روانشناسی فردیزوج و خانوادهطلاقمهارت های ارتباطی

برخورد با بچه های طلاق | 13 راهکار مناسب برای برخورد با بچه های طلاق

برخورد با بچه های طلاق، بچه هایی که ویژگی های حساسی دارند باید مناسب و در شان آن ها باشد. سالانه هزاران کودک به دلیل جدایی والدین آسیب های روانی را تجربه می‌کنند. این افراد زندگی پر فراز و نشیبی را تجربه کردند. حال اگر دیگران با آنها رفتارهای مناسب نداشته باشند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ صدماتی که والدین بر فرزندان خود وارد می‌کنند به اندازه کافی در کاهش کیفیت زندگی آنها اثر دارد. شما به عنوان اطرافیان باید برخورد‌با بچه های طلاق را آموزش ببینید. فرزندانی که والدین جدا دارند معمولا از طرف جامعه طرد می‌شن و دوستان زیادی ندارند. جهت جلوگیری از چنین رفتارهایی توصیه می‌کنیم از روانشناس راهنمایی بگیرید.

برخورد با بچه های طلاق

چگونگی برخورد با بچه های طلاق

طلاق گاهی تنها راه چاره است. و حتی موهبت شناخته می‌شود. اما بچه های طلاق به دلیل اینکه والدین را جدا از هم ملاقات می‌کنند؛ طلاق و جدایی را خیلی سخت و دشوار تلقی می‌کنند. فرزندان طلاق باید این موضوع را بدانند که آسیب های روانی که والدین به آنها وارد می‌کنند خیلی سنگین تر از جدایی است. اما به دلیل اینکه بچه های طلاق از طرف جامعه و همسالان طرد می‌شوند؛ دوستان زیادی ندارند و همیشه با حساسیت عاطفی بودند، منزوی و افسرده می‌شوند. در این مقاله برخورد با بچه های طلاق را توضیح داده ایم؛ تا به خوبی با آنها برخورد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج با فرزندان طلاق کلیک کنید.

پیامدهای عدم برخورد مناسب با بچه طلاق

برخورد با بچه های طلاق اگر به شیوه مناسب و خوبی نباشد؛ همراه با آسیب های روحی و روانی است. در این بخش مقاله راجع به پیامدهای برخورد نامناسب با بچه طلاق صحبت کرده ایم.

🔻 شب ادراری در کودکان

🔻 احساس طرد شدگی از سوی جامعه

🔻عدم توانایی در برقراری رابطه عاشقانه

🔻 عدم تشکیل زندگی مشترک

🔻 انزوا و گوشه نشینی

🔻درگیری به اعتیاد در نوجوانی و بزرگسالی

🔻 کمبود اعتماد به نفس

🔻 نداشتن حس ارزشمندی

🔻نداشتن حس رضایت از زندگی در بزرگسالی

راهکارهای مناسب برای برخورد با بچه طلاق

راهکارهای مناسب برای برخورد با بچه طلاق

برای برخورد با بچه های طلاق راهکارهایی وجود دارد که هم آسیب به کودکان وارد نمی‌کنید، هم آنها احساس بهتری از شما دریافت خواهند کرد. در این بخش مقاله راجع به راهکارهای مناسب جهت برخورد‌با بچه های طلاق توضیح داده ایم.

📌 دوری از تنش و دعوا

یکی از راه های برخورد با بچه های طلاق، دور کردن آنها از دعوا و تنش است. رفتارهای تنش زای شما بر روحیه فرزندان تاثیرات خوبی نخواهد گذاشت. کودک را از دعواهای خود به دور کنید و تا حد ممکن او را از دعوا و مشاجره دور کنید.

📌 باج ندهید | برخورد با بچه های طلاق

یکی از رایج ترین اشتباهات والدین و اطرافیان این است که تصور می‌کنند با خرید های افراطی و امکانات بیش از اندازه می‌توانند اشتباهات خود را جبران کنند. هرگز این چنین فکر نکنید. با چنین رفتارهایی کودک شما پر توقع می‌شود؛ اما هیچ خلا عاطفی تامین نمی‌شود. بنابراین در برخورد با بچه های طلاق از باج دهی پرهیز کنید.

📌 از همسر خود بدگویی نکنید

شما با همسرتان به مشکل خورده اید؛ چرا باید راجع به او بدگویی کنید؟ همسر شما، والد فرزندتان است. در برخورد با بچه های طلاق اطرافیان نیز باید آموزش ببینند که از والد او بدگویی نکنند.

📌 به آنها محبت کنید | برخورد با بچه طلاق

در برخورد با بچه های طلاق باید عشق و محبت خود را به آنها نشان دهید. به دلیل اینکه این کودکان والدین بی توجه و درگیری داشته اند؛ در دوران مشاجره هیچ محبتی از آنها دریافت نکرده اند. بنابراین باید به این بچه ها عشق بورزید و او را حمایت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بی توجهی مادر به فرزند کلیک کنید.

📌 مانع ارتباط والد و فرزند نشوید

برخورد با بچه های طلاق با روش های مناسب یعنی تلاش برای حفظ سلامت روان او. در این زمینه حتما باید در نظر داشته باشید که مانع ملاقات و ارتباط همسر و فرزندتان نشوید. به او اجازه دهید که با والدین خود ارتباط مناسب داشته باشد.

📌 فرزندان خود را جای قاضی نگذارید

والدین زمان مشاجره و دعوا برای تائید صحبت های خود کودک را توپ وسط می‌کنند و دائم از او تائید می‌خواهند. چنین رفتاری کودک را از والد دیگر دور خواهید کرد. چنین کاری انجام ندهید زیرا استرس، اضطراب و سردرگمی را در آنها ایجاد خواهید کرد. حتی اطرافیان در برخورد با بچه های طلاق نباید او را سوال پیچ کنند.

📌 راجع به زندگی والدین او سوال نکنید

معمولا پس از جدایی، اطرافیان از زندگی والد مقابل فرزند طلاق سوال می‌پرسند. این رفتار بسیار زشت است. کنجکاوی شما نابجا است و حس فضولی را در چنین بچه هایی ایجاد می‌کند. بنابراین در برخورد با بچه های طلاق به خود اجازه فضولی ندهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

📌 اگر قصد ازدواج مجدد دارید؛ فرزندان را با همسر جدید آشنا کنید

همانطور که گفته شد؛ برخورد با بچه های طلاق یعنی کمک به رشد و حفظ سلامت روانی. بنابراین اگر قصد ازدواج دارید؛ باید او را با همسر آینده خود آشنا کنید. به نظر فرزندتان نیز احترام بگذارید؛ زیرا او نیز به عنوان یک شخص قرار است با همسر آینده شما در ارتباط باشد.

📌 فرزندتان را مجبور به دروغ نکنید

در برخورد با بچه های طلاق نباید آنها را به دروغگویی مجبور کنید. از فرزند خود نخواهید که حرفی را به دروغ به همسر سابق بزند تا اتفاق باب میل شما رخ دهد. بنابراین حواستان به تربیت فرزند باشد.

📌 حس گناه به آنها ندهید | برخورد با بچه های طلاق

یکی از رفتارهای زشت والدین است که دائم به فرزندان خود می‌گویند به خاطر تو فلان کارو نکردیم؛ به خاطر تو تا الان زنده موندم و… . زمانی که احساس گناه را در کودک زنده می‌کنید؛ حس ناکافی بودن و مقصر بودن به آنها می‌دهید. بنابراین در برخورد با بچه های طلاق حواستان به ابراز حس گناه باشد.

📌 او را راهنمایی کنید تا راجع به احساسات خود صحبت کند

در برخورد با بچه های طلاق از آنها بخواهید که احساسات خود را بیان کنند. بگویید که او را درک می‌کنید و از حال و آسیب های او آگاه هستید. در این شرایط احساس خوب و مثبتی به او منتقل می‌کنید. بچه های طلاق نیز به عنوان یک انسان نیازمند دریافت حمایت هستند.

📌 فرزندتان را نامه رسان نکنید

برای برخورد با بچه های طلاق نباید آنها را به عنوان قاصد یا نامه رسان در نظر بگیرید. خبررسانی ها یا صحبت های جدی را خودتان انجام دهید و با همسرتان مطرح کنید. در غیر این صورت او را با تنش های فراوان روبرو خواهید کرد.

📌 کمک از روانشناس | برخورد‌با بچه های طلاق

از مهم ترین کارهایی که والدین باید هنگام جدایی انجام دهند، کمک از روانشناس است. زمانی که فرزند خود را به روانشناس می‌برید؛ سلامت روحیه او را تضمین خواهید کرد. کودکان بیش از دیگران باید به دور از استرس و تنش باشند. در برخورد با بچه های طلاق نیز از روانشناس کمک بگیرید. تا در نهایت با مشکلات زیاد روبرو نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

کلام آخر

تمامی افرادی که در کنار کودمان طلاق قرار دارند باید حواسشان به سلامت روان آنها باشد. بنابراین در برخورد با بچه های طلاق روش هایی که در این مقاله ذکر شد را در نظر بگیرید. و در صورتی که راهکار مناسبی برای حل مشکلات پیدا نکردید، حتما از روانشناس کمک بگیرید. مرکز مشاوره آواژه به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با بچه های طلاق می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره