ازدواجزوج و خانواده

دوستی های قبل از ازدواج

دوستی های قبل از ازدواج برای بسیاری از کسانی در مورد آن سهل گیر بوده‌اند، تبعاتی به همراه داشته است. هر کسی دلش می‌خواهد ازدواجی آگاهانه و از روی علاقه داشته باشد، البته که برخی ازدواج را راهی برای رسیدن به اهداف مالی می‌دانند. شاید به همین علت است که جوانان علاقه به دوستی های قبل ازدواج دارند تا بتوانند ازدواجی به دور از منافع مادی آن داشته باشند. اما هر هدفی که از این نوع دوستی ها داشته باشید، باید از آسیب های آن نیز آگاه باشید. عدم توجه به چهارچوب های ارتباطی خانم‌ها و آقایان می‌تواند شما را با مشکلاتی در آینده مواجه سازد. از این رو حتما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و در خصوص تصمیم خود مشاوره ازدواج بگیرید.

بیشتر بخوانید : رابطه قبل ازدواج

دوستی های قبل از ازدواج

در گذشته روابط بین دختر و پسر در چارچوب خواستگاری و ازدواج بوجود می‌آمد. امروزه اما اکثر جوانان زیادی علاقه به این نوع ازدواج‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند که خود همسرشان را انتخاب کنند. دوستی‌های قبل ازدواج در صورتی که زیر نظر خانواده پیش برود، می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. این دوستی‌ها باعث شناخت بیشتر طرفین از یکدیگر می‌شود. با این حال دوستی های قبل از ازدواج پیامدهایی نیز دارد که این پیامدها با مراجعه به روانشناس حل می‌شود.

پیش فرض های لازم برای دوستی قبل ازدواج

بهترین نظریه برای اینکه متوجه شوید فردی که با اون در ارتباط هستید برای ازدواج با شما مناسب است یا نه، نظریه صافی می‌باشد. این نظریه بیان می‌کند که برای انتخاب همسر باید افراد را از صافی‌های گوناگون نژادی، عقیدتی، سلیقه‌ای و غیره رد کرد تا نهایتا یک فرد باقی بماند. سن و تجربیات و دیگر ویژگی‌های فرد مورد نظر برای تصمیم گیری در ازدواج باید لحاظ شود. برای تبدیل دوستی به ازدواج کلیک کنید.

فواید دوستی های قبل از ازدواج

اگر دوستی‌های قبل ازدواج زیر نظر خانواده باشد، پیامدهای مثبت بی شماری را همراه خواهند داشت. نظارت خانواده‌ها بر این امر می‌تواند اشتباهات در رابطه را کاهش دهد یا حتی از بین ببرد. برای جلوگیری از اشتباهات قبل ازدواج کلیک کنید. در این قسمت به برخی از فواید دوستی های قبل از ازدواج اشاره می‌کنیم:

1. کسب تجربه و توانایی صحبت با گزیده همسری

شناخت و معاشرت داشتن با افراد مختلف، جوانان را با تفاوت‌های افراد آشنا می‌کند. شناختی که از طریق رابطه با جنس مخالف صورت می‌گیرد، باعث می‌شود تفاوت‌های میان زنان و مردان را بشناسید. با شناخت این تفاوت‌ها بهتر می‌توانید ملاک‌های خود برای زندگی آینده را تشخیص داده و فرد مورد نظرتان را پیدا کنید. انسان‌ها جهان بینی‌های متفاوتی با یکدیگر دارند. معاشرت با افراد دیگر و جنس مخالف باعث می‌شود ما با نگرانی‌های آنان آشنا شوید و درک بهتری از رفتارشان پیدا کنید.

2. رسیدن به ملاک هایی از همسر آینده

در ارتباط با گزیده همسری متوجه می‌شوید که کدام اخلاق‌ها باب میل شما هست و از چه اخلاقیاتی خوش‌تان نمی‌آید. کسی که با افراد زیادی معاشرت داشته به خوبی می‌داند تحمل چه رفتارهایی را ندارد یا چه رفتارهایی را دوست دارد. این آگاهی و شناخت فرد از خود برای تصمیم گیری بهتر در ازدواج به او کمک می‌کند.

3. دوستی های قبل از ازدواج راهی برای بالا بردن مهارت اجتماعی

دوستی با جنس مخالف به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرید. این روابط فرصت آشنا شدن با طرز فکرها و شخصیت‌های مختلف را به شما می‌دهد. در این دوستی‌ها فرصت آزمون و خطای زیادی دارید و این امر در انعطاف اجتماعی شما تاثیر مثبتی می‌گذارد.

آسیب ها و تبعات دوستی قبل از ازدواج

دوستی های قبل ازدواج با جنس مخالف تاثیرات مثبت زیادی بر روابط اجتماعی شما و آشنا شدن با جنس مخالف می‌گذارد. از طرف دیگر این دوستی‌ها ممکن است پیامدهایی را در پی داشته باشد که عبارتند از:

1. نبود زمینه لازم برای شناخت شخصیت حقیقی

دوستی قبل از ازدواج برای آن است که هر دو طرف یکیدگر را بهتر بشناسند. اما ممکن است که این دو نفر در دوره دوستی فقط به ویژگی‌های مثبت خود تاکید کرده‌ باشند. در نتیجه امکان دارد همسر آن‌ها با ورود به زندگی مشترک بعضی رفتارهای منفی را ببیند و دچار تعارض شود. این موضوع که چرا زودتر او را نشناخته بوده یا به صورت کامل همسرش را نشناخته برای فرد غیر قابل تحمل می‌شود.

2. نادیده گرفتن مسائل و مشکلات

افراد در رابطه قبل ازدواج برای آنکه رابطه‌شان را به ثمر برسانند به راحتی از برخی مشکلات چشم پوشی می‌کنند. پس احتمال اینکه بسیاری از موارد مهم را نادیده بگیرید تا به معشوق خود برسید، زیاد است. اما در حقیقت هر چه مدت آشنایی بیشتر باشد این ناسازگاری‌ها بیشتر خواهد بود.

3. طولانی شدن آشنایی و بی انگیزگی برای ازدواج

اکثر متخصصان این زمینه معتقدند که اگر دوستی های قبل از ازدواج بدون حد و مرز باشد، انگیزه افراد برای ازدواج را کم می‌کند. اینکه هر فرد چه حدودی برای رابطه‌اش تعیین کند یا رابطه جنسی برقرار نماید، به عهده خود اوست و هیچ اصول کلی‌ای برای همه افراد وجود ندارد.

4. دوستی های قبل از ازدواج و احتمال شکلگیری رابطه عاطفی پوچ

اگر این روابط به ازدواج ختم نشود، وابستگی‌ای که بین دختر و پسر بوجود آمده خطرساز می‌شود. این وابستگی در دو طرف درگیری‌های عاطفی ایجاد کرده، موجب اضطراب و نگرانی شده و آرامش را از دو طرف می‌گیرد.

5. از بین رفتن اعتمادها

در جامعه ما دوستی های قبل از ازدواج وجهه خوبی ندارند. اینکه دو طرف اول با هم وارد رابطه شدند، احتمال بروز بی اعتمادی زوجین به یکدیگر را فراهم می‌کند. ممکن است بعد ازدواج گمان کنند که شاید همسرشان علاوه بر آن‌ها با فرد دیگری هم رابطه داشته است. این بی اعتمادی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند پایه‌های ازدواج را بلرزاند.

6. چشم پوشی از تفاوت ها

یکی از نتایج دوستی قبل از ازدواج وابستگی شدید بین دو طرف است. این افراد به دلیل علاقه توان تشخیص نکات منفی یکدیگر را ندارند. زوجین پس از ورود به زندگی مشترک تازه متوجه تفاوت‌های میان خود می‌شوند. برای نحوه نگه داشتن عشق بعد از ازدواج کلیک کنید.

7. دوستی های قبل از ازدواج زمینه تنوع طلبی ایجاد می کنند

این امکان وجود دارد که گشتن زیاد برای پیدا کردن همسر مناسب، باعث تنوع طلبی شما شود. در نتیجه پس از ازدواج بودن با یک نفر شما را از نظر روحی ارضا نمی‌کند. برای ارضای روحی تمایل دارید با افراد بیشتری باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی آواژه از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا ارتبط به ازدواج منجر نشود چه پیامدهایی دارد؟

دوستی های قبل از ازدواج مزایای زیادی دارند اما از طرفی هم می‌توانند برخی مشکلات را با خود به همراه بیاورند. از بین رفتن اعتماد، تنوع طلبی، کم شدن انگیزه برای ازدواج و… از مشکلات دوستی های قبل ازدواج هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره