خیانتزوج و خانواده

ترس از خیانت | از بین بردن ریشه ترس از خیانت

ترس از خیانت یکی از دغدغه های رایج میان زوجین است. از آنجایی که امروزه ارتباطات افراد بسیار گسترده تر از پیش شده است ؛ زمینه های خیانت نیز فراهم است. به هرحال شرایط آن شاید برای هر زوجی ایجاد شود. اما ترس مداوم از این موضوع پیامدهای بدتری خواهد داشت. این نوع ترس به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود؛ که گذشته نقش بزرگی در آن دارد. طبیعی است که بروز خیانت در زندگی زناشویی افراد را بی اعتماد و بدبین کند. اما نباید اجازه بروز این گونه احساسات را بدون هیچ دلیلی، داد. اینکه همواره نگران مورد خیانت قرار گرفتن باشیم؛ رفتار سالمی نبوده و تاثیرات منفی بر سلامت روان ما خواهد داشت. برای اطلاع از راه های پیشگیری از خیانت همسر کلی کنید.

ترس از خیانت

برخی از موضوعات در زندگی مشترک هستند که صحبت کردن و حتی فکر کردن به آنها آسان نیست. ترس از خیانت نیز از این قبیل موضوعات است. اینکه چرا بدون هیچ دلیل و نشانه ای مدام در هر حال فکر کردن به این موضوع هستیم؛ برای بسیاری از افراد عجیب است. این افکار بیشتر در زنان بروز می‌کنند. اما به طور کلی نباید به راحتی در مقابل این افکار که گاها هیچ پایه و اساسی ندارند؛ تسلیم شد. برای از بین بردن ترس ها، ضعف های خود را برطرف کرده و نگران نباشید. برای آشنایی با راه های کشف خیانت همسر کلیک کنید.

دلایل ترس از خیانت

دلایل ترس از خیانت

ریشه برخی از ترس ها مثل فوبیاهای مختلف، به هیچ عنوان منطقی نیستند. یعنی هیچ دلیل خاصی برای آنها وجود ندارد. در برخی موارد، ترس از خیانت نیز به همین دلیل رخ می‌هد. یکی از اقدامات مهم در جهت از بین بردن اینگونه ترس ها، ریشه یابی علت آنها است. در این قسمت به توضیح برخی از این دلایل می‌پردازیم. برای اطلاع از انواع علت خیانت به همسر کلیک کنید.

⭕تجربیات دوران کودکی

یکی از دلایل ترس از خیانت، به کودکی افراد برمی‌گردد. وقتی افراد در کودکی خود شاهد خیانت والدین خود بوده اند و یا آن را در اطرافیان خود به طور مکرر دیده اند؛ طبیعی است که در دوران بزرگسالی یا خود دست به خیانت بزنند و یا از خیانت همسر خود واهمه داشته باشند. این موضوع در دوران کودکی باعث بروز احساس ناامنی در افراد می‌شود که بزرگسالی آنان را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

⭕کمبود اعتماد به نفس | ترس از خیانت

عدم احساس کافی بودن و همچنین کمبود اعتماد به نفس در روابط، سبب ایجاد ترس از خیانت خواهد شد. فراموش نکنید که همه افراد ضعف هایی دارند و هیچ کس کامل نیست. به همین دلیل نباید به دلیل ضعف های کوچک، روحیه خود را از دست داد و تسلیم شد. بهتر است به جای بزرگ کردن ایرادات کوچک، روی آنها کارکرده و اعتماد به نفس خود را تقویت کنید. این ویژگی در زمینه های مختلفی به شما کمک خواهد کرد و در روابط زناشویی نیز بسیار موثر خواهد بود.

⭕شکست در روابط گذشته

طبیعی است که با تجربه شکست در روابط قبلی یا حتی وجود خیانت در آن، نسبت به آینده بدبین باشید. اما ترس از خیانت در این مورد حاصل تعمیم دادن تجربیات گذشته است. قطعا همه افراد مانند یکدیگر نیستند و شما نیز در حال حاضر واکنش درست تری نسبت به این موضوع خواهید داشت. شکست در گذشته، به معنای شکست در آینده نیز نیست. با تغییر رفتارها و همچنین درس گرفتن از گذشته قطعا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقی نخواهد بود.

⭕وابستگی افراطی به همسر | ترس از خیانت

وابستگی شدید در زمینه های مختلف و همچنین الگوی دلبستگی ناایمن، از دلایل عمده ترس از خیانت هستند. برای مثال زنانی که به همسر خود از لحاظ مالی وابستگی زیادی دارند؛ طبیعی است که ترس از دست دادن او را داشته باشند. چراکه دیگر از لحاظ مالی تامین نمی‌شوند. بهتر است بیش از حد به شریک خود وابسته نبوده و به او آزادی عمل بدهید. از طرفی خودتان نیز از استقلال روانی و عاطفی داشته باشید. با وجود این روحیه حتی در صورت بروز خیانت نیز واکنش منطقی تری نسبت به آن خواهید داشت.

نشانه های ترس از خیانت

اینکه افراد برای حفظ رابطه خود تلاش کنند؛ بسیار خوب است. در واقع ترس از خیانت تا حدی طبیعی است. اما اگر این احساس تا حد زیادی پیش رود؛ اثرات بدی خواهد داشت. برخی از نشانه های ناسالم بودن این ترس شامل موارد زیر می‌شود. برای اطلاع از نشانه های خیانت زنان کلیک کنید.

🔸تهمت زدن به همسر

🔸کنترلگری

🔸پرخاشگری

🔸گدایی محبت و توجه

🔸واکنش های شدید نسبت به محرک های بی اهمیت

پیامدهای ترس از خیانت

همانطور که گفته شد؛ ترس از خیانت اگر برای مدت زمان طولانی ادامه یابد و یا شدت آن زیاد شود؛ تاثیرات جبران ناپذیری بر سلامت افراد و همچنین زندگی مشترک آنها خواهد داشت. قطعا اینکه افراد احساسات مختلف و گاها متضادی را نسبت به همسر خود داشته باشند؛ در گذر زمان سبب دلسردی و ناامیدی میان آنها خواهد شد. برای آشنایی با شرایط زندگی بعد از خیانت کلیک کنید.

🔴بی اعتمادی

با وجود ترس از خیانت، بی اعتمادی نیز میان زوجین شکل می‌گیرد. احتمالا یکی از آنها به صورت مداوم به دنبال نشانه ای است که خیانت همسر خود را ثابت کند. همین موضوع باعث سخت گیری و شکاکی آنها خواهد شد. با اینکه باید احتمالات مختلف را در نظر داشت؛ اما توجه بیش از حد به جزئیات، فقط اوضاع را سخت تر خواهید کرد.

🔴استرس و اضطراب مداوم | ترس از خیانت

وقتی در بیشتر اوقات به خیانت همسر خود فکر می‌کنید؛ این افکار در شما باعث بالارفتن میزان استرس و اضطراب خواهد شد. اضطراب تاثیرات بدی بر سلامت روان و سلامت جسمانی دارد و شما در معرض ابتلا به بیماری های مختلفی قرار خواهد داد. به همین دلیل باید استرس خود در مورد ترس از خیانت کاهش داده و همچنین از ابعاد دیگر نیز به موضوع نگاه کنید.

🔴از بین رفتن علاقه

ترس ازخیانت باعث از بین رفتن علاقه میان زوجین می‌شود. وقتی آنان به یکدیگر بی اعتماد بوده و مدام به پیدا کردن سرنخی برای اثبات افکار مشغول هستند؛ قطعا علاقه آنان نیز فروکش خواهد کرد. ادامه زندگی مشترک بدون علاقه غیرممکن است. شاید همین موضوع سبب بروز خیانت شود. پس رابطه کمبود علاقه با خیانت مستقیم بوده و خود علتی بر آن است.

برای از بین بردن ترس از خیانت چه کنیم؟

از بین بردن ترس از خیانت

افراد باید برای درمان هر نوع ترس غیر منطقی که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اقدام کنند. چراکه با ادامه یافتن این موضوع روابط آنها با دیگران نیز تحت تاثیر قرار گرفت. برخی از روش هایی که زوجین می‌توانند برای درمان ترس از خیانت از آنها استفاده کنند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

✅کمک گرفتن از مشاور

اگر به تنهایی قادر به کنترل افکار ترس از خیانت نیستید؛ حتما به یک روانشناس مراجعه کرده و از او کمک بگیرید. درمان ترس های غیرمنطقی، کار ساده ای نیست و مواجهه ناگهانی با آنها اوضاع را بدتر خواهد کرد. به همین دلیل باید با مشاور در این مورد صحبت کرده و قدم به قدن پیش بروید. اگر این ترس خود را نادیده بگیرید و یا آن را درمان نکنید؛ این ترس بزرگ تر شده و مسائل بیشتری را ایجاد خواهد کرد. برای دریافت مشاوره خیانت کلیک کنید.

✅پیدا کردن ریشه ترس از خیانت

اگر بتوانید منشا دقیق این ترس را شناسایی کنید؛ برطرف کردن آن، کار ساده تری خواهد بود. همچنین محرک هایی که سبب می‌شوند ترس از خیانت در شما تقویت شود را نیز از بین ببرید. برای مثال شاید دوستی داشته باشید که مدام به ترس های شما دامن زده و بزرگ نمایی کند. سعی کنید از او فاصله گرفته روابط خود را با او محدود کنید.

سخن پایانی

برای مواجهه و از بین بردن ترس از خیانت باید هم بر روی خود کار کنید و هم از همسر خود کمک بگیرید. حتی در صورت بروز خیانت نیز فراموش نکنید که شما کاملا مقصر نیستید و این نباید باعث تخریب اعتماد به نفس تان شود. سعی کنید ارتباط خود را با همسر تقویت کنید و از یک زوج درمانگر نیز کمک بگیرید. استرس و اضطراب خود را کاهش داده و در صورت فکر کردن در مورد خیانت، حواس خود را معطوف موضوع دیگری کنید. در آخر اینکه با تغییر طرز تفکر و مثبت اندیشی می‌توان از بروز این موضوع جلوگیری کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از خیانت می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره