خیانتزوج و خانواده

زندگی بعد از خیانت | نجات زندگی بعد از خیانت

زندگی بعد از خیانت شاید از نظر شما هم غیر قابل قبول باشد، ولی هستند بسیاری از زنان و مردانی که پس از تجربه خیانت، باز هم به زندگی مشترکشان ادامه می‌دهند. اگر شما هم خیانتی دیدید و در مورد ادامه زندگی بعد از خیانت شک دارید، باید بگوییم هیچ مشکلی ندارد که بعد از خیانت نیز تصمیم به بخشش و ادامه زندگی مشترک بگیرید. در این مقطع از زندگی، آنچه بیش از هر چیزی اهمیت دارد کاهش آسیب‌های رابطه و جلوگیری از تکرار خیانت هست. اگر خیانتی در رابطه‌تان رخ داده، حتما مشکلی وجود دارد که باید حل کنید. انکار مشکل و تصمیم عجولانه کمکی به زندگی‌تان نمی‌کند. در ادامه این مقاله نکاتی را می‌گوییم که برای ادامه رابطه‌ای که از خیانت آسیب دیده‌، باید به آنها توجه کنید. حتما برای دریافت مشاوره خیانت کلیک کنید.

زندگی با همسر بعد از خیانت

یکی از سخت‌ترین تصمیمات و کارهایی که همسر خیانت دیده می‌تواند انجام دهد، اعتماد دوباره به همسرش است. شاید هنوز مهر و محبت گذشته به همسرتان در دل شما باقیست و تمایل دارید با همسر خود به زندگی ادامه دهید. ولی از طرفی هم اعتماد دوباره به همسر بعد از خیانتی که به شما روا داشته، وفاداری او را نسبت به شما مانند گذشته تضمین نمی‌کند. با همه این‌ها، هر چقدر هم که اعتماد به همسرتان بعد از خیانت بسیار مشکل و دشوار باشد، گاهی اوقات این تصمیم، واقعا بهترین و منطقی‌ترین کاری خواهد بود که شما می‌توانید اتخاذ کنید. می‌توانید در این راه از تجربه، آگاهی و راهنمایی‌های مفید یک روانشناس و مشاوره خیانت یا خانواده نیز استفاده کنید. اینگونه بیشتر و بهتر می‌توانید در مورد ادامه زندگی با همسر و اعتماد به او پیش بروید و با انتخاب اولویت‌هایی در تصمیمتان با آن کنار بیایید.

مراحل بازگشت به زندگی بعد از خیانت زن یا مرد

ما قصد داریم به شما کمک کنیم تا یاد بگیرید زندگی بعد از خیانت هم می‌تواند ادامه یابد. خیانت، زندگی مشترک و رابطه عاشقانه را بسیار به خطر می‌اندازد و موجب احساساتی چون خشم و عصبانیت نسبت به همسر، کاهش اعتماد به نفس و عدم اعتماد به همسر می‌شود. اما توجه صرف به این اثرات بعد از خیانت مانع از درک صحیح شرایط موجود می‌شود. درست‌تر این است که برای مقابله واقعی با تاثیرات منفی خیانت و اعتماد از دست رفته، به دنبال بهبود روابط و اعتماد و بازگشت دوباره به زندگی مشترک باشید. زیرا تعهد ازدواج بسیار مقدس است و ارزش گذشت و بخشش را دارد. برای انجام این کار مراحلی به شرح زیر پیشنهاد می‌شود.

مرحله اول: انکار

بعد از خیانت دیدن، اولین مرحله‌ای که در ارزیابی مجدد موقعیت باید انجام دهید، انکار است. غالبا انکار خود را با رفتارهای اجتنابی نشان می‌دهد. در حقیقت باید وانمود کنید که چنین اتفاقی (خیانت) اصلا نیفتاده است تا درد این اتفاق ناخوشایند حس نشود.

 مرحله دوم زندگی بعد از خیانت : شناخت و درک خیانت

برای تسکین درد خیانت و بازسازی مجدد رابطه، باید قادر به تشخیص واقعیت باشید و آن را قبول کنید. هر قدر هم که این یک واقعیت تلخ و ناراحت کننده است و طبیعتا پذیرشش هم کمی طول خواهد کشید.

مرحله سوم: احساس درد و رنج

طبق دیدگاه روانشناسانه بعد از این که خیانت را قبول کردیم، در مرحله بعد موجی از احساسات دردناک به سراغتان خواهد آمد که البته تحملش هم سخت است. شاید شما بخواهید این مرحله را نادیده بگیرید و نمی‌خواهید قبول کنید که به شما خیانت شده است. ولی این بسیار مهم است که درد و رنج و حقیقت را بپذیرید تا با بررسی علل آن، راهی برای بازگشت به زندگی و اعتماد مجدد بیابید.

مرحله چهارم زندگی بعد از خیانت : شروع خشم

چهارمین مرحله برای شروع زندگی بعد از خیانت، معمولاً عصبانیت و خشم همراه است. این خشم هم نیروزاست و هم محدودکننده. گرچه عصبانیت احساس خوبی نمی‌باشد، اما می‌تواند به عنوان یک کاتالیزور مهم برای بهبودی عمل کند. خشم و عصبانیت بعد از خیانت، درگیری و درد بیشتری دارد؛ ولی برای این که بفهمید آیا ادامه زندگی بعد خیانت کار درستی است یا خیر، گذر از این مرحله نیز لازم است.

مرحله پنجم: کنار گذاشتن توهمات

اکنون که واقعیت خیانت را پذیرفتید و عصبانی، ناراحت و شاید افسرده هستید، به مرحله‌ای رسیدید که می دانید باید توهمات را دور بیاندازید و با واقعیت‌ها و تصمیم واقعی روبرو شوید.

مرحله ششم زندگی بعد از خیانت : تغییر

وقتی توهمات را از بین ببرید و شرایط خود را همانطور که هست بپذیرید، نگرش و دیدگاهتان به زندگی و اهمیت زندگی مشترک بسیار تغییر خواهد کرد. حالا بهتر می‌توانید خوب را از بد تشخیص دهید. ولی اگر هنوز هم شکاک باشید و در گذشته سیر کنید، تغییرات نگرش شما منفی خواهد بود. بهتر است روی آینده و چیزهای تحت کنترل خود متمرکز شوید، تا تغییرات ی تجربه کنید. در این مرحله انتخاب با خود شما است، ولی یادتان باشد زمانی به تغییر نگرش مثبت می‌رسید که دردها و بدیها را رها کنید و برای اعتماد و زندگی مجدد بعد از خیانت به هر دویتان فرصت دهید.

چطور زندگی بعد از خیانت را نجات دهیم؟

می‌دانیم که تجربه خیانت سخت و دردناک است مخصوصا از سوی کسی که واقعا دوستش داشتید. ولی برای نجات زندگی و رابطه، شما باید سعی در فراموش کردن خیانت کنید. در این راستا می‌توانید توصیه‌های زیر را دنبال کنید.

زخم‌های خیانت را پاک کنید

اگر همچنان زخم‌های خیانت را با خود حمل کنید، به قدری در ضمیر ناخودآگاه شما غوطه‌ور خواهند شد که دیگر نمی‌توانید آن را فراموش کنید. مراقبه می‌تواند یک راه حل برای ریشه‌کنی اثرات افسردگی بعد از خیانت و شروع روند بهبود باشد. توصیه می‌کنیم روزانه چند دقیقه در آرامش مدیتیشن کنید. و از این طریق خاطرات قدیمی یا الگوهای فکری راکد را از مغز خود پاک کنید.

ببخش

وقتی می‌گوییم بخشش، منظور این نیست که رفتار غلط دیگران را بپذیرید؛ بلکه به معنای جدایی از درد، ناامیدی و تلخی درونتان است. سعی کنید نشانه‌های پشیمانی بعد از خیانت را در همسرتان پیدا کنید و روی‌ آن تمرکز کنید تا زیبایی‌های زندگی پیش رو را بهتر ‌ببینید. برای آشنایی با راه های بخشش خیانت کلیک کنید.

کم‌کم اعتماد کنید

اینکه بعد از خیانت بتوان با همسرتان به زندگی ادامه داد یا خیر؛ تا حد زیادی به خود شما و احساسات درونی‌تان بستگی دارد. زیرا شما اول از همه باید به خودتان اعتماد کنید. از آنجا که زندگی بدون اعتماد ممکن نیست، لازم است که شما بعد از خیانت همسرتان سعی در اعتماد دوباره به او نیز داشته باشید. زیرا بدون اعتماد یا زندگی‌تان به جدایی می‌کشد و یا زندگی توام با شک و نگرانی خواهد شد که لذتی برایتان نمی‌گذارد. مسلما اعتماد مجدد در مدت کوتاهی ایجاد نخواهد شد، ولی سعی کنید کم‌کم و با تمرکز بر دلجویی‌ها و نکات مثبت همسرتان، آن را بدست آورید.

از افراد غیر قابل اعتماد جدا شوید

گام مهم دیگر برای فراموشی خیانت و بازگشت به زندگی بعد از خیانت، این است که از افراد دورو و غیرقابل اعتماد اطرافتان هم دوری کنید. شما مجبور به تحمل افراد غیر قابل اعتمادتان نیستید، و در زندگی نیازی به آنها ندارید. وجود اینگونه افراد در روابط دوستانه، کاری و… موجب می‌شوند که به همه شکاک باشید و اعتماد نکنید. از آنها دور شوید تا راحت تر بتوانید بر احساس بد بعد از خیانت غلبه کنید.

آینده‌ای بدون خیانت را تصور کنید

برای  اعتماد به همسرتان بعد از خیانت، اشکالی ندارد که آینده‌ای زیبا و به دور خیانت را تجسم کنید. اینکه بتوانید با وجود مشکلات فعلی، یک آینده ایده‌آل را تصور کنید، ذهنتان را بازتر و برای زندگی بهتر آماده می‌کند.

احساسات خود را کنترل کنید

سوال بسیاری از شما این است که بعد از خیانت چطور می‌شود به زندگی با آن آدم ادامه داد؟ مگر با چنین درد و رنجی می‌توان زندگی کرد؟ یادتان باشد احساسات می‌تواند هم بهترین دوست آدم باشد هم بدترین دشمن او؛ انتخاب باشماست. احساسات جوهره وجودی انسان است، ولی اگر در آن افراط شود، می‌تواند زندگی را مسدود کند و شما از احاظ ذهنی و جسمی در آن گیر خواهید کرد. بنابراین باید در زندگی بعد از خیانت، احساسات خود را کنترل کنید و در دام اتفاق گذشته نیفتید. اگر زیاد به خیانت حساس شوید، افسرده خواهید شد؛ ولی اگر منطقی فکر کنید و بفهمید که شما نیاز به حرکت رو به جلو دارید، اینجاست که می‌توانید بر احساسات خود غلبه کنید.

برای پیشگیری از خیانت و وقوع مجدد کلیک کنید.

سخن پایانی

علاوه بر مطالب و راهکارهایی که برای زندگی بعد خیانت به شما گفتیم، لازم است بدانید که زمان واقعی اعتماد مجدد به همسر بعد از خیانت وقتی خواهد بود که خود او هم بعد از بخشش شما، با گفتار و رفتارش پشیمانی از رفتار خود را بیان کند. باید از شما دلجویی کند و تا حد ممکن اعتماد شما را هر چند نه مانند گذشته جلب کند. فرد خیانتکار بعد از اینکه بخشیده شد، باید تا مدت‌ها از اعتماد دوباره شما به او مراقبت و پاسداری کند. تا درنهایت اعتماد کامل شما را بدست آورد و ثابت کند وفادار است.

برای دریافت مشاوره خیانت تلفنی در زمینه زندگی بعد از خیانت از طریق تلفن 02191002360 با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی آواژه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره