ارتباط با جنس مخالفزوج و خانواده

رابطه تاکسیک (رابطه سمی)

رابطه تاکسیک یا سمی، همانطور که از اسم آن مشخص است؛ رابطه ی فرسایشی است. افراد با دیگران ارتباط می‌گیرند تا از آنها چیزهای بیشتری آموخته و یا حال بهتری داشته باشند. اما در روابط سمی نه تنها چیزی نخواهید آموخت بلکه تمام انرژی شما نیز از بین می‌رود. حتی شاید ضررهای زیادی را نیز تجربه کنید. در این نوع روابط سلامت جسمانی، روانی و عاطفی شما تهدید خواهد شد و احتمالا تا مدتها نتایج آن در زندگی را مشاهده خواهید کرد. این رابطه انواع مختلفی دارد و حتی شاید رابطه افراد با خانواده نیز سمی شود. به همین دلیل بهتر است نشانه ها و عوارض این نوع از رابطه را بشناسید و از بروز آن پیشگیری کنید.

رابطه سمی

در قدم اول باید اینگونه روابط را در زندگی شناسایی کرده تا از عوارض ان جلوگیری کنید. بیشتر افرادی که در روابط تاکسیک قرار دارند؛ تا مدت ها متوجه این موضوع نیستند و حتی به حرف اطرافیان نیز توجه نمی‌کنند. حتی برخی محققان معتقدند که تا زمانی که در روابط سمی هستید؛ بسیار احساس خوشایندی دارید و لذت می‌برید. احتمالا تا زمانی که ضربه محکمی از طرف مقابل خود نخورید؛ به رابطه ادامه خواهید داد. برای آشنایی با عوامل موثر بر قطع رابطه با دوست دختر کلیک کنید.

نشانه های رابطه تاکسیک یا سمی کدام اند؟

نشانه های رابطه سمی

معمولا افرادی که خود از نظر شخصیتی دچار مشکلاتی هستند در اینگونه روابط مانده و اوضاع را تحمل می‌کنند. برای مثال فردی که دلبستگی ناایمن دارد یا شخصیت او وابسته است؛ بیشتر احتمال دارد که در روابط تاکسیک وارد شود. اما همیشه مشکل از ما نیست. در بیشتر موارد این طرف مقابل است که سواستفاده گری را شروع می‌کند. برخی از نشانه های رابطه سمی را در این قسمت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

📌حمایت نکردن

در یک رابطه سالم، افراد از یکدیگر در شرایط مختلف حمایت کرده و از موفقیت های همدیگر خوشحال می‌شوند. اما در رابطه تاکسیک این حمایت تبدیل به رقابت شده و افراد شروع به چشم و هم چشمی می‌کنند. در اینگونه روابط، افراد نه تنها به یکدیگر کمک نکرده بلکه مانعی برای موفقیت نیز می‌شوند. فرد سمی جلوی پیشرفت و موفقیت شما را گرفته و حتی در شرایط سحت نیز از شما حمایت نخواهد کرد.

📌بی احترامی به رابطه تاکسیک

در یک رابطه تاکسیک، بسیار شاهد بی احترامی افراد به یکدیگر هستیم. برای آنها توهین و تحقیر به یک روتین تبدیل شده و حتی دیگر از شنیدن این حرف ها نیز ناراحت نمی‌شوند. افراد حتی به خانواده های یکدیگر نیز بی احترامی کرده و آنها را مورد سرزنش قرار می‌دهند. افراد در رابطه باید با احترام و ملایمت با یکدیگر رفتار کرده و اصول اخلاقی را رعایت کنند.

📌کنترلگری

کنترلگری یکی از رفتارهای مخرب در رابطه محسوب می‌شود. یکی از اصلی ترین نشانه های رابطه تاکسیک کنترلگری است. افراد در این نوع از روابط مدام در حال سوال پرسیدن از موضوعات شخصی وسلطه گری هستند. در روابط سمی افراد مدام توهم خیانت داشته و شکاک و بدبین هستند. در بعضی موارد فرد سمی، خود شخص وفاداری نیست و از بی اعتمادی به دیگران نیز رنج می‌برد. اعتماد لازمه روابط است و افراد متناسب با تفکر خود نسبت دیگران اعتماد می‌کنند.

📌خودشیفتگی از نشانه های رابطه تاکسیک

در روابط تاکسیک، افراد فقط نیازهای خود را در نظر می‌گیرند و طرف مقابل توجه نمی‌کنند. افراد در رابطه باید از خودگذشتگی و ایثار داشته باشند و به دیگران نیز توجه کنند. خودشیفتگی شما را از دیگران دور می‌کند و سبب فاصله افراد از یکدیگر می‌شود. در رابطه سمی بسیار شاهد خودخواهی افراد هستیم. خودشیفتگی بیش از حد بسیار مخرب بوده و باعث از بین رفتن روابط خواهد شد. برای اطلاع از نحوه برخورد با افراد خودشیفته کلیک کنید.

📌دروغگویی

یکی از مشکلات اصلی در روابط دروغگویی است که در روابط تاکسیک بسیار دیده می‌شود. افراد حتی برای پیش افتاده ترین مسائل هم دروغ می‌گویند و اهمیتی به احساسات دیگران نمی‌دهند. اغلب برای گرفتن توجه ها، دست به دروغگویی می‌زنند. اما دروغ توجیه خوبی نیست. صداقت در هر شرایطی، بهترین راهکار خواهد بود. عدم صداقت از همان ابتدای رابطه، مشخص خواهد شد و افراد باید به فکر راه حلی در این زمینه باشند.

📌نگرانی دائمی

احتمالا در روابط تاکسیک مدام در حال تجربه استرس و اضطراب بی دلیل هستید. شرایط رابطه به شکلی است که شما مدام ترس از دست دادن دارید. یا نگران وقوع اتفاق بدی هستید. از نشانه های رابطه تاکسیک نگرانی دائمی و در هر شرایطی است. حتی گاهی با اینکه همه چیز خوب پیش می‌رود اما بازهم از آینده می‌ترسید. این رفتار شما را بعد از مدتی از لحاظ روانی و جسمانی، مریض خواهد کرد.

📌عدم ارتباط موثر

طبیعی است که افراد در رابطه تاکسیک، ارتباط موثر با یکدیگر نداشته و نتوانند به خوبی با یکدیگر صحبت کنند. حتی گفتگو با دیگران نیز اصولی دارد که باید رابطه آنها را رعایت کرد. عدم ارتباط موثر به این معناست که به اندازه کافی برای دوست، خانواده یا همکار خود وقت نگذارید و مدام از آنها دوری کنید. ما به ارتباط با دیگران نیاز داریم و اگر به هر دلیلی خود را از این موضوع محروم کنیم یا در آن دچار مشکل شویم؛ در سلامت روان ما موثر خواهد بود.

برای آشنایی با مدیریت دوستی های قبل ازدواج کلیک کنید.

خارج شدن یا کنارآمدن با رابطه تاکسیک

خارج شدن از رابطه تاکسیک

معمولا همه ما بعد از گذشت مدتی، به همه چیز عادت می‌کنیم. حتی اگر شرایط رابطه برای ما بسیار سخت بوده و رنج های زیادی را متحمل شده ایم؛ بازهم تمایل به ماندن داریم. حتی خروج از اینگونه روابط هم آسان نخواهد بود. اما فراموش نکنید که بعد از خارج شدن از یک رابطه سمی متوجه خواهید شد که رابطه ابعاد دیگری نیز دارد که باید به آنها توجه کرد. روابط تاکسیک گاهی تاثیرات جبران ناپذیری بر شخصیت و سلامت روان شما خواهد داشت که باید حتما در جبران آنها تلاش کنید.

💠رابطه تاکسیک | گفت و گو

در اولین قدم با فردی که موجب شکل گیری رابطه تاکسیک شده است؛ صحبت کنید. به صورت آرام وملایم به او توضیح دهید که شرایط پیش آمده به نفع هیچ کس نخواهد بود و باید برای تغییر اقدام کند. در واقع هر دو نفر در یک رابطه باید برای ایجاد تغییر تلاش کنند. به یکدیگر در این مسیر کمک کرده و دنبال مقصر نباشید. شاید رفتار شما و سوبرداشت ها موجب به وجود آمدن چنین رفتارهایی در طرف مقابل شده باشد. از قضاوت افراد خودداری کرده و علت این موضوع را ریشه یابی کنید. برای آشنایی بیشتر با مهارت ارتباط کلامی کلیک کنید.

💠کمک گرفتن از مشاور

گاهی صحبت کردن به صورت مستقیم با فردی که رفتارهای سمی دارد؛ موثر نخواهد بود. بعد از مدتی احتمالا هیچ گونه تغییری حاصل نمی‌شود و همه چیز به روال سابق برمی‌گردد. در چنین شرایطی از یک مشاور کمک بگیرید و رابطه تاکسیک خود را پایان دهید. معمولا اینگونه افراد مشکل خود را نمی‌پذیرند تا برای درمان آن اقدام کنند. و قانع کردن آنها برای مراجعه به روانشناس نیز آسان نیست. اما می‌توان با کمک مشاور نحوه برخورد صحیح با این افراد را آموخت یا به همراه آنها به روانشناس مراجعه کرد.

💠رفتار قاطعانه با رابطه تاکسیک

اغلب در روابط تاکسیک، مورد سواستفاده قرار می‌گیریم. برای جلوگیری از ادامه این موضوع، رفتار قاطعانه بهترین راه حل است. به طرف مقابل نشان دهید که شما مطیع و فرمانبردار او نیستید و از خود اراده و قدرت تفکر دارید. برای اینکار خودتان را در اولویت قرار دهید. این به معنی خودخواهی نیست. بلکه اول نیازهای خود را برطرف کرده ودر مراحل بعدی به دیگران کمک کنید. اگر مدام در حال قربانی کردن خود برای دیگران هستید؛ شما نیز موجب به وجودآمدن رابطه تاکسیک خواهید شد. ایجاد مرز ها و اصولی برای خود، به ما کمک خواهد کرد تا رابطه تاکسیک خود را برطرف کرده یا پایان دهیم.

سخن پایانی

رابطه تاکسیک با افرادی که برای مدت زمان زیادی با آنها در ارتباط هستیم یا حتی خانواده مان، شرایط سختی را برای ما ایجاد خواهد کرد. نمی‌توانیم به دلیل رابطه سمی، خانواده خود را طرد کنیم یا از شغل خود استعفا دهیم. اما می‌توان با کارکردن بر خلا های شخصیتی یا ویژگی های رفتاری، کیفیت رابطه را بهبود بخشیم. اگر تمام قصور از طرف مقابل است؛ او را به حال خود رها نکرده و به او نیز برای درمان کمک کنیم. حتما برای روابط خود از یک روانشناس کمک بگیرید و با یکدیگر همدل باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه تاکسیک یا سمی می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره  02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آدم های تاکسیک چه ویژگی هایی دارند؟

این افراد معمولا خودشیقته و دروغگو بوده، به راحتی به دیگران بی احترامی می‌کنند و از هیچ کس حمایت نخواهند کرد. ویژگی های منفی این افراد بسیار زیاد است و معمولا در رابطه با دیگران نیز این رفتارها تشدید می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره