خانوادهزوج و خانواده

شوهر زورگو و بی منطق | رفتار صحیح با شوهر زورگو

شوهر زورگو حتما تحمل زندگی مشترک را برایتان سخت تر خواهد کرد. اینگونه مردان با کنترل گری و سلطه جویی، همیشه و در هر شرایطی به دنبال به کرسی نشاندن حرف خود هستند. ازدواج نیاز به توافق دو طرف و همدلی دارد. دوطرف باید با یکدیگر به مشورت و گفتگو بپردازند. این شرایط فقط محدود به گرفتن تصمیمات نمی‌شود. افراد زورگو در جنبه های مختلف زندگی، سعی در تسلط بر شما خواهند داشت. نمی‌توان با خوشبینی از کنار این موضوع رد شد و بهتر است به دنبال راه حل باشید. برای آشنایی با نشانه های شوهر زورگو این مقاله را مطالعه کنید.

شوهر زورگو

شوهر زور گو فردی است که مدام در حال عیب جویی و بهانه تراشی است. احتمالا در مشکلات همیشه خانم مقصر شناخته می‌شود و هیچ راه گریزی از این ماجرا ندارد. افراد زورگو نسبت به اطرافیان، مغرور و پرتوقع هستند. گاهی این زورگویی فقط محدود به همسر و فرزاندانشان می‌شود و در زندگی اجتماعی یک فرد فرمانبردار هستند.

نشانه های شوهر زورگو

کسانی که مدام در حال زورگویی به دیگران هستند؛ رسیدن به هدفشان، از همه چیز برایشان مهم تر است. در این مسیر به احساسات دیگران اهمیت نمی‌دهند. بهتر است با شناسایی نشانه های مرد زورگو، اقدام به توقف این رفتار کنید.

⭕کنترلگری بر روی همسر

شوهر زورگو با بهانه تراشی های غیرمنطقی، سعی در کنترل زندگی شخصی همسرش دارد. برای مثال روابط خانوادگی یا شغلی او را محدود می‌کند. حتی لباس پوشیدن او را نیز تحت کنترل خود در می‌آورد. انتظار دارد که همسرش، تمام وقتش را با او بگذراند. بخوانید: شوهرم نمیذاره خانواده ام رو ببینم

⭕ رفتارهای خشونت آمیز

این زورگویی معمولا با خشم کنترل نشده همراه است. اینگونه افراد مهارت کنترل خشم ندارند و خشم خود را با توهین و تحقیر یا آسیب فیزیکی به همسر خود، تخلیه می‌کنند. بسیار تحریک پذیرند و کوچک ترین چیزی آنها را عصبانی می‌کند. خشونت جسمی، کلامی، روانی و حتی جنسی از انواع رفتارهای شوهر زورگو هستند.

برای آشنایی با علت دست بزن داشتن شوهر کلیک کنید.

⭕تلاش برای سلطه مالی

بیشتر زنانی که از نظر مالی به همسر خود وابسته هستند؛ مورد زورگویی همسر خود قرار می‌گیرند. در چنین شرایطی، آنها راهی نداشته و مجبور به تحمل شوهر زورگو هستند. از طرفی دیگر همسر، درآمد خود را اهرم فشاری برای سلطه گری قرارمی‌دهد. احتمالا زن و فرزند برای کمترین خرجی، باید پاسخگو باشند و هیچ حقی ندارند.

⭕رفتارهای سمی

این گونه مردان، بسیار شکاک هستند. معمولا به دلیل اینکه از طلاق همسر خود واهمه دارند؛ اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند. تحمل نه شنیدن را ندارند و همیشه به دنبال جلب توجه هستند. به نظرات همسر خود اهمیت نمی‌دهند و همه تصمیمات را به تنهایی می‌گیرند. شوهر زورگو، حتی در تربیت فرزندان نیز، مستبد است. او شیوه های تربیتی خود را تحمیل می‌کند.

علت بروز زورگویی شوهر چیست؟

اغلب به دلیل تجربیات دوران کودکی، این رفتار ها شکل می‌گیرد. برای مثال طلاق والدین، توجه بیش از حد، آسیب های روانی و یا تقلید از رفتارهای پدر باعث بروز زورگویی در مردان می‌شود.

رفتارهای شایع در مقابل شوهر زورگو

بسیاری از زنان، شهامت ایستادن در مقابل شوهر زورگو را ندارند. احتمالا به زندگی مشترک خود ادامه داده و باعث تداوم این رفتار ها نیز می‌شوند. به این دلیل به آنها رفتار شایع می‌گوییم که بیشتر زنان در مقابل زورگویی، همین گونه رفتار می‌کنند؛ که البته روش درستی نیست.

❌مقابله به مثل با شوهر زورگو

یکی از رفتار های اشتباهی که همسران افراد زورگو از خود نشان می‌دهند؛ مقابله به مثل است. این دعواها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که به جنگ قدرت بدل می‌شود. زوجین مدام درحال لجبازی با یکدیگر هستند و هیچ کدام از موضع خود عقب نشینی نمی‌کنند. این برخورد، اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد. فراموش نکنید که جبران بسیاری از رفتار ها، امکان پذیر نیست بلکه فقط صلح راه چاره است. برای مثال اگر همسرتان داد زد؛ شما تا کجا می‌خواهید صدای خود را بالا ببرید؟

❌اطاعت کردن

در نقطه مقابل مقابله به مثل، مطیع بودن در مقابل شوهر زورگو وجود دارد. مورد ظلم واقع شدن نیز خود، واکنش اشتباهی است. برخی از زنان منفعل تصور می‌کنند با تسلیم، به دعوا و مشاجره پایان می‌دهد. غافل ازاینکه فرد زورگو در هر شرایطی زورگوست. با سکوت چیزی حل نمی‌شود. هر فردی از حقوقی برخوردار است که نباید آنها را نادیده بگیرد.

واکنش صحیح نسبت شوهر زورگو

اما با شوهر زورگو چطور باید برخورد کرد؟ قبل تر گفتیم که سکوت یا مقابله به مثل روش های درستی برای برخورد با استبداد نیستند. در این قسمت راهکارهایی را ذکر خواهی کرد که موثر تر هستند و به مرور فرد را متوجه اشتباهاتش می‌کند.

✅تایید کردن او

در ظاهر با او موافقت کرده و به نظرات او احترام بگذارید؛ اما به او اجازه کنترل کردن، ندهید. نظر شخصی خود را اعمال کنید. تایید شدن به او حس خوبی القا کرده و وقتی نتیجه ی کار را مشاهده می‌کند؛ حتی اگر به طور مشخص نظر او اعمال نشده باشد، باز هم خوشحال است. هیچ وقت با یک فرد زورگو به توافق نمی‌رسید؛ پس بهتر است با تایید او بحث را کوتاه کرده و آن را به نفع خود تغییر دهید. این افراد مخالفت را انتقاد شخصی قلمداد می‌کنند؛ به همین در مورد آن جبهه می‌گیرند.

✅استفاده از قدرت طلبی در جهت مثبت

افراد زورگو علاقه دارند همیشه پیروز میدان باشند. از این طریق می‌توان در جهت بهبود اوضاع نیز استفاده کرد. به این معنا که سعی کنید مسئولیت های مهم و زیادی را به او بسپارید. احتمالا برای اثبات خود نیز، از پس آنها برخواهد آمد. اما پس از مدتی به علت فشاری که تحمل کرده است متوجه اهمیت تقسیم وظایف خواهد شد. همچنین علاقه به رقابت شوهر زورگو، در بعضی موارد به نفع زندگی مشترک تمام خواهد شد.

✅برخورد قاطعانه

در زندگی مشترک اعتماد به نفس داشته و از حقوق خود مطلع باشید. به طور واضح به او نشان دهید که از اوضاع راضی نیستید. در جواب درخواست های غیر منطقی صریحا نه بگویید. مسائل را حل نشده رها نکنید. اجازه ندهید همسرتان زیاده روی کند. برخورد قاطعانه با شوهر زورگو با دعوا کردن متفاوت است. سعی کنید با کمک یک متخصص از تفاوت آنها آگاه شوید و شرایط را عوض کنید.

✅مراجعه به روانشناس

بهتر است فرد مستبد خود، برای درمان اقدام کند. اما زوج درمانی و مراجعه همزمان به روانشناس نیز موثر است. حتی وقتی همسر شما انگیزه شما را برای درمان مشاهده کند؛ بیشتر ترغیب خواهد شد. در این مسیر شوهر زورگو را تنها نگذارید و برای درمان به او کمک کنید. توجه شما به او و حتی صحبت کردن در این مورد؛ اوضاع را بهتر خواهد کرد. روانشناس با ریشه یابی این رفتار ها، به درمان اقدام می‌کند.

سخن پایانی

طبیعی است که شوهر زورگو، مشکلات خود را نپذیرد یا برای درمان همکاری نکند؛ اما نباید دلسرد شد. گاهی این مشکل، ریشه دار تر از آن است که شما فکر می‌کنید. او را سرزنش نکنید و تا حد امکان با آرامش برخورد کنید. اگر قادر به کنترل اوضاع نیستید؛ حتما از یک روانشناس کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره خانواده کافی است به مراکز معتبری مثل آواژه مراجعه نمایید. برای برقراری ارتباط با درمانگران با شماره های زیر تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شوهر زورگو می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

شوهر زورگو کیست؟

افراد پرخاشگر، کنترل گر با رفتار های سمی و یا کسانی که از نظر مالی همسر خود را تحت فشار قرار می‌دهند؛ زورگو هستند.

علت بروز زورگویی در شوهر چیست؟

معمولا این رفتار مربوط به تجربیات دوران کودکی می‌شود. برای مثال طلاق والدین یا تقلید از زورگویی پدر و آسیب های روانی.

چگونه با شوهر زورگو برخورد کنیم؟

برخورد قاطعانه، استفاده از زورگویی در جهت بهبود زندگی مشترک، مراجعه به روانشناس و تایید کردن از روش های برخورد با شوهر زورگو است که در مقاله به توضیح آنها پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره