خانوادهزوج و خانواده

کتک زدن همسر | عواقب و علت کتک خوردن از همسر

کتک زدن همسر یکی از عمده شکایت خانم‌ها و علل جدایی‌است. شاید به دنبال دلیل بودید که با این مقاله رو به رو شدید. یکی از علل این اتفاق پیدا کردن حس قدرت در اقایان است. تفکر قدیمی مرد سالاری، اختلالات شخصیت و اتفاق های دوران کودکی چند نمونه از علل کتک زدن همسر است. که در ادامه دلایل بیشتری در رابطه با این اتفاق نام برده‌ایم. اما خانم‌ها بیشتر به دنبال راهکار و راه و روش جلوگیری از این اتفاق هستند. در این مقاله به طور کامل با علل، دلیل بخشش، چگونگی مقابله و بعد روانی-اجتماعی آشنا خواهید شد.

دلایل کتک زدن همسر

بسیاری از بانوانی که از همسر، نامزد و شریک احساسی خود کتک می‌خورند. به دنبال دلیل این رفتار هستند. در ادامه به چند دلیل عمده اشاره کرده‌ایم. شما با توجه به این دلایل قادر به حل این مشکل خواهید بود.

  • ابتلا به یکی از انواع اختلال شخصیت
  • اختلال مازوخیسم
  • اختلال سادیسم
  • تجربه آزارهای روانی در دوران کوکی
  • اعتماد به نفس پایین
  • سوء مصرف مواد
  • سوء مصرف الکل
  • ناتوانی در کنترل خشم
  • فشار اقتصادی
  • فقر
  • اعتقاد شدید به مرد سالاری
  • سوءظن داشتن
  • شخصیت نابالغ
  • فشار روانی و استرس
  • ناتوانی در مهارت کلامی و ارتباطی

چرا بعد کتک خوردن از همسر می‌بخشم؟

بسیاری از خانم‌هایی که از همسر خود کتک می‌خورند. توانایی جدا شدن و یا مقابله با این رفتار همسر شان را ندارند. و این ناتوانی ریشه در نوع رفتار و شخصیت دارد. و همین امر باعث بخشیدن همسر تان می‌شود. که در ادامه به آن ها اشاره کرده‎ایم.

شخصیت وابسته زن: خانم هایی که شخصیت وابسته دارند کتک خورن را به رفتن و جدا شدن ترجیح می‌دهند. این افراد توانایی تصمیم گیری به تنهایی را ندارند. اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی آن‌ها بسیار پایین است. از جداشدن و تنهاماندن هراس بیمارگون دارند. در این شرایط حتما باید از متخصص روانشناسی کمک دریافت کنند. برای اطلاع از ویژگی های شخصیت وابسته کلیک کنید.

سکوت کردن: بسیاری از خانم ها بعد از کتک سکوت می‌کنند. موضوع را با خانواده و دوستان خود در میان نمی‎گذارند. و از گفتن موضوع خجالت می‌کشند. همین ترس و خجالت باعث‌می‎شود که کتک خوردن ادامه پیدا کند.

خود را مقصر دانستن: برخی از خانم ها خود را مقصر این اتفاق می‎دانند. به دنبال درمان و راهکار نیستند. و پس از کتک خوردن خود را سرزنش می‎کنند. همین امر باعث تکرار این اتفاق می‎شود.

ماندن به خاطر بچه ها: بسیاری از خانم ها پس از کتک خوردن همسر خود را می‎بخشند. و تنها دلیل آن‌ها بچه ها هستند! کودکان زمانی والدین را باهم می‌خواهند که آرامش در خانه جریان داشته باشد. زمانی که شما به خاطر حضور بچه‌ها ساکت می‌شوید. تنها ضربه را به خودتان وارد می‎کنید.

بُعد روانی و اجتماعی کتک خوردن از همسر

خانم‌ها بعد از کتک خوردن دچار ابعاد روانی و اجتماعی زیادی می‎شوند. که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده ایم.

ابعاد روانی کتک زدن همسر

خانم‌هایی که از همسرشان کتک می‌خورند، بعد از مدتی دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شود. کتک خوردن از شوهر او را به این باور می‌رساند که حتی توانایی دفاع از خود را ندارند. عدم احساس امنیت بیشتر او را دچار کمبود اعتماد بنفس می‌کند.

افسردگی و اضطراب نیز از دیگر پیامدهای شایع کتک زدن همسر هستند. آن‌ها نیاز به محبت و ستایش از جانب همسرشان را دارند. وقتی این نیازهایشان رفع نشود و در عوض آسیب ببینند، غم و استرس بر روح و روان آن‌ها چیره می‌شود.

خودپنداره هسته مرکزی روان هر انسانی است. کتک زدن همسر به مرور خود پنداره او را دچار تزلزل خواهد کرد. او نسبت به خصوصیات و شخصیت خودش دچار تعارض می‌شود. این مساله بیشتر از پیش افسردگی او را تشدید می‌کند.

ابعاد اجتماعی کتک زدن همسر

در کنار تمام پیامدهای روانی که برای خانم در اثر کتک خوردن از همسرش پیش می‌آید. برجا ماندن آثار ضرب و شتم نیز او را منزوی تر می‌کند. ترس از برملا شدن این مساله نزد دیگران او را از اجتماع دور خواهد کرد.

شاید کمتر کسی به غرور زنان اشاره کرده باشد. اما بسیاری از زنان برای حفظ غرورشان نزد آشنایان و خانواده، کتک زدن همسر شان را پنهان می‌کنند.

ابعاد‌اجتماعی و روانی بر رشد فرزندان نیز تاثیر گذار است. فرزندان با مشاهده خشونت در خانه بیشتر احتمال شکست در مسائل زناشویی در آینده دارند.

پیشگیری از کتک زدن همسر

برای پیشگیری از این اتفاق باید عوامل زمینه ساز که اشاره کرده‌ایم بررسی کنیم. برای پیشگیری از کتک خوردن قدم به قدم با ما همراه باشید. حتما برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کلیک کنید.

ارزیابی اختلال

برای پیشگیری ابتدا باید ریشه یابی کنید. که آیا همسر شما اختلال دارد یا خیر. با کمک روانشناس و روان سنج به کمک تست‌های مختلف اختلال همسر شما مشخص می‌شود. و بعد از تشخیص و درمان با آموزش از این اتفاق پیشگیری می‎شود.

کنترل خشم

اگر همسر شما پس از خشم شروع به کتک زدن تان می‎کند. باید همراه با یک روانشناس کنترل خشم را آموزش ببیند. در این مسیر باید صبورباشید و به او برای غلبه بر این رفتار کمک کنید.

مدیریت روابط

برای پیشگیری از این اتفاق باید مدیریت محیط خانه، روابط و گفتگو را بلد باشید. اگر یک موضوعی تبدیل به بحث شد. با مدیریت و کنترل روابط بحث را خاتمه دهید.

هیچ انسانی لایق کتک خوردن نیست. هرگز خود را مقصر این اتفاق ندانید. شما حق مباحثه بر سر خواسته ها و نیازهایتان را دارید. پس باید فضایی برای گفتگو بین شما و همسرتان فراهم شود.

راهکار مقابله با کتک خوردن از همسر

مطمئنا بعد از کتک زدن همسر تان شما باید اقداماتی انجام دهید. سکوت بدترین کار است. دست روی دست نگذارید و با توجه به شرایط و دریافت کمک تخصصی به دنبال راهکاری باشید. در ادامه اقداماتی مفید را نام برده‌ایم. اما اگر تاثیری نداشت حتما با شماره های درج شده تماس بگیرید.

الویت خود باشید

امنیت خود را الویت قرار دهید. زمانی که احساس خطر کردید. سریعا خانه را ترک کنید. اگر شرایط ترک خانه را ندارید، تا چند ساعت داخل یک اتاق بمانید. بدون اطلاع همسرتان با اورژانس اجتماعی تماس بگیرید.

هراس نکنید

خیلی از بانوان به دلیل ترس و هراس این موضوع را با کسی در میان نمی‎گذارند. با سکوت وضعیت از آنچه هست به مرور بدتر می‎شود. با درمان خانواده و کمک از رواشناس از آسیب‌های روحی و جسمی پیشگیری کنید.

دوری کنید

سعی‌کنید که جر و حث نکنید. و موضوعات را با آرامش حل کنید. زمانی که مشاجره اتفاق می‎افتد. از موقعیت و مکان دوری کنید. پس از آرام‌شدن فضا شروع به تذکر و صحبت با همسر کنید.

چرخه خشونت

یکی از دلایلی که خانوم ها برای مقابله تلاش نمی‎کنند. چرخه خشونت است. منظور از چرخه خشونت را به شرح زیر توضیح داده‌ایم.

  • تنش آغاز می‎شود.
  • مشاجره شروع می‏‎شود.
  • مشاجره تبدیل به حمله می‎شود.
  • آقا اظهار پشیمانی می‎کند.
  • قول تکرار نشدن می‎دهد.
  • خانم فراموش می‎کند.
  • دعوا تمام می‎شود.

در این چرخه آقا با عذاب وجدانی که می‎گیرد. خانم را قانع می‎کند. در واقع خانم را هم مقصر می‎کند. و همین اتفاق موجب کتک زدن همسر در دفعات بعدی می‎شود.

کلام آخر

احتمالا با مطالعه کامل مقاله با موضوعات بیشتری آشنا شده‎اید. کسانی که از همسر خود کتک می‎خورند. به دنبال راه چاره و نوع مقابله هستند. این افراد از لحاظ روحی و جسمی آسیب های جبران ناپذیری می‎بینند. برای پیشگیری از این اتفاق از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر باشماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کتک خوردن همسر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره