ازدواجخیانتزوج و خانواده

ترس از تعهد | 5 روش مقابله با ترس از تعهد

ترس از تعهد یا گاموفوبیا از بارزترین ترس ها می‌باشد. این ترس در آقایان بیشتر مشاهده می‌شود و هر فردی دلیل خاص خود را برای توجیه دارد. این دلایل شامل تجربه تلخ گذشته، هراس از مسئولیت پذیری، وابستگی به خانواده و … می‌شود. گاموفوبیا به منزله هراس از پیمان بستن، تعهد دادن، لزوم باقی ماندن در روابط صادقانه و پذیرا شدن است. در واقع گاموفوبیا اصطلاحی برای ترس های غیر عادی در رابطه با ازدواج است.

اغلب افراد تصور می‌کنند که تشکیل خانواده و ازدواج دشواری و سختی های بسیاری به همراه دارد. و تمام خوشی های دوران مجردی را از بین می‌برد. ترس از مشترک شدن زندگی، دخالت دیگران در زندگی و … باعث بروز این مشکل می‌شود. گاهی افراد به دلیل ترس از جدایی، خیانت، طلاق و مشکلات زندگی تن به ازدواج و تعهد نمی‌دهند. اما از سوی دیگر عده ای به دلیل تنوع طلبی علاقه ندارند که ازدواج کنند. خبر خوش این است که ترس از تعهد قابل درمان است و با کمک روانشناس روان درمانی انجام می‌شود. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید.

ترس از تعهد چیست؟

ترس از تعهد چیست؟

آیا شما نیز ترس از تعهد را تجربه کرده اید؟ از ازدواج هراس دارید؟ افراد زیادی هستند که به ترس از تعهد یا گاموفوبیا مبتلا هستند. منظور از این هراس، ترس شدید و غیر منطقی از ازدواج، پیمان بستن، روابط متعهدانه و وفاداری است. معمولا آسایش و آرامشی که در دوران مجردی وجود دارد؛ قابل مقایسه با زندگی متاهلی نیست. در آن دوران افراد هیچ مسئولیتی به دیگران ندارند و به راحتی می‌تواند هر کاری که علاقه دارند را انجام دهند.

اما در دوران متاهلی از تصمیم گیری ها، کار ها و فعالیت های انفرادی خبری نیست. و به همین جهت ترس از تعهد نمایان می‌شود. برای اینکه اعتماد کافی برای رفع این ترس داشته باشید؛ توصیه می‌کنیم که از روانشناس کمک بگیرید. در این بخش مقاله نیز تمامی موضوعات مرتبط با ترس از تعهد را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بالا رفتن سن ازدواج کلیک کنید.

علائم ترس از تعهد

گاموفوبیا یا ترس از تعهد نشانه ها و علائم مخصوص به خود را دارد. در این بخش مقاله به این علائم اشاره کرده ایم.

🔸 ترس از آینده

🔸 اجتناب از تشکیل روابط عاشقانه

🔸اضطراب

🔸 اختلال در تصمیم گیری

🔸 افکار وسواسی

🔸ترس از دست دادن استقلال

🔸 انزوای اجتماعی

🔸 حمله پنیک

علل ترس از تعهد شامل چه مواردی می‌باشد؟

ترس از تعهد به دلایل مختلفی پدید می‌آید. این ترس علل متفاوتی دارد که در این بشخ مقاله به آن اشاره کرده ایم.

🔹 ترس از عهد و پیمان

🔹 باور های فرهنگی

🔹تجربیات منفی گذشته

🔹 باور های خانوادگی

🔹 اضطراب در رابطه با آینده

🔹تروما یا سو استفاده

🔹 ارزش ها

🔹 اختلالات اضطرابی

🔹باور های شخصی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دلبستگی ناایمن کلیک کنید.

عوارض گاموفوبیا

همیشه ترس ها و فوبیا ها عوارض و پیامد هایی متفاوتی را به همراه دارد. در این بخش مقاله راجع به عوارض ترس از تعهد با گاموفوبیا اشاره کرده ایم.

🔻 افزایش خطر سایر مشکلات سلامت روان

🔻 تاثیر منفی بر اهداف شغلی و زندگی

🔻اجتناب از شکل دهی روابط

🔻 افسردگی

🔻 تنهایی

🔻اختلال در عملکرد اجتماعی

🔻 اضطراب

🔻 مشکل در تصمیم گیری

روش های مقابله با ترس از تعهد

روش های مقابله با ترس از تعهد

ترس از تعهد یا گاموفوبیا با روان درمانی و روش های دارو درمانی، بهبود می‌یابد. در این بخش مقاله راجع به روش های مقابله با ترس از تعهد صحبت کرده ایم.

🔘 درمان شناختی رفتاری

یکی از روش های درمان ترس از تعهد، درمان شناختی رفتاری است. در این شیوه درمانی به افراد مبتلا به گاموفوبیا کمک می‌شود تا باورهای منفی و افکار اشتباه را شناسایی کند. و به مرور زمان روش مناسبی را جایگزین کند. درمان شناختی رفتاری به افراد کمک می‌کند تا مهارت های مقابله ای را بیاموزد تا از استرس و اضطراب دور بماند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان فوبیا ها کلیک کنید.

🔘 درمان مبتنی بر ذهن آگاهی

ترس از تعهد یا گاموفوبیا به کمک درمان مبتنی بر ذهن آگاهی نیز درمان می‌شود. این روش درمانی می‌تواند به افراد مبتلا کمک کند تا استرس و اضطراب در رابطه با ازدواج را مدیریت و کنترل کنند.

🔘 زوج درمانی | ترس از تعهد

زوج درمانی از دیگر روش های درمان ترس از تعهد است. در این روش درمانی به بررسی مسائل زندگی مشترک و آگاهی از شیوه ای درمانی، می‌توانند فرد را در زمینه گاموفوبیا کمک کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترس از ازدواج کلیک کنید.

🔘 مواجهه درمانی

مواجهه درمانی از روش های درمان ترس از تعهد است. این درمان شامل قرار گیری تدریجی در معرض موقعیت های استرس زا است. این افراد در محیط کنترل شده قرار می‌گیرند و در طول درمان با ایده های مختلف بهبود می‌یابند.

🔘 دارو درمانی

دارو درمانی از روش های دیگر ترس از تعهد است. در این روش درمانی از داروهای ضد اضطراب برای مدیریت و کنترل اضطراب تجویز می‌کنند. اما دارو حتما باید همراه با روان درمانی زیر نظر متخصص و روانشناس باشد.

کلام آخر

ترس از تعهد یا گاموفوبیا نوعی هراس غیر واقعی در رابطه با ازدواج و پیمان است. امروزه با گذشت زمان و به مرور این نوع ترس بیشتر مشاهده می‌شود. فرار از مسئولیت ها، تنهایی، علاقه به زندگی مجردی، وضعیت اقتصادی و … موجب بروز این ترس می‌شود. برای اینکه از این هراس ها رها شوید؛ حتما باید از روانشناس و مشاورین متخصص راهنمایی بگیرید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا با روش های درمانی مناسب، این ترس را از بین ببرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس ها می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس حاصل نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره