خانوادهزوج و خانواده

خانواده ترکیبی چیست؟ | مسائل خانواده های ترکیبی چیست؟

خانواده ترکیبی یا خانواده ای که اعضای آن با یکدیگر رابطه تنی و خونی ندارند؛ یکی از انواع خانواده هاست که شرایط مختلفی در آن ایجاد می‌شود. افراد به دلایل مختلفی به ازدواج مجدد و تشکیل خانواده ای جدید روی می‌آورند. البته همیشه روابط در این خانواده موفقیت آمیز نبوده و افراد چالش های مختلفی را تجربه می‌کنند. در این شرایط فرزندان احتمالا مشکلات عمیق‌تری را تجربه کنند. به همین دلیل بهتر است در صورت حضور فرزندان، والدین شرایط آنها را نیز در نظر گرفته و قبل از تصمیم گیری برای شروع این ارتباط، خود را برای مسائل مختلف آماده کنند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده ترکیبی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

خانواده ترکیبی

امروزه به دلیل طلاق و همچنین مرگ و میر، خانواده ترکیبی شکل گرفته و افراد زندگی جدید را آغاز می‌کنند. اما همواره در مورد درست و غلط یودن این تصمیم، ابهامات زیادی وجود دارد. به طور کلی ازدواج مجدد حتی در صورت حضور فرزندان هیچ اشکالی نداشته و گاهی بسیار خوب است. اما به هر حال چالش هایی بروز می‌کند که هر دو نفر باید در مورد آنها اطلاعات کافی داشته و همچنین همکاری داشته باشند. اگر دو نفر شرایط یکسانی داشته باشند؛ راحت تر می‌توانند یکدیگر را درک کنند. اما در هر صورت مواجهه با این موضوع و مسائل مرتبط با آن بستگی به شرایط روانی و ظرفیت های آنها دارد.

انواع خانواده های ترکیبی

انواع خانواده ترکیبی

خانواده ترکیبی ازنظر اینکه هر کدام از اعضا چه وضعیتی دارند؛ انواع مختلفی دارد. یکی از انواع آنها به این صورت است که مادر تنی بوده و پدر ناتنی است. در این شرایط احتمالا مادر یا از همسر خود جدا شده است و یا همسر او فوت کرده است. نوع دیگر کاملا برعکس بوده و پدر تنی است و مادر ناتنی می‌شود. در واقع پدر تصمیم به ازدواج مجدد می‌گیرد. در این دو حالت یک نفر هیچ گونه فرزندی ندارد و یا اصلا در گذشته ازدواج نکرده است. اما در حالت آخر هر دو دارای فرزند بوده و با فرزندان خود خانواده ای جدید تشکیل می‌دهند.  برای آشنایی با انواع ازدواج کلیک کنید.

مشکلات خانواده ترکیبی

همانطور که به آن اشاره شد؛ خانواده های ترکیبی مشکلات و چالش های زیادی را به دلایل مختلف تجربه می‌کنند. و این تنها مرتبط به فرزندان نیست. بلکه اگر هریک از آنها برای ازدواج مجدد آماده نباشد؛ احتمالا نمی‌توانند رابطه خوبی با یکدیگر شکل دهند. آمادگی از نظر روانی برای تشکیل یک خانواده ترکیبی از اهمیت زیادی برخوردار است.

📌مشکلات والدین

در ازدواج مجدد و همچنین در مورد پدر یا مادر ناتنی بودن، افراد باید نکات زیادی را در نظر داشته باشند. در واقع در چنین شرایطی احتمالا زوجین هم با یکدیگر و هم با فرزندان مسائلی را تجربه می‌کنند. اگر دو نفر آنها دارای فرزندانی باشند؛ پس تجربه بیشتری در این زمینه داشته و بیشتر می‌توانند به یکدیگر کمک کنند.

همچنین باید فرزند دیگری را مانند فرزند خود دوست داشته و تعادل را میان دو طرف رعایت کنند. اما اگر یک نفر از آنها دارای فرزند نباشد؛ باید در این مورد آمادگی کسب کرده و به همسر خود در این زمینه کمک کند. افراد باورهای اشتباهی در مورد پدر یا مادر ناتنی دارند؛ که در بسیاری از موارد کاملا برعکس بوده و این افراد سعی خود را می‌کنند تا به فرزند دیگری احساس امنیت و آرامش دهند.

📌مشکلات فرزندان

فرزندان نیز در خانواده ترکیبی، مشکلاتی را تجربه می‌کنند. مخصوصا اگر سن آنها کمتر باشد؛ احتمالا بیشتر آسیب پذیر خواهند شد. چنین فرزندانی همواره نگران از دست دادن موقعیت خود در خانواده هستند؛ همچنین احتمالا مجبور می‌شوند که امکانات خود را با دیگری تقسیم کنند. حتی در برخی از موارد که خانواده جدید، تصمیم به نقل مکان می‌گیرند؛ احتمالا فرزند دوستان خود را نیز از دست می‌دهد. از طرفی او دچار سردرگمی شده و نمی‌داند که باید نسبت به موقعیت جدید، واکنش نشان دهد. مدیریت این شرایط، قطعا به عهده والدین است.  برای اطلاع از نحوه برخورد با بچه های طلاق کلیک کنید.

راهکارهایی برای جلوگیری از مشکلات خانواده ترکیبی

مشکلات خانواده ترکیبی

با اینکه باید مسائل مختلفی را در یک خانواده ترکیبی در نظر گرفت؛ اما به طور کلی این شرایط موقتی بوده و بعد از مدتی همه اعضا به شرایط جدید، عادت می‌کنند. همچنین از یکدیگر شناخت پیدا کرده و می‌آموزند چطور رفتار کنند. البته نمی‌توان اعضا را به پذیرش، مجبور کرد. بلکه باید به آنها زمان داد و همچنین در این مدت این از این راهکارها استفاده نمود.

🔴پذیرش احساسات

در قدم اول، افراد باید احساسات خود را بپذیرند. در واقع نباید خود را مجبور به دوست داشتن یا نداشتن دیگری کنند. علاقه و ارتباط، بعد از مدتی شکل می‌گیرند. این موضوع هم در مورد والدین ناتنی و هم در مورد فرزندان وجود دارند. چرا که آنها با دوست داشتن دیگری احساس گناه کرده و یا تصور می‌کنند که در حال خیانت به پدر و مادر اصلی خود هستند. اما این درست نیست. همچنین افراد باید روحیه از خودگذشتگی و همکاری داشته و شرایط را پیچیده تر نکنند.

🟠زمان دادن

باید به یکدیگر زمان بدهید. البته نباید همه چیز را به گذر زمان سپرد و هیچ تلاشی نکرد. بلکه باید افراد احساسات و افکار خود را مدیریت کرده و همچنین کمی صبر کنند. بسیاری از مشکلات در خانواده ترکیبی از تصمیمات عجولانه ناشی می‌شود. این به معنی نادیده گرفتن مشکلات و مسائل مختلف نیست. تنها افراد باید واکنش های خود را به تعویق بیاندازند.

🟡کمک گرفتن از دیگران

در این زمینه می‌توانید از افراد با تجربه تر و همچنین روانشناس نیز کمک بگیرید. بسیار اهمیت دارد که در این مورد با یک فرد مورد اعتماد صحبت کنید. فردی که بتواند شما را راهنمایی کرده و یا حتی خلاهای عاطفی شما را برطرف کند. عده ای از پدربزرگ و مادربزرگ خود کمک می‌گیرند. اما به طور کلی مشورت کردن با یک روانشناس خانوادهف بهترین گزینه در چنین شرایطی است.

🟢صحبت کردن با والد ناتنی

همچنین افراد می‌توانند به طور مستقیم با والدین تنی خود در این مورد صحبت کرده و حتی مواردی را به او یادآوری کنند. فضای خانواده باید به شکلی باشد که افراد بتوانند به راحتی در مورد مسائل مختلف با یکدیگر صحبت کنند. والدین واقعی افراد بهتر می‌توانند آنها را درک کرده و در زمینه های مختلف آنها را حمایت کنند.

🔵اهمیت دادن برابر به همه اعضای خانواده

والدین در خانواده ترکیبی باید به همه اعضا به اندازه کافی به یک اندازه اهمیت داده و محبت کنند. طبیعی است که والدین دچار سوگیری شوند اما بهتر است این موضوع را مدیریت کرده  و فرزندان همسر را مانند فرزند خود بدانند. برقراری تعادل کار آسانی نیست اما بهتر است والدین در این مورد با یکدیگر تعامل داشته و به فرزندان احساس ناکافی بودن ندهند.

مزایا و معایب داشتن خانواده ترکیبی

زندگی در یک خانواده ترکیبی از جهاتی مثبت بوده و باعث تقویت روحیه سازگاری در افراد می‌شود. اما تطابق با این شرایط با مشکلات زیادی همراه است. اما به دلیل معایب این نوع ازدواج نمی‌توان تا پایان عمر تنها ماند. تشکیل خانواده ای در روحیه افراد و حتی آینده آنها بسیار موثر است. افراد باید با در نظر گرفتن این مزایا و معایب برای ازدواج تصمیم گیری کنند. بسیاری از افراد به همین دلیل به طور مجدد در این ازدواج نیز شکست می‌خورند. حتی گاهی به دلیل اختلافات فرزندان، والدین نیز به مشکل بر می‌خورند.

سخن پایانی

تشکیل خانواده ترکیبی نیاز به آمادگی والدین و فرزندان دارد. بهتر است افراد قبل از هر تصمیمی با یکدیگر به طور دقیق در این مورد صحبت کرده و همه مسائل را در نظر بگیرند. افراد بهتر است در این زمینه با دیگران مشورت کرده، و همچنین برنامه ریزی داشته باشند. مشاوره خانواده در این زمینه می‌تواند به افراد کمک زیادی کند. همچنین همکاری اعضا نیز با یکدیگر بسیار اثربخش است. والدین نقش بیشتری در این مورد بازی می‌کند. همچنین افراد بهتر است قبل از هر اقدامی کمی تامل کرده و سپس تصمیم گیری نمایند .

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده ترکیبی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره