد که معتادان به حشیش معمولاً زمان زیادی را صرف پیدا کردن و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند. این موضوع باعث خواهد شد که فرد از بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی عقب مانده و دچار مشکلاتی نظیر افت تحصیلی یا از دست دادن شغل بشود.

بیشتر بخوانید : انواع مواد اعتیاد آور

 

عوارض اعتیاد به حشیش

استفاده از ماده مخدر حشیش علاوه بر احساس خوشایندی که در فرد ایجاد می‌کند عوارض سوئی را نیز به همراه خواهد داشت؛ برخی از این علائم با مصرف حشیش و بدون ایجاد فاصله زمانی چندانی بروز پیدا می‌کنند و برخی دیگر درصورت استفاده طولانی‌مدت ایجاد خواهد شد. عوارض مصرف حشیش در کوتاه‌مدت عبارتند از:

_اختلالات جنسی

_اختلال در خواب

_ضعف تمرکز

_احتمال وجود توهم و بدبینی

_احتمال وجود پرخاشگری یا اضطراب

همچنین عوارض استفاده بلندمدت از حشیش عبارتند از:

_افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه به دلیل استنشاق دود هیدروکربن در هر بار مصرف حشیش از راه تدخین

_ضعف در سیستم ایمنی بدن

_تشنج

_افزایش احتمال بروز آسیب‌های ژنتیکی و مادرزادی در فرزندان

_اعتیاد به حشیش یا هر ماده مخدر دیگری علاوه بر عوارض جسمانی می‌تواند موقعیت شغلی، تحصیلی و خانوادگی شما را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

 

درمان اعتیاد به حشیش

به‌طور کلی برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر باید دو گروه از درمان‌های فیزیولوژیک و روان‌شناختی در کنار یکدیگر انجام گیرد. این موضوع به‌ویژه در ارتباط با حشیش که در دسته مواد توهم‌زا قرار دارد اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. با توجه به تاثیری که حشیش و سایر مواد توهم‌زا در سلامت روان فرد باقی می‌گذارند، مشاوره با متخصصین سلامت روان در حین ترک اعتیاد به حشیش اهمیت بالایی دارد. در چنین مواردی به جای اقدامات خودسرانه حتما مشاوره ترک اعتیاد دریافت کنید.

همانطور که می‌دانید اولین قدم برای درمان اعتیاد به هر نوع ماده مخدر استفاده از جلسات سم‌زدایی و از بین بردن وابستگی جسمی به ماده مخدر است. بااین‌حال برخلاف تصور بسیاری از افراد درمان اعتیاد به مواد مخدر در این مرحله پایان نمی‌یابد و استفاده از جلسات روانشناسی برای جلوگیری از شروع مصرف مجدد و همین طور بررسی سلامت روان فرد اهمیت بسیاری دارد. جهت شروع درمان و ترک حشیش کلیک کنید.

 

تاثیر جلسات بازپروری در ترک اعتیاد به حشیش

  • کمک به فرد برای شناسایی موقعیت‌هایی که در آن‌ها وسوسه استفاده مجدد از مواد مخدر افزایش پیدا می‌کند و آموزش راهکارهایی برای دوری از این موقعیت‌ها یا مقاومت در برابر وسوسه‌های روانی مصرف مجدد
  • کمک به بیمار برای بهبود شرایط زندگی و مشکلاتی که به دلیل اعتیاد به مواد مخدر در جریان زندگی ایجاد شده (مثل از دست دادن زندگی مشترک، از بین رفتن رابطه با فرزندان، از دست دادن شغل و…)
  • ریشه‌یابی دلایل بروز اعتیاد (مثل ضعف در اعتمادبه‌نفس یا ناتوانی در مخالفت با دوستان) و کمک به فرد برای از بین بردن این دلایل به شیوه مناسب.
  • استفاده از جلسات خانواده درمانی برای بررسی وضعیت سلامت اعضای خانواده و کمک به آنان برای پشت سر گذاشتن مشکلات پیش آمده به دلیل اعتیاد یکی از اعضا
  • بررسی آسیب‌هایی که به دلیل استفاده از ماده مخدر در سلامت روان و مغز فرد ایجاد شده و تلاش برای بهبودی آن‌ها
  • استفاده از جلسات گروه درمانی؛ این جلسات به فرد کمک می‌کند با افرادی آشنا شود که شرایطی مشابه و همچنین هدفی مشترک با وی دارند. برای درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1.از کجا بفهمیم یک نفر حشیش مصرف کرده؟

استفاده از حشیش نشانه‌هایی را در رفتار فرد باقی می‌گذارد که از جمله آن‌ها می‌توان به احساس آرامش و سرخوشی، سرخی چشم‌ها و یا افزایش اشتها اشاره کرد.

2.استفاده از جلسات بازپروری در درمان اعتیاد به حشیش چه اهمیتی دارد؟

هدف این جلسات در حالت کلی این است که از مصرف مجدد ماده مخدر توسط فرد جلوگیری کند.

3.نشانه‌های وابستگی بدنی به حشیش چیست؟

افرادی که به این ماده مخدر اعتیاد دارند درصورتی‌که به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کرده و یا کاهش دهند نشانه‌هایی مثل درد عضلانی، سردرد، تعریق و یا بیقراری و اضطراب را تجربه خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره